Vad är egentligen hästkrafter?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det där stämmer inte alls. En 600cc sporthoj med endast 65nm i vrid accelererar ifrån många mycket vridstarkare hojar. Kolla exempelvis på alla glidare. Ofta väldigt bra vrid/vikt-förhållande, men ändå superslöa. De enda glidarna som går bra är de med hög effekt (V-Rod, M1800R osv). Nä, Effekt är det som gäller för hög toppfart och bra acceleration.


Check.. :tummenupp

När man däremot ser på min SuperDuke (1000cc och ca 120 hk) mot en R 600 (600cc och ca 120 hk) så går de oerhört jämnt runt 100. Efter det vinner sporthojen på aerodynamik, innan det vinner jag på att effekten kommer tidigare i registret vilket under resan 0-100 ger högre MEDELeffekt.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Max vrid ligger väldigt offta runt 2/3 utav maxvarv

Det där stämmer inte alls. En 600cc sporthoj med endast 65nm i vrid accelererar ifrån många mycket vridstarkare hojar. Kolla exempelvis på alla glidare. Ofta väldigt bra vrid/vikt-förhållande, men ändå superslöa. De enda glidarna som går bra är de med hög effekt (V-Rod, M1800R osv). Nä, Effekt är det som gäller för hög toppfart och bra acceleration.

Nja Glidarna är inte så vridstarka som påstås

En VTX 1800 Honda ligger runt 150Nm , Alltså inte ens sin egen motorvolym i vrid
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Eftersom ni spinner vidare på frågan så kunde kanske denna vetenskapliga studie jag gjorde för en tid sedan :tummenupp Nåja jag tyckte iaf att jämförelsen vara lite skoj:

Jag är ingen ingenjör så jag har ingen tabell hur mycket man räknar med att effektförlusten till bakhjulet blir i förhållande till motorns effekt, alltså det kanske normalt blir en högre effektförlust på effektstarkare motorer..?

VFR1200 - Fabriksspec motor: 172.7hk Dyno: 142.08hk = 17.73%
VFR800 Vtec - Fabriksspec motor: 109hk Dyno: 97.15hk = 10.87%

Det intressanta här är naturligtvis kardan kontra kedja men det kanske brukar vara högre % vid högre effekt som sagt, värdena för 800 kommer från min när den var helt original.

Då kan vi titta på vridet, ni vet det enda motorn producerar:

VFR1200 - Dyno: 79.31 ft-lbs = 107.41Nm
VFR800 Vtec - Dyno: 71.95Nm

Nu har jag inte kört 1200´n så mycket mer än en tur på provkörningsdagarna men jag är inte särskilt imponerad av siffrorna. Sen hänger väldigt mycket på hur bra de har lyckats med chassit. Har kört Pan-European lite mer och där kändes verkligen hur tråkigt/sladdrigt chassit var, förstår inte hur polisen kan valt dem faktiskt. Nu har de iofs gett kritik om jag inte missminner mig men de måste ju provköra innan de handlar.

Härifrån kommer uppgifterna för 1200:

http://vfr1200fa.blogspot.com/2010/08/dyno-run.html

http://4.bp.blogspot.com/_TOgYdrSmVmQ/THXS_bnzwwI/AAAAAAAAASw/fWr52pKxAMc/s1600/dyno+001.jpg

Här är mina papper och så länkar jag från rullen också:

Original:
31755783.jpg


Inte original:
31781361.jpg


Original:
http://www.youtube.com/watch?v=nreb5Orqafw

Inte original:
http://www.youtube.com/watch?v=oOvgezfQSII
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Då kan vi titta på vridet, ni vet det enda motorn producerar:

VFR1200 - Dyno: 79.31
VFR800 Vtec - Dyno: 71.95
Amerikanerna anger vrid i lb-ft istället för nm. 79 lb-ft motsvarar 107 nm.

Nja Glidarna är inte så vridstarka som påstås

En VTX 1800 Honda ligger runt 150Nm , Alltså inte ens sin egen motorvolym i vrid
Nej, inte vridstarka i förhållande till motorvolym, men mycket vrid har de lik förbannat. Och räknar man vrid i förhållande till vikt så har de fortfarande mycket mer än en 600cc sporthoj. Trots detta har de inte en chans i acc, vilket borde få vridanhängarna att tänka en gång till.
 
Last edited:

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hur hänger fordonets vikt ihop med effekt/vrid. Ta en vw golf med ca 200hk byt ut motorn med en s1000rr på ca 200hk. Kommer bilen gå lika bra sålänge man har rätt utväxling?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur hänger fordonets vikt ihop med effekt/vrid. Ta en vw golf med ca 200hk byt ut motorn med en s1000rr på ca 200hk. Kommer bilen gå lika bra sålänge man har rätt utväxling?

Tippar på att golfen har en mycket flackare, mer användbar effektkurva.
Skulle tro att den går bättre med originalmotorn eftersom du får högre medeleffekt. Dessutom mycket skönare att köra med mer bottenkraft :)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Hur hänger fordonets vikt ihop med effekt/vrid. Ta en vw golf med ca 200hk byt ut motorn med en s1000rr på ca 200hk. Kommer bilen gå lika bra sålänge man har rätt utväxling?

Ja den kommer att kunna accelerera lika fort och få samma topphastighet om det är det du menar med att gå lika bra, men du måste ha fler växlar på bilen med 1000 CC motorn för att kunna uppnå detta.

Om du med lika bra menar om den har samma dragkraft på låga varv så går den inte lika bra med 1000 CC maskinen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Amerikanerna anger vrid i lb-ft istället för nm. 79 lb-ft motsvarar 107 nm.

Det stod inget annat heller men kan villigt erkänna att jag missade den skillnaden på papprerna :tummenupp 107.41Nm är det enligt omvandlaren. Rätt klent ändå men jag tror de fått kompromissa en del precis som för Vtec.

VFR1200 - Motor: 132.3Nm Dyno: 107.41 = 18.81 %

VFR800 - Motor: 79.968Nm Dyno: 71.95 = 10.03%
(Räknade kpm som Honda anger med en decimal)

Hayabusa 2006 - Motor: 155Nm Dyno: 129.1 = 16.71%
http://www.designerget.com/gallery/2006 hayabusa specs

Hittade ingen Dyno för original Blackbird med vridmoment.

Oavsett kedja eller kardan så är procentskillnaden mer vid högre effekt och då kan man ju ändå tycka att procent ökar mer med mindre vid ett lägre värde. Alltså inte ett "räknefel" som gör hela skillnaden..eller?

Vad säger expertpanelen, är det ett faktum eller är det troligare att de blir högre förlust/slir på rullen med högre effekt och därför ser procenttalen ut som dom gör?

Tänk OM det nu är så att det förlusten ökar vid högre effekt! Då är det sämre affär att köpa en starkare hoj om man leker med tanken att effekten bestämmer priset, vilket det med största sannolikhet gör till viss del. Då borde priset regleras mot en förutbestämt standard om vad som är acceptabelt inom ämnet beroende på kraftöverföring. Fordonen köps ändå för vad man får för pengarna och det är ju inte motoreffekten som är det intressantaste utan det är effekten ute på, i detta fall, hjulet som köparen/ägaren är ute efter = det man har användning för.

Annat exempel om det skulle vara samma lika för båtmotorer, brukade man inte säga det just där, historiskt iaf, en tusing per hk? :tummenupp

Det här blir smaskiga "nyheter" för handelsinspektionenEU-nånting att reda ut :D
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Varför envisas folk helt utan koll på att skriva i sånna här trådar?
År ut och år in spekuleras det här på sporthoj om vad vrid egentligen är för något.
Skulle en FAQ råda bot på det eller är det för jobbigt att ens läsa wikipedia?
Finns säkert fler teorier om detta....
Haha. Ja, det är ju fysik så åsikter och hemmasnickrade teorier som dina finns det gott om.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Neeej, vad är det för strunt. En tjock tysk som sitter still på en trampolin utvecklar ett djävla vridmoment, men ingen som helst effekt. Effekten är, precis som någon skrev tidigare, produkten av vridmoment och rotationshastighet.

Som jag förklarade i min text "En ångmaskin av kolvtyp kan därför prestera ett jättelikt vridmoment trots att motorn står stilla.
"
Innebär detta då att
En tjock tysk på en trampolin = En ångmaskin av kolvtyp?
Ska man tolka det så? Hur mycket vridmoment utvecklar då en fet amerikan? Beror det på om man blivit tjock på McDonalds eller på Bratwurst. Nu blev det svåra ekvationer... Hilfe oder Help!
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Yes; du förklarar bra!
Men ovanstående är inte sant om du inte menar vid ett och samma varvtal.

Dubbla negationer, "inte sant om du inte menar...". Vad jag menar är precis det som står i texten.

Kortslagiga motorer utvecklar sitt vridmoment vid högre varvtal än sina långslagiga motsvarigheter.

En traktor på 100 HK kan utveckla dessa vid 1500 varv medan en rad 4:a på 600cm3 kanske behöver 12000 varv för att nå samma effekt.
Kul vedklyv med en rad 4:a :yoparty

Läser man och analyserar texten är det glasklart!:D

(No hard feelings)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Dubbla negationer, "inte sant om du inte menar...". Vad jag menar är precis det som står i texten.

Kortslagiga motorer utvecklar sitt vridmoment vid högre varvtal än sina långslagiga motsvarigheter.

En traktor på 100 HK kan utveckla dessa vid 1500 varv medan en rad 4:a på 600cm3 kanske behöver 12000 varv för att nå samma effekt.
Kul vedklyv med en rad 4:a :yoparty

Läser man och analyserar texten är det glasklart!:D

(No hard feelings)
Sorry, men följande mening är felaktig:

Därför har alla motorer med samma antal hästkrafter också samma vridmoment.

Om hästkrafter förenklat är vridmoment gånger varvtal:

HK = NM x RPM

så får vi att:

NM = HK / RPM

Då ser du att en motor med exempelvis 100hk kan ha vilket vridmoment som helst, helt beroende på varvtalet. Stoppa in dina 100hk @ 1500rpm samt 100hk @ 12000rpm så får du se om du får samma vridmoment.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Sorry, men följande mening är felaktig:



Om hästkrafter förenklat är vridmoment gånger varvtal så har vi:

HK = NM x RPM

Då får vi att:

NM = HK / RPM

Då ser du att en motor med exempelvis 100hk kan ha vilket vridmoment som helst, helt beroende på varvtalet. Stoppa in dina 100hk @ 1500rpm samt 100hk @ 12000rpm så får du se om du får samma vridmoment.

Vi har hamnat off topic tycker jag, det skulle inte vara en disputation i effekt. Men denna artikel kanske förklarar det hela lite bättre
http://patric.20m.com/effekt.html
 
Last edited:

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Jag gillar den här tråden.
Men, Vad är egentligen Vridmoment?
Det är ju helt klart att HK är produkten av Vridmomentet * Varvtal(rad/sec).
Är inte Vridmoment = Acceleration?
Har inte Massan någon påverkan på Accelerationen?

/Jag bara undrar
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Vi har hamnat off topic tycker jag, det skulle inte vara en disputation i effekt. Men denna artikel kanske förklarar det hela lite bättre
http://patric.20m.com/effekt.html
Nu har jag bara skummat länken och den verkar bestå av korrekt information, men jag hittar inte ditt påstående i länken. Det som du säger är bara korrekt om motorerna har samma effekt vid samma varvtal. Då blir vridmomentet samma. Om samma effekt uppnås vid olika varvtal så kan inte vridmomentet vara samma (vilket syns direkt om man tittar på formeln).

Vi tar det igen mer noggrant. Vi har formeln:

HK = NM x RPM

Enkel ekvationslösning ger oss följande (genom att dividera med RPM på båda sidor likhetstecknet):

HK / RPM = NM

Om vi sätter in dina siffror får vi:

100 / 1500 = 0.066667

samt

100 / 12000 = 0.008333

Om vi vill ha svaret i newton-meter multiplicerar vi med konstanten 7024 och får då:

0.066667 x 7024 = 468 nm

samt

0.008333 x 7024 = 58 nm

Så dessa motorer har helt olika vridmoment, något som de måste ha om de utvecklar samma effekt vid olika varvtal.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har inte Massan någon påverkan på Accelerationen?

Ja.
a= F/m + lite andra termer för luftmotstånd, rullmotstånd och ev höjdskillnad på vägen.

Betrakta F som friktionskraften mellan hjul och vägbanan

Är inte Vridmoment = Acceleration?

Ja, vridmomentet(=T) på drivhjulet ger kraften F

F = T/r , r = hjulradien

Nu är vi framme till att

a = F/m = T/(r*m)

Det är alltså vridmomentet på bakhjulet som skapar accelerationen
Men glöm inte att hjulet roterar med en viss hastighet vilket betyder att vi redan här har effekt på hjulen.

Hur får vi då maximalt vridmoment på bakhjulen från motorn? Ja, med en utväxling och eftersom varvtalet är givet så krävs det alltså effekt ur motorn för att skapa detta vridmoment på bakhjulen.

Glömmer man varvtalet så kan man alltså lätt förledas och tro att det är vridmomentet som vi vill ha ur motorn för att få vridmoment på bakhjulen men det är alltså en tankevurpa.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top