Håller inte alls med. Du måste ha betydligt bättre känsla för hojåkning för att köra en HD eller andra äldre hojar bra och aktivt än en nyare R-hoj. En nyare hoj är mer förlåtande men känslan att ta ut det som går är ganska lika oavsett det är en 125 cross, HD, äldre sporthoj eller en nyare. En annan sak som skiljer är förstås att man kan röra sig inom ett betydligt högre fartregister med en nyare och högpresterande hoj men det är inte där känslan ligger, utan i att behärska en 2-hjuling bra och ha roligt oavsett vad det är.
nu har jag iofs aldrig kört en HD, men min gamla RD350 hade hinkvis mer körglädje än alla glidare jag testat. Men, en RSV4 har hinkvis mer prestanda och är väldigt mer exakt. Man behöver inte köra runt hojens begräsningar, utan man måste ta tag i sina egna fel och brister som ger begränsningen och för mig är det tjusningen med att köra en modern sporthoj. Det är inte hojen som är begräsningen, men på gamla ök så är hojen en begräsning som man måste köra runt. Misstänker att det är lite samma med HD, hojen i sig är en begränsning.
Som sagt så tyckte jag det var charmigt på min gamla RD, så jag har väl inget emot det på en glidare heller. Faktum är att jag kan ha ganska skoj på 535-viragon som står i garaget pga övningskörning. Det är mäkta roligt att få den hojen att göra saker den inte är byggd för, men det är rolig på samma sätt som det är roligt att köra en gammal zündapp. Det gungar, svajar och lever fan med bromsar som är så kassa att an inte ens kan låsa framhjulet.