Vad är grejen med HD?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller inte alls med. Du måste ha betydligt bättre känsla för hojåkning för att köra en HD eller andra äldre hojar bra och aktivt än en nyare R-hoj. En nyare hoj är mer förlåtande men känslan att ta ut det som går är ganska lika oavsett det är en 125 cross, HD, äldre sporthoj eller en nyare. En annan sak som skiljer är förstås att man kan röra sig inom ett betydligt högre fartregister med en nyare och högpresterande hoj men det är inte där känslan ligger, utan i att behärska en 2-hjuling bra och ha roligt oavsett vad det är.

nu har jag iofs aldrig kört en HD, men min gamla RD350 hade hinkvis mer körglädje än alla glidare jag testat. Men, en RSV4 har hinkvis mer prestanda och är väldigt mer exakt. Man behöver inte köra runt hojens begräsningar, utan man måste ta tag i sina egna fel och brister som ger begränsningen och för mig är det tjusningen med att köra en modern sporthoj. Det är inte hojen som är begräsningen, men på gamla ök så är hojen en begräsning som man måste köra runt. Misstänker att det är lite samma med HD, hojen i sig är en begränsning.
Som sagt så tyckte jag det var charmigt på min gamla RD, så jag har väl inget emot det på en glidare heller. Faktum är att jag kan ha ganska skoj på 535-viragon som står i garaget pga övningskörning. Det är mäkta roligt att få den hojen att göra saker den inte är byggd för, men det är rolig på samma sätt som det är roligt att köra en gammal zündapp. Det gungar, svajar och lever fan med bromsar som är så kassa att an inte ens kan låsa framhjulet. :hihi

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Håller inte alls med. Du måste ha betydligt bättre känsla för hojåkning för att köra en HD eller andra äldre hojar bra och aktivt än en nyare R-hoj. En nyare hoj är mer förlåtande men känslan att ta ut det som går är ganska lika oavsett det är en 125 cross, HD, äldre sporthoj eller en nyare. En annan sak som skiljer är förstås att man kan röra sig inom ett betydligt högre fartregister med en nyare och högpresterande hoj men det är inte där känslan ligger, utan i att behärska en 2-hjuling bra och ha roligt oavsett vad det är.
Det där är för mig två olika förartyper där precis som ulvhamne säger en får åka runt hojens begränsningar och den andra kan fokusera på sina begränsningar.
Jag har åkt en del äldre hojar och crossar och det bestående intrycket är oftast hur farliga dom känns och ibland är. En del i det har så klart att göra med att jag är typen som aldrig varit intresserad av resan, friheten etc utan av farten. Det gör förstås att när en gammal knarr tar i vid nedlägg, vobblar och skakar så kan inte jag lita på den utan ta stora risker vilket inte funkar för en pappa till två. Visst fartupplevelsen på en toktrimmad ciao-moppe är enorm men det är inte den känslan jag letar. Jag är inte intresserad av hojar som begränsar mig utan av hojar som jag begränsar för då kan jag testa gränserna och fortfarande lita på hojen.
Med det sagt så är det såklart en hel drös med även nya hojar som inte är intressanta oavsett hd eller inte men jag vänder generellt mot just hd för att dom envisas med att erbjuda en bakåtsträvande produkt som har sämre köregenskaper än nästan alla andra nya hojar.

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Med så mycket text en del lägger på att dissa H-d tror jag innerst inne att det är en våt dröm att få äga en, varför annars lägga så mycket tid på det ? :D

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
En del i det har så klart att göra med att jag är typen som aldrig varit intresserad av resan, friheten etc utan av farten. Det gör förstås att när en gammal knarr tar i vid nedlägg, vobblar och skakar så kan inte jag lita på den utan ta stora risker vilket inte funkar för en pappa till två.

Det kan ändra sig med tiden och gamla hojar behöver varken vobbla eller ta i vid nedlägg eller ha dåliga bromsar. I början åkte jag till Ringen varje år och hade stor behållning både av resor och det man upplever omkring, snabb körning genom Sverige ut ut landet och så fort det gick vidare till Koblenz och Ringen. Därefter några givande dagar på banan. Sedan hemresa via Rhendalen, Harzbergen och liknande. Men dit var det alltid snabbaste vägen för att man var så djäkla sugen på körningen på Ringen och hade drömt om det hela vintern.

Men i långa loppet blir det lika upphetsande att köra i Super Sonic Speed som att få en våt raggsocka i ett hamburgerbröd. Man når sin gräns och när man har kört 300 km/h vid många hundra tillfällen och skrapat knäna i rondeller och på bana så upplevs det inte som roligt eller intressant längre utan man inser att det innebär betydande risktaganden helt i onödan utan att ge något nytt tillbaka och blir en enformig och smalspårig aktivitet. Men det är roligt så länge det är och då är det bara att köra på.

Har man även andra intressen än att ligga på gränsen hela tiden, vilket i.o.f.s. går ju bra med äldre hojar också, så kommer MC-intresset att finnas kvar tills man inte bör köra alls längre. Just my 2c.

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Med så mycket text en del lägger på att dissa H-d tror jag innerst inne att det är en våt dröm att få äga en, varför annars lägga så mycket tid på det ? :D

Svaret på det är ganska enkelt: På grund av många HD-ägares attityd att HD är den enda hoj som finns och allt annat är skit.

För mig är det så här:

HD-ägare har sin sorts hojintresse, det varierar naturligtvis en del där också men för de flesta är prestanda inte en viktig faktor. Jag gissar att det för det flesta handlar mest om utseende och den känsla de har för sin hoj, att ta hand om den och pyssla byta ut lite grejer, hänga dit litet fransar eller krom eller vad de nu vill ha och att ut och glida en vända en solig dag. Om det är någon som stör sig på den här formuleringen så påpekar jag igen att det här är min gissning inget annat, jag vet inte eftersom det här inte är min värld.

Ovanstående passar nog inte in så väl på dig eftersom du kör en turbosportster och det finns naturligtvis andra HD-åkare som tycker prestanda är viktigt.

Jag har ett annat hojintresse där det är viktigt att hojen har bra prestanda, bra med effekt, bra bromsar, stabilt chassi. Jag tycker också att utseendet är viktigt men för mig är det andra saker som ser bra ut, saker måste vara så bra konstruerade som möjligt, det måste vara lätt och välkonstruerat på ett "racemässigt" sätt. Inget ska vara onödvändigt, utseende får inte gå före funktion men en snygg svets i ett titanavgassystem tycker jag är fantastiskt.

Jag åker bara bana, inte särskilt fort och jag tävlar inte men det är det hojintresse jag har.

Att HD inte är en grej för mig betyder inte att jag inte respekterar deras intresse men jag kräver också detsamma tillbaka.

Kommer man till mig med en pissig attityd att deras intresse är det enda som räknas och att HD är den enda riktiga hojen mm så då får man räkna med ett otrevligt bemötande från min sida också.

Och, nej, det är inte brist på pengar som gör att jag inte kör HD, den fyller helt enkelt inte någon funktion för mig. Jag är inte rik men om jag vill ha en så kan jag köpa en.

Mvh,
Ingvar

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Hoj
För många att räkna upp
Kvalitetskontrollen under AMF som ägare höll inte måttet minst sagt. Efter AMF kom en ny motor som kallades Utveckling, Evolution... Om det inte är att lära av misstag så...

Japanerna är bra på kvalitetskontroll men känsla har de inte i sina hojar...

Den där berömda "känslan" som folk av myt påstår HD har kan jag avliva direkt efter ägt några själv, "känslan" kallas av övriga för vibrationer. Jävligt jobbiga vibrationer med under längre körningar, funktionen i övrigt är precis som alla andra hojar. HD lever mycket på myt och fanatiska ägare som har ibland en tendens att överdriva kraftigt om märket till sin egen favör. Det viktiga är inte VAD man kör utan ATT man kör. :)

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tänk på att du är på ett forum för sporthojar och jag tror knappast det skulle pratas mindre skit på ett HD-forum om sh.
Jag har ibland sett customhojar som fallit mig i smaken men den totala avsaknaden av användbarhet har alltid hindrat mig.
Det bästa köpet jag gjort var faktiskt på probike men det var en rsv4 vilket jag aldrig ångrade.

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Tänk på att du är på ett forum för sporthojar och jag tror knappast det skulle pratas mindre skit på ett HD-forum om sh.
Jag har ibland sett customhojar som fallit mig i smaken men den totala avsaknaden av användbarhet har alltid hindrat mig.
Det bästa köpet jag gjort var faktiskt på probike men det var en rsv4 vilket jag aldrig ångrade.

Tror dom flesta ser Sporthoj som ett forum för hojar i allmänhet, i alla fall gör jag det, för övrigt är det alltid lite kul att retas, försöker göra det med glimten i ögat. Sen har jag en verkstad där jag lagar och servar alla märke för jag gillar motorcyklar, att jag själv kör Harley och trimmar är inte för att det är lätt utan det är svårt och är en utmaning att uppnå höga effekter, det hade ju varit enklare och billigare och köpt en massproducerad sporthoj men hur kul är det? skala 1-10?

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Tror dom flesta ser Sporthoj som ett forum för hojar i allmänhet, i alla fall gör jag det, för övrigt är det alltid lite kul att retas, försöker göra det med glimten i ögat. Sen har jag en verkstad där jag lagar och servar alla märke för jag gillar motorcyklar, att jag själv kör Harley och trimmar är inte för att det är lätt utan det är svårt och är en utmaning att uppnå höga effekter, det hade ju varit enklare och billigare och köpt en massproducerad sporthoj men hur kul är det? skala 1-10?

För mig som ser mekandet som något nödvändigt ont så väldigt kul...

Däremot så kan din hoj likt Jörgens knappast kallas "riktiga" hd då det väl är mer eftermarknadsdelar än orginal på dom så du räknas mer in under trimmare med en fabläss för amerikansk.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Japansk HD :tummenupp

Bifogat

• RikuoVL-BluePaint.jpg
    RikuoVL-BluePaint.jpg
    1.3 MB · Visningar: 82

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Den där berömda "känslan" som folk av myt påstår HD har kan jag avliva direkt efter ägt några själv, "känslan" kallas av övriga för vibrationer. Jävligt jobbiga vibrationer med under längre körningar, funktionen i övrigt är precis som alla andra hojar. HD lever mycket på myt och fanatiska ägare som har ibland en tendens att överdriva kraftigt om märket till sin egen favör. Det viktiga är inte VAD man kör utan ATT man kör. :)

Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man är bäst! :D
Varför kan det inte vara så att det viktigaste är vad man kör eller att man kör? :va
Känslor är olika och den känsla jag gillar kan nästa tycka vara skit...
Jag finns på SportHoj för jag kör SportHoj men jag är varken bättre eller sämre för det.
Och man får, för min del, köra vad som helst. Har man pissig attityd så är det mest tråkigt för personen ifråga, det kan jag stå över utan att sänka mig till deras nivå.

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Det kan ändra sig med tiden och gamla hojar behöver varken vobbla eller ta i vid nedlägg eller ha dåliga bromsar.
Nej, nya gör också det!:D

Att köra lagligt eller under skyltad hastighet och skrapa i fotpinnarna på en kråmsläde är bland det värsta som finns. Dödar allt som kallas för kör (åk)glädje.

Hur vet jag att det skrapar?
Jag provkörde kråmslädar på det senaste start to ride.
Intruder var värst. Å andra sidan vågade man köra över 10km/h i kurvorna med den.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
b22207098ef97f43d1be42f71aed514c.jpg

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Att köra lagligt eller under skyltad hastighet och skrapa i fotpinnarna på en kråmsläde är bland det värsta som finns. Dödar allt som kallas för kör (åk)glädje.

Hur vet jag att det skrapar?
Jag provkörde kråmslädar på det senaste start to ride.
Intruder var värst. Å andra sidan vågade man köra över 1

Ja så kan man inte ha det på en hoj. Jag flyttade bak och höjde upp fotpinnarna ordentlgt på min när jag köpte den. Så inget kan i innan man är förbi däcksytan och lite till. Det är en helt nödvändig säkerhetsgrej att kunna lägga ner så att det går att gira undan tvärt om det behövs för förr eller senare gör det det. Det räcker med att en kurva nyper när man kör på lite för att den reserven ska göra skillnad.

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Var förbi Probike i Göteborg idag för att boka tid för däckbyte. Såg då att de hade inne en Street Glide 2017 med den nya Milwaukee Eight motorn. De 100 första som provkör får en Milwaukee Eight-pin så jag passade på att ta en tur :tummenupp

IMG_2238.JPG
IMG_2232.JPG
IMG_2240.JPG

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Jag har verkligen uppskattat min HD FXD Dyna som har mycket känsla, härligt ljud och är vacker jämfört med t.ex. många könslösa nyare sporthojar. Men har nu sålt den genom att det inte är något att åka på om man vill köra undan lite. Den var helt OK att köra med till närmaste fikaställe och gärna när det blev rejs med vanliga hojar. Men vill eller behöver man köra flera timmar och det ska kännas bra både maskinellt och chassimässigt så blev det helt fel för mig som vill köra aktivt utan att bli lomhörd och vill köra i högre farter än vad som går med en HD.

Jag kanske köper en HD igen när jag har blivit ännu äldre för det är trevliga hojar med enormt mycket känsla.

En annan fördel med HD är att man kan leka med en sådan ett år och sedan sälja den för mer än man gav. De är otroligt prisstabila.

P1200VB

Medlem
Gick med
12 May 2012
Hoj
2013 HD Fat Bob
Blev en tur på 16 mil i förrgår. Tycker hojen går perfekt på såna här lagom kurviga landsvägar.

IMG_2248.JPG

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...