Tack för svar. Ska försöka byta ut den slangen. Är inte jättekunnig så måste fråga, är det skadligt att ha kört med hojen när den varit avklippt (har ej fått nån felkod). Varför har nån kapat den tror du?2ND air alt EVAP. Tillhör system för emmisionskontroll.
EVAP-systemen används för att återcirkulera avgaser när hojen går på snålgas. Detta förbättrar utsläppsvärden då eventuellt oförbränt bränsle i avgaserna får chansen att ta ett varv till genom motorn.
Det är vanligt att man kopplar ur EVAP om man ska mappa hojen, eftersom återcirkulation av avgaser ställer till det med mätvärdena för luft-/bränsleblandning.
För hojens prestanda, körbarhet, hållbarhet så gör inte EVAP-systemet till eller från. Däremot bör man plugga slangen som går från luftboxen, så att all insugsluft går genom luftfiltret. Har svårt att se på din bild om den är pluggad eller bara avklippt.
Riktigt bra utförligt svar. Tusen tack nu förstog jag precis.EVAP-systemen används för att återcirkulera avgaser när hojen går på snålgas. Detta förbättrar utsläppsvärden då eventuellt oförbränt bränsle i avgaserna får chansen att ta ett varv till genom motorn.
Det är vanligt att man kopplar ur EVAP om man ska mappa hojen, eftersom återcirkulation av avgaser ställer till det med mätvärdena för luft-/bränsleblandning.
För hojens prestanda, körbarhet, hållbarhet så gör inte EVAP-systemet till eller från. Däremot bör man plugga slangen som går från luftboxen, så att all insugsluft går genom luftfiltret. Har svårt att se på din bild om den är pluggad eller bara avklippt.
Du har rätt, jag blandade ihop orden, skrev EVAP när jag menade PAIR, för det är vad jag tycker det ser ut som på bilden och det är vad min förklaring beskriver.Du blandar inte ihop EVAP och EGR nu?
EVAP är väl för bensinångor
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |