Vad är grejen med HD?

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Jag har verkligen uppskattat min HD FXD Dyna som har mycket känsla, härligt ljud och är vacker jämfört med t.ex. många könslösa nyare sporthojar. Men har nu sålt den genom att det inte är något att åka på om man vill köra undan lite. Den var helt OK att köra med till närmaste fikaställe och gärna när det blev rejs med vanliga hojar. Men vill eller behöver man köra flera timmar och det ska kännas bra både maskinellt och chassimässigt så blev det helt fel för mig som vill köra aktivt utan att bli lomhörd och vill köra i högre farter än vad som går med en HD.

Jag kanske köper en HD igen när jag har blivit ännu äldre för det är trevliga hojar med enormt mycket känsla.

En annan fördel med HD är att man kan leka med en sådan ett år och sedan sälja den för mer än man gav. De är otroligt prisstabila.

Priserna har börjat falla rejält, HD har ju gjort misstaget att nära på mätta marknaden. Så att få mer än man gav hör nog trots allt till ovanligheten.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
HD gör som alla andra hojtillverkare, marknadsför så gott de kan och tillverkar mot efterfrågan. Det finns ingen hojtillverkare som minskar produktionen för att hålla värdet uppe på redan sålda hojar.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
HD gör som alla andra hojtillverkare, marknadsför så gott de kan och tillverkar mot efterfrågan. Det finns ingen hojtillverkare som minskar produktionen för att hålla värdet uppe på redan sålda hojar.

Det står ofta osålda HD hos handlarna av föregående års model. Och jag hävdar bestämt HD gör sig själv en otjänst genom att spotta ut hojar i nuvarande takt.

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag har mycket svårt att tro att HD ställer ut hojar i Svenska butiker och inte tar betalt för dem förrän de är sålda. :va Om det finns ett öveskott i någon butik är det butiken som har missbedömt efterfrågan. Eller menar du att HD ska inventera butikerna i Sverige och inte sälja nya hojar till en handlare förrän han har sålt alla innevarande hojar?

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Jag har mycket svårt att tro att HD ställer ut hojar i Svenska butiker och inte tar betalt för dem förrän de är sålda. :va Om det finns ett öveskott i någon butik är det butiken som har missbedömt efterfrågan. Eller menar du att HD ska inventera butikerna i Sverige och inte sälja nya hojar till en handlare förrän han har sålt alla innevarande hojar?

Jag menar ingenting, bara konstaterar att jag sett hos olika Probike ÅF att det stått hojar av föregående årsmodell osålda. Varför skulle det inte vara möjligt då andra märken har samma? Så unika är definitivt inte HD. Gjorde en snabb sökning på Blocket och bara där fanns ett par både från 2014 och 2015 nya osålda......

Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag har svårt att följa ditt resonemang och vart du vill komma med påstånden som t.ex. att HD gör sig själv en otjänst genom att spotta ut hojar i nuvarande takt. Om du tycker att HD är skit så strunta helt enkelt i att köpa fler.

Jag läste tillbaka lite för att försöka förstå om du ens är positiv till HD eller inte. Men blev inte klokare för det. I bland står det att du har haft HD och tycker att det är en OK hoj, men avyttrat dem för att det finns HD-ägare som har pipskägg. :va Jag uppfattar det som att du har ett stort intresse för HD genom att du är starkt berörd av märket i positiv mening, på samma sätt som jag.

Jag har inga problem med att stå för att jag tycket att HD är mycket trevliga hojar. De har många fina egenskaper som man inte hittar hos något annat fabrikat samtidigt som de har lite eller inget att hämta för den som vill ha en hoj med egenskaper som passar för Road Racing.

Jag har kört mycket HD i ett år nu och det var det som återtände intresset för hojåkning. Men så råkade jag prova en radfyra som gick bra och insåg att jag inte är mogen för HD än genom att jag är van att köra på lite och känner mig trygg med det. Men för kortare turer på upp till någon mil eller så i måttligt tempo är HD den trevligaste och bekvämaste hoj som jag har ägt och det har blivit några genom åren.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6

Probikekedjan tillhör generalagenten som tar in alla hd, bmw och aprilia till Sverige(förutom privatimporter så klart) så alla hojar är redan "köpta" av fabrikerna och om inte andra återförsäljare beställer tillräckligt åker probike på att sälja överskottet. Vilket faktiskt ibland kan ge riktigt bra priser.
Att säga att HD eller någon annan tillverkare överproducerar krävs det bra mycket mer insyn för än vad vi har. Det är vilket antal generalagenten tar in som vi ser och det kan vara baserat på en massa olika saker som gör det fördelaktigt att beställa mer(vilket nästan alltid är fallet).

Probike säljer säkert hojar som inte blivit sålda men dom köper dom nog inte som vanliga ÅF får lov att göra av generalagenten.

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Att det finns fabriksnya hojar kvar av föregående årsmodeller är ingenting som gäller bara H-D utan det är helt normalt. En snabb sökning på blocket gav att det finns flera fabriksnya Honda av 2015 års modell bara just hos Honda MC center i Göteborg.

https://www.blocket.se/goteborg/Honda_NC750S__KAMPANJ__62269869.htm?ca=15&w=1
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_CB500X__A2_Godkand_kampanj__58961575.htm?ca=15&w=1
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_NSC50R__KAMPANJPRIS__62857457.htm?ca=15&w=1

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Jag har svårt att följa ditt resonemang och vart du vill komma med påstånden som t.ex. att HD gör sig själv en otjänst genom att spotta ut hojar i nuvarande takt. Om du tycker att HD är skit så strunta helt enkelt i att köpa fler.

Jag läste tillbaka lite för att försöka förstå om du ens är positiv till HD eller inte. Men blev inte klokare för det. I bland står det att du har haft HD och tycker att det är en OK hoj, men avyttrat dem för att det finns HD-ägare som har pipskägg. :va Jag uppfattar det som att du har ett stort intresse för HD genom att du är starkt berörd av märket i positiv mening, på samma sätt som jag.

Jag har inga problem med att stå för att jag tycket att HD är mycket trevliga hojar. De har många fina egenskaper som man inte hittar hos något annat fabrikat samtidigt som de har lite eller inget att hämta för den som vill ha en hoj med egenskaper som passar för Road Racing.

Jag har kört mycket HD i ett år nu och det var det som återtände intresset för hojåkning. Men så råkade jag prova en radfyra som gick bra och insåg att jag inte är mogen för HD än genom att jag är van att köra på lite och känner mig trygg med det. Men för kortare turer på upp till någon mil eller så i måttligt tempo är HD den trevligaste och bekvämaste hoj som jag har ägt och det har blivit några genom åren.

Varför måste det handla om att man är för eller emot alltid när det kommer till HD? Jag har haft ett par själv och hela denna tråd handlar om vad "som är grejen med HD" och mitt svar är, återigen, att det är helt ok hojar men enligt min mening inget mer speciellt än andra märken. Och den "känslan" som många HD ägare känner sig oftast tvungna att relatera till, kallar jag för vibrationer. Utöver det har i varje fall jag inte funnit någon speciell känsla, det känns mest som en gammal myt folk använder till försvar att det gett i förhållande till andra hojar, ett överpris för sin motorcykel. Men återigen, så det inte blir någon missuppfattning, HD är helt ok men inte mer än något annat tycker jag.

Vad gäller pipskägg etc. så står jag fast vid min åsikt att många helgknuttar odlar pipskägg och köper sig en väst och mörka solglasögon och sedan tror de är värsta bikern, helt plötsligt kan inte den f.d Honda killen hälsa på vägen etc. Det är enligt mitt tycke enbart löjligt.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Att det finns fabriksnya hojar kvar av föregående årsmodeller är ingenting som gäller bara H-D utan det är helt normalt. En snabb sökning på blocket gav att det finns flera fabriksnya Honda av 2015 års modell bara just hos Honda MC center i Göteborg.

https://www.blocket.se/goteborg/Honda_NC750S__KAMPANJ__62269869.htm?ca=15&w=1
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_CB500X__A2_Godkand_kampanj__58961575.htm?ca=15&w=1
https://www.blocket.se/goteborg/Honda_NSC50R__KAMPANJPRIS__62857457.htm?ca=15&w=1

Jag har aldrig sagt det bara gällde HD, se mitt tidigare inlägg. Det är brukligt det finns kvar några av föregående års modeller hos handlarna, men det verkade förnekas i tidigare inlägg som jag uppfattade det.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Probikekedjan tillhör generalagenten som tar in alla hd, bmw och aprilia till Sverige(förutom privatimporter så klart) så alla hojar är redan "köpta" av fabrikerna och om inte andra återförsäljare beställer tillräckligt åker probike på att sälja överskottet. Vilket faktiskt ibland kan ge riktigt bra priser.
Att säga att HD eller någon annan tillverkare överproducerar krävs det bra mycket mer insyn för än vad vi har. Det är vilket antal generalagenten tar in som vi ser och det kan vara baserat på en massa olika saker som gör det fördelaktigt att beställa mer(vilket nästan alltid är fallet).

Probike säljer säkert hojar som inte blivit sålda men dom köper dom nog inte som vanliga ÅF får lov att göra av generalagenten.

I USA står det många mer osålda av föregående års modeller hos handlarna än i Sverige, min bror var över under sommaren i 1,5 månad och såg samma hos flertalet handlare, som sägs till mycket bra priser. Detta tyder enligt min mening på en mindre överproduktion, samma hos de flesta märken är värt att tillägga.

John_Doe

Also known as Hool
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
Ingen :´(
HD var ju riktigt hypade där ett tag..

Köpte nå grejer till min moppe way back in the day, på den tiden Lilian Holms fanns kvar i soliga exotiska Umeå. De sålde HD..

Ringde en mupp från USA och ville handla MC.. "Öööh wii are låkajted in swiiden, we can't säll you a bajk to USA. Sorry"

:lol

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
HD var ju riktigt hypade där ett tag..

Köpte nå grejer till min moppe way back in the day, på den tiden Lilian Holms fanns kvar i soliga exotiska Umeå. De sålde HD..

Ringde en mupp från USA och ville handla MC.. "Öööh wii are låkajted in swiiden, we can't säll you a bajk to USA. Sorry"

:lol

Ja just det Lilian Holms, den handlaren minns jag. Lite nostalgi nu. :)

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Den "känslan" som många HD ägare känner sig oftast tvungna att relatera till, kallar jag för vibrationer. Utöver det har i varje fall jag inte funnit någon speciell känsla, det känns mest som en gammal myt folk använder till försvar att det gett i förhållande till andra hojar, ett överpris för sin motorcykel

Jag tänker nu inte påstå att en H-D har bättre eller mer speciell känsla än någon annan tillverkare. Men det finns en väsentlig skillnad och det är att H-D har hållit fast vid sin gamla konstruktion med 45 grader mellan cylindrarna och vevstakarna fästa i samma punkt. Detta gör att motorn får ett ojämnt tändintervall och i stället för att tända var 360 grad i stället tänder med 315 respektive 405 graders mellanrum. Detta ger en unik karaktär och ett speciellt ljud som ingen annan motorcykeltillverkare har. Som sagt, jag påstår inte att denna egenskap gör en H-D värd mer. Heller inte att andra tillverkares motorcyklar saknar speciell karaktär. Men just detta med tändintervallet är specifikt för just H-D. Det gäller dock inte V-Rod eller de nya Street 500/750.

DSC02815.jpg

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Ja det fina ljudet är en del av karaktären. Jänkarna har verkligen lyckats maximera det intrycket genom att även låta motorn och t.om. hela hojen skaka i takt med kolvrörelsen.

För att återknyta till TS fråga om vad som är speciellt med HD. Svaret är att det är hela konceptet. I allmänhetens ögon har en HD allt som förknippas med en motorcykel. Ett vackert traditionellt utseende och en motor som syns och hörs, bekväm och bra prestanda med vanliga mått sett. En sporthoj betraktas bara som en snabb moped av de som inte har en sådan. Föregen del gillar jag båda typer av hojar.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Jag tänker nu inte påstå att en H-D har bättre eller mer speciell känsla än någon annan tillverkare. Men det finns en väsentlig skillnad och det är att H-D har hållit fast vid sin gamla konstruktion med 45 grader mellan cylindrarna och vevstakarna fästa i samma punkt. Detta gör att motorn får ett ojämnt tändintervall och i stället för att tända var 360 grad i stället tänder med 315 respektive 405 graders mellanrum. Detta ger en unik karaktär och ett speciellt ljud som ingen annan motorcykeltillverkare har. Som sagt, jag påstår inte att denna egenskap gör en H-D värd mer. Heller inte att andra tillverkares motorcyklar saknar speciell karaktär. Men just detta med tändintervallet är specifikt för just H-D. Det gäller dock inte V-Rod eller de nya Street 500/750.

View attachment 433756

Håller med, lite som Ducati valt att ha "sitt" koncept så att säga. :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
I USA står det många mer osålda av föregående års modeller hos handlarna än i Sverige, min bror var över under sommaren i 1,5 månad och såg samma hos flertalet handlare, som sägs till mycket bra priser. Detta tyder enligt min mening på en mindre överproduktion, samma hos de flesta märken är värt att tillägga.

Vänta lite nu...du drar slutsatser av vad en privatperson tycker sig se i en av världens största ekonomier?

Framför allt innan vi går vidare så är det viktigt att veta om hojarna var billiga generellt eller i USA mått mätt billiga? Det är nämligen en enorm skillnad på nypriser på fordon i USA/Europa och ännu större skillnad på amerikanska märken i USA och Europeiska märken i USA.
I övrigt gäller fortfarande tesen om att det är ÅF som tar in det antalet hojar dom tror dom kan sälja så om dom köper hojarna och vissa blir stående så har ju fortfarande HD sålt dom även om handlarna inte fått iväg dom än.
Jag tycker ofta att handlare har kvar hojar från förra året så det är väl inget ovanligt is sig.

Det finns även en till sak att beräkna i detta och det är att en större del av USA har inte hojsäsong utan du kan åka året runt vilket även gör att du kan kränga hojar året runt på ett helt annat sätt. Visst har dom säkert högsäsong men den är säkerligen inte procentuellt lika stor i skillnad som här vilket också leder till att du bör ha hojar kvar att sälja efter augusti.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Det finns även en till sak att beräkna i detta och det är att en större del av USA har inte hojsäsong utan du kan åka året runt vilket även gör att du kan kränga hojar året runt på ett helt annat sätt. Visst har dom säkert högsäsong men den är säkerligen inte procentuellt lika stor i skillnad som här vilket också leder till att du bör ha hojar kvar att sälja efter augusti.

USA ligger som bekant på norra delen av halvklotet och körning året runt går bra i de delstaterna söderut samt södra Kalifornien, inte större delen av landet. Mellersta och norra delen är kall som attan höst och vinter.

Oavsett så stod detta på nätet i en artikel från maj 2016:

Harley-Davidson is expecting to ship just 1% to 3% more bikes this year than it did in 2015, but shipments aren't sales, and as we've seen before, that doesn't mean more sales. It will be hard pressed to keep them flat instead of falling. Polaris Industries, on the other hand, is forecasting sales will continue growing at double-digit rates, pegging them to expand by percentage rates in the high teens -- suggesting the market-share gap between the two U.S.-based motorcycle makers will get much tighter over the next few years. However, there's little justification for Harley shipping so many bikes to dealers when they aren't selling the ones they have on their lots already

Ger en liten hint om att produktion och försäljning är två vitt skilda saker, och återigen, detta gäller samtliga märken skulle jag tro.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...