Vad är det för jävla spindel som jag hittade innanför min tröja?

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
Vad är detta för spindel?

var ute på lagret (trälager) på jobbet en sväng idag, fick nåt i nacken som jag trodde att jag borstade bort, lite senare killade det som fan under tröjan, va ere för nån?:va mycket av virket kommer från usa och andra länder..

Bifogat

• imse.jpg
    imse.jpg
    80.1 KB · Visningar: 418

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om jag fattat rätt kanske du ska vara glad att du lever?

"Although their venom is extremely potent, (15 times more potent than that of the rattlesnakes; it is also reported to be much more potent than the venom of cobras and coral snakes), "

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Lever den?! Spar den. Fan vilken ball. Den kan man lönnmördas med. Bara roppa innanför kragen och luta sig tebax.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
:skrämd

Skojar du eller? Vad jag vet är det väl jävligt ovanligt att såna lyckas ta sig till Sverige med diverse last?

EDIT

Fast dött hade du nog inte gjort för det är rätt ovanligt att helt friska personer dör av såna där..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
"Bettet är vanligen inte dödligt förutom för gamla eller sjuka människor, men kunde i de delar som exponerades för spindeln säkert vara mycket smärtfullt med ett bett. Ett bett av en svart änka kan förbli obemärkt under några minuter. Sedan kommer kraftiga från bettet utstrålande smärtor som sprids till kroppens muskulatur. Smärtorna kan bli mycket svåra och offret kan få andningssvårigheter. Symptomen klingar av efter omkring två dagar."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_änkan

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
"Bettet är vanligen inte dödligt förutom för gamla eller sjuka människor, men kunde i de delar som exponerades för spindeln säkert vara mycket smärtfullt med ett bett. Ett bett av en svart änka kan förbli obemärkt under några minuter. Sedan kommer kraftiga från bettet utstrålande smärtor som sprids till kroppens muskulatur. Smärtorna kan bli mycket svåra och offret kan få andningssvårigheter. Symptomen klingar av efter omkring två dagar."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_änkan

Om man tar 2 bett av en så´n och en citodon lär man få jordens tripp!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Skojar du eller? Vad jag vet är det väl jävligt ovanligt att såna lyckas ta sig till Sverige med diverse last?

Jag har hört att det inte alls är så ovanligt. Särskillt vanligt verkar det vara att de följer med när folk importerar gamla bilar som ofta stått oanvända nere i södern under många år.

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article556762.ab

"Jag visste direkt vad det var när jag såg den. Man kallar dem klotspindlar, de har en stor bakkropp, inga hår, smala tunna ben och en karaktäristisk röd timglasfläck på kroppen.
På Skansenakvariet får man varje år flera exemplar av just Svarta änkan.
Sorten hittas inte sällan just i direktimporterade bilar eller båtar som hämtats från varmare breddgrader.
- De är vanliga i södra USA. Och den kan ha lagt ägg i bilen. Om man har otur kan kokongen ha kläckts, eller också gör den det snart och då finns kommer massor av små spindlar i bilen, säger Wiman."

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Jag har hört att det inte alls är så ovanligt. Särskillt vanligt verkar det vara att de följer med när folk importerar gamla bilar som ofta stått oanvända nere i södern under många år.

http://www.aftonbladet.se/stockholm/article556762.ab

"Jag visste direkt vad det var när jag såg den. Man kallar dem klotspindlar, de har en stor bakkropp, inga hår, smala tunna ben och en karaktäristisk röd timglasfläck på kroppen.
Sorten hittas inte sällan just i direktimporterade bilar eller båtar som hämtats från varmare breddgrader.
- De är vanliga i södra USA. Och den kan ha lagt ägg i bilen. Om man har otur kan kokongen ha kläckts, eller också gör den det snart och då finns kommer massor av små spindlar i bilen, säger Wiman."

Om du har läst lite Bengt af Klintberg-böcker så vet du att sådana historier är vandringsssägner i 99 fall av 100. Inte oväntat så är det en artikel i Aftonbladet dessutom. I say bullshit.

EDIT:

Efter att ha läst artikeln så verkar det ju som att den här incidenten i alla fall har inträffat. En av få tippar jag på.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om du har läst lite Bengt af Klintberg-böcker så vet du att sådana historier är vandringsssägner i 99 fall av 100. Inte oväntat så är det en artikel i Aftonbladet dessutom. I say bullshit.

Ja, skansens djurexperter brukar ju anstränga sig för att späda på mytbildningen. :rolleyes:

"
Den kan dessutom ha lagt ägg i bilen under transporten från USA.
- Det här är inte så ovanligt, säger Jan Wiman vid Skansenakvariet.
...
Sorten hittas inte sällan just i direktimporterade bilar eller båtar som hämtats från varmare breddgrader."

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Sanna spindlar har jag i mitt garage, dom ska tydligen heta svarta 'a'nkan och vara relativt giftiga.
Finns det verkligen sana i swea?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
Ja, skansens djurexperter brukar ju anstränga sig för att späda på mytbildningen. :rolleyes:

"
Den kan dessutom ha lagt ägg i bilen under transporten från USA.
- Det här är inte så ovanligt, säger Jan Wiman vid Skansenakvariet.
...
Sorten hittas inte sällan just i direktimporterade bilar eller båtar som hämtats från varmare breddgrader."

Jag tror fortfarande inte på det eftersom Aftonbladet skriver det. Dessutom finns berättelsen om en bil importerad från USA med Svarta änkan i, dokumenterad som en vandringssägen.

jrh

det är nåt djuriskt med att pissa ute
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
szr660
Creepy om inte den gode eriksson drar oss i benet.

m.eriksson

Redneck prostitute
Gick med
25 May 2006
Hoj
Ny 2009
DRA ÅT HELVETE!!

jo jag lever, men jävlar.. haha :näsblod

det lilla svinet lever, han är väl en 3.5cm i diameter eller nåt, så det är väl en liten bebis, man kanske ska smyga in den på chefens kontor imorgon.. eller lägga i kakburken.. :tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning