Ja, banken får 0kr, du får -5000000kr. Där visade du dem allt, din rackare, borde lära dem en läxa...
Banken har en formell rätt att säga upp lånet till betalning om säkerheten som ställts för lånet har försämrats avsevärt - och det är väl här det börjar bli lite intressant. Man kan ju lugnt konstatera att en villa som köptes för 5 mkr och som nu är värd 2 mkr har 'försämrats avsevärt' - en belåningsgrad på ca 200-250% är ju nåt som banker gillar - no? Då kan alltså banken kräva att du - a) betalar in mellanskillnaden ner till 85% belåningsgrad in cash - eller b) tvinga dig sälja bostaden till gällande marknadsvärde och sedan kräva dig på mellanskillnaden. Det senare mindre troligt kanske, men ändå, jobbigt läge. Så att bara betala räntan hjälper ju liksom inte...
Förr i tiden var det väll så att folk siktade på att ha sina hus avbetalda fram till pensionen. När man pratar med kompisar idag så är det ingen som ens har en tanke på att dom ska betala av lånet inom sin livstid, många tror ju att priserna bara ska fortsätta att stiga i all oändlighet.
Känns ganska skönt att bo på landet med ett avbetalat hus om the shit hits the fan.... fast det är väll inte alla som vill bo ute i glesbygden där priserna är lägre.
Borde ha mitt betalt runt 50 strecket åtminstone. Inte för att jag någonsin planerat att skrota runt på jorden så länge.
Tusans skönt att man inte bor i en "storstad". Äckliga ställen.
Mariehamn är väl en "storstad" jämfört med Godby?
Om du bodde på Björkö med Lappo som centralort skulle jag förstå dig...
Jag har flyttat.
Nä, men varje gång jag är i Stockholm börjar jag sympatisera med terrorister och leta efter en spypåse.
Ingen har någonsin flugit ett flygplan in i ett hus på lappo.
Dags att uppdatera?
Men varför åka till ett ställe, där inget flygplan flugit in i ett hus, som får dig att spy?
Bankerna är inte intresserade av att säga upp ett lån som låntagaren inte kan lösa om låntagaren kan betala räntan, för att få chansen att låna ut en mindre summa till någon annan.
Utan tvångsförsäljning riskerar banken att bostaden faller så mycket att A omöjligt kommer kunna återbetala pengarna under sin livstid. Säg att bostaden faller till 1 Mkr medans A äger den då är skulden 3 Mkr och det blir skuldsanering för A varvid banken förlorar kanske 2 Mkr.
Men sålänge räntan betalas så förlorar endast banken på att tvinga en försäljning, först när ägaren dör blir det ett problem för banken men då kanske marknaden hämtat sig till den nivån ägaren lyckats amortera lånet och då är förlusten noll.
Tvångsförsäljning är ett sätt att minska förlusten men i en bubbelmarknad kan det ju samtidigt vara den utlösande faktorn till punka så att stoppa uppsägning av krediter låntagaren klarar betala är ju bara bra för alla..utom klipparna då som inte får ett stort utbud lågvärderade fastigheter att skambuda.
Sen anser jag att klarar du inte amortera kåken på max 40år ska du inte få lånet beviljat, då ska du hyra istället, det skulle lägga lite sordin på prisstegringen med och fler skulle se bolånen som lån istället för hyra.
Det bästa med glesbygd'n är ju att man slipper alla statusjagande pretentiösa idioter och pk-riddare.Förr i tiden var det väll så att folk siktade på att ha sina hus avbetalda fram till pensionen. När man pratar med kompisar idag så är det ingen som ens har en tanke på att dom ska betala av lånet inom sin livstid, många tror ju att priserna bara ska fortsätta att stiga i all oändlighet.
Känns ganska skönt att bo på landet med ett avbetalat hus om the shit hits the fan.... fast det är väll inte alla som vill bo ute i glesbygden där priserna är lägre.
Det bästa med glesbygd'n är ju att man slipper alla statusjagande pretentiösa idioter och pk-riddare.
Det bästa med glesbygd'n är ju att man slipper alla statusjagande pretentiösa idioter och pk-riddare.
Nae, Stockholmarna turistar...
Nä jag har inte sett nån än, bara bönder så sett tråkigt om nån ev. Känner sig träffad alt. Kränkt meen det kan ju inte jag rå för.. semester är det ju gudskelov bara några veckor per år så man slipper "rikssvenskan"Alla? Låter som en förutfattad mening...
De flesta är ju inflyttade, så de åker nog tillbaka...
Ska se vad Maggans Tesla-ekonomi gör av detta. Diket?
Skyller på tomma lador efter alliansen? Standardsvar, mantra, bara att välja.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|