Vad är grejen med HD?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vinkade glatt åt en (dum)snut på hoj som jag körde om med hoj när han låg och luskörde med sin hoj mellan Arlanda och Uppsala på en mindre väg:) Jag blev sedan förföljd i några kilometer till det kom en parkeringsplats där han slog på blåljus, körde om och vinkade in mig. Det slutade med 1200 spänn i böter för miniskylt och lite småsaker. :gråta

Vad gnäller du för, snutvinkning bara 1200:- och han vinkade ju mer personligt oxå å du fick ett fett "diplom". Min senaste snutvinkning kostade massor och två månaders SL-åkande :gnissla

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag var inte oskyldig till att polisen blev ännu surare än han var till sin natur. När han stannade och klev av hojen på långt ut på parkeringsfickan kom det en lastbil som höll på att blåsa omkull honom och hojen. Så han började med att säga att mitt bakdäck som höll ett litet men lagligt mönsterdjup inte var lagligt. När jag kommenterade det med att det såg bra mycket bättre ut än det torra bakdäcket på hans hoj upphörde alla möjligheter till vänskapligt samförstånd.

Utan att gå in på alla detaljer fick jag en del anmärkningar och 1200 spänn i böter som inkluderade en rabatt p.g.a. flera anmärkningar. Jag sa att jag inte ville ha någon rabatt utan bara åka vidare. Det skulle jag inte få göra utan hojen skulle bärgas hem.

En pikétbil med flera snutar stannade och frågade vad det handlade om. Den ilskna snuten gick åt sidan och sa inte ett knäpp. En av snutarna i pikétbilen åkte själv hoj på bana och vi hade ett trevligt samtal. Efter ett tag sa befälet att - ja då är det klart, kör försiktigt! De var mycket trevliga och jag märkte rätt så omgående att de kände till att MC-snuten var ett rötägg. Det visade han om inte annat själv genom att gå åt sidan och hålla tyst när jag berättade för de andra hur dumt han hade uppträtt och bötfällde mig för ett däck som var lagligt.

Det har förstås blivit ett antal möten med ordningsmakten när jag hade sporthojar men poliserna har alltid varit trevliga och korrekta så jag har inget emot dem. Det var också en anledning till att jag blev så förbannad vid mötet med rötägget för jag märkte omgående att det var något knas med honom.

Last edited:

Smagatusk

Guest
Vad gnäller du för, snutvinkning bara 1200:- och han vinkade ju mer personligt oxå å du fick ett fett "diplom". Min senaste snutvinkning kostade massor och två månaders SL-åkande :gnissla

Det är detta jag menar med att det är nåt fel på snutar. Det ska till en speciell typ av människa för att bötfälla en person som är social och hälsar i all välmening.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Till er som har Discovery på dumburken och inte gillar HD,
kan ni med handen på hjärtat säga att ni INTE kommer att ödsla er tid på dokumentären om Harley and the Davidsons nu på söndag ?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är detta jag menar med att det är nåt fel på snutar. Det ska till en speciell typ av människa för att bötfälla en person som är social och hälsar i all välmening.

Det är ju solklart.

Om någon hälsar på en polis så är det lismande för att dölja något
Om någon inte hälsar på polis så försöker de göra sig osynliga eftersom de harr något att dölja.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
kan ni med handen på hjärtat säga att ni INTE kommer att ödsla er tid på dokumentären om Harley and the Davidsons nu på söndag ?

Ja?
Inte för att jag har Discovery längre, den kanalen har ju blivit rent skit. Men om jag hade den hade jag nog hoppat över den dokumentären ändå. Och jag har inget i sig emot varesig harley i synnerehet eller glidare i allmänhet. (Förutom att jag inte gillar hur de känns att köra med, men det kommer nog bli en i garaget vad det lider ändå.)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja

Gillar inte krååmslädar.
Har discovery.
Hade ingen aning om att ett HD program går på söndag.
Nu vet jag.
Kommer inte titta *handen är på hjärtat*.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Åkte och besiktiga en väns VTX 1800 och kände ingen körglädje alls, så en glidare kommer jag aldrig att bli ägare till. Har inte kört hd och tänker inte spilla tid på att göra det framöver heller.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Åkte och besiktiga en väns VTX 1800 och kände ingen körglädje alls, så en glidare kommer jag aldrig att bli ägare till. Har inte kört hd och tänker inte spilla tid på att göra det framöver heller.

Men VTX 1800 är ju en riskokeri-HD-klon? Skakar ju inte ens ordentligt! :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det gör inte den nya Milwaukee-Eight motorn heller, undrar hur detta ska gå :va

Jag släppte H-D när gummiupphängning infördes. Men det är ju det som är så grannt med H-D. Man kan stanna på den generation man själv gillar. Support och eftermarknad gör att alla kan hålla igång sin generation. Själv är jag (I likhet med H-D dragbike-scenen) körd på 86-2003 sportster-motorgeometrin med Quad Cam och kasettväxellådan.

S&S levererar fortfarande motorer, block och delar på denna design. Även min 150+ hästars gatmotor är byggd på denna sportster-design. Det här nya slipsgubbegummirunket är naturligtvis inget som tilltalar mig.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
"Slipsgubbegummirunk"- vilket höjdarord!

Sent from my iPhone using Tapatalk

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Jag gillar min gummiupphängda TwinCam, tycker den vibrerar fullt tillräckligt. Hade dock varit kul att prova en stelmonterad Shovelhead för att känna på skillnaden. Att köra en H-D med balansaxlar kan kännas lite konstigt även om jag förstår tanken med det. Hoppas på att även Milwaukee-Eight motorn kommer i en version utan balansaxel precis som TwinCam men det kanske inte är så troligt.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag gillar min gummiupphängda TwinCam, tycker den vibrerar fullt tillräckligt. Hade dock varit kul att prova en stelmonterad Shovelhead för att känna på skillnaden. Att köra en H-D med balansaxlar kan kännas lite konstigt även om jag förstår tanken med det. Hoppas på att även Milwaukee-Eight motorn kommer i en version utan balansaxel precis som TwinCam men det kanske inte är så troligt.
Prova en stelmonterad långslagig 124" s&s istället. Inget för killar under 120 pannor ?
Händerna domnar under 2000 varv men sen planar det ut såpass att man liksom känner vibbarna i diskarna mellan ryggkotorna istället. Runt 145 hästar ska dom ge.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
En motor som vibrerar för mycket blir även "själv-förstörande" grovt uttryckt, så jag har i den aspekten full förståelse för att HD inte väljer att ha versioner utan balansaxlar. Själv har jag aldrig förstått tjusningen med att köra hojar som håller på att vibrera sönder, det utstrålar snarare dålig konstruktion kontra "manlig järnhäst". :crash

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag släppte H-D när gummiupphängning infördes. Men det är ju det som är så grannt med H-D. Man kan stanna på den generation man själv gillar. Support och eftermarknad gör att alla kan hålla igång sin generation. Själv är jag (I likhet med H-D dragbike-scenen) körd på 86-2003 sportster-motorgeometrin med Quad Cam och kasettväxellådan.

S&S levererar fortfarande motorer, block och delar på denna design. Även min 150+ hästars gatmotor är byggd på denna sportster-design. Det här nya slipsgubbegummirunket är naturligtvis inget som tilltalar mig.

Jag gillar ditt sätt att tänka. :tummenupp Jag behöver alltså bara vänta en sådär 50 år så kommer det en generation även för mig. :D:7peta

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
HD i all ära men ska man åka mer än korta sträckor blir det för segt, blåsigt och bullrigt med en HD. Det går att kräma på riktigt bra och ha roligt på kurviga vägar, men med massor av vikt som inte är rätt placerad så missar man mycket av det som hojåkning kan erbjuda.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år