Vad är grejen med HD?

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Okej blåsa bort kanske var fel uttryck. Det går naturligtvis att köra mycket snabbare (har haft uppe den i 180 bara för o testa o hojen klarar det fint) men jag tycker bara inte det är så behagligt. Då man sitter relativt rak i ryggen får man mycket vind rätt i bröstet och sen viner o susar det i hjälmen. Detta trots att jag har en shoei integralhjälm. Fötterna har jag inga problem med trots att jag har framflyttat men det är kanske för att jag inte brukar köra så snabbt.
Man ska ju ha en phet sissy å packning att luta sig mot, eller tuttar.. ?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Felbyggt.

Jag kan se lite av grejen med skitiga, ärrade bikers, där de inte förstår bättre, och har levt med det sedan starten.
Men att som weekendwarrior plocka ut en ny skinnsoffa med sådan ginormous xjellkåpa, och iklä sig den traditionsenliga, alldeles för stora skinn-outfiten, gärna med kasslersnörning i sidan... :hihi

Men det är klart, en del vill köpa sig en livsstil, och det är lite som jänkarpråmar, fast på två hjul, mest ljud och bröt, och väldigt lite action.
Men alla gillar inte att köra, många vill åka.

Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Jag har själv haft ett par HD och de är i det stora hela ok motorcyklar, övervärderade rent prismässigt dock. Men ofta är det så att de som inte har en HD är de som verkar ha störst problem med just HD, och sedan har vi klart många HD ägare som håller på och tramsar och hävdar allt annat är skrot som inte är HD. Tramsigt vilket som, och man köper den hoj man vill ha och behöver inte ha synpunkter eller nedvärderande åsikter om andra hojar för det. Det som fått mig att överge HD är att många ägare helt enkelt är allmänt pinsamma med sitt behov av pipskägg, coola shades, HD-kalsonger etc. och jag vill inte kopplas till detta trams, då kör jag hellre annan hoj. :)

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag har själv haft ett par HD och de är i det stora hela ok motorcyklar, övervärderade rent prismässigt dock. Men ofta är det så att de som inte har en HD är de som verkar ha störst problem med just HD, och sedan har vi klart många HD ägare som håller på och tramsar och hävdar allt annat är skrot som inte är HD. Tramsigt vilket som, och man köper den hoj man vill ha och behöver inte ha synpunkter eller nedvärderande åsikter om andra hojar för det. Det som fått mig att överge HD är att många ägare helt enkelt är allmänt pinsamma med sitt behov av pipskägg, coola shades, HD-kalsonger etc. och jag vill inte kopplas till detta trams, då kör jag hellre annan hoj. :)

Det hänger ihop med hela custom grejjen , inte bara HD , märktes om inte annat när jag som brukligt körde Mälaren Runt (pråmarnas paradis :hihi )
Själv vägrar jag köpa kasslerbyxor och fransjacka fast jag köpt mig en dylik custompråm , ölmage och tattueringar får räcka :D

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Jag använder kevlarjeans, kevlarhoodie och integralhjälm när jag kör min H-D. Fungerar utmärkt. Möjligen kunde man haft något annat än en blå hjälm men min förra MC var blå, därför jag köpte den.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Men sedan är det ju ingen myt direkt att många som kör customhoj, inte alla, gärna vill verka vara tuffa bikers. Och det är heller ingen myt att HD-ägare generellt har väldigt svårt att hälsa på vägen och det är enbart pinsamt. Man kan ju iaf visa att man är en del av gemenskapen för just själva mc körandet och inte enbart baserat på vilken märket hojen har. :tuttar

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men sedan är det ju ingen myt direkt att många som kör customhoj, inte alla, gärna vill verka vara tuffa bikers. Och det är heller ingen myt att HD-ägare generellt har väldigt svårt att hälsa på vägen och det är enbart pinsamt. Man kan ju iaf visa att man är en del av gemenskapen för just själva mc körandet och inte enbart baserat på vilken märket hojen har. :tuttar

Har inte med märket att göra. Jag hälsar inte heller. Inte ofta iaf.

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Märket hänger klart ihop, förare av amerikanska maskiner är inte lika benägna att hälsa. Och det är synd, för den dagen de står vid vägkanten och har bidragit till att sammanhållningen mellan motorcyklister på vägarna är borta genom att inte kunna göra något så simpelt som en enkel hälsning, kommer de heller inte få någon hjälp. Tror jag iaf. :va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Märket hänger klart ihop, förare av amerikanska maskiner är inte lika benägna att hälsa. Och det är synd, för den dagen de står vid vägkanten och har bidragit till att sammanhållningen mellan motorcyklister på vägarna är borta genom att inte kunna göra något så simpelt som en enkel hälsning, kommer de heller inte få någon hjälp. Tror jag iaf. :va

Jag har ägt både amerikanska och japanska hojar, både sportigare hojar och kromslädar. Hälsar oavsett vad jag kör. Tycker det är lite väl snävt att resonera att "Jahapp, där står en sån där harleyknutte vid vägkanten. Säkert en dryg jävel som inte hälsar, han kör ju håådee. Han ska inte ha någon hjälp, han förtjänar ingen så som han beter sig, fyfan!"...

Som en reflektion från glidarsidan tycker jag mig snarare se att folk som inte kör glidare struntar i att hälsa tillbaka, även om jag hälsar först. Möter jag en annan glidare på min HD vinkas det oftast från bägge håll, men möter jag en sporthoj spelar det ofta ingen roll om jag vinkar i god tid. Får ändå inget tillbaka. Vet inte om folk inte ser mig eller om det handlar om att de redan från början bestämt sig för att "han på Harleyn där framme kommer ju inte hälsa så jag ska fan inte föregå med gott exempel", men för mig spelar det ingen roll. Jag kommer fortsätta hälsa, och ser jag en hojåkare stående i vägkanten kommer jag stanna och erbjuda min hjälp om jag har möjlighet oavsett vilken båge som står bredvid :)

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag kommer fortsätta hälsa, och ser jag en hojåkare stående i vägkanten kommer jag stanna och erbjuda min hjälp om jag har möjlighet oavsett vilken båge som står bredvid :)

App, app, app... Då gäller det att du sett hojföraren vid vägkanten på minst 1 km avstånd. Med en stoppsträcka som en oljetanker, eller godståg med 100 vagnar, så är det ju inte ens lönt att börja bromsa ifall du upptäcker hen på 50 meters avstånd. När du väl fått stopp på den har hen antagligen redan hunnit gå till närmsta mack, fått hjälp, kommit hem och hällt upp en öl. :tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
App, app, app... Då gäller det att du sett hojföraren vid vägkanten på minst 1 km avstånd. Med en stoppsträcka som en oljetanker, eller godståg med 100 vagnar, så är det ju inte ens lönt att börja bromsa ifall du upptäcker hen på 50 meters avstånd. När du väl fått stopp på den har hen antagligen redan hunnit gå till närmsta mack, fått hjälp, kommit hem och hällt upp en öl. :tungan

Det var ungefär det jag menade med "om jag har möjlighet" :tungan :hihi

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Jag har ägt både amerikanska och japanska hojar, både sportigare hojar och kromslädar. Hälsar oavsett vad jag kör. Tycker det är lite väl snävt att resonera att "Jahapp, där står en sån där harleyknutte vid vägkanten. Säkert en dryg jävel som inte hälsar, han kör ju håådee. Han ska inte ha någon hjälp, han förtjänar ingen så som han beter sig, fyfan!"...

Som en reflektion från glidarsidan tycker jag mig snarare se att folk som inte kör glidare struntar i att hälsa tillbaka, även om jag hälsar först. Möter jag en annan glidare på min HD vinkas det oftast från bägge håll, men möter jag en sporthoj spelar det ofta ingen roll om jag vinkar i god tid. Får ändå inget tillbaka. Vet inte om folk inte ser mig eller om det handlar om att de redan från början bestämt sig för att "han på Harleyn där framme kommer ju inte hälsa så jag ska fan inte föregå med gott exempel", men för mig spelar det ingen roll. Jag kommer fortsätta hälsa, och ser jag en hojåkare stående i vägkanten kommer jag stanna och erbjuda min hjälp om jag har möjlighet oavsett vilken båge som står bredvid :)

Hehe, jag menade inte så att man inte stannar för det är en HD, utan mer generellt att folk kanske helt slutar både och hälsa och till slut även stanna och hjälpa någon vid vägkanten. :crash

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
De som är sugna på HD men inte är stadda i kassan har möjlighet att köpa den här som är nästan lika hård :brynad

Bifogat

• 4279345661.jpg
    4279345661.jpg
    128.6 KB · Visningar: 71

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258 / 2021 BMW G310GS /
Last edited:

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Vinkade glatt åt en (dum)snut på hoj som jag körde om med hoj när han låg och luskörde med sin hoj mellan Arlanda och Uppsala på en mindre väg:) Jag blev sedan förföljd i några kilometer till det kom en parkeringsplats där han slog på blåljus, körde om och vinkade in mig. Det slutade med 1200 spänn i böter för miniskylt och lite småsaker. :gråta

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De som är sugna på HD men inte är stadda i kassan har möjlighet att köpa den här som är nästan lika hård :brynad

Jag tar den till hunden :tummenupp äntligen så kan han få åka med in till Sveavägen och laja posörhund :banana

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Du har givetvis helt rätt, Ska sluta omgående! man vill ju inte orsaka några hemska olyckor där sportpiloterna kör i diket av rena förvåningen när vi HD-förare hälsar helt oprovocerat bara sådär :skrämd :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vinkade glatt åt en (dum)snut på hoj som jag körde om med hoj när han låg och luskörde med sin hoj mellan Arlanda och Uppsala på en mindre väg:) Jag blev sedan förföljd i några kilometer till det kom en parkeringsplats där han slog på blåljus, körde om och vinkade in mig. Det slutade med 1200 spänn i böter för miniskylt och lite småsaker. :gråta

Beklagar. De flesta poliser jag mött vinkar oftast bara glatt tillbaka. Ingen har vänt om och förföljt mig hittills iallafall... Men visst, man tar ju en kalkylerad risk varje gång man ger sig ut och kör. Jag vet ju mycket väl vad min miniskylt och något lite för öppna blås kan komma att resultera i... Man får försöka resonera som så att varje tur man inte blir bötfälld resulterar i ett pluskonto av "hade kunnat bli men blev inte bötfälld"-pengar som eventuella böter får betalas med :D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år