Jag tycker hela debatten är skev.
Argumenten emot prostitution landar alltid i att det är dumt med droger, våldbrott, trafficing, utnyttjande av minderåriga och en bild av trasiga individer från splittrade hem uppväxta med sexuella övergrepp.
Alla ovan argument är såklart viktiga och hemska, men kopplingen till att det skulle vara fel med prostitution saknar signifikans. Att jag blir blöt när det regnar betyder liksom inte att det regnar för att jag blir blöt!
Vi har nu försökt bromsa prostitution och i sak egentligen jobbat emot övergrepp och narkotikaproblem i sådär 30-40 år på en hyfsat seriös nivå. Hur har det gått?
En legalisering skulle flytta in den gråa verksamheten i ljuset och ge de berörda både fysisk och ekonomisk trygghet i högre grad då de kunde omfattas av samma anställningsvillkor som vi övriga och även kunna arbeta i en kontrollerad miljö precis som man på bank har vakter, larm och övervakningssystem av olika slag. Den "svarta" verksamheten skulle naturligtvis bli kvar på gatan, men rekryteringen skulle bli betydligt svårare om det fanns bättre alternativ och kundbasen skulle garanterat minska drastiskt om man på annat håll kunde lita på att hälsokontroller etc utfördes på regular basis.
Hur många väktare som springer i tunnelbanan har inte ångest över att gå till jobbet, riskerar våld under arbetstid och tjänar uselt? Om de med samma anställningsvillkor kunnat tjäna 10-50 ggr mer på att sälja röv så hade det för några säkert varit ett rimligt alternativ, vilka är vi och säga att de har fel?