Amerikanerna anger vrid i lb-ft istället för nm. 79 lb-ft motsvarar 107 nm.
Det stod inget annat heller men kan villigt erkänna att jag missade den skillnaden på papprerna
107.41Nm är det enligt omvandlaren. Rätt klent ändå men jag tror de fått kompromissa en del precis som för Vtec.
VFR1200 - Motor: 132.3Nm Dyno: 107.41 = 18.81 %
VFR800 - Motor: 79.968Nm Dyno: 71.95 = 10.03%
(Räknade kpm som Honda anger med en decimal)
Hayabusa 2006 - Motor: 155Nm Dyno: 129.1 = 16.71%
http://www.designerget.com/gallery/2006 hayabusa specs
Hittade ingen Dyno för original Blackbird med vridmoment.
Oavsett kedja eller kardan så är procentskillnaden mer vid högre effekt och då kan man ju ändå tycka att procent ökar mer med mindre vid ett lägre värde. Alltså inte ett "räknefel" som gör hela skillnaden..eller?
Vad säger expertpanelen, är det ett faktum eller är det troligare att de blir högre förlust/slir på rullen med högre effekt och därför ser procenttalen ut som dom gör?
Tänk
OM det nu är så att det förlusten ökar vid högre effekt! Då är det sämre affär att köpa en starkare hoj om man leker med tanken att effekten bestämmer priset, vilket det med största sannolikhet gör till viss del. Då borde priset regleras mot en förutbestämt standard om vad som är acceptabelt inom ämnet beroende på kraftöverföring. Fordonen köps ändå för vad man får för pengarna och det är ju inte motoreffekten som är det intressantaste utan det är effekten ute på, i detta fall, hjulet som köparen/ägaren är ute efter = det man har användning för.
Annat exempel om det skulle vara samma lika för båtmotorer, brukade man inte säga det just där, historiskt iaf, en tusing per hk?
Det här blir smaskiga "nyheter" för handelsinspektionenEU-nånting att reda ut