Vad är ok att göra för att skydda sin hoj?

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
I en annan tråd skriver oroväckande många att det är ok att ramma med bil en tjuv som stulit ens hoj. Oavsett om det innebär att man utsätter gärningsmannen för livsfara. (Jag pratar inte om den faktiska händelsen som startade diskussion, utan mera allmänt). En hel del verkar tycka att det är ok med motiveringen "hade dom inte snott hojen hade inget hänt" eller "det kostar att stjäla".
Därför vill jag dra frågan till sin spets för att se vad vissa tycker är ok att göra för att skydda sin hoj.
Nu till det helt hypotetiska scenariot.

En person sitter hemma och dricker sitt kaffe, och när han tittar ut över sin gård ser han 1 yngling sitta och pilla på hans motorcykel. Han sätter kaffet i halsen och springer ut genom ytterdörren. När hojtjuven ser detta hoppar han upp på motorcykeln och lyckas få igång den och drar snabbt iväg.
Ägaren har ingen möjlighet att springa ikapp och han har dessutom punka på sin bil. Men han har sin älgstudsare men megazoomkikarsikte ståendes i farstun.

Är det ok för ägaren att panga ner hojtjuven???

(Frågan är framför allt ställd till er som anser att en hojstöld är det västa brottet som finns, minst lika allvarligt som våldtäckt, grov misshandel m.m).

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Deimos skrev:
2265130 I en annan tråd skriver oroväckande många att det är ok att ramma med bil en tjuv som stulit ens hoj. Oavsett om det innebär att man utsätter gärningsmannen för livsfara. (Jag pratar inte om den faktiska händelsen som startade diskussion, utan mera allmänt). En hel del verkar tycka att det är ok med motiveringen "hade dom inte snott hojen hade inget hänt" eller "det kostar att stjäla".
Därför vill jag dra frågan till sin spets för att se vad vissa tycker är ok att göra för att skydda sin hoj.
Nu till det helt hypotetiska scenariot.

En person sitter hemma och dricker sitt kaffe, och när han tittar ut över sin gård ser han 1 yngling sitta och pilla på hans motorcykel. Han sätter kaffet i halsen och springer ut genom ytterdörren. När hojtjuven ser detta hoppar han upp på motorcykeln och lyckas få igång den och drar snabbt iväg.
Ägaren har ingen möjlighet att springa ikapp och han har dessutom punka på sin bil. Men han har sin älgstudsare men megazoomkikarsikte ståendes i farstun.

(Frågan är framför allt ställd till er som anser att en hojstöld är det västa brottet som finns, minst lika allvarligt som våldtäckt, grov misshandel m.m).
Om han endast blir skottskadad utan fysiska men, så är det bara positivt.... Han lär ju tänka efter nästa gång.....

Dark_Messenger

Guest
:rofl :rofl :lol
Vilken tråd. Denna kommer ju garanterat leda till seriös diskussion... :rolleyes:

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
töm en hel låda kuler i nacken på honom :kulspruta

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Snälla ta denna tråd seriöst. Det kanske säger en hel del om vad folk i allmänhet, eller SH utbrutet som grupp, har för människosyn. Har alla människor lika värde? Är det handlingen man ska fördömma eller personen själv? Ska man straffa person en för handlingen eller för vem hon är?

Slutligen:
1: Ska vi ha dödstraff i Sverige?
2: Är det viktigt att man ett väl uppbyggt rättväsende (kan kräva skattepengar), eller är det och ok att privat personer i uppenbara fall dömer och straffar?

plozzaa

Om ingen är perfekt, är jag ingen :)
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
99-R1

Jag skulle inte klandra honom :hihi

Ludde-man

Gick med
15 Nov 2004
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
Jonte VSB R-T skrev:
2265168 Snälla ta denna tråd seriöst. Det kanske säger en hel del om vad folk i allmänhet, eller SH utbrutet som grupp, har för människosyn. Har alla människor lika värde? Är det handlingen man ska fördömma eller personen själv? Ska man straffa person en för handlingen eller för vem hon är?

Slutligen:
2: Är det viktigt att man ett väl uppbyggt rättväsende (kan kräva skattepengar), eller är det och ok att privat personer i uppenbara fall dömer och straffar?

1 dödstraff = pedofiler våldtäktsmän mördare
2rättsväsende =i dagen läge fungerar polisen som P-lisor med mer makt ..
3skydda sig siglv och sitt eget det e en självklarhet sköt ditt o skit i andras

(inte helt seriöst)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2265168

Slutligen:

1. Självklart inte
2. Självklart inte ok med privatpersoner som straffar

Du har dock glidit in på en diskussion om straff nu, trådstartaren undrade om pågående brott och hur de borde få förhindras.
Det är en avsevärd skillnad på straff och ingripande, om du får en smäll av en snutt när du slänger utemöbler genom SEB's Karlaplanskontors fönster så är det heller inget straff.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Deimos skrev:
Du slåss mot väderkvarnar, eller iaf argumenterar med dem. Var ribban ligger borde vara allom bekant sedan många trådar, du besparar dig själv magkatarr genom att släppa ämnet... :rolleyes:
(Fast jag kan inte låta bli att ta upp det ibland, jag heller. :) )

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Att hindra någon från ta ens prylar är verkligen inte samma sak som att se någon åka omkring på en likadan hoj och sedan mejja ner dessa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HanneZ skrev:
2265188 Att hindra någon från ta ens prylar är verkligen inte samma sak som att se någon åka omkring på en likadan hoj och sedan mejja ner dessa.

Exakt, och det är därför vi borde hålla oss till det uppdiktade scenariot:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jag tror att ingen av ovanstående som förespråkar bruk av verkanseld mot en flyende hojtjuv, i verkligheten kallblodigt skulle kunna förmå sig att krama av skottet när det verkligen gäller.

Ludde-man

Gick med
15 Nov 2004
Hoj
Jonte VSB R-T skrev:
2265183 Va tjänar då ditt svar till? Eller var det en "safening" (eller hur fan det stavas)?

säger såhär jag är emot våld o liknande men skulle jag få tag på en tjuv som försöker sno/har snott min hoj så skulle jag ha svårt att behärska mig.. för jag vet att han inte kommer få några konsekvenser för det han har gjort och kommer med sannolikhet att göra det igen..

(jag stavar som en kratta)

Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...