Vad är det med gamla tanter

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Kör man för fort på en 50-sträcka gör man det för att man har åkt där tidigare och man kör på slentrian. Spelar ingen roll om där står en pantad polis som sparkar boll, en 12-årig tjej på en bångstyrig häst eller en 8-åring på inlines, hinner du inte stanna för någon av dem har du inte min sympati. Kör du för fort på en 50-sträcka säger det mer om dig än om polisen.

HINNER du stanna, fint. Då kanske du kör 50 där nästan gång - utan att någon sparkar bollar på dig.

Att öht oja sig över bollsparkarens betende när man själv är supertorsk, jösses!

Köra fort kan man göra på så många andra ställen, utan att behöva riskera livhanken för andra.

/anders - supertorsk i Super Gas Bike med en 0.355 rödlykta

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
andersbrink skrev:
Kör man för fort på en 50-sträcka gör man det för att man har åkt där tidigare och man kör på slentrian. Spelar ingen roll om där står en pantad polis som sparkar boll, en 12-årig tjej på en bångstyrig häst eller en 8-åring på inlines, hinner du inte stanna för någon av dem har du inte min sympati. Kör du för fort på en 50-sträcka säger det mer om dig än om polisen.

HINNER du stanna, fint. Då kanske du kör 50 där nästan gång - utan att någon sparkar bollar på dig.

Att öht oja sig över bollsparkarens betende när man själv är supertorsk, jösses!

Köra fort kan man göra på så många andra ställen, utan att behöva riskera livhanken för andra.

/anders - supertorsk i Super Gas Bike med en 0.355 rödlykta

jag förstår vad du menar men du borde förstå hur en annan tänker oså. :)

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
ozeo skrev:
jag förstår vad du menar men du borde förstå hur en annan tänker oså. :)

Brist på empati och inlevelseförmåga, något man lär sig under uppväxten. Brutal liknelse, jag köper ett luftgevär och sätter mig och skjuter på småfåglar i lekparken. Jag är absolut säker på att jag inte kommer att träffa barn eller dess föräldrar men hur uppfattar omgivningen den situationen?

Bananen

Guest
skövde_pöjk skrev:
det vanligaste när man åker förbi gamla(iaf här omkring) är att dom i god tid vänder sig om och blänger surt långt innan och långt efter man har passerat dom... även om man kör i mycket laglig fart...

har en riktigt hobbypolis precis efter utfarten från garaget.. har tröttnat på hans hyttningar med nävar och måttande med krattor så nu går det aldrig lagligt förbi honom..(ju mer han retar oss desto mer gasar vi) lite omoget kanske men va fan :D

annars brukar det vara vanligt att om dom står vid kanten så tar dom gärna ett markerande steg ut i vägen :kocko och då får dom fan skylla sig själva om det smäller!!! :3freak

Jag håller med!
De verkar tro att de är odödliga när de ger sig ut i gatan i ren protest.

MVH Bananen :banana

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Vem finns vägarna till för?

Lite OT:

Som andersbrink, tråkigt nog ganska fruktlöst försökt förklara, så handlar trafiken om samspel.
Hur varje enskilld individ uppfattar sin egen och andras prestationer i detta samspel beror mycket på mognad och insikt.

Var kommer då det ifrån och har man det per automatik?
Nja, trafikutbildning i samband med körkortstagande och förarbevis försöker nog att pränta in det viktigaste, men det är ju inte alla som är mottagliga för det ändå.

Sedan finns det ju en massa andra trafikanter som befinner sej där helt lagligt utan att behöva avlägga något test som bevisar att de besitter kunskaper nog för att förstå samspelets mekanismer, andra kanske inte har tillräcklig förmåga pga ålder eller sjukdom.

Om vi nu kan acceptera att det är så här det ser ut så har vi kommit fram till det som är verkligheten, vi får även försöka inse att det blir svårt att göra det på något annat sätt (skit in - skit ut).

Nu lite fria funderingar från min sida som kanske kan bidra till någon slags förståelse men det mesta jobbet måste man göra själv, dvs försöka tänka sej in i varför vissa situationer uppstår och att det kanske är jag som måste reda ut det.

Jag har själv alltid varit en driven bil och MC-förare vilket innebär att det händer att jag hamnar i de situationer ni andra har beskrivit.
Till det är jag även en driven (har iaf varit) triathlet, vilket innebär att jag tillbringat en massa tid i trafiken på annat sätt än med "motordrift".

Till att börja med: "Ett fordon skall framföras på ett sådant sätt att man hinner stanna för uppkommande hinder"......
Det kan jag direkt skriva under på att det inte alltid stämmer, skulle jag vilja att andra trafikanter kör med så pass mycket säkerhetsmarginal mot mej? Ja självklart (hm dubbelmoral eller "riskvärdering").

Vad tycker jag när jag kör på fina småvägar och plötsligt kommer ifatt en traktor med dubbelhjul och ett påhäng med grejor som spretar kors och tvärs och tar upp exakt hela körbanan och i bland lite till?
-"Jävla Id*ot, du utgör ju en livsfara för alla trafikanter"!
Får han vara där? Ja det får han, var det han som kom i 110km/t? Nej det var ju jag (-"jävla Id*ot").

Vad tycker jag när jag kör på fina småvägar och plötsligt kommer ifatt en klunga tävlingscyklister som är ute och tränar?
-"Jävla Id*oter, ligga och cykla i två led".
Får de vara här? Ja det får de, kanske inte i bredd, men så kommer cyklisten i mej fram och säger:

Om vi bortser från det roliga i att cykla så finns även aspekten: För att bli ett framgångsrikt cykelteam så finns det ingen genväg, det är träning som gäller. Men då är det ju bara att skaffa en motionscykel, sätta sej i garaget och trampa, ja då kan jag ju lika gärna göra det samma med MC, cykling består i så mycket mer än att bara trampa.

Var kan man då träna på cykling? Eftersom det oftast inte är olagligt att cykla på allmän väg så är det där man gör det, finns det några alternativ?

Nja i Sverige gör det faktiskt inte det, man är så illa tvungen att våga sej ut i trafiken för att få den träning man behöver och får på så sätt lita på att medtrafikanterna också förstår det.

Sen är det ju precis som med MC-åkning att det finns bättre och sämre ställen att göra det på, typ som att köra 70 på en 50väg, särskillt där det finns direkt bebyggelse intill.

Sen en lite passus till det där med att "gasa ur" när man passerar någon:
Vi var ute och träningscyklade för en månad sedan (det var en stor, bred, väg med ingen trafik, vi cyklade dessutom i ett led (3pers).
Jag hade just börjat signalera för högersväng då jag hörde ett jäkla brak bakom mej, precis när jag tar kurvan så kommer ett "kromstaket" omglidande, hela tiden ligger han och mellangasar och ut ur kurvan ger han "patten".

Det blev en sån ljudsmäll i mitt vänsteröra att det blev knäpptyst, jag fick enorm huvudvärk samt pip i örat i ett par dygn efterår, allt detta bara för att någon pittlös fåne skulle spela Allan mitt ute i ingenstans.
Mitt råd är, gör inte så, hade jag hunnit ta hans regnr så kunde han räkna med att behöva köpa två nya däck som "tack för senast" :mad:

Alltså, ibland tycker man att alla andra gör fel fast det är man själv som framkallar det och då är det lika mycket ens eget fel.
Sen finns det ju även folk som är så in i bengen slarviga och nonshalanta att de inte ens skulle få köra radiobil på tivoli men det är verkligheten.

Avslutningsvis: Jag tänker inte säga "kör försiktigt" utan "Kör Bra" :)

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Bra skrivet Ozzian... Långt men bra... :)

Men allvarligt, om snutgubben med bollen hade lagt ett mitt i prickskott och bollen hamnade under framsulan varpå snubbens hoj dyker fortare än fortast mot asfalten. Snubben flyger framåt och i fallet skadas han så svårt att han resten av livet får köra rullstol...

Allt detta för att han kör för fort? Det är ju inte heller så friskt! Ingen har rätt att ta lagen i egna händer, om ens han är polis i yrket...

Nån som fattar min totala solstingsgojja? Bra...

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Zana skrev:
Bra skrivet Ozzian... Långt men bra... :)

Men allvarligt, om snutgubben med bollen hade lagt ett mitt i prickskott och bollen hamnade under framsulan varpå snubbens hoj dyker fortare än fortast mot asfalten. Snubben flyger framåt och i fallet skadas han så svårt att han resten av livet får köra rullstol...

Allt detta för att han kör för fort? Det är ju inte heller så friskt! Ingen har rätt att ta lagen i egna händer, om ens han är polis i yrket...

Nån som fattar min totala solstingsgojja? Bra...

Tack och bra att du tog upp det.
"Fotbollssparkarens" aggerande visar ju hur lite han har kopplat det här med handling och verkan och om han dessutom är polis så gör det ju inte saken bättre.

Sen är det ju alltid svårt som "utomstående" att veta precis vad som föregått "sparken", det kan ju stunden innan ha Ueeelat förbi ett gäng hojar samtidigt som de visat fingret åt den "arme" karln :rofl

Alltså, missförstå mej rätt, hehe

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vänd på argumenteringen istället så kanske det sjunker ner lite - om det hade varit polisens 4-åriga son som sprang efter bollen och fick skallen krossad och föraren "bara" blev invalid.

Kan vi vara överens om att den som gjorde mest fel var hojåkaren och inte polisen?

Hm... det här låter precis som diskussionen om personen som hade installerat THE ALARM i sin bil och någon tyckte synd om inbrottstjuven. Det ser även snarlikt ut som den om den tappade plånboken och vad man skulle göra med innehållet, dvs den som hittade den.

Zana skrev:
Allt detta för att han kör för fort? Det är ju inte heller så friskt!

Hoj samlar'n

Gasglad?
Gick med
23 Jul 2005
Hoj
gixxer 1100
CALLAHAN skrev:
Märkte när jag hade köpt min CBR 600 att så fort jag fick på slip-on burken att folk började bete sig anorlunda, både på gott och ont.

Kunde komma i 60km/h på en 70 stäcka men med lite högre varv då hyttade folk med näven även fast man inte körde för fort.

Detta påminner mig om den glada? tiden då man låg i lumpen och körde bandvagn, 8000rpm i 30km/h på kaserngårn och man fick skäll, 50km/h med en 245'a var det ingen som ens noterade..
Folk hör det dom vill höra. :ajjabajja

Så sant som det är sagt en gång i tiden, vi motorcyklister får tänka åt andra trafikanter för att överleva

:squid

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
andersbrink skrev:
Vänd på argumenteringen istället så kanske det sjunker ner lite - om det hade varit polisens 4-åriga son som sprang efter bollen och fick skallen krossad och föraren "bara" blev invalid.

Kan vi vara överens om att den som gjorde mest fel var hojåkaren och inte polisen?

Hm... det här låter precis som diskussionen om personen som hade installerat THE ALARM i sin bil och någon tyckte synd om inbrottstjuven. Det ser även snarlikt ut som den om den tappade plånboken och vad man skulle göra med innehållet, dvs den som hittade den.

Men vadå, har verkligen hastigheten så pass stor skillnad i ondhetsgrad? Om han körde på polisens lilla dotter som spräckte skallen i 30km/h, gör det handlingen mer rätt? Va?

Alla som ger sig ut i trafiken är möjliga "mördare" så är det bara... När du kör igenom stan en lördagskväll är chansen 1000ggr större att köra på någon som krossar skallen än om du kör 50km/h på vanlig dagsbelyst fyllorfri väg.

Jag kör ofta uppemot 70 på 50 väg, beroende på hur god sikt och underlag för olycksfri väg. Det är ingenting farligt med det...

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
gthyni skrev:
Håller med Brink,
om man inte visar respekt så ska man inte förvänta sig någon tillbaka.

Skärp er och visa hänsyn i trafiken.

Det är samma historia varje gång oavsett fart... långa sura blicken och..
"titta här kommer en sån där vandal med skinn o hjälm" :kocko

Du kan slita ur motorn, sätta på 12 stödhjul, plantera en bonzai på tanken och leda förbi hojjen på lillebrorsans leksakskärra. Likfan så kommer man få samma griniga kärringblick som etsar sig in i backspegeln när man passerat!

Nästa gång håller ja 200 vilda förbi, verka inte va nån skillnad :D

njelger

Guest
Faizty skrev:
Det är samma historia varje gång oavsett fart... långa sura blicken och..
"titta här kommer en sån där vandal med skinn o hjälm" :kocko

Du kan slita ur motorn, sätta på 12 stödhjul, plantera en bonzai på tanken och leda förbi hojjen på lillebrorsans leksakskärra. Likfan så kommer man få samma griniga kärringblick som etsar sig in i backspegeln när man passerat!

Nästa gång håller ja 200 vilda förbi, verka inte va nån skillnad :D

Är en blick från en gammal tant så hemskt? Kan du inte sova efter det och bara måste "köra 200" nästa gång?

och som vanligt:

Kör med respekt.
Hämnas inte, speciellt inte när du själv gjort fel.
Håll farten i bostadsområden.
Sparka inte bollar eller annat på folk.
Gamla har svårt i trafiken, svårt att uppskatt hastighet, blir rädda för ditt spegelvisir, etc etc. Var rädd om dom. Dom är någons morfar eller farmor.

Hur svårt kan det va?

Om inget annat biter - glöm inte att folk till slut går till polisen om du fortsätter "hämnas".

(Och Dumroger...du fattar som vanligt ändå inte.)

Last edited:

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
:arsele
njelger skrev:
Är en blick från en gammal tant så hemskt? Kan du inte sova efter det och bara måste "köra 200" nästa gång?

och som vanligt:

Kör med respekt.
Hämnas inte, speciellt inte när du själv gjort fel.
Håll farten i bostadsområden.
Sparka inte bollar eller annat på folk.
Gamla har svårt i trafiken, svårt att uppskatt hastighet, blir rädda för ditt spegelvisir, etc etc. Var rädd om dom. Dom är någons morfar eller farmor.

Hur svårt kan det va?

Om inget annat biter - glöm inte att folk till slut går till polisen om du fortsätter "hämnas".

(Och Dumroger...du fattar som vanligt ändå inte.)

Hörru torrboll, har du hört talas om ironi???

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...