Vad är ok att göra för att skydda sin hoj?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
NoPinky skrev:
2265243 Och oddsen för att du skulle träffa däcket på en hoj i rörelse är så pass låga att det är pinsamt...

:7peta
Med ett "megazoomkikarsikte" lär det vara enkelt! :tungan

Jag skulle troligen aldrig skjuta lr försöka preja ner en tjuv om det mindre troliga scenariot skulle inträffa.

Finns försäkringar som täcker stöld!

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Markus skrev:
2265263 Okej, så allt du förespråkar, gillar eller tycker är du beredd att utföra själv? Det måste vara unikt.
:tummenupp
Nej då.
Jag förspråkar en hel del som jag inte är bredd att göra själv.
Tex tycker jag att sjukvård är helt ok, men inte fan opererar jag folk hemma på köksbordet för det.
Det finns det yrkesfolk till... :7peta

Att som du deklarera att mitt inlägg är ointressant, bara för att du förespråkar massa saker som du själv inte är beredd att utföra, det är helt ointressant och onödigt.

Dock tycker jag att inläggen från alla skjutglada idioter bara är pinsamma.
Jag slår vad om att ingen av dem över huvud taget har suttit med i en diskussion om att själva behöva nyttja skjutvapen mot andra människor.

Last edited:

Bifffen

Våga Vägra
Gick med
18 May 2004
Hoj
Yamaha FZ1-N
Dark_Messenger skrev:
2265198 Men hur kan folket här bli så j--la upprörda? Det är ju bara pengar plus att ni har väl försäkring!!? Eller tycker ni det är värt att sitta 10 år på kåken för ni har skjutit ihjäl en snubbe??

Man kan lätt få den uppfattningen på SH.

Frugan/flickvännen som blivit våldtagen o man stöter på killen i en mörk gränd har jag mer förståelse för isåfall!

Håller med dig fullständigt att sno en hoj är ingenting i sammanhanget
helt sjukt hur ni resonerar om det här med att stjäla en sporthoj den är väl försäkrad ??? eller kanske inte
ni sitter där med trafikförsäkring och kan knappt sova på nätterna..
Skjuta ihjäl folk hit o dit då är man sjuk i huvudet.
om inte miajlo miajlovitcsh eller vad faan han heter skulle skjutas ihjäl så ska väl knappast en tjyvjävel skjutas ihjäl.
o skäll nu då det är det enda ni kan känns som det kvittar.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
han behöver ju inte skjuta för att döda!!
jag skulle inte gjort det då man lätt skulle få ett straff strängare an alla dömda pedofiler tillsammans

är det en ny ducati? eller en sliten rd? försäkrad`?

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
lasse kongo skrev:
2265339 han behöver ju inte skjuta för att döda!!
Hallå! Inte fan använder du en älgstudsare till att "för tillfället oskadliggöra" någon. :fatta!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
NoPinky skrev:
2265319

Dock tycker jag att inläggen från alla skjutglada idioter bara är pinsamma.
Jag slår vad om att ingen av dem över huvud taget har suttit med i en diskussion om att själva behöva nyttja skjutvapen mot andra människor.

Jag tycker också det är pinsamt med alla som tror de är värsta gladiatorn framför sin gamla dator i pojkrummet, men för den sakens skull så ser jag inget problem i att argumentera för rätten att skydda sin egendom.
Det är stor skillnad på att skriva vad man själv skulle gjort jämfört med vad man tycker att gemene man ska ha rätt att göra.
Jag tycker det är självklart att man borde ha rätt att skydda sin egendom i betydligt högre utsträckning än vad som är tillåtet idag.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Markus skrev:
2265409Jag tycker det är självklart att man borde ha rätt att skydda sin egendom i betydligt högre utsträckning än vad som är tillåtet idag.
Du har i dag rätt att skydda din egendom. Du får till och med använda våld om så krävs. Dock får du inte använda mer våld än nöden kräver.
Problemen uppstår när folk drar till tjuven ett par gånger extra med baseballträt "bara för att"...

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Av dom där löjliga alternativen skulle jag använt det megazoomsiktet och skjutit av bensinslangen. Precis som vilket tvspel som helst...

rogga R6

www.vsbracing.se
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
minimoto/snart barnvagn
verkar ju inte så troligt att man skulle skjuta även om man fick chansen
en kamra kanske ringa snuten ringa FB hämta en ny hoj
och kör skiten ur den osv osv osv blabla mm :7peta

men man borde :kulspruta på alla tjuvar och få ner premierna

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
lasse kongo skrev:
2265339 han behöver ju inte skjuta för att döda!!
jag skulle inte gjort det då man lätt skulle få ett straff strängare an alla dömda pedofiler tillsammans

är det en ny ducati? eller en sliten rd? försäkrad`?

Nä just det!

Sikta pa örat! :tummenupp

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Deimos skrev:
2265130Ägaren har ingen möjlighet att springa ikapp och han har dessutom punka på sin bil. Men han har sin älgstudsare men megazoomkikarsikte ståendes i farstun.

Är det ok för ägaren att panga ner hojtjuven???

Hmm, hade varit betydligt intressantare med en poll där frågan "Vad kan du tänka dig att göra för att förhindra stöld av din MC" kunde besvaras med en stigande insats.

Men för att svara så hade jag nog använt zoomen och skjutit honom i benet.

Med eftertanke är det givetvis inte alls klokt att göra så men när man rusar ut efter tjuven så tänker man inte...

Jag anser att en tjuv har sagt upp allt sitt samhällsskydd den stunden han begår ett brott.

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Anderzzon skrev:
@ Trådstartaren

Om någon slår dig på käften och du vet att nu kommer du åka på ohyggligt me stryk. Slår du tillbaks lr väntar tills det är över å gör en anmälan?

Förstår du inte att det exemplet du drar upp är ljusår ifrån det jag skrev i 1:a posten. Självklart försvarar man sig i ett sådant läge. Om man riskerar stora personskador, ev värre så är ju det självklart att man gör det som krävs. Det har INGA som helst likheter med att skjuta ner en tjuv som försöker stjäla ens egendom.

Anderzzon skrev:
Om någon håller på att vandalisera din bil när du kommer till parkeringen, ingriper du eller vänder du på klacken med en tår i ögat för att sedan ringa polisen?

Exakt det har hänt. För ett par år sedan var det ett fyllo som roade sig med att sparka in förardörren på min bil. Jag tryckte ner honom på marken och ringde polisen, som faktiskt kom innom ett par minuter. MEN hade jag haft typ nackspärr vid den tidpunkten så jag inte hade kunna övermanna honom hade jag verkligen inte skjutit honom om jag haft ett gevär i handen. Jag hade heller inte kört efter honom och försökt ramma honom med bilen. För f-n det är en bil vi snackar om. Vill inte ha ett människoliv på mitt samvete för en sådan sak.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jonte VSB R-T skrev:
2265220 Möjligt att man kan tänka så, men realistiskt öppna eld mot nån som flyr i hög fart. Hur troligt är det att man inte siktar på det man har en chans att träffa. Kroppen.
Jag vet inte hur bra skytt du är, men jag skulle nog ha större chans att träffa hojen. OK, det beror lite på vinkeln, men ändå...

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Deimos skrev:
2265556 Förstår du inte att det exemplet du drar upp är ljusår ifrån det jag skrev i 1:a posten. Självklart försvarar man sig i ett sådant läge. Om man riskerar stora personskador, ev värre så är ju det självklart att man gör det som krävs. Det har INGA som helst likheter med att skjuta ner en tjuv som försöker stjäla ens egendom.

Exakt det har hänt. För ett par år sedan var det ett fyllo som roade sig med att sparka in förardörren på min bil. Jag tryckte ner honom på marken och ringde polisen, som faktiskt kom innom ett par minuter. MEN hade jag haft typ nackspärr vid den tidpunkten så jag inte hade kunna övermanna honom hade jag verkligen inte skjutit honom om jag haft ett gevär i handen. Jag hade heller inte kört efter honom och försökt ramma honom med bilen. För f-n det är en bil vi snackar om. Vill inte ha ett människoliv på mitt samvete för en sådan sak.

Jag drog ett par exempel som är mer trovärdiga än ett mega zoom bauta kikarsiCte med typ farsans älg dräpare...

Bra du har civilkurage, det var det jag ville få fram :tummenupp

Procenten härinne som har mod nog att gå öga mot öga med en påtänd hojtjuv är liten, jag vet vad jag skulle göra och det liknar mer det du gjorde med alkisen än att skjuta någon hehe

Jag förstår folk som tar lagen i egna händer då de blivit drabbade ett flertal ggr å utan att fått hjälp.

Men visst fan ska man kunna ha bara trafikförsäkring utan att behöva vara totalt livrädd å schizo ( stavning ) så fort man inte sitter på den, tycker inte du det?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
NoPinky skrev:
2265429 Du har i dag rätt att skydda din egendom. Du får till och med använda våld om så krävs. Dock får du inte använda mer våld än nöden kräver.
Problemen uppstår när folk drar till tjuven ett par gånger extra med baseballträt "bara för att"...

Och uttrycket nöden kräver är helt subjektivt, du och jag tycker annorlunda om vad som ska omfattas av det begreppet - inget konstigt med det.

:hej

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Anderzzon skrev:
Men visst fan ska man kunna ha bara trafikförsäkring utan att behöva vara totalt livrädd å schizo ( stavning ) så fort man inte sitter på den, tycker inte du det?

Jag håller med dig till 100% på det. Att samhället använder silkesvantar mot bottslingar gör mig riktigt förbannad. Men det är en helt annan fråga.

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Markus skrev:
2265667 Och uttrycket nöden kräver är helt subjektivt, du och jag tycker annorlunda om vad som ska omfattas av det begreppet - inget konstigt med det.

:hej
Förvisso är det ett subjektivt uttryck.
Om du nu i det uttrycket finner utrymme för att med stöd av lagen, ge tjuven en extra omgång med basebollträt (eller vad du nu avser), så skulle det vara intressant att höra din tolkning av begreppet. Vem vet det kan vara användbart någon gång... :D

njelger

Guest
Kurben skrev:
2265199 Vad får man göra för typ av fälla? Så länge man varnar för det..

OM en tjuv i rullstol gör inbrott och du inte gjort dörrarna breda nog för handikappanpassat får du böter i Sverige. Ungefär där går gränsen för att skydda sina saker.

Nyheter
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska