Ta bort det och fyll på i koppen. Tror membranets funktion är att fånga upp fukten?!Forsberg skrev:2125390Som sagt; Vad är membranet i bromsvätskebehållaren till för? Går det att fylla på med vätska "i" membranet eller måste man lyfta på det och fylla direkt i koppen?
FUBAR skrev:2125394Ta bort det och fyll på i koppen. Tror membranets funktion är att fånga upp fukten?!
Boris JR skrev:2125410Nja... Det är ett skvalpskydd för att minimera risken att det suger luft vid lut. sen brukar det dessutom jobba som packning. Ta absolut inte bort det....
Boris JR skrev:2125410Ta absolut inte bort det....
Triggerhappy skrev:2125397Membranet är till för att förhindra att bromsvätskan skall skvalpa omkring och skumma sig.
Behöver du fylla på så tag av membranet och "Buckla" tillbaks det...fyll på till MAX sträcket. På med membranet och sen locket.
Häpp
svampe skrev:2125422Fyll inte bara på, utan kolla beläggen och byt om de är slitna. När nivån sjunker är det för att kolvarna i oken åker ut pga beläggen börjar ta slut och det krävs mer vätska i oken. Fyller du på och sen byter belägg så måste du tömma på lite vätska pga övertryck.
Annars har du ett läckande system och du bör laga omgående.
Ok, då har man lärt sig nått nytt, men man ska väl plocka bort membranet vid vätskebyte? Det har iaf jag alltid gjort.Boris JR skrev:2125410Nja... Det är ett skvalpskydd för att minimera risken att det suger luft vid lut. sen brukar det dessutom jobba som packning. Ta absolut inte bort det....
Ok, är det bara att köpa ett nytt membran då eller? Min frambroms känns svampig som fan nu efter jag bytte.andersbrink skrev:2125540Tittar man riktigt noga på hur det är designat så finns det ett litet luftintag för ovansidan för gummimembranet men som är lufttätat mot bromsvätskan. Har man problem med svampig broms rätt kort efter det att man har bytt bromsvätska kan membranet läcka och fukt, dvs vatten, blanda sig med bromsvätskan.
Bra att lägga upp bild, men det är inte ovanligt att membranet ser lite "knycklat" ut, har aldrig upplevt att det påverkar någotHej! Lånar tråden lite!
Bytte precis bromsvätska i hojen, och när jag skruvade locket och tog ut gummimebranet fick jag se att det va lite deformerat. Såg lite smält ut..
Hur kommer detta sig? Har det blivit jäkligt varmt i koppen eller är det själva vätskan som deformerat gummit?
Kör bara bana med hojen ska tilläggas!
Helt normalt. Så länge man kan få ihop det någorlunda för installation och det är tätt så är det ingen fara.Här är en bild.. jag tycker den ser lite "kokt" ut
Jasså, där ser man.. men varför blir det så då?Helt normalt. Så länge man kan få ihop det någorlunda för installation och det är tätt så är det ingen fara.
Mitt är betydligt värre.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |