Vad är ok att göra för att skydda sin hoj?

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
929 '00
Har inte läst alla svaren men jag går vidare med resonemanget. OM samhället gör det Ok att skjuta hojtjuven som försvar av egendom, är inte risken mycket större att tjuven tar det säkra före det osäkra och ser till att ägaren inte skjuter honom i ryggen? Att inte sno hojen är nog inget alternativ för en pundare utan sin vanliga nivå heroin i blodet..

njelger

Guest
Airborne skrev:
2266781 Har inte läst alla svaren men jag går vidare med resonemanget. OM samhället gör det Ok att skjuta hojtjuven som försvar av egendom, är inte risken mycket större att tjuven tar det säkra före det osäkra och ser till att ägaren inte skjuter honom i ryggen? Att inte sno hojen är nog inget alternativ för en pundare utan sin vanliga nivå heroin i blodet..

Dom flesta pundare som stjäl för en sil stjäl inga motorcyklar och du skrämmer bort dom utan studsare. De tar den lättaste vägen och mördar knappast för att slippa vittnen.
Joyriders tro jag inte heller skulle tysta alla i kvartertet för att kunna sno en hoj ostört.
Då återstår (nästan bara) professionella ligor. Hur är det med dom? Proffs mördar ju gärna "i onödan" för då får de ju fler poliser efter sig vilket är bra för dom. Rikslarm är vad de vill åt.

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Ingen tvekan här i alla fall, bara att skjuta! Sikta sedan mot huvudet, för om han var ointelligent från början lär han garanterat vara helblåst efteråt...
:banana

Psychobiker skrev:
2265826 Och som en del har nämnt, det är fortfarande bara en pryl, även om många, liksom jag själv, har ett nästan osunt förhållande till sin båge :hihi

/Pajje
Här går det ju att ställa frågan ännu mer på sin spets: Låt oss istället säga att det är två killar, den ena drar med hojen, den andra med flickvännen, och du har bara en patron. Svara sedan ärligt med handen på ägarbeviset: Hur många skulle sikta på killen som sticker med flickvännen? :D

Att sedan inte rättsväsendet fungerar, vilket resulterar i en alldeles för otrygg miljö för vissa av våra interner, är givetvis beklagligt. Och eftersom vi får skylla oss själva som har kramat dom för dåligt, så är det väl klart att vi ska skicka stålar till lite nya väst-indien resor. Och är det någon som tycker att det är fel så är det bara att utbilda sig till vårdare. Dels lär det ju vara ett fängslande jobb, och som bonus får man vara med på dragningen till resorna :tummenupp

Skämt åsido, tror inte finns någon här på SH som på fullt allvar skulle kunna göra det, ingen med egna ungar i alla fall. Har en bekant vars ena grabb "strulade" under en period i tonåren och tycker inte att han var lovligt byte för det. Nu är det ordning och reda på honom sedan två år tillbaka, betvivlar att det hade varit det annars... :va

/Strömma

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Hoj
Aprilia MX 125 -04
Strömma skrev:
2266979

Här går det ju att ställa frågan ännu mer på sin spets: Låt oss istället säga att det är två killar, den ena drar med hojen, den andra med flickvännen, och du har bara en patron. Svara sedan ärligt med handen på ägarbeviset: Hur många skulle sikta på killen som sticker med flickvännen? :D

/Strömma

Med risk för att träffa flickvännen så hade jag skjutit hojtjyven. :tungan

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Strömma skrev:
2266979 Ingen tvekan här i alla fall, bara att skjuta! Sikta sedan mot huvudet, för om han var ointelligent från början lär han garanterat vara helblåst efteråt...
:banana

Att sedan inte rättsväsendet fungerar, vilket resulterar i en alldeles för otrygg miljö för vissa av våra interner, är givetvis beklagligt. Och eftersom vi får skylla oss själva som har kramat dom för dåligt, så är det väl klart att vi ska skicka stålar till lite nya väst-indien resor. Och är det någon som tycker att det är fel så är det bara att utbilda sig till vårdare. Dels lär det ju vara ett fängslande jobb, och som bonus får man vara med på dragningen till resorna :tummenupp

Skämt åsido, tror inte finns någon här på SH som på fullt allvar skulle kunna göra det, ingen med egna ungar i alla fall. Har en bekant vars ena grabb "strulade" under en period i tonåren och tycker inte att han var lovligt byte för det. Nu är det ordning och reda på honom sedan två år tillbaka, betvivlar att det hade varit det annars... :va

/Strömma

Tur att man inte har nån flickvän då.. :hihi

Men, om man har en kula och en snubbe drar med en person släpande efter sig kan man ju testa med ett varningsskott en bit vid sidan, framför...spela att man har fler, tror dom flesta spaknar då. Eller??

njelger

Guest
Strömma skrev:
2266979 Skämt åsido, tror inte finns någon här på SH som på fullt allvar skulle kunna göra det, ingen med egna ungar i alla fall. Har en bekant vars ena grabb "strulade" under en period i tonåren och tycker inte att han var lovligt byte för det. Nu är det ordning och reda på honom sedan två år tillbaka, betvivlar att det hade varit det annars... :va
/Strömma

Det är ju alltid skillnad på egna Barn & andra ungar. Att många föräldrar ser sina barn genom rosenskimmer är ofta den främsta anledningen till att andra människor får sin hojar stulna.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Nej nej, inte skjuta honom. På tok för uppenbart. Ta reda på vem det är (lär inte vara omöjligt, eller låt säga att vi utgår från att det inte är omöjligt). Sedan ska man planera något riktig grundligt och ondskefullt. Han ska få lida för att verkligen lära sig att skilja på mitt och ditt. Då man dessutom får tid att planera det hela så kan man fixa det så snyggt så ingen ens vet vem det är (eller ja, inte kan bevisa vem det är. Men tjuven ska verkligen få veta vem det är).

Nu kanske jag låter som en mycket ondskefull person, men så är inte fallet. Jag är mycket snäll och trevlig ;), men förbannat principfast och anser att folk ska respektera varandra och rådande lagar. Förtydligande: Inte "respekt" som många ser det idag. Alltså att någon har "respekt" för att alla ser upp till personen ifråga. Utan ömsesidig respekt på. Så även om man tycker förbannat illa om någon ska man acceptera hans/hennes ståndpunkt (såvida det inte handlar om lagbrott eller liknande) och ge fan i dennes grejor och privatliv.

Är det inte enklare att skita i folk man ogillar?

Nu kanske jag gick aningen OT och blev lite av en "moralkärring". Men det behövs ibland :)

//Mordecaien

Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Att en tråd som denna överhuvudtaget hålls vid liv beror på att rättsväsendet som våra politiker har skapat går i total otakt med det allmänna rättsmedvetandet hos "normalt" folk, dvs de som anser att de SJÄLVA bör ansvara för sin försörjning och sina nöjen och att de ska kunna göra det utan att bli utsatta vare sig för våld eller stöld.

Dödsstraff?? Naturligtvis om vi talar om en person som allvarligt skadat eller dödat andra människor som han/hon inte ens har någon relation till. Med det vill jag ha sagt att den skadande personen är totalt okänslig för andra människors väl och ve.
Vi som sköter oss ska SKYDDAS från sådana personer och hade vi haft ordentliga fängelser varifrån man inte kan smita om man får lust och om livstid hade varit livstid, ja då är väl dödsstraffet onödigt om man bortser från den ekonomiska sidan av det. Å andra sidan kan man kanske se till att få nytta av personen inom fängelsets murar. Låt dem själva välja om de vill arbeta eller slippa allt för alltid.

Dödstraff för att stjäla, förstöra egendom? Nej knappast, MEN personen som orsakat en skada ska inte se en enda fri minut förrän han/hon till sista öret har ersatt det som blivit förstört! När det är klart ska personen ifråga jobba ytterligare ett tag för att fylla på den fonden som ska finnas för att brottsoffer ska få ersättning för sina skador direkt!

Mat, dryck och t ex böcker delas ut till intagna i proportion till hur mycket nytta de gör innanför murarna. Det tar bort problemen med strejker och sådant ...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Airborne skrev:
2266781 Har inte läst alla svaren men jag går vidare med resonemanget. OM samhället gör det Ok att skjuta hojtjuven som försvar av egendom, är inte risken mycket större att tjuven tar det säkra före det osäkra och ser till att ägaren inte skjuter honom i ryggen?

Med den filosofin borde man avkriminalisera alla kriminella beteenden, brottslingarna skulle ju inte försöka smita från polisen t.ex. om de inte gjort något brottsligt.

elwe skrev:
2267259 ...då är väl dödsstraffet onödigt om man bortser från den ekonomiska sidan av det...

Den enda undersökning jag hört talas om i ämnet påstod att det är mycket dyrare att avrätta än att inte avrätta, främst pga arrangemanget och administrationen, läkare och psykologer, advokater, domstolstid för överklaganden, säkerheten på avdelningarna, arbetstid för guvernörer osv osv osv.
Visserligen presenterades undersökningen av en motståndargrupp till dödsstraff så den är ju allt utom objektiv, men ändå intressant.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Markus skrev:
2265179 1. Självklart inte
2. Självklart inte ok med privatpersoner som straffar
.

instämmer med punkt 1 och 2, dock tycker jag att det ibland kan krävas att man som privat person ingriper. Jag menar att om jag t.ex skulle gå förbi någon som höll på att bli våldtagen skulle förmodligen min hjärna slå slint, jag skulle nog inte ha några som hällst problem emd att klubba sönder den grabben, vet inte ens om jag hade haft en gnutt ångest om han så hamna i koma o dog. Våldtäkter är något av det värsta jag vet, men om någon skulle försöka sno ens hoj är det väll jävligt överdrivet att skjuta personen. man kanske skulle skjuta sönder bakhjulet, men knappast att jag skulle skjuta föraren. Då är det ju garanterat en själv som får ta den största smällen.
Så; NEJ, det är inte rätt att skjuta ner personen som stjäl hojen!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
rallyfisken skrev:
2267777 ...om jag t.ex skulle gå förbi någon som höll på att bli våldtagen skulle förmodligen min hjärna slå slint, jag skulle nog inte ha några som hällst problem emd att klubba sönder den grabben, vet inte ens om jag hade haft en gnutt ångest om han så hamna i koma o dog...

Shit, en superhjälte - redan vid 18 års ålder. :tummenupp

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Markus skrev:
2267757
Den enda undersökning jag hört talas om i ämnet påstod att det är mycket dyrare att avrätta än att inte avrätta, främst pga arrangemanget och administrationen, läkare och psykologer, advokater, domstolstid för överklaganden, säkerheten på avdelningarna, arbetstid för guvernörer osv osv osv.
Visserligen presenterades undersökningen av en motståndargrupp till dödsstraff så den är ju allt utom objektiv, men ändå intressant.

Som du säger .. den är sannolikt synnerligen subjektiv. Bygger väl också på att de släpps ut efter ett par år. (Så de kan skada nya skötsamma människor.)
Att ha en gangster inlåst kostar tusentals kronor om dygnet. Om vederbörande lever 50 år i fängelset så undrar man ju vad advokater och andra aktörer tar i arvorden eftersom det inte går ihop sig med att bli av missdådaren.
Eftersom du nämner "guvernörer" så är det väl USA du talar om och där har advokater helt fel ersättningar!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
När jag läste första inlägget i den här tråden var det inte speciellt svårt att gissa sig till vilka som skulle skriva i den...... :hihi

Migael

Hojlös
Gick med
11 Sep 2004
Hoj
Inte förrens nästa säsong...
Roligt värre att vara totalt oseriös... :huvet.

JA det är rätt att skjuta han...dock behöver man ju inte sikta mot huvudet osv.
Men Sverige är ÖVERbyrokratiskt, missar man skatten på 10 000 DÅ blir det fängelse, men mördar man någon brutalt och sen säger "Men oj de va ju inte meningen, jag hade tagit några bärs" så får man gå fri...
Och att jämföra t.ex. våldtäkt med hojstöld är lite att ta i.

Jag tycker inte att hojtjuvar har rätt att dö, men inte fan vill jag att jag eller någon annan för den delen ska bli oskyldigt drabbad, få sin hoj snodd och så ska tjuven går fri för att han inte orkar resa på röven och jobba ihop pengarna istället. NEJ nånstans måste en gräns dras... :4skrika

Markus skrev:
2267806 Shit, en superhjälte - redan vid 18 års ålder. :tummenupp
Jag fattar inte varför du skämtar om det? Är det någon fel med att man är EMOT våldtäkt? :7peta....för emot det är väl alla normala människor?

Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Migael skrev:
2267876 ...

Jag fattar inte varför du skämtar om det? Är det någon fel med att man är EMOT våldtäkt? :7peta....för emot det är väl alla normala människor?

Så där som han ovan skrev säger alla, men när dom väl hamnar i en sådan situation så är dom oftast fegare än en groda(ibland med all rätt). Det är nog det som Markus ironiserar över, vad får dig att tro att han inte är emot våldtäkt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Migael skrev:
2267876

Därför att när en kille född 1988 talar om hur synd det kommer bli om en viss brottsling om killen får tag på honom så känns det inte trovärdigt.
Finns så klart både våldtäktsmän som råkat på stryk, och killar födda 1988 som är helt jEte kRejZi men de är i minoritet skulle jag gissa.

elwe skrev:
2267849 Bygger väl också på att de släpps ut efter ett par år.

Undersökningen kom alltså fram till hur dyrt att avrätta folk, sådana brukar ju inte direkt släppas ut efter några år...

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Personligen tror jag bara det är en tanke många har, att sedan göra
den till verklighet är det förmodligen färre som skulle våga göra.
Jag själv tycker absolut inte att det är okej att skjuta en person som stulit
ens motorcykel.

Däremot kan jag förstå de som misshandlar den/dem som stulit ens motorcykel. Men även här tycker jag att det finns en gräns. Man behöver ju inte använda överdrivet mkt våld så att personen i fråga avlider av sina skador eller blir en "grönsak" osv. Men visst, en "normal" grad av misshandel tycker jag att det finns skäl för!

TLRR

Guest
Man kan ju undra varför rånarligor,bedrägeriligor mm. Flyger just hit till Sverige för att utöva sitt "yrke" Bara en tanke.

Visste jag att polisen hade resurser och intresse att plocka tjyven som just snott min hoj och att han/hon fick ett straff som känns själsligt och sätter sina spår,så att han/hon aldrig skulle göra om detsamma. + att man fick ersättnig för hoj/skador av brottslingen så att inte förskringsdelen bli drabbad lika hårt med höjda premier som förljd.
Då skulle jag till och med överlägga från att slå denne person.

Men som det är idag med dess följder,så skulle jag banka skiten ur denne person.Med just av den anledningen av ointresse från polisen som i sin tur styrs av politiker som i sin tur tycker att det är ok för att det finns ju försäkringar.

Det är bara en tidsfråga om när kostnaderna på försäkringen mm. stiger så mycket att "vanligt folk" tycker det är värt att slå ihjäl/skjuta denna person.Titta på vad som händer i USA.

Kan ju dra en liknelse från Arabstaterna där ägarna av säljarstånden med guld och värdefulla saker på marknaderna går och tar lunch utan att ens täcka över deras dyrgripar,just för att de vet att ev. tjyvar inte vågar stjäla från dem.pga straffet.Nu kanske det i sin tur är lite för mycket med att bli lämmlestad av fingrar,men något liknande skulle behövas här.

Jag har inte läst hela tråden,kanske detta redan tagits upp då ber jag om ursäkt.Men detta är en tanke från en sk. "normal medborgare"

Last edited:
Nyheter
Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...