Vad är grejen med HD?

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Hoj
1cylindrig med abs
E ju själv ingen expert på det som TS har startat.
Skulle gärna ha en för att bara glida fram med,men alla gånger än så länge så känns det som att sätta sig i en fåtölj framför tv när jag har provat en HD.
Det är inget för mig ,men smaken är som bekant delad:fyllisar
Själv gillar jag att dricka IPA :D

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har en kamrat som kör långt och länge med sin HD, även när det är minusgrader så visst går det att använda en HD till mer än korta turer.

Men det finns ju folk som anser att det inte går att göra samma sak med en SportHoj, köra långt och länge alltså, även när det är minusgrader. Visst finns det konstiga åsikter... :tungan

Men gillar man HD så ska man naturligtvis köra en sådan och inte något som andra tycker är bättre. Likadant med SportHoj...

Sedan tycker jag brittiskt öl vanligtvis är bättre än amerikanskt även om många mikrobryggerier gör god öl. Internationell lager, det som förut hette StorStark, går fetbort men jag accepterar att det finns människor som gillar en iskall kolsyrad dryck med alkohol. Bara jag slipper dricka den!:D

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Ja det går jättebra att åka långt med HD. Men gillar man att köra i lite högre tempo än 90-120 km/h är en vanlig hoj betydligt trevligare. Det enklaste är att ha en hoj av varje typ om man som jag gillar båda.

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Oavsett hur motorn sitter fast i gummi eller om det finns en lucka till växellådan så är jag än mer stolt att äga en H-D efter att sett dokumentären på tv. Det var 3 gubbar som kämpade under många år och det är jag grymt tacksam för att få ärva den historien och i dag köra en potent Sportster med 180 hk på bakhjulet och riktiga bromsar och väghållning, alla som sett dokumentären vet också att bygga om och göra hojen personlig är något som gjorts från början och är en del av ägandet för många som fastnat för H-D
turb.jpg180 hk.jpg

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Oavsett hur motorn sitter fast i gummi eller om det finns en lucka till växellådan så är jag än mer stolt att äga en H-D efter att sett dokumentären på tv. Det var 3 gubbar som kämpade under många år och det är jag grymt tacksam för att få ärva den historien och i dag köra en potent Sportster med 180 hk på bakhjulet och riktiga bromsar och väghållning, alla som sett dokumentären vet också att bygga om och göra hojen personlig är något som gjorts från början och är en del av ägandet för många som fastnat för H-D
View attachment 433602View attachment 433603
Coolt bygge, men att bygga om, sätta på turbo osv kan man göra på vilket märke som helst, det är väl inget unikt för HD?

Hur påverkas ljudet av turbon föresten, blir det samma typiska HD-ljud, eller stryps det av turbon?

Skickat från min D6503 via Tapatalk

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Coolt bygge, men att bygga om, sätta på turbo osv kan man göra på vilket märke som helst, det är väl inget unikt för HD?

Hur påverkas ljudet av turbon föresten, blir det samma typiska HD-ljud, eller stryps det av turbon?

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Tack får mycket positiv respons av bygget det är kul :tummenupp
Nä det går inte bygga om andra märken det fattar ju vem som helst att det inte blir bra :dummer :D Nja turbon är ganska effektiv som ljuddämare fast det hörs fortfarande att det är en twin

Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
View attachment 433602View attachment 433603

Tyckte serien var klart vinklad, var nämndes HD kopierade DeDion motorer både i en-cylindrig variant samt deras v-twin. :)

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Att kopiera eller snarare att dra nytta av andras erfarenheter är inte fel. Historien är full av lån eller stölder. Den enda jag kommer på direkt som hittade på något nytt är Kettering med startmotorn 1912.

Tydligen är det nån grej med HD 387 inlägg senare.:huvet

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Med tanke på att det fanns över hundra mc tillverkare i USA samtidigt ett tag så är det ju starkt att överleva överhuvudtaget, lägger man sen även på det ekonomiska läget och krig mm så är det ju än mer starkt.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Att kopiera eller snarare att dra nytta av andras erfarenheter är inte fel. Historien är full av lån eller stölder. Den enda jag kommer på direkt som hittade på något nytt är Kettering med startmotorn 1912.

Tydligen är det nån grej med HD 387 inlägg senare.:huvet

Sant, men just HD och deras anhängare är väldigt snabba med att påstå andra kopierat HD, så då kan det ju framkomma med att HD själv var väldigt duktiga på att kopiera själv. :)

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Med tanke på att det fanns över hundra mc tillverkare i USA samtidigt ett tag så är det ju starkt att överleva överhuvudtaget, lägger man sen även på det ekonomiska läget och krig mm så är det ju än mer starkt.
Det fanns lika många i Europa vid den tiden och precis som i USA så överlevde de som tillverkade till militären, typ Guzzi, DKW, Zundapp, BSA etc. här med. Sedan att de försvann på 70-talet pga omoderna konstruktioner är en annan sak och visar lite skillnaden mellan Europa som föredrar moderna konstruktioner kontra USA som vill ha gammal teknik där HD kunde fortsätta med 30-tals tekniken med Knuckelhead som utgångspunkt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det fanns lika många i Europa vid den tiden och precis som i USA så överlevde de som tillverkade till militären, typ Guzzi, DKW, Zundapp, BSA etc. här med. Sedan att de försvann på 70-talet pga omoderna konstruktioner är en annan sak och visar lite skillnaden mellan Europa som föredrar moderna konstruktioner kontra USA som vill ha gammal teknik där HD kunde fortsätta med 30-tals tekniken med Knuckelhead som utgångspunkt.

Fast, HD var ju på väg att dö sotdöden med men staten gick in och stödköpte polishojar för att hålla liv i företaget.

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Dom har varit på väg att dö oräkneliga gånger och det är just det som gör att det är kul att stötta ett företag som aldrig ger upp :tummenupp

Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Dom har varit på väg att dö oräkneliga gånger och det är just det som gör att det är kul att stötta ett företag som aldrig ger upp :tummenupp
Så du menar att ett företag som inte lärt sig av sina tidigare misstag utan fortsätter med samma strategi är värt att premieras?
Ta då istället japanerna eller européerna som gör rätt och som producerar hojar som kommer med den senaste tekniken för att vara så bra som möjligt.
Kommer ens hd med tex. abs?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Så du menar att ett företag som inte lärt sig av sina tidigare misstag utan fortsätter med samma strategi är värt att premieras?
Ta då istället japanerna eller européerna som gör rätt och som producerar hojar som kommer med den senaste tekniken för att vara så bra som möjligt.

Kvalitetskontrollen under AMF som ägare höll inte måttet minst sagt. Efter AMF kom en ny motor som kallades Utveckling, Evolution... Om det inte är att lära av misstag så...

Japanerna är bra på kvalitetskontroll men känsla har de inte i sina hojar...

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
HD är det man bygger på om man vill ha det äkta, det går att blanda grejer mellan hojar på ett enkelt sätt, och så finns SES

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Kvalitetskontrollen under AMF som ägare höll inte måttet minst sagt. Efter AMF kom en ny motor som kallades Utveckling, Evolution... Om det inte är att lära av misstag så...

Japanerna är bra på kvalitetskontroll men känsla har de inte i sina hojar...

Så du menar efter ca 100år så lärde dom sig hur man sköter ett företag? I min bok är det fortfarande uselt.
Dom utvecklade i samma veva EN ny motor? Vill du verkligen jämföra det med Honda, Yamaha eller Bmw?

Nu vet jag ju inte vilken känsla du är ute efter men för mig är det körkänslan/körgädjen som är det viktiga och det kommer jag inte hitta i en hd.

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT

Man brukar ju skämta om att H-D uppfann abs låsningsfria bromsar men bortsett från det blev det standard på touringhojarna 2005

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Håller inte alls med. Du måste ha betydligt bättre känsla för hojåkning för att köra en HD eller andra äldre hojar bra och aktivt än en nyare R-hoj. En nyare hoj är mer förlåtande men känslan att ta ut det som går är ganska lika oavsett det är en 125 cross, HD, äldre sporthoj eller en nyare. En annan sak som skiljer är förstås att man kan röra sig inom ett betydligt högre fartregister med en nyare och högpresterande hoj men det är inte där känslan ligger, utan i att behärska en 2-hjuling bra och ha roligt oavsett vad det är.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Så du menar efter ca 100år så lärde dom sig hur man sköter ett företag? I min bok är det fortfarande uselt.
Dom utvecklade i samma veva EN ny motor? Vill du verkligen jämföra det med Honda, Yamaha eller Bmw?

Nu vet jag ju inte vilken känsla du är ute efter men för mig är det körkänslan/körgädjen som är det viktiga och det kommer jag inte hitta i en hd.

Det var bara ett exempel Helge! :)

Nu är jag ingen HD-åkare men jag tror inte jag kan ge dig några argument som du kan köpa...

Men det är bara en känsla...:D

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...