Vad är ok att göra för att skydda sin hoj?

Catway

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000 -05
Jonte VSB R-T skrev:
2265168 Snälla ta denna tråd seriöst. Det kanske säger en hel del om vad folk i allmänhet, eller SH utbrutet som grupp, har för människosyn. Har alla människor lika värde? Är det handlingen man ska fördömma eller personen själv? Ska man straffa person en för handlingen eller för vem hon är?

Slutligen:
1: Ska vi ha dödstraff i Sverige?
2: Är det viktigt att man ett väl uppbyggt rättväsende (kan kräva skattepengar), eller är det och ok att privat personer i uppenbara fall dömer och straffar?

Hmm om jag tolkar dig rätt så blir det billigare om sverige har dödstraff? Kanske inte är så dum ide? bara det inte blir på fortkörning så :banana

Dark_Messenger

Guest
Men hur kan folket här bli så j--la upprörda? Det är ju bara pengar plus att ni har väl försäkring!!? Eller tycker ni det är värt att sitta 10 år på kåken för ni har skjutit ihjäl en snubbe??

Man kan lätt få den uppfattningen på SH.

Frugan/flickvännen som blivit våldtagen o man stöter på killen i en mörk gränd har jag mer förståelse för isåfall!

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Frågan är om man får rigga hojen så att en potentiell tjuv skadar sig allvarligt? Om man har en pytte liten skylt som varnar för detta?

Exvis elektrifiering, tunga objekt som faller från tak/vägg, vassa föremål som förs upp genom golvet?

Vad får man göra för typ av fälla? Så länge man varnar för det..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
NoPinky skrev:
2265192 Jag tror att ingen av ovanstående som förespråkar bruk av verkanseld mot en flyende hojtjuv, i verkligheten kallblodigt skulle kunna förmå sig att krama av skottet när det verkligen gäller.

Fast det är ju vansinnigt ointressant, finns en massa saker jag förespråkar som jag inte skulle vilja utföra själv.

Kurben skrev:
2265199

Vad får man göra för typ av fälla?

Ingen alls.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
69:an skrev:
2265186 Du slåss mot väderkvarnar, eller iaf argumenterar med dem. Var ribban ligger borde vara allom bekant sedan många trådar, du besparar dig själv magkatarr genom att släppa ämnet... :rolleyes:
(Fast jag kan inte låta bli att ta upp det ibland, jag heller. :) )

Jo jag vet men det är intressant ändå, här i dubbelmoralens högborg... :)
För att använda "väderkvarnarnas" argumentation, det finns ju säkert ett flertal individer i detta land som tycker det är minst lika allvarligt att köra på bakhjulet som vissa här inne anser hojstöld är. Har dom då också rätt att preja ner bakhjulsåkarna???

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Deimos skrev:
2265130
Är det ok för ägaren att panga ner hojtjuven???

(Frågan är framför allt ställd till er som anser att en hojstöld är det västa brottet som finns, minst lika allvarligt som våldtäckt, grov misshandel m.m).

i såna fall i benet eller nåt inte dödligt ju..men man kan ju panga bakdäcket även om de e surt o panga den egna hojen.. dock förut sätter detta att han har hjälm eller där e nåt som skyddar så han inte kan dö..annars vete fan

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Markus skrev:
2265179 1. Självklart inte
2. Självklart inte ok med privatpersoner som straffar

Du har dock glidit in på en diskussion om straff nu, trådstartaren undrade om pågående brott och hur de borde få förhindras.
Det är en avsevärd skillnad på straff och ingripande, om du får en smäll av en snutt när du slänger utemöbler genom SEB's Karlaplanskontors fönster så är det heller inget straff.

Jo det har du kanske rätt i. Tänkte bara med en kort och rak fråga kolla hur "ärlig" nackskotts attityden är här på forumet. Den andra frågan handlar mest om man anser att man har rätt att angera rättsväsende. Det påhittade senariot är så extremt att man inte kan anse att det är att förhindra. Skjuta en flyende tjuv är att straffa.

Självklart skulle jag använda våld för att förhindra en stöld, men jag skulle just förhindra, inte stampa på han för att han skulle tänka extra nästa gång.

Zenit skrev:
2265213 i såna fall i benet eller nåt inte dödligt ju..men man kan ju panga bakdäcket även om de e surt o panga den egna hojen.. dock förut sätter detta att han har hjälm eller där e nåt som skyddar så han inte kan dö..annars vete fan

Möjligt att man kan tänka så, men realistiskt öppna eld mot nån som flyr i hög fart. Hur troligt är det att man inte siktar på det man har en chans att träffa. Kroppen.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Markus skrev:
2265205 Fast det är ju vansinnigt ointressant, finns en massa saker jag förespråkar som jag inte skulle vilja utföra själv.
Det är inte alls ointressant.
Det är alltid lätt att vara stor i käften, men inte riktigt lika lätt att stå upp för det när det kommer till kritan.
Eftersom frågan här var att kallblodigt skjuta ner någon bakifrån med studsare så tycker jag att mitt påstående är helt relevant.

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Jonte VSB R-T skrev:
2265220
Möjligt att man kan tänka så, men realistiskt öppna eld mot nån som flyr i hög fart. Hur troligt är det att man inte siktar på det man har en chans att träffa. Kroppen.

va ju ett bra kikarsikte på sa han.. :hihi nä men seriöst så har man nog rätt liten chans att träffa det man siktar på om han kör på hojen..om du då inte siktar på kroppen vilket ju e mindre bra..man kan ju säga han borde haft ett rejält ryggskydd ( :rolleyes: )

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Vanish skrev:
2265228 Skulle sätta en kula i bakdäcket :mad:
Och oddsen för att du skulle träffa däcket på en hoj i rörelse är så pass låga att det är pinsamt...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jonte VSB R-T skrev:
2265220 Skjuta en flyende tjuv är att straffa....Självklart skulle jag använda våld för att förhindra en stöld...

I den fabel som skrevs i inlägg nummer ett så hade man vad jag kunde förstå två alternativ:
1. Skjuta hojtjuven med risk för att han dör
2. Inte kunna göra någonting över huvud taget för att stoppa honom

Det är i alla fall utifrån de förutsättningarna jag svarat, om det fanns ett alternativ att man kunde kasta en kudde på tjuven så han ramlade på en mjuk höskulle så hade jag i alla fall övervägt det, men nu fanns inget sådant alternativ så då röstar jag för att stoppa stölden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
NoPinky skrev:
2265231 Det är inte alls ointressant.
Det är alltid lätt att vara stor i käften, men inte riktigt lika lätt att stå upp för det när det kommer till kritan.
Eftersom frågan här var att kallblodigt skjuta ner någon bakifrån med studsare så tycker jag att mitt påstående är helt relevant.

Okej, så allt du förespråkar, gillar eller tycker är du beredd att utföra själv? Det måste vara unikt.
:tummenupp

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Deimos skrev:
Har dom då också rätt att preja ner bakhjulsåkarna???
Så lätt är det inte! :D
För det första har alla som stuntar alltid betydligt bättre kontroll på både hoj och trafiksituation än vad någon betraktare tror. Att antyda något annat är en allvarlig skymf.
För det andra har alla betraktare dålig trovärdighet, eftersom de som regel är patologiska gnällmånsar och Moraltanter (TM). Skulle de inte vara gnällmånsar, så är de avundsjuka på dem som kan hantera sina hojar som riktiga hojåkare och baserar alltså sin ilska på ren avund. För det tredje förstår du väl själv att det inte går att köra en modern sporthoj lugnt och omdömesgillt, inte ens med trafik omkring, hojen är ju byggd för att leka med. Vad skulle man annars ha den till? :7peta

Fasen, det står att du reggade dig för drygt tre år sedan - har du inte lärt dig någonting? :lol

Äh, ursäkta utflykten... tillbaks till ämnet. :)

Eddi

Sporthojsnörd
Gick med
16 Nov 2005
Hoj
BMW s1000rr 2012
Ludde-man skrev:
2265193 säger såhär jag är emot våld o liknande men skulle jag få tag på en tjuv som försöker sno/har snott min hoj så skulle jag ha svårt att behärska mig.. för jag vet att han inte kommer få några konsekvenser för det han har gjort och kommer med sannolikhet att göra det igen..

(jag stavar som en kratta)

håller helt med. eftersom det lönar sig att vara tjuv i dag så tycker jag att privat personer ska få lov att skydda sig. Om någon bryter sig in i ditt hus och du slår ner personen, då kan tjuven anmäla dig för misshandel och 99% vinna (vill inte ha några mega fakta spalter nu om detta :hihi )

så man ska själövklart själv få lov att slå ner och halvt döda om någon snor dina saker! så tycker jag.. (om ni sverige ska ha så förbannat mesiga poliser som tar en mc med miniplåt och ger han 2000 i böter men tar 12 pers på kvällen som misshandlar en person får inte ett jävla skit, varit med om detta mååånga gånger)

så har jag sagt mitt =)

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
@ Trådstartaren

Jadu vilken hypotes, i det fallet så är de väl bara att vänta på att försäkringsbolaget å polisen gör sitt jobb...

Lite andra hypoteser:

Om någon slår dig på käften och du vet att nu kommer du åka på ohyggligt me stryk. Slår du tillbaks lr väntar tills det är över å gör en anmälan?

Om någon håller på att vandalisera din bil när du kommer till parkeringen, ingriper du eller vänder du på klacken med en tår i ögat för att sedan ringa polisen?

Om någon håller på att sno din hoj, aa nu kanske du fattat poängen?

Om någon försöker sno min hoj så försöker jag avbryta det, händelserna som sker efter att jag och tjuven upptäckt varandra står skrivet i stjärnorna.

Jag själv är beredd att bruka våld i rimlig mån för att skydda mig själv min familj samt min egendom.

Våld i rimlig mån beror på vad som krävs för att säga som du, om jag har en pickadoll i tinningen å hade en egen så skulle jag använda den...

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska