Vad är membranet i bromsvätskebehållaren till för?

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Som sagt; Vad är membranet i bromsvätskebehållaren till för? Går det att fylla på med vätska "i" membranet eller måste man lyfta på det och fylla direkt i koppen?
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Forsberg skrev:
2125390 Som sagt; Vad är membranet i bromsvätskebehållaren till för? Går det att fylla på med vätska "i" membranet eller måste man lyfta på det och fylla direkt i koppen?
Ta bort det och fyll på i koppen. Tror membranets funktion är att fånga upp fukten?!
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Membranet är till för att förhindra att bromsvätskan skall skvalpa omkring och skumma sig.

Behöver du fylla på så tag av membranet och "Buckla" tillbaks det...fyll på till MAX sträcket. På med membranet och sen locket.

Häpp
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Jag trodde att membranet var till för att se till att det blev ett slutet system, så att inte vatten kunde komma in?
Det fungerar säkert för att reducera "skumning" också. Är bromsvätska en väldigt skumningsbenägen vätska?

//Anders.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
FUBAR skrev:
2125394 Ta bort det och fyll på i koppen. Tror membranets funktion är att fånga upp fukten?!

Nja... Det är ett skvalpskydd för att minimera risken att det suger luft vid lut. sen brukar det dessutom jobba som packning. Ta absolut inte bort det....
 

Gabor

Guest
Boris JR skrev:
2125410 Nja... Det är ett skvalpskydd för att minimera risken att det suger luft vid lut. sen brukar det dessutom jobba som packning. Ta absolut inte bort det....

Exakt så är det. :tummenupp
 

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Fyll inte bara på, utan kolla beläggen och byt om de är slitna. När nivån sjunker är det för att kolvarna i oken åker ut pga beläggen börjar ta slut och det krävs mer vätska i oken. Fyller du på och sen byter belägg så måste du tömma på lite vätska pga övertryck.

Annars har du ett läckande system och du bör laga omgående.
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Boris JR skrev:
2125410 Ta absolut inte bort det....

...Så vida man inte ska fylla på eller? :)


Anledningen till att jag frågar är att det är bra bökigt att komma åt att skruva dit locket när behållaren står upprätt. Måste då vrida styret och därmed tippa behållaren för att kunna dra på locket, och då finns det ju risk att vätskan rinner ut. Ska ut och böka lite med det där, tack för alla svar! :tummenupp
 

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
svampe skrev:
2125422 Fyll inte bara på, utan kolla beläggen och byt om de är slitna. När nivån sjunker är det för att kolvarna i oken åker ut pga beläggen börjar ta slut och det krävs mer vätska i oken. Fyller du på och sen byter belägg så måste du tömma på lite vätska pga övertryck.

Annars har du ett läckande system och du bör laga omgående.


Har bytt skivor, belägg och vätska och håller på att lufta systemet, därav påfyllningen, men tack för omtanken...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Tittar man riktigt noga på hur det är designat så finns det ett litet luftintag för ovansidan för gummimembranet men som är lufttätat mot bromsvätskan. Har man problem med svampig broms rätt kort efter det att man har bytt bromsvätska kan membranet läcka och fukt, dvs vatten, blanda sig med bromsvätskan.
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Boris JR skrev:
2125410 Nja... Det är ett skvalpskydd för att minimera risken att det suger luft vid lut. sen brukar det dessutom jobba som packning. Ta absolut inte bort det....
Ok, då har man lärt sig nått nytt, men man ska väl plocka bort membranet vid vätskebyte? Det har iaf jag alltid gjort.

andersbrink skrev:
2125540 Tittar man riktigt noga på hur det är designat så finns det ett litet luftintag för ovansidan för gummimembranet men som är lufttätat mot bromsvätskan. Har man problem med svampig broms rätt kort efter det att man har bytt bromsvätska kan membranet läcka och fukt, dvs vatten, blanda sig med bromsvätskan.
Ok, är det bara att köpa ett nytt membran då eller? Min frambroms känns svampig som fan nu efter jag bytte.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Hej! Lånar tråden lite!
Bytte precis bromsvätska i hojen, och när jag skruvade locket och tog ut gummimebranet fick jag se att det va lite deformerat. Såg lite smält ut..
Hur kommer detta sig? Har det blivit jäkligt varmt i koppen eller är det själva vätskan som deformerat gummit?
Kör bara bana med hojen ska tilläggas!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hej! Lånar tråden lite!
Bytte precis bromsvätska i hojen, och när jag skruvade locket och tog ut gummimebranet fick jag se att det va lite deformerat. Såg lite smält ut..
Hur kommer detta sig? Har det blivit jäkligt varmt i koppen eller är det själva vätskan som deformerat gummit?
Kör bara bana med hojen ska tilläggas!
Bra att lägga upp bild, men det är inte ovanligt att membranet ser lite "knycklat" ut, har aldrig upplevt att det påverkar något
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Här är en bild.. jag tycker den ser lite "kokt" ut
Helt normalt. Så länge man kan få ihop det någorlunda för installation och det är tätt så är det ingen fara.
Mitt är betydligt värre.
 

2K

Medlem
Gick med
18 Aug 2014
Ort
Skövde
Hoj
Gsxr1000 k9 och Kawasaki versys 2012
Helt normalt. Så länge man kan få ihop det någorlunda för installation och det är tätt så är det ingen fara.
Mitt är betydligt värre.
Jasså, där ser man.. men varför blir det så då?:confused:
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top