Vad är egentligen hästkrafter?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
det med effekten är lite svårt, min hoj nu sv1000s enligt suzuki 116hk 102nm men min förra yzf750r enligt yamaha 125hk 80nm, jag vet att det är 2 helt olika motorer men varför sån skillnad på nm kontra hk?:)

Egentligen för att Suzuki "inte har använt hela vridmomentet till att göra hästkrafter av". Det handlar om vilken karaktär man önskar hos motorn.
Som antytts ovan kan man inte få många hk utan att det finns gott om Nm. Däremot kan man ha en massa Nm utan att det blir en massa hk - styrs bland annat av om hur man avpassar motorn (fyllnadsgrad, rörliga delars massa m.m.) för "höga" varv.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Som antytts ovan kan man inte få många hk utan att det finns gott om Nm. Däremot kan man ha en massa Nm utan att det blir en massa hk.

Det kan man väl visst då? Min gissning är att en rc-motor som varvar 30000 rpm (eller vad det nu är) inte har så många Nm jämfört med hk. :tummenupp
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
tack för svaren, stämmer att förra hojen varvade mer, hade 80nm 11500rpm medans sukkan har 102nm 7000rpm men jag har inte så mycket att jämföra med men jag vill nog tro att sukkan går värre eller så kanske det är en inbillning:)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
det med effekten är lite svårt, min hoj nu sv1000s enligt suzuki 116hk 102nm men min förra yzf750r enligt yamaha 125hk 80nm, jag vet att det är 2 helt olika motorer men varför sån skillnad på nm kontra hk?:)

Därför att din SV1000 har max vrid ganska långt ifrån max varv. Ska man bygga in så mkt max-effekt som möjligt vill du ha maxvriv i toppen av varvtalsregistret --> vrid*varv*x = effekt
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
tack för svaren, stämmer att förra hojen varvade mer, hade 80nm 11500rpm medans sukkan har 102nm 7000rpm men jag har inte så mycket att jämföra med men jag vill nog tro att sukkan går värre eller så kanske det är en inbillning:)

Sukkan går nog bättre på de varven den mest används, eftersom den har högre vridmoment än Yamahan där :)

Twinnar brukar förknippas som mer bottenstarka än radfyror (lite äpplen och päron om det inte är samma kubik visserligen), men det är en annan kaka :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
tack för svaren, stämmer att förra hojen varvade mer, hade 80nm 11500rpm medans sukkan har 102nm 7000rpm men jag har inte så mycket att jämföra med men jag vill nog tro att sukkan går värre eller så kanske det är en inbillning:)


Det handlar mkt om tillgänglighet också. Du kör sällan en R4 med ett varvtal konstant runt 12000 rpm. Att däremot köra twin runt 5-8000 är inga större konstigheter. (Läs: twin är tufft)

Sen om man ska prata race, så är inte toppeffekt heller avgörande. Det som spelar roll är användbar medeleffekt, alltså summan av den effekt du kan nyttja runt ett varv eller genom en växel. Att konkurrenten är snabbare från 13500 - 13800 rpm spelar mindre roll om du är snabbare från 9000-13500. (Förutsatt att inte växlarna ligger så att man konstant kan ligga i exakt det höga intervallet, men föga sannolikt)
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
det med effekten är lite svårt, min hoj nu sv1000s enligt suzuki 116hk 102nm men min förra yzf750r enligt yamaha 125hk 80nm, jag vet att det är 2 helt olika motorer men varför sån skillnad på nm kontra hk?:)

Generellt:
En modern 4T motor utan överladdning ligger runt 100Nm/l cylindervolym (dvs en 1000cc motor har ~100Nm). Vassare motorer (och gen. mc-dito) brukar ha lite högre spec. vrid (dvs 1000cc motorn har strax över 100Nm, uppåt 105-110Nm/l). Detta mått (Nm/l) är dock tämligen värdelöst i sig själv om man inte samtidigt har en graf över hur motorns vrid vid olika varvtal ("bänkpapper"), att optimera på ett smalt varvtalsområde är en sak, svårt dock att få det att klaffa över olika varvtal/last/drifts fhl. etc.

Effekt (Hk) får du genom att varva motorn. En motor med mindre vridmoment måste varvas högre för att få samma effekt men detta är inget problem eftersom man har växellådor :) Jämför du vilka varvtal som resp. motor (Yzf resp. SV) producerar max vrid & hk kommer du se skillnaden.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Det kan man väl visst då? Min gissning är att en rc-motor som varvar 30000 rpm (eller vad det nu är) inte har så många Nm jämfört med hk. :tummenupp

Visst har du rätt.
Jag borde uttryckt mig "vid ett givet maxvarvtal kan man inte..."
Sedan är det ju en konstart i sig att göra motorer med höga maxvarvtal och bibehållen fyllnadsgrad. Annars viker ju kurvorna skarpt nedåt, den ena innan den andra...
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Visst har du rätt.
Jag borde uttryckt mig "vid ett givet maxvarvtal kan man inte..."
Sedan är det ju en konstart i sig att göra motorer med höga maxvarvtal och bibehållen fyllnadsgrad. Annars viker ju kurvorna skarpt nedåt, den ena innan den andra...

Fast kollar man på F1 t.ex så har jag för mig att någon ljugit om att de inte alls har särskilt högt vrid i förhållande till volymen, ens jämfört med ganska mediokra motorer.

Däremot varvar de nåt grönjävligt!


Det måste ju vara betydligt lättare att få en motor att klara högre varv, än att utvinna motsvarande effekt genom mer vrid. Då bör således ett optimum vara att tom offra lite vrid, till förmån för extremt högt varv. -->

-20% Nm
+100% rpm

--> fortsomfan
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Då har du jävligt långa ben om det blir en meters höjdskillnad mellan att sitta på huk och stå upp!

Ja uppskatta ju bara grovt, men när du smätter mig på fingrarna så fick jag ju kolla upp och slår nu dig på fingrarna.

Bad en kollega mäta med måttband, mätte upp till över 100 cm, visst jag går ner djupt, jag mäter själv 186cm, jepp långa ben. Sedan kan ju någon komma o snacka om att man bara skall gå till 90 grader o blaha. Hur som helst kul för mig eller hur. Och saknar man några centimeter får man kompensera med kortare tid...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
-20% Nm
+100% rpm

--> fortsomfan

Förmodligen därför de har tusen inställningsmöjligheter under färd = beroende på förhållandena och bana :)

formula-one-10.gif


http://auto.howstuffworks.com/auto-racing/motorsports/formula-one4.htm

114538577_2dad540fcd.jpg


http://www.flickr.com/photos/stormshadow/114538577/

Fiat Strada - Magneti Marelli :D

32455144.jpg
 
Last edited:

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Det kan man väl visst då? Min gissning är att en rc-motor som varvar 30000 rpm (eller vad det nu är) inte har så många Nm jämfört med hk. :tummenupp

RC-motorer som varvar 30krpm är väl huvudsakligen elmotorer?
Där har man lyxen att ha ha en helt rak och fin vridmomentskurva också, men framförallt så är de små måtten på motorn (och således den låga inre friktionen) den enda anledningen till att de kan varva så djävulskt. För en vanlig fullstor förbränningsmotor är det sällan man får ut en herrejösses massa hästar utan något vrid (förutom högtrimmade hojmotorer då).

Det måste ju vara betydligt lättare att få en motor att klara högre varv, än att utvinna motsvarande effekt genom mer vrid. Då bör således ett optimum vara att tom offra lite vrid, till förmån för extremt högt varv. -->

-20% Nm
+100% rpm

--> fortsomfan

Nä, det är nog tyvärr tvärt om faktiskt. Det är nog ingen konst att göra slagen längre och cylindrarna större. Däremot är det ett fasligt bök att hålla den inre friktionen låg, samt att dimensionera alllt för att hålla en evighet vid höga varv.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
RC-motorer som varvar 30krpm är väl huvudsakligen elmotorer?



Förbränningsmotorerna varvar som bara satan i RC bilar. kolla 2- bilmotorer där http://www.conrad.se/?ws_tp1=kw&ref...P_AREA_14773&gclid=CKjG9JqVn6kCFQWDDgod7F6muw


Exempelvis 2,77kw vi 34000rpm, och en tomgång på 6500rpm:p

Blir ju dock inte i närheten samma massa som flyger omkring i 34krpm i en sån liten motor än i en hoj/bil i 8krpm.


Hehe OT men på tal om RC motorer:yoparty http://www.youtube.com/watch?v=mutb7KgA9NM&feature=relmfu
 
Last edited:

Jerka84

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Täby
Hoj
Honda CBR 954rr / ShovelChopper
näe, inte riktigt va.

hk = ( Nm*rad/s )/735

Annars hade du haft drygt en miljon hästar. :tummenupp

Ja. det stämmer säkert, om man ska räkna ut hur många hästkrafter man har.

ville bara enkelt förklara: Hk= effekten av ett visst vridmoment vid ett visst varvtal, då hajjar dom flesta vad det handlar om :) utan att krångla till det.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ja. det stämmer säkert, om man ska räkna ut hur många hästkrafter man har.

ville bara enkelt förklara: Hk= effekten av ett visst vridmoment vid ett visst varvtal, då hajjar dom flesta vad det handlar om :) utan att krångla till det.

Och ännu mer förenklat:
-Vridmoment är momentan kraft, i ögonblicket
-Effekt (i W eller hk eller så) är kraft över tid

Något som ju verkligen skulle ge god information om "nyttig kraft" vore om någon gav sig på att (med slicemetoden) integrera ytan under moment- och effektkurvorna mellan exempelvis 3000 rpm och rödstreck. Skojig övning för mörka vinterkvällar...
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
RC-motorer som varvar 30krpm är väl huvudsakligen elmotorer?
Där har man lyxen att ha ha en helt rak och fin vridmomentskurva också, men framförallt så är de små måtten på motorn (och således den låga inre friktionen) den enda anledningen till att de kan varva så djävulskt. För en vanlig fullstor förbränningsmotor är det sällan man får ut en herrejösses massa hästar utan något vrid (förutom högtrimmade hojmotorer då).



Nä, det är nog tyvärr tvärt om faktiskt. Det är nog ingen konst att göra slagen längre och cylindrarna större. Däremot är det ett fasligt bök att hålla den inre friktionen låg, samt att dimensionera alllt för att hålla en evighet vid höga varv.


1. Min gissning på 30k rpm var tydligen ganska så exakt enligt länken ovan.

2. Jag tror att han menar motorer med samma kubik, som i F1 ;) Tror inte man får igenom en 10L motor där.

En fundering. Borde man inte kunna få högre vrid ju mer man varvar en motor eftersom pulserna blir starkare? Luftens tröghet kanske sätter stopp för det :va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
1. Min gissning på 30k rpm var tydligen ganska så exakt enligt länken ovan.

2. Jag tror att han menar motorer med samma kubik, som i F1 ;) Tror inte man får igenom en 10L motor där.

En fundering. Borde man inte kunna få högre vrid ju mer man varvar en motor eftersom pulserna blir starkare? Luftens tröghet kanske sätter stopp för det :va

Vridmomentet är proportionellt mot fyllnadsgraden, så var vridmax ligger i registret beror på hur motor är avstämd och vilka tider kamaxlar/2t-portar har.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Vridmomentet är proportionellt mot fyllnadsgraden, så var vridmax ligger i registret beror på hur motor är avstämd och vilka tider kamaxlar/2t-portar har.

Självklart ;)

Menade bara att det finns starkare resonanser att utnyttja vid högre varv, därmed högre fyllnadsgrad.

EDIT: Syftade lite på Hunds tidigare uttalande om vrid och varv.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top