Vad är det för spindel?

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Eh jooo!!! ja jag vet många skrattar åt mig men jag har spindelfobi faktiskt hehe. hade gärna sluppit det, är jobbigt som fan

Du får gärna komma förbi och kolla på mina spindlar. Har ett par hundra i olika former och färger. Allt från jättesnälla fågelspindlar till svarta änkor. Då får du se att de inte är så farliga utan snarare mycket vackra och intressanta!

Obs: Detta är inget raggningsknep. Jag har en sambo som jag trivs ypperligt med. Även killar med spindelrädsla är välkomna! :)

edit: Eller kolla länken i min signatur. :)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Husspindel (eller nära släkting) är det som ligger närmast till hands, precis som "Kajsa" skrev. Vattenspindlarna och kärrspindel har annat utseende, även om de också blir stora rackare. Kolla här bl.a. http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php?t35031.html

Någon som sett filmen "Arachnid / 8 Legs" ? Mysigt värre... :näsblod

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Ducati 848 -10
Du får gärna komma förbi och kolla på mina spindlar. Har ett par hundra i olika former och färger. Allt från jättesnälla fågelspindlar till svarta änkor. Då får du se att de inte är så farliga utan snarare mycket vackra och intressanta!

Obs: Detta är inget raggningsknep. Jag har en sambo som jag trivs ypperligt med. Även killar med spindelrädsla är välkomna! :)

edit: Eller kolla länken i min signatur. :)

de är ju egentligen inte farliga (de i sverige) men jag tycker de är så äckliga att jag får panik om de närmar sig mig. men kan du bota det så hade det varit suveränt haha

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Har läst att i genomsnitt sväljer man 5 spindlar på en livstid i sömnen, spindlar dras till fuktiga ställen som vår mun.. :tungan

Empa123

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
1992,Gsxr, Suzuki
inte direkt så jag gillar spindlar heller! men ja ha varit med om något äckligt för en hel del år sedan. Sovde ut i en stuga och ovanför elementet vid fönsterbläcket så var det ju självklart en spindel med stor bak, och det fanns en kniv i stugan så tog den och skar på baken så kom det ut en massa småspindlar som for överallt på elementet. Det var äckligt som fansiken..

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Jag läste att Elvis lever...

EDIT: Här är länken

Det är bara statistik - vissa äter inga - många äter ännu fler.
Siffran fem är underdriven och och du äter inte bara massa spindlar under din livstid utan även silverfiskar,flugor,sniglar,maksar och annat i ej kända mängder

Det handlar inte om att spindlar kryper in i fuktiga hålor som munnen utan om livsmedelsindustrin.

Ibland trillar dom ned i tillagningen på findus, ibland kommer dom med sylten till ditt bord.

Alla som plockat bär vet att det följer med en del djur med bärena , en del av dom är spindlar och hamnar bland bärena - till slut blir det lingonsylt,blåbärssylt,hjortonsylt och annat...

Samma med cornflakes,kalaspuffar,bröd och allt annat.
Dom finns där råvaran växer och hamnar i produktionen.

Jag köpte en gurka en gång och kavla av plasten allt eftersom jag åt , efter ett tag när jag tuggat så blev jag irriterad av att två små pinnar stack upp fastspända från plasten...
Jag veckla bort lite plast till och där låg en väldigt tillplattad ej svensk spindel , det var inga pinnar - det var bakbenen som jag tuggat på - den var inte så jävla stor men jag slängde gurkjäveln och åt inte gurkor efter det.

Jag åt inte lingosylt heller när jag upptäckt hur mycke djävla kryp det fanns där men nu skiter man i det.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det är bara statistik - vissa äter inga - många äter ännu fler.
Siffran fem är underdriven och och du äter inte bara massa spindlar under din livstid utan även silverfiskar,flugor,sniglar,maksar och annat i ej kända mängder.

Mm.. Jag har hör allt från 8 till 3 spindlar per person och livstid.SNÄLLA! Kan du inte bara ge mig en källa på studien, ett namn om vem som gjort den, en hemsida eller vad som helst som relaterar till den.

När du inte hittat något och sitter och funderar på vad du skall hitta på för att inte se ut som en fullkomlig idiot här så kan du fundera på hur i hela världen man ens skulle kunna mäta en sådan sak.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
De går inte att mäta sa jag ju och det där med fem,sju eller nio är bara statistik från nån idiot men jag vågar dock påstå att alla här käkat mer än 10 godingar...innan dom ens börjat förskolan.

Visserligen förädlade i makaroner,flingor,sylt och barnmat.

Dock bör det tänkas att andelen insekter man käkat upp ovetnades är enormt mycket större om det nu är nån tröst...

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
De går inte att mäta sa jag ju och det där med fem,sju eller nio är bara statistik från nån idiot men jag vågar dock påstå att alla här käkat mer än 10 godingar...innan dom ens börjat förskolan.

Visserligen förädlade i makaroner,flingor,sylt och barnmat.

Dock bör det tänkas att andelen insekter man käkat upp ovetnades är enormt mycket större om det nu är nån tröst...

Just nu, precis som jag förutspådde, så pratar du nu tre sorters skit för att inte framstå som ett rixpucko.

För det första. "bara statistik" säger du? För att få fram statistik måste man ha data. Dvs mätningar. Annars är det ingen statistik utan bara skitsnack eller gissningar. Visst. Man kan argumentera att statistik är bara skitsnack och gissningar också men det är en annan diskussion.

För det andra. Det vi pratade om var att vi äter fem spindlar i sömnen i snitt per liv. Jag sade, med mitt elvissnack, att det var skitsnack. Du kom in och sade att fem är lite och började prata om något helt annat.

För det tredje. Visst får vi i oss enn jäkla massa kryp i sylt, bär och annat. Men det är, även det, en helt annan diskussion.

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
inte direkt så jag gillar spindlar heller! men ja ha varit med om något äckligt för en hel del år sedan. Sovde ut i en stuga och ovanför elementet vid fönsterbläcket så var det ju självklart en spindel med stor bak, och det fanns en kniv i stugan så tog den och skar på baken så kom det ut en massa småspindlar som for överallt på elementet. Det var äckligt som fansiken..

Låter märkligt. Jag kan visserligen inte allt om alla spindlar i hela världen, men de flesta lägger ägg i en så kallad äggsäck som de fäster i sin bohåla, eller bär med sig mellan pedipalperna (typ som framben eller armar). I äggsäcken utvecklas äggen till nymfer. Att en spindel skulle ha färdiga spindelungar i baken känns otroligt. Vart ligger för örvrigt logiken i att se en spindel, se en kniv och direkt göra kopplingen att ta kniven och skära upp baken på spindeln? Jag hoppas att du inte tänker på samma sätt när det gäller kattungar eller människor? ;)

Nåja, jag gillar spindlar så jag kanske är lite överkänslig. Eller så skojar du bara. Vad vet jag! :)

Last edited:

TommyGun

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Kawasaki ER6-f -06
Vi får in husspindlar...

i slutet på varje sommar.

Denna fotades i augusti förra året.

fil
[/url][/IMG]

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Vi ska inte klaga i Sverige!

"You know the feeling. That nice relaxing hot water moment where all the worries of the world wash away. That moment was ruined by seeing the face-sized spider mid-shower. He was henceforth crushed by a stick and fell to the floor like a steak."

Bifogat

• SKAI2BUT.jpg
    SKAI2BUT.jpg
    18.8 KB · Visningar: 47
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar