Vad är risken med fallande bostadspriser?

vinylsamlaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Hoj
Yamaha
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6824216

10% nedgång på bostadsmarknaden kan sänka byggandet med 30-40 % vilket sänker svensk BNP-tillväxt från 2% till 0%.

Bara av godo om 100000 byggnadsarbetare blir arbetslösa? Spridningseffekterna på det inte inräknade...

Vad får dig att tro att byggproduktionen kommer att avta bara för att bostadspriserna faller? Vänstern dvs (s) + (mp) + (vp) ryktas ha som mål att fram till 2029 ta emot MINST 2 MILJONER sk flyktingar dvs araber och afrikaner (muslimer) där varje kommun, som idag, bli skyldiga att förse dessa sk flyktingar med bostäder. Vad hade du tänkt dig att nuvarande bortåt dryga 300.000 araber och afrikaner som redan kommit till Sverige de senaste 3 - 4 åren ska bo om inte bostadsbyggandet måste ökas? Och var ska de kommande dryga 2 miljonerna araber och afrikaner som (s) + (mp) + (vp) vill ta emot fram till 2029 ska bo om inte bostadsbyggandet kommer att öka radikalt?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Som sagt är det strukturella problem sedan länge. Jag tycker det är märkligt att våra politiker inte har tagit tag i det. Istället har man ökat problemen. Eldat på de strukturella problem som funnits. Gäller hela politiska skalan från höger till vänster.

Ser fram emot vad regeringen kommer fram till för beslut. Om man fortsätter sparka problemen framför sig. IMF med fler har pekat på våra strukturella problem sedan länge så det är inget nytt under solen.

Printscreen från en intervju med Ingves i SvD.

IMG_8100.jpg

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Det är inte jag som tror så jag får hänvisa dig till att predika din religion åt Danske Bank.

Men jag undrar ju iofs hur du kom fram till att dessa 2.3 miljoner araber och afrikaner ska ha råd att köpa nybyggda bostadsrätter.

Vad får dig att tro att de ska betala dessa bostadsrätter själva?.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mäklarstatistik har kommit ifatt...

Marcus Oskarsson TV4 skrev:
FALLANDE BOSTADSPRISER I HELA SVERIGE
– REJÄLT PRISRAS PÅ 9,4% I STOCKHOLM SEN I SOMRAS

Bostadspriserna faller på bred front i Sverige just nu och störst är fallet i Stockholm. Priserna på bostadsrätter i centrala Stockholm har fallit med 9,4% sedan juli i somras. Det rapporterar Svensk Mäklarstatistik nu på morgonen. Kvadratmeterpriset har rasat från 94 371 kr 85 508 kr.

Prisfallet har spritt sig till hela landet och avser även villor, om än i mindre omfattning uppger maklarstatistik.se.

Kanske bokarriärsproblematiken minskar nu..

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Mäklarstatistik har kommit ifatt...

Kanske bokarriärsproblematiken minskar nu..

Det är nu den börjar.

Tänk på alla som lånat upp så mycket dom kunnat och sedan vid ev värdestegring har lånat ännu mer till bilar, resor och lyxkonsumtion. Kanske blir snyftarreportage i Aftonbladet och Expressen, samhället måste rycka ut och hjälpa till...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...samhället måste rycka ut och hjälpa till...

Det kommer slå mot alla i samhället. ROT-jobben kommer nog minska rejält, det finns 100000 byggnadsarbetare i Stockholm idag. Hur många av dom kommer vara arbetslösa om 2 år?

Vilka spridningseffekter blir det på det?

Lägg till hur all övrig konsumtion kommer minska när bostäderna inte längre fungerar som ett par guldbyxor att plocka pengar ur utan istället ska amorteras.

Sedan spridningseffekter på det i alla led.

Bankkriser med banker som ska räddas, kanske statliga bostadsbolag som med skattebetalarnas pengar ska köpa upp bostäder för att rädda bostadsspekulanter som spekulerat bort sig i tron om att bostäder kan stiga hur högt som helst.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va skönt att inte behöva tänka på om priserna går upp eller ner, eller amorteringskrav samt räntor...
Synd att sånt påverkar så mycke på olika saker i samhället..

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är nu den börjar.

Tänk på alla som lånat upp så mycket dom kunnat och sedan vid ev värdestegring har lånat ännu mer till bilar, resor och lyxkonsumtion. Kanske blir snyftarreportage i Aftonbladet och Expressen, samhället måste rycka ut och hjälpa till...
Haha! Dom jävla idioterna ja.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det kommer slå mot alla i samhället. ROT-jobben kommer nog minska rejält, det finns 100000 byggnadsarbetare i Stockholm idag. Hur många av dom kommer vara arbetslösa om 2 år?

Vilka spridningseffekter blir det på det?

Lägg till hur all övrig konsumtion kommer minska när bostäderna inte längre fungerar som ett par guldbyxor att plocka pengar ur utan istället ska amorteras.

Sedan spridningseffekter på det i alla led.

Bankkriser med banker som ska räddas, kanske statliga bostadsbolag som med skattebetalarnas pengar ska köpa upp bostäder för att rädda bostadsspekulanter som spekulerat bort sig i tron om att bostäder kan stiga hur högt som helst.

Som 50-årig singel och hyresgäst sedan 22 år på 23 kvadratmeter känner iaf jag mig lugn iom att merparten av de skattefinasierade ROT-avdragen sedan mer än 10 år huvudsakligen konsumeras i Polen och Lettland.
Men vi fick behålla prillan!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som 50-årig singel och hyresgäst sedan 22 år på 23 kvadratmeter känner iaf jag mig lugn iom att merparten av de skattefinasierade ROT-avdragen sedan mer än 10 år huvudsakligen konsumeras i Polen och Lettland.
Men vi fick behålla prillan!

Du har nog tillräckligt hög och säker inkomst för att överleva även i dyrare bostad. Vem vet vad det lider du kanske till och med får chans att köpa en större träbåt(eller nåt annat kul) billigt av någon proletär som trodde sig vara rik i sitt luftslott.

Det blir antagligen sådana som dig med rörelsemarginaler kvar som kommer kunna dra nytta av lågkonjunkturen.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du har nog tillräckligt hög och säker inkomst för att överleva även i dyrare bostad. Vem vet vad det lider du kanske till och med får chans att köpa en större träbåt(eller nåt annat kul) billigt av någon proletär som trodde sig vara rik i sitt luftslott.

Det blir antagligen sådana som dig med rörelsemarginaler kvar som kommer kunna dra nytta av lågkonjunkturen.
Det blir annat ljud i skällan när ingenjörn drabbas av renovräkning! Hade en hyresrätt som gick från humana 4800 till 9700/månad efter stambyte, sist jag befann mig i hyresbolagens klor.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det blir annat ljud i skällan när ingenjörn drabbas av renovräkning! Hade en hyresrätt som gick från humana 4800 till 9700/månad efter stambyte, sist jag befann mig i hyresbolagens klor.

Ja det är på gång här också. Ryktas om evakuering för stambyte 2019. Då blir det nog 100% hyreshöjning trots kommunal hyresvärd.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag tyckte det var helt sjukt. Hyrorna ska ju bekosta planerade underhåll som stambyte, åtminstone inom samhällsnyttan.
Inte chockhöjningar av desamma. Om jag fattat det rätt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Ja det är på gång här också. Ryktas om evakuering för stambyte 2019. Då blir det nog 100% hyreshöjning trots kommunal hyresvärd.

Jag tyckte det var helt sjukt. Hyrorna ska ju bekosta planerade underhåll som stambyte, åtminstone inom samhällsnyttan.
Inte chockhöjningar av desamma. Om jag fattat det rätt.

Endast stambyte är inte skäl nog till att höja hyran, det ska ses som underhåll.
Oftast görs det standardhöjande åtgärder i samband med stambyte vilka medger en höjning av hyran.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Endast stambyte är inte skäl nog till att höja hyran, det ska ses som underhåll.
Oftast görs det standardhöjande åtgärder i samband med stambyte vilka medger en höjning av hyran.
Mmm det byttes skåpsluckor och tapetserades. Lätt värt 60 000/år i hyreshöjning!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Såklart det är så, jag räknar naturligtvis med standardhöjning till dagens nivå, dvs jag blir av med badkar och kvalitetsoriginalinredning i massivträ från -67 i köket. Naturligtvis.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år