Vad är risken med fallande bostadspriser?

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Ja, banken får 0kr, du får -5000000kr. Där visade du dem allt, din rackare, borde lära dem en läxa...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja, banken får 0kr, du får -5000000kr. Där visade du dem allt, din rackare, borde lära dem en läxa...

Spelar ju ingen jätteroll egentligen. Minus tre eller fem mille är ju skuldsanering och existensminimum till graven oberoende, så rövknullar de en på det viset kan man ju sodomera tillbaka.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Banken har en formell rätt att säga upp lånet till betalning om säkerheten som ställts för lånet har försämrats avsevärt - och det är väl här det börjar bli lite intressant. Man kan ju lugnt konstatera att en villa som köptes för 5 mkr och som nu är värd 2 mkr har 'försämrats avsevärt' - en belåningsgrad på ca 200-250% är ju nåt som banker gillar - no? Då kan alltså banken kräva att du - a) betalar in mellanskillnaden ner till 85% belåningsgrad in cash - eller b) tvinga dig sälja bostaden till gällande marknadsvärde och sedan kräva dig på mellanskillnaden. Det senare mindre troligt kanske, men ändå, jobbigt läge. Så att bara betala räntan hjälper ju liksom inte...

Mja och nja...

Beror på, om senaste värderingen är 5m och den inte är för gammal (kan ej vilken ålder på värdering som gäller) så är det just 85% av 5m som värderingen sade.

Är denna värdering gammal kan de begära ny, eller om fastigheten avsevärt försämrats, typ ett träd blåst ner och skadan ej återställs eller om försäkringen sägs upp el. liknande men att omvärdera en fastighet där ägaren betalar och ser glad ut kommer Inte hända enbart för marknaden bestämmer att detta var ett fantasipris, om du däremot skulle vilja ha anstånd med lån eller höja det så är det ju kört men när du tänker detta kan du ju troligen inte längre betala och då är det ju kört ändå...


Alltså, en fastighet där ägaren kan betala räntorna kan falla hur mycket den vill i värde utan att den kommer bli annat än en kvarnsten runt ägarens hals, banken kommer inte kräva någon omvärdering och mellanskillnad sålänge räntorna kommer in.

Gäller egnahembostäder såklart, näringsfastigheter eller om du hyr ut din gamla villa när den inte gick att sälja när du flyttade är en annan sak.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Förr i tiden var det väll så att folk siktade på att ha sina hus avbetalda fram till pensionen. När man pratar med kompisar idag så är det ingen som ens har en tanke på att dom ska betala av lånet inom sin livstid, många tror ju att priserna bara ska fortsätta att stiga i all oändlighet.

Känns ganska skönt att bo på landet med ett avbetalat hus om the shit hits the fan.... fast det är väll inte alla som vill bo ute i glesbygden där priserna är lägre.

Borde ha mitt betalt runt 50 strecket åtminstone. Inte för att jag någonsin planerat att skrota runt på jorden så länge.

Tusans skönt att man inte bor i en "storstad". Äckliga ställen.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Borde ha mitt betalt runt 50 strecket åtminstone. Inte för att jag någonsin planerat att skrota runt på jorden så länge.

Tusans skönt att man inte bor i en "storstad". Äckliga ställen.

Mariehamn är väl en "storstad" jämfört med Godby? :va

Om du bodde på Björkö med Lappo som centralort skulle jag förstå dig... :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Mariehamn är väl en "storstad" jämfört med Godby? :va

Om du bodde på Björkö med Lappo som centralort skulle jag förstå dig... :D

Jag har flyttat. :mattias
Nä, men varje gång jag är i Stockholm börjar jag sympatisera med terrorister och leta efter en spypåse.
Ingen har någonsin flugit ett flygplan in i ett hus på lappo.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har flyttat. :mattias
Nä, men varje gång jag är i Stockholm börjar jag sympatisera med terrorister och leta efter en spypåse.
Ingen har någonsin flugit ett flygplan in i ett hus på lappo.

Dags att uppdatera? :fakta

Men varför åka till ett ställe, där inget flygplan flugit in i ett hus, som får dig att spy? :va
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Bankerna är inte intresserade av att säga upp ett lån som låntagaren inte kan lösa om låntagaren kan betala räntan, för att få chansen att låna ut en mindre summa till någon annan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dags att uppdatera? :fakta

Men varför åka till ett ställe, där inget flygplan flugit in i ett hus, som får dig att spy? :va

Jadu, blir som tur är allt mer sällan som åren går. :)
Nä, men jag kan inte fatta hur folk vill betala mer, mycket mer, för att bo på det sättet. Men är väl tur att folk gör det så att jag får ha mitt i fred. :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bankerna är inte intresserade av att säga upp ett lån som låntagaren inte kan lösa om låntagaren kan betala räntan, för att få chansen att låna ut en mindre summa till någon annan.

Dom kan inte det rent juridiskt men rent matematiskt säkerhetsmässigt och vinstmässigt så skulle det finnas en poäng med att två kunder delar på bördan istället för en.

Antag ett annat land där banken kan kräva tvångsförsäljning.

Säg att kund A, köper för 5 Mkr varav 4 Mkr är lån som ger banken 2%/år i ränta. Bostaden faller i värde till 3 Mkr och banken kräver tvångsförsäljning eftersom säkerhet saknas. A står nu med 1 Mkr i blankolån som han tvingas betala högre ränta och amorteringar på. Banken kommer få in sin miljon, det är bara en tidsfråga.

B som köper bostaden måste i sin tur slanta upp 0,5 Mkr i egna pengar och lånar 2,5 Mkr, från någon bank.

Det är alltså nu två kunder med två arbeten som delar på bördan att betala de ursprungliga 5 Mkr och faller bostaden ytterligare i värde så är det den mer solide B som står för risken.

Utan tvångsförsäljning riskerar banken att bostaden faller så mycket att A omöjligt kommer kunna återbetala pengarna under sin livstid. Säg att bostaden faller till 1 Mkr medans A äger den då är skulden 3 Mkr och det blir skuldsanering för A varvid banken förlorar kanske 2 Mkr.

Nu har ju Andres Borg svängt sitt trollspö och gjort detta otillåtet för svenska banker så frågan är ju mest av akademisk natur.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Utan tvångsförsäljning riskerar banken att bostaden faller så mycket att A omöjligt kommer kunna återbetala pengarna under sin livstid. Säg att bostaden faller till 1 Mkr medans A äger den då är skulden 3 Mkr och det blir skuldsanering för A varvid banken förlorar kanske 2 Mkr.

Men sålänge räntan betalas så förlorar endast banken på att tvinga en försäljning, först när ägaren dör blir det ett problem för banken men då kanske marknaden hämtat sig till den nivån ägaren lyckats amortera lånet och då är förlusten noll.

Tvångsförsäljning är ett sätt att minska förlusten men i en bubbelmarknad kan det ju samtidigt vara den utlösande faktorn till punka så att stoppa uppsägning av krediter låntagaren klarar betala är ju bara bra för alla..utom klipparna då som inte får ett stort utbud lågvärderade fastigheter att skambuda.

Sen anser jag att klarar du inte amortera kåken på max 40år ska du inte få lånet beviljat, då ska du hyra istället, det skulle lägga lite sordin på prisstegringen med och fler skulle se bolånen som lån istället för hyra.
 

vinylsamlaren

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2017
Ort
landsbygden
Hoj
Yamaha
Största faran är väl egentligen inte fallande bostadspriser (alla måste ju ha någonstans att bo) utan stigande räntor och även stigande "övriga kostnader" som uppvärmning, VA, sophämtning osv.

Just vad beträffar lån/räntor på fastigheten känner jag mig trygg eftersom fastigheten är fullbetald. Däremot vet man ju inget om hur stigande elpriser, VA, renhållning och övriga kostnader kommer att utvecklas.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men sålänge räntan betalas så förlorar endast banken på att tvinga en försäljning, först när ägaren dör blir det ett problem för banken men då kanske marknaden hämtat sig till den nivån ägaren lyckats amortera lånet och då är förlusten noll.

Tvångsförsäljning är ett sätt att minska förlusten men i en bubbelmarknad kan det ju samtidigt vara den utlösande faktorn till punka så att stoppa uppsägning av krediter låntagaren klarar betala är ju bara bra för alla..utom klipparna då som inte får ett stort utbud lågvärderade fastigheter att skambuda.

Sen anser jag att klarar du inte amortera kåken på max 40år ska du inte få lånet beviljat, då ska du hyra istället, det skulle lägga lite sordin på prisstegringen med och fler skulle se bolånen som lån istället för hyra.

Bankens riskanalytiker delar nog inte din syn på risk.

Att bostaden ska återhämta sitt värde är dessutom spekulation. För en riskanalytiker är det ungefär lika stor risk att bostaden fortsätter falla i värde.

Att tvångsförsäljningar bidrar att förvärra på en fallande marknad är dock helt korrekt vilket även brukar synas på börsen efter lite större nedgångar.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Förr i tiden var det väll så att folk siktade på att ha sina hus avbetalda fram till pensionen. När man pratar med kompisar idag så är det ingen som ens har en tanke på att dom ska betala av lånet inom sin livstid, många tror ju att priserna bara ska fortsätta att stiga i all oändlighet.

Känns ganska skönt att bo på landet med ett avbetalat hus om the shit hits the fan.... fast det är väll inte alla som vill bo ute i glesbygden där priserna är lägre.
Det bästa med glesbygd'n är ju att man slipper alla statusjagande pretentiösa idioter och pk-riddare.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Alla? :va Låter som en förutfattad mening... :D



De flesta är ju inflyttade, så de åker nog tillbaka... :)
Nä jag har inte sett nån än, bara bönder så sett tråkigt om nån ev. Känner sig träffad alt. Kränkt meen det kan ju inte jag rå för.. semester är det ju gudskelov bara några veckor per år så man slipper "rikssvenskan"
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top