Vad är det för j-a mjukisfasoner här? Ibland???

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Vet inte om ni ha r läst DN men enl den och en vän som är polis så hadde personen i fråga varken mc kort eller eget fordon (iden bemärkelsen att den var falsk skyltad.. ) Skulle det vara så att han var en sådan som tar andras pärlor kunde de lika kärna kört överhan..

Meeeen detta viste emmerler tid inte polisen när de beslutade sig för att ramma personen. Dessutom försökte de sig på en liten rövare att det var han som kört in i dem.. Men se det gick inte masssa vitnen.. Så i detta fall kanske lite väl å ta i från harry haffa.. (åandra sidan lyckade de ramma han körde han för sakta.. ..... :crash

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Nr:18 skrev:
Äntligen en seriös diskussion här på forumet!
Alltför många här är av åsikten att mc-föraren alltid gjort rätt och polisen är skurkarna. Man ska komma ihåg att en polis som kör på en mc har gjort en massa överväganden på vägen tilll det beslutet. Det är ju faktiskt så att han har en hel massa att förklara för chefen när han rapporterar att hans bil är bucklad och det ligger en mc-förare på sjukan. Kanske är det så att man skulle tänka efter lite när man bestämmer sej för att smita? Är det värt en bruten rygg? Eller bara ett brutet ben? Vad händer om jag touchar mittbarriären på essingen i 200?
Detta är frågor som jag tycker alla som smiter från snuten skulle ställa sej när dom ser blåljuset. Väg riskerna mot varandra! Om du stannar riskerar du att inte få köra på 2 månader, om du inte stannar kan det bli 6 månader på IVA. Vilket föredrar du?

Eller 2 meter under jorden... för dig eller någon oskyldig...

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Han som körde hojen var ingen motorcyklist. Det var en tjuv. Är det verkligen så många här som på allvar är rädda för att bli prejade var och varannan dag? Nu verkar det ju heller inte som att det var en regelrätt prejning, såg nyss på lokalnyheterna. Jag tycker att polishatet från en del här är skrattretande (ofta kryddas inläggen med en massa "tuffa" omskrivningar som "grisar", "snutdjävlar" osv.). Oavsett vad de gör så är det alltid fel tydligen.

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Väldigt många här verkar ta det väldigt lätt men jag tycker faktiskt att smitning från polisen är jävligt grovt.
Man blir ju inte rammad för att man begår en trafikförseelse. Om man däremot försöker dra ifrån polisen, speciellt i stan där man utsätter en massa andra människor för livsfara, så tycker jag att man begår ett grovt brott.

Svårt att uttala sig i den här situationen då jag inte vet om han blev påkörd för att han svängde in precis framför polisen eller om dom verkligen rammade honom. Min åsikt är dock att om man försöker dra ifrån polisen så skall man absolut räkna med att dom tar till alla medel för att stoppa en. Och det har dom all rätt att göra enligt mig.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
DesmoRob skrev:
Väldigt många här verkar ta det väldigt lätt men jag tycker faktiskt att smitning från polisen är jävligt grovt.

Smitning är inte klacifiserat som grovt trafik brott om den mistänkte föraren inte är medveten om situationen.

Fortkörning är inte en grov trafikförselse, men om annan fara föreligger är det vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik.

Men att prejja för en sketen fort körning är något som kommer missbrukas mer och mer, om ingen gör ett predjurdikat, för att se vem som har rätt eller fel.

NinjaRob

Tidigare DesmoRob
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-6R -98
Klart att man inte vill bli prejad för en fortkörning. Det är kanske svårt att avgöra om en MC smiter eller bara fortsätter att köra jävligt fort utan att ha sett polisen.
Fast i vissa lägen så är det ju solklart att MCn smiter, speciellt i stan. Känns i alla fall främmande för mig att dra polisen om jag måste riskera andras liv på kuppen.

Zilversurfer skrev:
Smitning är inte klacifiserat som grovt trafik brott om den mistänkte föraren inte är medveten om situationen.

Fortkörning är inte en grov trafikförselse, men om annan fara föreligger är det vårdslöshet i trafik eller grov vårdslöshet i trafik.

Men att prejja för en sketen fort körning är något som kommer missbrukas mer och mer, om ingen gör ett predjurdikat, för att se vem som har rätt eller fel.

Diversion

Guest
Zilversurfer skrev:

Jag håller med, tror ingen här försvarar smitning eller stöld men som även jag påpekade i den relaterade tråden: Risken finns att man blir för liberal med denna typ av aktioner och rammar folk även när det är omotiverat (ja det kan finnas extrema situationer där man måste).

Åsikten att alltför många nyblivna snutar är anabolaoffer som runkar till guns'n ammo står jag för. Jag känner några och om vad de berättar är sant vet jag inte vem man ska vara mest rädd för, skurkarna eller poliserna. Därmed inte sagt att alla är sådana.

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Vad alla(?) tycks missa är ju att det faktiskt inte är tillåtet att prejja motorcyklister. De får heller inte lägga ut spikmattor eller dylikt för att hindra deras framfart.

Allt de kan göra är att följa efter och signalera att de ska stanna eller upprätta avspärrningar.

Ett strålande(?) exempel på detta är ju Ghostrider filmen där polisen bara hänger efter i maklig fart.

Nu visste ju inte polisen heller att fordonet var vare sig stulet eller att föraren saknade körkort. Alltså kunde det ha hänt vem som helst som åker med egentillverkad nummerplåt.

Ska då alla som åker mc få bete sig hursomhelst och ha immunitet mot alla brott så länge man sitter på en hoj? Svar: Nej. Om polisen vet att föraren är en jagad rånare, mördare eller dylikt har de naturligtvis rätt att få stopp på fordonet med alla tillgängliga medel, men så var inte fallet här.

Man kan ju även se det som att hade polisen inte börjat jaga hojjen för denna förseelse, hade han troligtvis inte heller kört mot rött. Det finns inget som retar på poliser så till den milda grad som att bli frånkörda, vare sig det är bil eller hoj. Vad de skulle ha gjort, utifrån den information som finns tillgänglig, är att de skulle inse att han inte tänkte stanna, ställa det i paritet mot det brott han har begått (som i detta fall är en mindre förseelse). Alltså skulle de ha låtit honom åka. Ta regplåten och åka hem och vänta på att han dyker upp och haffa honom i lugn och ro.

Ja, men det är ju bara att neka tänker säkert flera nu. Visst, men av vad man läser på forumet verkar de flesta inte ha greppat detta faktum. Vilket iofs är bra/tur, då man ska ha respekt för polisen och göra vad de säger i möjligaste mån, det är vad vårt rättssamhälle bygger på.

Kontentan av detta är att man kanske inte hade fått tag på honom igen, i detta fallet inte då det verkar som att nummerplåten var fejk. Hade de fått tag på honom kunde han ha nekat anklagelserna och gått fri i alla fall. MEN åtminstone hade man inte riskerat andra människors liv och det var ju iaf bara en mindre förseelse...

My 2C

/R

Last edited:

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Raid72 skrev:
Vad alla(?) tycks missa är ju att det faktiskt inte är tillåtet att prejja motorcyklister. De får heller inte lägga ut spikmattor eller dylikt för att hindra deras framfart.

Allt de kan göra är att följa efter och signalera att de ska stanna eller upprätta avspärrningar.

Ett strålande(?) exempel på detta är ju Ghostrider filmen där polisen bara hänger efter i maklig fart.

Nu visste ju inte polisen heller att fordonet var vare sig stulet eller att föraren saknade körkort. Alltså kunde det ha hänt vem som helst som åker med egentillverkad nummerplåt.

Ska då alla som åker mc få bete sig hursomhelst och ha immunitet mot alla brott så länge man sitter på en hoj? Svar: Nej. Om polisen vet att föraren är en jagad rånare, mördare eller dylikt har de naturligtvis rätt att få stopp på fordonet med alla tillgängliga medel, men så var inte fallet här.

Man kan ju även se det som att hade polisen inte börjat jaga hojjen för denna förseelse, hade han troligtvis inte heller kört mot rött. Det finns inget som retar på poliser så till den milda grad som att bli frånkörda, vare sig det är bil eller hoj. Vad de skulle ha gjort, utifrån den information som finns tillgänglig, är att de skulle inse att han inte tänkte stanna, ställa det i paritet mot det brott han har begått (som i detta fall är en mindre förseelse). Alltså skulle de ha låtit honom åka. Ta regplåten och åka hem och vänta på att han dyker upp och haffa honom i lugn och ro.

Ja, men det är ju bara att neka tänker säkert flera nu. Visst, men av vad man läser på forumet verkar de flesta inte ha greppat detta faktum. Vilket iofs är bra/tur, då man ska ha respekt för polisen och göra vad de säger i möjligaste mån, det är vad vårt rättssamhälle bygger på.

Kontentan av detta är att man kanske inte hade fått tag på honom igen, i detta fallet inte då det verkar som att nummerplåten var fejk. Hade de fått tag på honom kunde han ha nekat anklagelserna och gått fri i alla fall. MEN åtminstone hade man inte riskerat andra människors liv och det var ju iaf bara en mindre förseelse...

My 2C

/R

Bra formulerat :tummenupp

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
När man ser vad folk har för inställning till smitningar, traffikbrott, stuntande på allmänna vägar, och ställer det i proportion till vad polisen egentligen FÅR göra, så e det ju inte det minsta konstigt att det kommer motioner som är för att förbjuda tungahojar, och att polisen i ren uppgivenhet och frustration tar till metoder som börjar ifrågasätta deras kompetens.

Det som är mest irriterande i det hela är att de som bryter mot lagen å dyl inte inser att dom förstör för alla hojåkare, och samhällets syn på 2-hjulingar lär inte bli positivare. Vilket leder till att samhället vill få bort hojar på ett eller annat sätt. För att inte tala om att polisen har annat att göra än att ta fast idioter på 2-hjul, men det betyder inte att dom kan se mellan fingrarna när det handlar om traffikföreseelser gjorda av hojåkare.

Så vad återstår då? Ska polisen börja ta i med hårdhandskarna på ett eller annat sätt eller ska tunga motorcyklar bort ur samhället? Vad krävs för att folk ska kunna ställa hornen på hyllan när man sätter sig på hojen och ger sig ut i stan eller på allmänna vägar?

Ska vi ha skottpeng på dom som "får ribba" av att utöva grövre traffikbrott eller ska det va skottpeng på IQ-befriade bimbos som tänder på dylikt beteende?

Last edited:

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Om jag skulle köra lagligt med hoj och hela tiden följa hastighetsbegränsningarna hade jag köpt en CB 250 elr liknande. Hojen är ju inget transportmedel utan ett njutningsmedel... :)

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
Om jag skulle köra lagligt med hoj och hela tiden följa hastighetsbegränsningarna hade jag köpt en CB 250 elr liknande. Hojen är ju inget transportmedel utan ett njutningsmedel... :)

Ett njutningsmedel som kan avnjutas lagligt, och inte som en del, demonstrera vad man kan göra med den inför en publik som till minst 99% inte är intresserad att se det. :crash

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Lokke skrev:
Ett njutningsmedel som kan avnjutas lagligt, och inte som en del, demonstrera vad man kan göra med den inför en publik som till minst 99% inte är intresserad att se det. :crash

Håller inte på att gasar framför publik (dom skulle bara skratta åt min ställ iallafall :rolleyes: )

Däremot låter jag den gå som det är tänkt på kurviga småvägar och ibland snabbspolar jag på motorväg,

Menar du att du kör helt lagligt hela tiden?? Varför överhuvudtaget MC i så fall. Jag skulle nog cyklat mountainbike istället! :tummenupp

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Skillnaden är VART OCH NÄR man väljer att "stunta".

Det är skillnad på centrum med 10 000 pers som springer överallt. Vill man nödvändigtvis köra i stan på slangen kan man väl göra det klockan 5 på morgonen då. Eller ute på nån undanskymd väg där inga barn finns.

De tre som gjorde det på Motard som stod i en tråd häromdagen visade sin ypperliga omdömeslöshet tex. De kunde snuten gärna fått sätta åt.

Alla mc förare kör för fort utom kanske nån på ett sursänke. Men väljer man sina platser med omsorg och hjärna så gnäller ingen. E4 säger nog inte så många så mycket om om man inte måste göra det i full trafik.

Tex Bogesund. Fin väg eller hur??! Men kör man fort förbi de husen som finns i slutet blir folk sura. Så varför inte bara köra fort där ingen bor och sen släppa av förbi kåkarna så gnäller ingen till Harry och sen slipper vi åka fast. Sen blir de boende också mindre pissed off och kanske inte smetar olja & grus över hela vägen.

Varför smiter vissa då de bara gjort ett ringa trafikbrott då? OM man smiter så signalerar man ju med STORA flaggan att "hey här är det nåt som inte står rätt till" och polisen blir mera intresserad. Enkel matematik säger jag. Sen visst polisen får säkert inte göra dittan och dattan men vad hjälper det då du äter genom sugrör resten av livet och sitter i rullstol??? Inget skadestånd i världen hjälper ju mot sånt.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Felix skrev:
Håller inte på att gasar framför publik (dom skulle bara skratta åt min ställ iallafall :rolleyes: )

Däremot låter jag den gå som det är tänkt på kurviga småvägar och ibland snabbspolar jag på motorväg,

Menar du att du kör helt lagligt hela tiden?? Varför överhuvudtaget MC i så fall. Jag skulle nog cyklat mountainbike istället! :tummenupp

Jag sa att det KAN avnjutas lagligt. Kan nog inte påstå att jag kör 100% lagligt heller, men efter att jag börjat köra mera bana så går det bättre att hålla sig lagligare. Man blir lugnare om man får rasta hojen på bana med jämna mellanrum. :tummenupp

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
Alla vet vi vad verkningarna av att klota kan innebära.
Och att denna diskution finns här tycker jag personligen är skitbra. Men ibland blir jag förvirrad..

Jag tycker inte att Polisen skall ramme prejja eller liknande överhuvud taget. Det skall bara ske om det är till 100% säkert att killen e farlig. Men som sagt detta måste i 99% av fallen vara omöjligt för polisen att avgöra, Killen är nog inte farlig om han inte jagas... men just det han skall ju inte få komma undan... ?? eh?? moment 22... e hojjen stulen... och lixom... klart det är trist att hojjar stjäls, förjävligt... men??? ska han dö för det? ingen som mosar nån för att nån stulit en vanlig cyckel!
är det i samband med ett rån... ja som sagt bedömningsfråga.
eller? Får det ens vara en bedömningsfråga... är det bedömningen som gör detta farligt? Klart att brott skall bekämpas, fast vi kan nog vara eniga om att när det gäller MC så blir det ruggigt svårt... MC'n i sig är ju ett vapen mer opålitligt än andra fordon. jaja ... kanska svamlar lite...

Men en klar sak vill jag säga...
En sak vi alla kan göra för att skapa en attityd som kanske kan ändra just detta med smitning är att fördöma saker som man kan se allt oftare i filmer som läggs ut på nätet.
Jag menar... klarar Ghostrider detta så kanske jag oxå gör det!!
Hur coolt ere inte att se folk som smiter från polisen... IDIOTER.
Nu säger jag inte att det bara är sånna saker som bidrar till allt smitande och ifrånkörande av polisen, men om vi redan här på detta forum kan ta ett skarpt avstånd till det så?? vem vet!!

Personligen tycker jag att såna saker e rent Löjliga...
Mäta organen kan vi göra genom att bryta arm eller nåt istället!

K

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Diversion skrev:
Åsikten att alltför många nyblivna snutar är anabolaoffer som runkar till guns'n ammo står jag för. Jag känner några och om vad de berättar är sant vet jag inte vem man ska vara mest rädd för, skurkarna eller poliserna. Därmed inte sagt att alla är sådana.

Du vet väldigt lite om polisyrket det hör jag det. Kontrollerna för att bli en polis är GANSKA omfattande. Polishöskolan söker dessutom INTE efter bolagrobianer. De åker ofta DIREKT vid första gallringen. Sen får de bli väktare el nåt dyligt.

Sen är det sant att det finns rötägg inom varje branch. Men jag tror att det finns många gånger fler mer sporthojsrötägg på detta forum än det finns trafikpolisrötägg.

Kort sagt en del borde inte få bli poliser (därför kontrolleras detta noga vid PHS men möjligheten att nån sinker finns ju) och en del borde inte få ha sporthoj.

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
hojlös
v-g skrev:
Du vet väldigt lite om polisyrket det hör jag det. Kontrollerna för att bli en polis är GANSKA omfattande. Polishöskolan söker dessutom INTE efter bolagrobianer. De åker ofta DIREKT vid första gallringen. Sen får de bli väktare el nåt dyligt.

Sen är det sant att det finns rötägg inom varje branch. Men jag tror att det finns många gånger fler mer sporthojsrötägg på detta forum än det finns trafikpolisrötägg.

Kort sagt en del borde inte få bli poliser (därför kontrolleras detta noga vid PHS men möjligheten att nån sinker finns ju) och en del borde inte få ha sporthoj.

Wörd!!

Diversion

Guest
v-g skrev:

Varför känner jag snutar som är sådana då? Visst sker gallring men att psykologerna skulle kunna göra ens i närheten av korrekta bedömningar på de som aspirerar på yrket är svammel.

Vilken psykolog som helst går att lura om man bara är kall och har medelmåttig iq, bara att säga vad de vill höra.

I lumpen lurades psykologerna hit och dit, nu är de testarna betydligt mindre omfattande än när man söker till polishögskolan föreställer jag mig men det visar på vilken jävla pseudovetenskap psykologi är.

Och som jag sa tidigare, det finns bra poliser också som gör en oerhörd insats men rötäggen är inte så få som du tycks vilja tro.

Både samhället i stort och poliskåren skulle tjäna på att poliser slutar hålla sina rötäggskollegor om ryggen av missriktad lojalitet.
Vad fan är "kårandan" värd om den tvingar en att föråda allt som yrket står för?

Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...