Vem finns vägarna till för?
Lite OT:
Som andersbrink, tråkigt nog ganska fruktlöst försökt förklara, så handlar trafiken om samspel.
Hur varje enskilld individ uppfattar sin egen och andras prestationer i detta samspel beror mycket på mognad och insikt.
Var kommer då det ifrån och har man det per automatik?
Nja, trafikutbildning i samband med körkortstagande och förarbevis försöker nog att pränta in det viktigaste, men det är ju inte alla som är mottagliga för det ändå.
Sedan finns det ju en massa andra trafikanter som befinner sej där helt lagligt utan att behöva avlägga något test som bevisar att de besitter kunskaper nog för att förstå samspelets mekanismer, andra kanske inte har tillräcklig förmåga pga ålder eller sjukdom.
Om vi nu kan acceptera att det är så här det ser ut så har vi kommit fram till det som är verkligheten, vi får även försöka inse att det blir svårt att göra det på något annat sätt (skit in - skit ut).
Nu lite fria funderingar från min sida som kanske kan bidra till någon slags förståelse men det mesta jobbet måste man göra själv, dvs försöka tänka sej in i varför vissa situationer uppstår och att det kanske är jag som måste reda ut det.
Jag har själv alltid varit en driven bil och MC-förare vilket innebär att det händer att jag hamnar i de situationer ni andra har beskrivit.
Till det är jag även en driven (har iaf varit) triathlet, vilket innebär att jag tillbringat en massa tid i trafiken på annat sätt än med "motordrift".
Till att börja med: "Ett fordon skall framföras på ett sådant sätt att man hinner stanna för uppkommande hinder"......
Det kan jag direkt skriva under på att det inte alltid stämmer, skulle jag vilja att andra trafikanter kör med så pass mycket säkerhetsmarginal mot mej? Ja självklart (hm dubbelmoral eller "riskvärdering").
Vad tycker jag när jag kör på fina småvägar och plötsligt kommer ifatt en traktor med dubbelhjul och ett påhäng med grejor som spretar kors och tvärs och tar upp exakt hela körbanan och i bland lite till?
-"Jävla Id*ot, du utgör ju en livsfara för alla trafikanter"!
Får han vara där? Ja det får han, var det han som kom i 110km/t? Nej det var ju jag (-"jävla Id*ot").
Vad tycker jag när jag kör på fina småvägar och plötsligt kommer ifatt en klunga tävlingscyklister som är ute och tränar?
-"Jävla Id*oter, ligga och cykla i två led".
Får de vara här? Ja det får de, kanske inte i bredd, men så kommer cyklisten i mej fram och säger:
Om vi bortser från det roliga i att cykla så finns även aspekten: För att bli ett framgångsrikt cykelteam så finns det ingen genväg, det är träning som gäller. Men då är det ju bara att skaffa en motionscykel, sätta sej i garaget och trampa, ja då kan jag ju lika gärna göra det samma med MC, cykling består i så mycket mer än att bara trampa.
Var kan man då träna på cykling? Eftersom det oftast inte är olagligt att cykla på allmän väg så är det där man gör det, finns det några alternativ?
Nja i Sverige gör det faktiskt inte det, man är så illa tvungen att våga sej ut i trafiken för att få den träning man behöver och får på så sätt lita på att medtrafikanterna också förstår det.
Sen är det ju precis som med MC-åkning att det finns bättre och sämre ställen att göra det på, typ som att köra 70 på en 50väg, särskillt där det finns direkt bebyggelse intill.
Sen en lite passus till det där med att "gasa ur" när man passerar någon:
Vi var ute och träningscyklade för en månad sedan (det var en stor, bred, väg med ingen trafik, vi cyklade dessutom i ett led (3pers).
Jag hade just börjat signalera för högersväng då jag hörde ett jäkla brak bakom mej, precis när jag tar kurvan så kommer ett "kromstaket" omglidande, hela tiden ligger han och mellangasar och ut ur kurvan ger han "patten".
Det blev en sån ljudsmäll i mitt vänsteröra att det blev knäpptyst, jag fick enorm huvudvärk samt pip i örat i ett par dygn efterår, allt detta bara för att någon pittlös fåne skulle spela Allan mitt ute i ingenstans.
Mitt råd är, gör inte så, hade jag hunnit ta hans regnr så kunde han räkna med att behöva köpa två nya däck som "tack för senast"
Alltså, ibland tycker man att alla andra gör fel fast det är man själv som framkallar det och då är det lika mycket ens eget fel.
Sen finns det ju även folk som är så in i bengen slarviga och nonshalanta att de inte ens skulle få köra radiobil på tivoli men det är verkligheten.
Avslutningsvis: Jag tänker inte säga "kör försiktigt" utan "Kör Bra"