Vad är det med gamla tanter

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Äntligen några vettiga inlägg av andersbrink och gthyni! Har man fått för sig att trafiken är ett krig som ska utkämpas där nån vinner så är man fel ute. Jag är inte felfri men de som har den där "där visade jag den fan vem som bestämmer!"-attityden i trafiken är inte så roliga. Visst kan man bli förbannad när nån gör fel etc. men den som aldrig klantat sig i trafiken (kört ut för nära, dålig uppsikt osv.) - kom igen och kasta den första stenen.

Äldre människor hör sämre, reagerar långsammare, rör sig långsammare osv. jämfört med er perfekta alfa-hannar. Tänk på att vi blir gamla en dag också. Skulle vara tråkigt om folk tyckte att man är redo för ättestupan direkt. Tror man måste bli över 30 för att få den insikten.

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
själv tycker jag tävlingscyklister som tränar e värst... har i falun har då inte jag haft några problem med gående gamla/medel/unga vid övergångställen och på väg

men därimot så har vi mycke tävlingscyklister här som tycker om att köra 3-4 i bredd och hela klungor och dom lägger ju inte sig på led då det kommer upp nån bil / mc bakom.. utan man får ligga bakom i cykel tempo tills det finns chans att åka om.. det e då det jag stör mig mest

copse

Guest
Visst, håller med om att man ska visa hänsyn, men det måste ju vara ömsesidigt, nu får man väl gå i bredd på allmän väg, även om det kanske inte är det smartaste om det är mycket trafik. Men cykla i bredd får man inte ens göra. När folk skiter i regler eller gör fel för dom inte fattar eller vet, som säkert många gamlingar gör, uppstår det situationer där man kanske tvingas köra om eller stanna tvärt, rätt var det är så kanske man får en bil i röven eller nån kör in i sidan på en. Helt i öndan, så tycker faktist man har rätt att klaga lite.

Jag säger inte att det är ok att köra om på bakhjulet i 100 blås bara för att några gamligar gör fel. Men ska man själv visa hänsyn så måste ju dom också göra det.

//Copse

Last edited:

doorman

Checkpoint 69
Gick med
25 May 2004
Hoj
*SÅLD*
Nicke skrev:
... Har man fått för sig att trafiken är ett krig som ska utkämpas där nån vinner så är man fel ute. Jag är inte felfri men de som har den där "där visade jag den fan vem som bestämmer!"-attityden i trafiken är inte så roliga. Visst kan man bli förbannad när nån gör fel etc. men den som aldrig klantat sig i trafiken (kört ut för nära, dålig uppsikt osv.) - kom igen och kasta den första stenen.

Äldre människor hör sämre, reagerar långsammare, rör sig långsammare osv. jämfört med er perfekta alfa-hannar. Tänk på att vi blir gamla en dag också. Skulle vara tråkigt om folk tyckte att man är redo för ättestupan direkt. Tror man måste bli över 30 för att få den insikten.

Helt rätt men över 30 behöver man inte vara. Att inte visa respekt mot andra trafikanter är omoget. (Och som jag skrev i tidigare inlägg så sker det utan fara för annan individ, att gasa lite extra när de glor så ögonen håller på att trilla ur)

Hur som helst. Ta det lugnt ute i trafiken, visa hänsyn och kom ihåg att en "arg" förare är ingen bra förare.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
copse skrev:
Men cykla i bredd får man inte ens göra.

Hur lång tid får det max ta för en cyklist att köra om en annan cyklist?

Jag tycker diskussionen som helthet är urbota fånig när det gäller "hinder" i det egna körfältet. Så länge du accepterar att traktorer med påhängd harv eller långtradare ska få köra på allmän väg, vad är problemet - egentligen?

W@ll

Blonds are good twins are better
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Rsv Mille
NigHtHawK skrev:
själv tycker jag tävlingscyklister som tränar e värst... har i falun har då inte jag haft några problem med gående gamla/medel/unga vid övergångställen och på väg

men därimot så har vi mycke tävlingscyklister här som tycker om att köra 3-4 i bredd och hela klungor och dom lägger ju inte sig på led då det kommer upp nån bil / mc bakom.. utan man får ligga bakom i cykel tempo tills det finns chans att åka om.. det e då det jag stör mig mest

Bil ok. :huvet
Men Mc :confused:

copse

Guest
andersbrink skrev:
Hur lång tid får det max ta för en cyklist att köra om en annan cyklist?

Jag tycker diskussionen som helthet är urbota fånig när det gäller "hinder" i det egna körfältet. Så länge du accepterar att traktorer med påhängd harv eller långtradare ska få köra på allmän väg, vad är problemet - egentligen?

Alltså, var två gamlingar som cyklade bredvid varandra, alltså i ett sällskap, så var inte tal om nån omkörning här. Det som hände var att dom tog upp hela mitt körfält, medans en annan bil kom mot mig i sitt körfält, jag fick alltså bromsa helt i onödan bara för att dom inte gjort som man ska. Tycker det är helt befogat att bli arg i den situationen. Då det är förbjudet att cykla i bredd. Var alltså inte så att cyklen körde om den andra, för det tar bara någon sekund ja.

Fånig kanske den är. Men skillnaden är ju helt klar, är ungefär som att bilen framför bromsar in för att det blir rött ljus, inga problem, det tillhör trafiken.

Men tvingas jag bromsa in för att nån gör ett fel, klart jag blir sur, sen om jag behöver starta en tråd på SH är en annan sak. Det enda jag gör är tittar snabt så ingen bil kommer och kör om. Tycker inte det är befogat att peka finger, å göra en lakritsrem heller. Är tecken på omognad, men nog måste man väl få blir sur.

Last edited:

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Hoj
Honda Nsr -98
Anton_Ljunghusen skrev:
Gör som jag, köp ett kompressorhorn och smacka dit så ska du se att dom flyttar på sig:tummenupp

kompresor horn funkar :tummenupp fast jag använde mitt på bilar som körde ut framför mig när jag hade moppe! Fast jag kommer aldrig sätta fast det på min hojj jag har nu!

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
Yamaha Tracer 07
Det värsta är väl ändå småbarnsföräldrar som skjuter ut barnvagnen mellan parkerade bilar, och därefter sticker fram sitt huvud för att kolla om det kommer någon trafik.

Jag har vid ett antal tillfällen fått väja ordentligt för att det kommer en barnvagn utstickande bakom en suv eller en skåpbil. Därefter kommer huvudet på en ung tjej som ser ut som om hon inte lagt märke till att barnvagnen sticker ut 1 1/2 meter framför henne. Då undrar jag hur det står till med moderskänslorna.

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Olsson skrev:
Det värsta är väl ändå småbarnsföräldrar som skjuter ut barnvagnen mellan parkerade bilar, och därefter sticker fram sitt huvud för att kolla om det kommer någon trafik.

Jag har vid ett antal tillfällen fått väja ordentligt för att det kommer en barnvagn utstickande bakom en suv eller en skåpbil. Därefter kommer huvudet på en ung tjej som ser ut som om hon inte lagt märke till att barnvagnen sticker ut 1 1/2 meter framför henne. Då undrar jag hur det står till med moderskänslorna.

Ska vi anmäla dessa till SVT nya storsatsning till hösten,
"sveriges värsta barnvagnsförare" :banana

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Det är inte bara gamla tanter som beter sig märkligt i och runt trafiken.
Idag på väg till jobbet kommer jag fram till en korsning där det redan står en bil. Jag saktar in och väntar på at bilen skall köra när det är fritt fram. Den kör inte. Efter en stund blir jag naturligtvis lätt irriterad och åker om bilen. Vad får jag se...? En blondin i 30-årsåldern som sitter och målar naglarna :crash

Inget ont om blondiner i övrigt dock. :)

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Alltså jag är en rättså sansad person och kan ta det mesta. Men när folk börjar kasta krattor o hytta och skrika lr dyl efter mig när jag kommer med hojjen, då skulle tom jag bli vansinnigt förbannad och helt enkelt fråga vad fan dom håller på med. Övriga stolpskott får man ta med en nypa salt, visst blir man irriterad men det går över.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ankan skrev:
Det är inte bara gamla tanter som beter sig märkligt i och runt trafiken.
Idag på väg till jobbet kommer jag fram till en korsning där det redan står en bil. Jag saktar in och väntar på at bilen skall köra när det är fritt fram. Den kör inte. Efter en stund blir jag naturligtvis lätt irriterad och åker om bilen. Vad får jag se...? En blondin i 30-årsåldern som sitter och målar naglarna :crash

Inget ont om blondiner i övrigt dock. :)

haha det måste endå vara nån sorts rekord..

det är gott om stolpskott i trafiken så se till att inte vara ett ni med

Berrkan

Alltid är nått paj
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Aprilia Falco
Min polare och några andra låg i ca 70 knyck på 50 väg. Helt plötsligt får han se en fotboll komma rakt emot honom men träffar som tur var inte framdäcket.

Flygförbannad nitade han och vände och fick se medelålders man stå och hytta med näven. Han klev av hojen och gick fram till honom och frågade vad i helvete han höll på med. Det blev ett samtal om vett och ni vet vad och det visade sig att den medelålders mannen var en polis.

Även om man är en polis som kommit hem från jobbet så tycker jag inte man ha rätt att sparka fotbollar på motorcyklister som kör för fort.

Gick med
11 Apr 2005
Hoj
Honda XL600R -83
Berrkan skrev:
Min polare och några andra låg i ca 70 knyck på 50 väg. Helt plötsligt får han se en fotboll komma rakt emot honom men träffar som tur var inte framdäcket.

Flygförbannad nitade han och vände och fick se medelålders man stå och hytta med näven. Han klev av hojen och gick fram till honom och frågade vad i helvete han höll på med. Det blev ett samtal om vett och ni vet vad och det visade sig att den medelålders mannen var en polis.

Även om man är en polis som kommit hem från jobbet så tycker jag inte man ha rätt att sparka fotbollar på motorcyklister som kör för fort.

Den polisen hade jag anmält direkt, inte för att han hade blivit dömd utan för
att han hade varit tvungen att förklara sig för sin chef....

CALLAHAN

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Yamaha XSR700 2018
Det finns hur många som helst som beter sig på detta sättet i trafiken.

Märkte när jag hade köpt min CBR 600 att så fort jag fick på slip-on burken att folk började bete sig anorlunda, både på gott och ont.

Kunde komma i 60km/h på en 70 stäcka men med lite högre varv då hyttade folk med näven även fast man inte körde för fort.

Sen blev folk lite mer uppmärksamma när dom skulle kliva över vägen för dom hörde att det var en MC som kom åkande och inte en Moped.

Det roliga är att dom som ofta hytter med näven och är arga är ofta lika farliga själva i trafiken.
Dom ska ligga mitt i vägen för att dom kan.
Och ökar farten när folk ska köra om.
Eller så går dom ut för att blockera.

Men den bästa medicinen mot sådana är att vara trevlig och alltid hälsa!
Då blir dom ganska snart trötta på att hålla på som dom gör.

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Det är därför jag alltid har en påse bajs med mig, om det skulle uppstå situationer där bajspåsen skulle vara till nytta dvs...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Berrkan skrev:

Kör man för fort där det finns chans att fotbollar kan hamna på vägen... är man bra pantad. HEJA fotbollssparkande polisen, 1-0!

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ja han kan lika gärna blitt tokrädd, tvärnittat o ramlat med följd av att han eller andra kunnat bli allvarligt skadad..
o kom inte o säg att han inte ska ramla av en sån sak, o att han inte har o göra på hoj...alla kan göra fel när man tappar koncentrationen.
poliser ska inte skada folk, då e de nåt fel :3freak

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...