Vad är grejen med HD?

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det gör inget om fotpinnarna tar i ibland men man får se till att inget som sitter stumt som t.ex. avgasystemet kan ta i. Jag var tvungen att flytta upp mina centermonterade fotpinnar som tog i alldeles för tidigt så jag hoppas att allt går fritt nu om man behöver gira undan hårt eller en kurva nyper. Det går att lägga ner 40 grader nu och jag tror och hoppas att det inte blir aktuellt att behöva lägga ner så mycket.
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Alltså, jag är lite kluven när det gäller HD, dels pga att somliga köper en "livsstil" och tror sig behöva lägga sig till med en speciell attityd också.
Det är inte manligt att peka finger åt folk och sen komma helt nersmetad med HD-options och kläder som är svart-orange, och sen komma in till mig och fråga hur man kollar luften i dekken.
En HD ska för det första vara luftkyld, inte ha kromade detaljer och vara högkompad, smälla och leva jävulen, det är ok.
En trött gammal Road King med antenner och vindkraftverk är bara patetiskt i mina ögon.

Jag fick prova en kompis rätt bra modifierade Harley och körde den som den ska köras, som en sporthoj.
Jag fick bassning för att man fick inte växla ner tre gånger på tio meter för då kunde vevhalvorna flytta sig.

Inget för mig alltså.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
1. Jacket, check!
2. Keys, check!
3. Helmet, check!
4. Son, check!
5. Helmet for son...........



 

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Från Kiruna, nu Axeltorp i vackra Skåne
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Innan jag fyllde 50 så bestämde jag mig för att " När jag fyller 50 skall jag köpa en HD" Och det gjorde jag, en 2004 Road King.
Samtidigt så har jag kört sporthoj hela livet och givetvis hade jag minst en sådan i garaget bredvid HD'n.

Vad hände? Jo HD'n stod i garaget och dammade, dom enstaka gånger jag baxade ut den och tog en sväng ville jag bara hem och ta sporthojen. HD'n var trött, bullrig, tung och tråkig... så den rullade inte många mil.

Så igår efter att HD'n stått mest ivägen i mitt garage i 2år så bytte jag in den mot en Aprilia RSV4 och NU mår jag bra igen !

Den som sa att lycka inte kan köpas för pengar har aldrig köpt en RSV4 :)

ALDRIG mer en HD :yoparty
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag fick prova en kompis rätt bra modifierade Harley och körde den som den ska köras, som en sporthoj.

... :va

Nu vet jag förvisso inte vad det var för Harley du fick låna eller hur modifierad den var, men att säga att "jag körde denna Harley som den ska köras, som en sporthoj" känns motsägelsefullt nästan oavsett vad som är gjort med hojen. Jag hade nog inte förväntat mig att någon HD, oavsett vad som är gjort med den, skulle gå att köra som en sporthoj.

Jag tror det är lite det som är problemet: Förväntar man sig att en HD ska gå att köra som en gixxer, då kommer man bli besviken. Tycker man att hojåkning enbart handlar om drag, väghållning, knäskrap och att steka sportbilar på bulten, då kommer man inte fatta "grejen med HD". Det är lite som att köpa en helikopter och sen bli besviken för att man inte kan flyga lika fort som en jetfighter för att "de är ju flygfarkoster båda två!?!". En HD är förvisso en hoj, precis som en sporthoj. Det är ett motoriserat fordon med två hjul, precis som en sporthoj. Men ungefär där slutar likheterna. Man får ta det för vad det är helt enkelt. Har man andra (orealistiska) förväntningar på vad som ska hända när man vrider på gasen eller kör genom en kurva, då kommer man bli besviken.

Grejen med HD handlar inte om att en HD ska konkurrera med en sporthoj, det handlar om huruvida man kan uppskatta den för de egenskaper den faktiskt har istället för att vara besviken på att den inte har sporthojsegenskaper :)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
har lånat polarens fatboy vid några tillfällen den är helt ok å glida runt på om man håller sig till -80-90km/h sen är det rätt jobbigt å hålla sig fast på hojen.men det är väl samma problem med alla glidare hur som alla är väl saliga på sitt så hd har väl samma berättigande som vilken hoj som helst. antingen gillar man dem eller inte å gillar man inte hd så är det väl ingen som tvingar en å köpa någon
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Provade på några krååmslädar idag vid gillinge och, nej, bara nej:(


Samtliga skrapade i princip i fotpinnarna (eller något annat i metall) när jag körde lugnt.
Värst var 1800 intruder.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En Sportster förstås.

Namnet till trots är det fortfarande bara en något sportigare Harley, även om man kan modifiera mycket så skulle jag aldrig förvänta mig att den skulle gå att köra som en japansk supersporthoj. Inte ens Jörgens sportster. Den må vara en prestandahoj av rang, men det är fortfarande en annan typ av hoj än en plastraket. Är det plastraketprestanda man vill ha, då tror jag helt enkelt att Harley är fel val av hoj. Gillar man motorerna men vill ha ett bättre chassi kanske Buell är en hyfsad kompromiss, men det är bara en ren gissning då jag aldrig provat någon.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Namnet till trots är det fortfarande bara en något sportigare Harley, även om man kan modifiera mycket så skulle jag aldrig förvänta mig att den skulle gå att köra som en japansk supersporthoj. Inte ens Jörgens sportster. Den må vara en prestandahoj av rang, men det är fortfarande en annan typ av hoj än en plastraket. Är det plastraketprestanda man vill ha, då tror jag helt enkelt att Harley är fel val av hoj. Gillar man motorerna men vill ha ett bättre chassi kanske Buell är en hyfsad kompromiss, men det är bara en ren gissning då jag aldrig provat någon.

har provkört buell men det var en stor besvikelse. hd som faktiskt vibrerar på ett ganska trevligt sätt är helt ok men buellen skaka så att man var tvunga att bita ihop så att man får kramp i kinderna för att inte skaka ur lagningarna jag har i tänderna.vet inte riktigt hur man ska beskriva kör upplevelsen men något åt att det är som att montera en trimmad b18 utan motorkuddar i en lambo jätte fint chassi med en motor som försöker vara något den inte är.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
har provkört buell men det var en stor besvikelse. hd som faktiskt vibrerar på ett ganska trevligt sätt är helt ok men buellen skaka så att man var tvunga att bita ihop så att man får kramp i kinderna för att inte skaka ur lagningarna jag har i tänderna.vet inte riktigt hur man ska beskriva kör upplevelsen men något åt att det är som att montera en trimmad b18 utan motorkuddar i en lambo jätte fint chassi med en motor som försöker vara något den inte är.

Nej, jag kan tänka mig att det inte är någon hit. Precis som Sportbike sa, inte ens en moddad sportig HD-motor funkade ju att köra som en sporthoj. Och HDs chassi är ju verkligen inte något vidare sportigt alls... Sämsta av två världar om man tycker att hojåka handlar om sporthojar alltså. Det var lite det jag menade med att Buell kanske är en hyfsad kompromiss, gillar man motorerna för vad de är men saknar väghållningen så får man ju ett bättre chassi i en Buell. Men motorn är ju fortfarande ingen sporthojsmotor, så vill man ha både sporthojsprestanda och väghållning ska man nog ha både ett sportigare chassi och en sportigare motor... Och då har vi helt lämnat allt vad HD heter därhän :)
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
jag vet inte vad buell hade gjort med motorn hade mycket hellre haft en normal sportster motor i det chassit.förmodligen hade dom tagit bort en allt för stor del av svängmassan och resultatet blev i mitt tycke katastrofalt.precis som du skriver är du ute efter en hoj med sportiga egenskaper så är hd fel val lik väl som en zx10 inte direkt är någon glidare
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Att puttra runt i 70-90 på lagom kurviga landsvägar tycker jag är det bästa med den H-D jag har. Motorn går lugnt o behagligt. De goa vibrationerna o det djupa v-twin mullret sprider sig genom hela hojen. Finns gott om vrid utan att behöva växla ner vid omkörningar och man sitter som en kung i den bekväma sadeln med fötterna framåt. Går att hålla relativt bra tempo även när det svänger. Men vill man köra som en tok gör man bäst i att köpa något annat. De få gånger jag kör på motorväg brukar jag lägga mig i exakt 110. Kör man snabbare än så någon längre sträcka känns det som man håller på att blåsa bort. Man kan förvisso montera en ful vindruta men det är ja just det - fult. I vart fall tycker jag inte det passar på just min hoj.

IMG_2081.jpg
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du är troligen mycket längre än mina 174 cm för jag har inga besvär att köra 130-140 km/h utan att vara störd annat än av en hög ljudnivå om jag kör med öppen hjälm. Om du har framflyttade fotpinnar tar fötterna vind i fart. Jag har mina mitt på och ganska högt upp för att körningen ska fungera bra när det svänger.

Jag har mätt upp att hojen kan läggas ner upp till 40 grader vilket är mycket för de flesta som kör hoj så det går att hålla hygglig kurvhastighet. Det gäller förstås också att ha fungerande fjädring både fram och bak för att hojen ska vara stabil vid aktiv körning. Bra bromsar är också nödvändigt om man ska köra aktivt för att ha möjlighet att behålla fart in i det sista före kurvor.

Kanske bäst att tillägga att det går att köra mycket fortare med en sporthoj innan någon fjunis kommer med kommentarer på rena självklarheter.
 

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Ort
Göteborg
Hoj
2013 HD Fat Bob
Okej blåsa bort kanske var fel uttryck. Det går naturligtvis att köra mycket snabbare (har haft uppe den i 180 bara för o testa o hojen klarar det fint) men jag tycker bara inte det är så behagligt. Då man sitter relativt rak i ryggen får man mycket vind rätt i bröstet och sen viner o susar det i hjälmen. Detta trots att jag har en shoei integralhjälm. Fötterna har jag inga problem med trots att jag har framflyttat men det är kanske för att jag inte brukar köra så snabbt.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top