Vad är ok att göra för att skydda sin hoj?

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Markus skrev:
2267960
Undersökningen kom alltså fram till hur dyrt att avrätta folk, sådana brukar ju inte direkt släppas ut efter några år...

I USA hålls de kvar ja, inte här.
Att det blir extra dyrt där beror på, som jag skrev tidigare, att arvodena till bl a advokater är helt sjuka där.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Herregud, det är många här som borde fråntas rösträtten och tilldelas en livstids förbrukning av kondomer.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
elwe skrev:
2268643 I USA hålls de kvar ja, inte här.
Att det blir extra dyrt där beror på, som jag skrev tidigare, att arvodena till bl a advokater är helt sjuka där.

Håller de kvar liken i fängelse :3freak
är inte det lite kaka på kaka :va

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Markus skrev:
2267806 Shit, en superhjälte - redan vid 18 års ålder. :tummenupp

inte direkt...snarare ett exempel på när jag anser att det är OK att bruka ordentligt med våld för att förhindra ett brott.

XANDER

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Hoj
Gsx-R1000 Turbo K5*Såld*
Deimos skrev:
2265130 I en annan tråd skriver oroväckande många att det är ok att ramma med bil en tjuv som stulit ens hoj. Oavsett om det innebär att man utsätter gärningsmannen för livsfara. (Jag pratar inte om den faktiska händelsen som startade diskussion, utan mera allmänt). En hel del verkar tycka att det är ok med motiveringen "hade dom inte snott hojen hade inget hänt" eller "det kostar att stjäla".
Därför vill jag dra frågan till sin spets för att se vad vissa tycker är ok att göra för att skydda sin hoj.
Nu till det helt hypotetiska scenariot.

En person sitter hemma och dricker sitt kaffe, och när han tittar ut över sin gård ser han 1 yngling sitta och pilla på hans motorcykel. Han sätter kaffet i halsen och springer ut genom ytterdörren. När hojtjuven ser detta hoppar han upp på motorcykeln och lyckas få igång den och drar snabbt iväg.
Ägaren har ingen möjlighet att springa ikapp och han har dessutom punka på sin bil. Men han har sin älgstudsare men megazoomkikarsikte ståendes i farstun.

Är det ok för ägaren att panga ner hojtjuven???

(Frågan är framför allt ställd till er som anser att en hojstöld är det västa brottet som finns, minst lika allvarligt som våldtäckt, grov misshandel m.m).

Jag skulle panga men först på Bakdäcke sen han... :fatta!

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Det som skulle hindra mig från att skjuta är att jag hamnar i finkan. Ett par månaders rullstolsåka skulle iofs vara tillräckligt för idioten som stal min hoj, kanske kommer han på andra tankar då..? Blev av med min hoj i maj, känner några poliser "Ring för fan inte oss om du får reda på vem som stulit den, spöa skiten ur honom istället.... tar du honom till tinget så får han ändå inget straff.." Jag tycker att det är enkelt, sno inget så riskerar du inget. Har beställt en tracker till min nya hoj, hoppas den blir snodd.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Stymer skrev:
2312204 Blev av med min hoj i maj, känner några poliser "Ring för fan inte oss om du får reda på vem som stulit den, spöa skiten ur honom istället.... tar du honom till tinget så får han ändå inget straff.."

Måste hålla med, måttligt våld vid behov :tummenupp :tungan

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Sen kan man ju fråga sig varför någon har en studsare skjutklar när man sitter och dricker kaffe.
Lite löjligt att sitta och säga att man skulle skjuta ihjäl någon som snor din cykel. Vart ska man då dra gränsen, spelar det någon roll om det är en ny hoj som kostar 200.000kr eller en gammal skrothoj värde 500kr? Skulle detta bara gälla motorcyklar och andra motorfordon eller ska man få skjuta ihjäl någon oavsett vad det är dom snor?
Ska man gå efter det faktiska värdet eller affektionsvärdet?

Så i princip så skulle jag kunna skjuta ihjäl killen som hoppar in och snor äpplen från mitt äppelträd om jag är väldigt mån om mina fina äpplen?

Det jag menar är vart ska man dra gränsen för när det är befogat att skjuta någon?

Finns det risk att oskyldiga drabbas?
`
Nu pratar vi ändå bara om materiella saker.

Borde då inte jag ha rätt att skjuta ihjäl en hojåkare som åker för snabbt förbi ett dagis om jag känner mig rädd att mitt barn skulle kunna bli överkörd av denna ligist? Nu pratar vi ändå om liv.

Ska man ta hänsyn till övriga runt omkring. Hur lätt är det att träffa en person som åker hoj? Många av oss bor i städer med mycket folk i rörelse, risken att någon träffas av en kula som inte träffar den tjuven är ganska stor. Är det värt att riskera att skjuta huvudet av någon oskyldig för att ev få tillbaka sin hoj? Sen skulle ju hojen förmodligen få rätt stora skador om man mot förmodan lyckas träffa föraren.

Så Nej, självklart ska vi inte ha massa skjutglada idioter som skjuter hejvilt omkring sig!

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag skulle ha sjutit punka på hojen. så att han kör åt helvete sedan skulle jag ha sprungit ditt och ringt polisen. sedan skulle jag ha slagit han så jävla hårt över käften så att käken skulle ha brutits inanna polisen kommit :yoparty . men det är bara va jag skulle ha gjort :mad: .

lite stav fel

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Hoj
KTM 660 SMC -06
Ojdå Clintan, nu kommer ingen våga sno din hoj!

driverinblack skrev:
2312390 jag skulle ha sjutit punka på hojen. så att han kör åt helvete sedan skulle jag ha sprungit ditt och ringt polisen. sedan skulle jag ha slagit han så jävla hårt över käften så att käken skulle ha brutits inanna polisen kommit :yoparty . men det är bara va jag skulle ha gjort :mad: .

lite stav fel

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
driverinblack skrev:
2312390 jag skulle ha sjutit punka på hojen. så att han kör åt helvete sedan skulle jag ha sprungit ditt och ringt polisen. sedan skulle jag ha slagit han så jävla hårt över käften så att käken skulle ha brutits inanna polisen kommit :yoparty . men det är bara va jag skulle ha gjort :mad: .

lite stav fel

hEfTiT.

Du spelar för mycket CS.

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
XR
Jag hade inte gjort något. Får någon för sig att sno en hoj finns möjligheten att han/hon är full med knark eller bara helknäpp ändå. Att börja ge sig efter en sån kan ju inte sluta i annat än katastrof och att ha att någon får men av en sån skitgrej hade jag aldrig kunnat leva med. Dessutom täcker ju försäkringen stöld.
Att börja svinga med pinnar och slå ner folk finns det redan gott om grottmänniskor som gör, en skara idioter jag inte vill tillhöra. Iaf jag är mer civiliserad och kan behärska mig mer än så.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
driverinblack skrev:
2312390 jag skulle ha sjutit punka på hojen.

sedan skulle jag ha slagit han så jävla hårt över käften så att käken skulle ha brutits inanna polisen kommit :yoparty .
lite stav fel

Födelsedag:
10 September, 1988
Vem är jag?:
galning på 2 hjul.
Bor:
NJURUNDA
Hoj:
nsr125 1989

:rofl :rofl

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Inte värt det, skulle hellre ringa snuten och få en ny hoj. Orka, nästan döda någon för att de snor en mc.

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
SV650S K3 "SE"
elwe skrev:
2267259 Att en tråd som denna överhuvudtaget hålls vid liv beror på att rättsväsendet som våra politiker har skapat går i total otakt med det allmänna rättsmedvetandet hos "normalt" folk, dvs de som anser att de SJÄLVA bör ansvara för sin försörjning och sina nöjen och att de ska kunna göra det utan att bli utsatta vare sig för våld eller stöld.

Dödsstraff?? Naturligtvis om vi talar om en person som allvarligt skadat eller dödat andra människor som han/hon inte ens har någon relation till. Med det vill jag ha sagt att den skadande personen är totalt okänslig för andra människors väl och ve.
Vi som sköter oss ska SKYDDAS från sådana personer och hade vi haft ordentliga fängelser varifrån man inte kan smita om man får lust och om livstid hade varit livstid, ja då är väl dödsstraffet onödigt om man bortser från den ekonomiska sidan av det. Å andra sidan kan man kanske se till att få nytta av personen inom fängelsets murar. Låt dem själva välja om de vill arbeta eller slippa allt för alltid.

Dödstraff för att stjäla, förstöra egendom? Nej knappast, MEN personen som orsakat en skada ska inte se en enda fri minut förrän han/hon till sista öret har ersatt det som blivit förstört! När det är klart ska personen ifråga jobba ytterligare ett tag för att fylla på den fonden som ska finnas för att brottsoffer ska få ersättning för sina skador direkt!

Mat, dryck och t ex böcker delas ut till intagna i proportion till hur mycket nytta de gör innanför murarna. Det tar bort problemen med strejker och sådant ...
Skönt att läsa :tummenupp

Om inte lagen förstärks kommer Sverige vara brottsparadiset Nr 1 i europa inom 7 år.......

/Cel

USA

A Swede in the states!
Gick med
22 Jan 2006
Hoj
Yamaha R1 - Raven & Harley Road King Classic
skjut inte i ryggen, lite svart att forklara att det var sjalvforsvar nar dom hittar liket kanske :va

Nyheter
MP-Mässan lockade 55.000 besökare!

Hela 55.000 besökte finska ...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Jacob Sjöman Under...

Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar