Vad är grejen med HD?

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Finns relativt gott om andra glidare med vevstakarna fästa i samma punkt. Däremot brukar en del annat skilja mot HDs motorkonstruktioner, det mest uppenbara kanske just gradantalet mellan cylindrarna. Förutom de redan nämnda finns ju t e x Honda VTX 1300 (52°), en lång rad från kawas Vulcanmodeller (t e x den massiva VN 2000 som också har 52° mellan cylindrarna), samt merparten av Yamahas Starmodeller. Jag förstår varför 1100an sålde så bra i Sverige för det motorljudet tillhör det absolut bästa japan kan erbjuda (75° mellan cylindrarna för nyfikne).

Själv har man suktat efter HD sedan man såg Arnold på sin Fat Boy i T2, var liksom inget snack om saken sedan.

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Ok, funderar bara hur det i praktiken kan skilja då det rör sig radiella vibrationer. Borde rent teoretiskt inte skilja även om den har separata vevtappar. :va:confused:

Om inte kolvarna påverkar samma punkt utan 2 olika punkter som ligger förskjutna i sidled från varandra kommer det ge upphov till krafter som inte bara verkar upp o ner och i längdled utan även i sidled.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Om inte kolvarna påverkar samma punkt utan 2 olika punkter som ligger förskjutna i sidled från varandra kommer det ge upphov till krafter som inte bara verkar upp o ner och i längdled utan även i sidled.

Inte i sidled, min bror har en motorrenoverings verksamhet och har en maskin för vevaxel balansering och som jag förstod det så ökar inte axiella vibrationerna (obalansen) alls om det sitter två täta parallella vevtappar. Han sa dessutom vi skulle sluta spekulera då HD alltid vibrerar mer oavsett...hehe. :crash

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Inte i sidled, min bror har en motorrenoverings verksamhet och har en maskin för vevaxel balansering och som jag förstod det så ökar inte axiella vibrationerna (obalansen) alls om det sitter två täta parallella vevtappar. Han sa dessutom vi skulle sluta spekulera då HD alltid vibrerar mer oavsett...hehe. :crash
Det är ju ändå rätt mjuka fina vibbar ända upp till 2liters motorer. Är faktiskt förvånad över hur lite s&s långslagiga 124" vibrerar, över 1500 varv är det inte ett problem. Gamla 360 parallelltwinnar och 120 graders tripplar har såna där vassa vibbar som tröttar ut rostfritt bortom brottgränsen och skallrar loss skruv på löpande band. Jörgens kortslagiga 124" borde vibba ännu mindre.

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob

Om tyngdpunkten hos massan som ska accelereras/retarderas inte ligger i samma punkt varje gång det händer utan i stället ligger förskjuten en bit åt höger varannan gång och åt vänster varannan gång så nog kommer det ge annorlunda påfrestningar på motorchassit. Inte minst med tanke på att tändföljden inte är helt jämn. Sen om det blir jättestor skillnad kan jag inte uttala mig om. Men skillnad blir det helt klart. Och inte lika enkelt att balansera med hjälp av en balansaxel.

Sen så tycker jag inte att en H-D med balansaxel vibrerar särskilt mycket. De gummiupphängda modellerna utan balansaxel vibrerar en hel del på vissa varvtal men lägger man sig inom rätt varvtalsområde är det inga problem. Dessutom är det gött när det vibrerar om det är inom rimliga gränser :crash

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
En HD ska vibrera, annars är det något som inte stämmer. Det är ju det som jag brukar kalla den där berömda "känslan" med HD, det vibrerar och känns. :):crash

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Jo men precis så är det. En H-D ska vara lite råbarkad till karaktären. Det ska mullra, skaka o vibrera. Sen så ska den ha stor motor med bra bottenvrid så man kan skryta om kubiken o flina när man kör ifrån fjortisarna vid rödljuset. Men inte vara så snabb i högre hastighet så man får anledning till att peka finger sen när man sen blir omkörd :va

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ett mysterium för mig är. Varför kör hd med "sporthojs" färger. Vi måste vara väldigt populära

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Ett mysterium för mig är. Varför kör hd med "sporthojs" färger. Vi måste vara väldigt populära

Finns säkert nån HD fanatiker som kommer hävda det är sporthojstillverkarna som kopierat HD färger, det brukar ju dessvärre vara lite av den retoriken hos de mest inbitna. :crash

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Finns säkert nån HD fanatiker som kommer hävda det är sporthojstillverkarna som kopierat HD färger, det brukar ju dessvärre vara lite av den retoriken hos de mest inbitna. :crash

Försök igen, vetja!

Ledtråd: Du hade något sporthojsrelaterat framför ögonen när du skrev inlägget...

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Får man fråga vad sporthojs färger är för något, finns det någon gemensam bara sporthojar har eller ?:va

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Får man fråga vad sporthoj.coms färger är för något, finns det någon gemensam bara sporthojar har eller ?:va

Men kolla på färgsättningen i layouten på sidan vi är på! Skämt och anspelningar som måste förklaras förlorar sannerligen sin udd.

F ö är det väl ingen tvekan om att HD har raceat (hemsk svenglish) i de färgerna längre än någon annan, (jag vet iaf). Fin färgkombo.

Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Ja det var långsökt, kör själv med dom färgerna men kopplingen hit har jag aldrig gjort, tror förövrigt att det finns nog ingen levande människa kvar på jorden när H-D började med dom :tummenupp
turb.jpg

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Karl Benz eller om det var Gottlieb Daimler brukar anses vara de som byggde den första motorcykeln, undrar om det finns nån kärring född före 1888 som lever än. :crash:hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du milde. Det där har jag inte tålamod med.

Finns inget långsökt eller svårtolkat i stylengrace-fzx inlägg. "Sporthojs oc vi räcker.

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Karl Benz eller om det var Gottlieb Daimler brukar anses vara de som byggde den första motorcykeln, undrar om det finns nån kärring född före 1888 som lever än. :crash:hihi

Finns en gammal gubbe i Indonesien som påstår att han är född december 1870 men om det stämmer är väl tveksamt. Enligt Indonesiska myndigheter gör det dock det. I så fall är han 145 år gammal.

http://www.dailymail.co.uk/news/art...est-human-world-s-history-says-ready-die.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Mbah_Gotho

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...