Vad är det för j-a mjukisfasoner här? Ibland???

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
En lättare överblick av forumet ger oss den enkla infon att:

- det är ok att riskera liv och lem på oskyldigt folk i city bara för att få visa sin penisångest i full prakt genom att slanga i städernas mest centrala delar.

- det är inte ok av en polis att köra på en mc-åkare som vägrar stanna?

Mina tankar är:
- när polisen säger stanna, så stannar man. Rymmer man är det på egen risk
- om polisen tacklar en i rimliga hastigheter så att man till och med får åka till finkan i gips tycker jag låter ok.

För något år sig blev det ett j-a liv när dom sköt en biltjuv, som vägrade stanna som vägrade komma ut ur en lada och detta var i samma veva som Malexander. Alla ifrågasatte polisen men ingen nämde att tjuven hade hundra chanser att ge sig? Det känns som vi är lite på samma nivå igen nu.

Om jag försöker köra ifrån snuten men dom hänger på och i 200 får jag sladd och dör som en synnerligen mörbultad knutte - är det också polisens fel?

ska knuttar alltid komma undan om de gasar?

Den diskussion jag läst om här på SH gör mig förvirrad, men jag kan ha missat något. Vad har polisen gjort fel? Det jag ser som fel är att killens hoj tydligen höll på att träffa någon på trottoaren, men om knutten/hojtjuven eller vad han nu var så får gå i gips i veckor så tycker jag inte synd om han. han hade ju uppenbarligen blivit tillsagd att stanna.... ELLER?

Snälla säg att jag har missat något...

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Chrille skrev:
- det är inte ok av en polis att köra omkring en mc-åkare som vägrar stanna?

Köra omkring? Nu förstår jag inte riktigt.

Ang. det övriga du skrev så är det väl den älskade dubbelmoralen som kommer fram.

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Ett fåtal tycker kanske att det är ok att stunta i city.

Ganska många tycker nog att polisen inte ska ha rätt att försöka döda mc förare pga trafikbrott.

Smiter man så får man kanske leken tåla.
Men jag tycker ändå det är lite väll brutalt att meja ner mc förare.

Ett exempel är att jag vid flera tillfälen blivit stoppad efter polisjakter som jag inte viste om.
Alltså poliserna jagade mig men jag hade inte sett att de var efter mig.
Är det ok att köra på mig så jag kanske blir förlamad då?

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Haller med.. smiter man gor man det pa egen risk och konsekvenserna.. jadu! kan vara illa.

Att polisen rammade hojjen, en hoj som dessutom var stulen / falsk reggad.. helt ok med mig att killen blir manglad.

ang. stunta i stan. NEJ! Fel... jag gjorde det i borjan oxa.. men insag senare att det ar ju helt dumt i huvet faktiskt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Vad är det för j-a mjukisfasoner här? Ibland???

McB skrev:
Köra omkring? Nu förstår jag inte riktigt.

Ang. det övriga du skrev så är det väl den älskade dubbelmoralen som kommer fram.

skrivfel som är editat nu....

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Jag har inte lagt mig i denna disk. förren nu. Och nu blir jag förbannad. Det är inte rätt att slanga genom City, helt riktigt.

Men att tycka att det är helt ok att köra på, mejja, prejja kalla det vad ni vill!, skulle vara en metod som skall accepteras tycker jag är enbart absurt. Var skall gränsen gå? Skall polisen i detta fall avgöra ifall han skall köra på honom i 20 kmh eller 50 kmh, vem skall sätta gränsen- du, jag, polisen. Det är aldrig rätt att köra på någon person i uppsåt ner en mindre trafik förseele är skedd. Att man kör efter rånare, mördare, våldtäksmän som begår grova kriminella handlingar där frihetsberövande är en följd är betydligt mer rimligt, men dock ej om oskyldiga personer kan komma till skada.

Mitt enkla slut citat " gör inte skadan värre än vad den redan är "

Mvh// ZF

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
zykl0n skrev:
.....

Ett exempel är att jag vid flera tillfälen blivit stoppad efter polisjakter som jag inte viste om.
Alltså poliserna jagade mig men jag hade inte sett att de var efter mig.
Är det ok att köra på mig så jag kanske blir förlamad då?

Ser du inte en polis med blåljus som ligger precis bakom dig så kör du faktiskt som en sopa, men resonemanget behöver ju inte göras så extremt. Det lär ju märkas om man ser snuten och ger sig på en avsiktlig smitning.

Det motsatta resonemanget mot mitt gör mc till det perfekta flyktfordonet för rånare. Så fort hojen rullar så är du untouchable så att du inte ska skada dig...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Zilversurfer skrev:
Jag har inte lagt mig i denna disk. förren nu. Och nu blir jag förbannad. Det är inte rätt att slanga genom City, helt riktigt.

Men att tycka att det är helt ok att köra på, mejja, prejja kalla det vad ni vill!, skulle vara en metod som skall accepteras tycker jag är enbart absurt. Var skall gränsen gå? Skall polisen i detta fall avgöra ifall han skall köra på honom i 20 kmh eller 50 kmh, vem skall sätta gränsen- du, jag, polisen. Det är aldrig rätt att köra på någon person i uppsåt ner en mindre trafik förseele är skedd. Att man kör efter rånare, mördare, våldtäksmän som begår grova kriminella handlingar där frihetsberövande är en följd är betydligt mer rimligt, men dock ej om oskyldiga personer kan komma till skada.

Mvh// ZF

När smitaren kör över sin förmåga för att komma undan och kör på en gångtrafikant då?

Som sagt, jag tycker det var fel av polisen att tackla hojen så att de riskerade gångtrafikanter. De skulle ha tacklat honom vid ett annat tillfälle.

Som sagt - Ska knuttar som gasar alltid komma undan? bilister som gasar? Folk som springer iväg över en hårdtrafikerad väg?

När ska man komma undan så att man inte slår sig?

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Min hoj var flyktfordon vid ett postrån i somras. Polisen hade fått köra över dem och hojen och sedan backa, spinna, sladda m.m. Det hade känts bra.

Zilversurfer skrev:

Mvh// ZF

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Chrille skrev:
Ser du inte en polis med blåljus som ligger precis bakom dig så kör du faktiskt som en sopa, men resonemanget behöver ju inte göras så extremt. Det lär ju märkas om man ser snuten och ger sig på en avsiktlig smitning.

Det motsatta resonemanget mot mitt gör mc till det perfekta flyktfordonet för rånare. Så fort hojen rullar så är du untouchable så att du inte ska skada dig...

Nej jag kör inte som en sopa..
Blåljus är inte alltid lätt att se och poliser ligger inte alltid precis bakom när det följer efter.
Vid de är tillfällena som jag pratar om var poliserna vansiniga eftersom jag försökt smita.
När vi snackat ett tag och det kommit fram att jag inte viste att jag var jagad så blev de lugna.
Vad en polisman uppfattar som smitning ska inte ge samma polisman rätten att invalidisera/döda en mcfarare.

Vid allvarligare brott som rån kan det vara ok att få stopp på en mc på det sättet.
Men trafikbrott.. nää.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Chrille skrev:
När smitaren kör över sin förmåga för att komma undan och kör på en gångtrafikant då?

Som sagt, jag tycker det var fel av polisen att tackla hojen så att de riskerade gångtrafikanter. De skulle ha tacklat honom vid ett annat tillfälle.

Var skall gränsen gå?, vi pratar om trafikförseelser- inte bara körkorts lösa tjuvar, detta betende av ordningsmakten kan mycket väl hända mer ofta tills ngn alvarlig olycka inträffar. Där kanske fler än nödvändigt blir skadade.
Och detta för att någon har kört för fort!

Som sagt - Ska knuttar som gasar alltid komma undan? bilister som gasar? Folk som springer iväg över en hårdtrafikerad väg?

Nej, givetvis inte - men vi kan väl nog säga att väldigt många stannar när Trafikpolisen vinkar in dig eller du ser blå ljusen bakom dig. Det är inte ALLTID knuttar och bilister " kommer undan "

När ska man komma undan så att man inte slår sig?

Ligg på sjukhus bädden som jag gör just nu :tummenupp

Mvh// ZF

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Nicke skrev:
Min hoj var flyktfordon vid ett postrån i somras. Polisen hade fått köra över dem och hojen och sedan backa, spinna, sladda m.m. Det hade känts bra.

Då är du och post rånarna av samma skrot och korn, vad man tycker andra kan göra, bör man även klara av själv.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Inte f** ska polisen få riskera att sätta en person i rullstol för ett mindre trafikbrott! :mad:
Grova kriminella dock är det skillnad med.

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Smiter man undan polisen har man redan försatt sin chans anser jag. Vurpar jag pga att jag är jagad pga nåt JAG gjort så är det mitt fel inte polisens.

Polisen skall dock inte jaga om "fara föreligger för omgivningen" och måste väl begära tillstånd från polismästaren för att påbörja en jakt.

Däremot ligger man i landsvägsfart (behöver inte vara över 110) är det svårt att höra sirener. Jag körde en dag förra sommaren på essingeleden. Strax efter kungsholmen på väg söderut hörde jag ett svagt tutande och sen vroom körde en polismc förbi mig. tog väl c:a 1 sek från tutet till jag blev omkörd. Körde c:a 10+ (80) vid detta tillfälle. Så att missa sirener är inget omöjligt. Dock anser jag att detta inte tillhör diskutionen alls.

Men som Chrille så fint påpekar så kan ju inte polisen släppa varenda en som gasar på. Då skulle ju ALLA göra det.

Fast en del här på forumet antar jag vill ha anarki i trafiken, för de har ju "kontroll på vad de gör" även fast andra oberäkneliga är inblandade.

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Det här för tankarna till en viss händelse den 22:a januari.

Polisen jagade någon motorcyklist som kört om en buss på fel sida av en refug. De tappade bort honom, men bestämde sig antagligen för att ta sig friheten att köra på honom då de såg honom igen.

...så kom det någon på mc från andra hållet, de sade antagligen: "där är han, på honom!" eller något i den stilen, och körde över vägen och rakt in i...
...mig! Jag hade ingenting att göra med det där andra som hänt, utan råkade passera förbi vid fel tillfälle. Allt jag hann göra var att stanna snällt, men de körde på mig ändå, där jag stod stillastående.

...två påkörningar polis->mc på mindre än tre månader, och det har varit lågsäsong. Spännande start på året måste jag säga.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Jag rånar inte Postkontor och drar inte på mig Polisen speciellt ofta. Har åkt dit 2 gånger för trafikförseelser och varit tokförbannad ett tag men det har gått över. Man vet ju spelreglerna. Jag skulle inte försöka "dra snuten" om jag blir lasrad. Alla är olika. Hur ska de få stopp på MC-åkare om de verkligen måste om de inte får ta till våld? Om en fortkörare vägrar stanna måste de då köra efter honom till han få slut soppa och sen haffa honom? Rambling... men jag har jobbat i 18 timmar nu...

Zilversurfer skrev:
Då är du och post rånarna av samma skrot och korn, vad man tycker andra kan göra, bör man även klara av själv.

Tommy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM660
Om det är ok att polisen kör på någon som smiter kan de lika gärna få skjuta på personen också.
Det kan sluta ungefär lika illa.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
De kan ju välja mellan att sikta på huvudet eller benen. Klart det är en bedömningsfråga.

Tommy skrev:
Om det är ok att polisen kör på någon som smiter kan de lika gärna få skjuta på personen också.
Det kan sluta ungefär lika illa.

grax

moralkärring på deltid
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna 701 Enduro 2020
Chrille slog huvudet på spiken med det här inlägget vill jag säga!

Och alla verkar så upprörda över att man skulle bli påkörd vid minsta regelbrott, det är ju bara löjligt. Det är ju inte så att poliserna sitter i sina bilar, ser en båge och säger: "KOLLA! Han blinkade inte när han bytte fil! Kör på honom, fort!"

Därimot, om polisen försöker stoppa någon som brutit mot en dylik försele och personen då försöker smita kan man ju ana att denna inte har helt rent mjöl i påsen. Se bara på detta fall som diskuterats så mycket nu, körde utan körkort och med falskreggad hoj(stulen?), känns inte alls omöjligt att det kan leda till något större.

Och ang. Tommys inlägg om att bruka pistol mot smitare känns det inte alls främmande för mig. Att försöka skjuta sönder ett däck i tillräckligt låg hastighet (läs. ~20km/h) kanske inte alls är ett dumt sätt att få stopp på tjuvar på två hjul. Under rätt förutsättningar då givetvis.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept