Men de har ju båten att bo på
Förklara det sjuka i att vi, svenska folket, har valt att ha högre skatter än merparten av världen men samtidigt få ett av de bästa sociala skyddsnäten man kan tänka sig?
Är det bra menar du? Skulle vi isf kunna betala ännu mer skatt och få ännu bättre socialt skyddsnät?
Hur vet man hur det sociala skyddsnätet står i relation till den skatt man betalar? Jag vill ju gärna veta om jag kan få samma sociala skyddsnät för 0,7x istället för x(där x är skatten jag blir rånad på varje månad).
Vi har dessutom i reglerade minimilöner, nästan åtminstone, som gör att du kan leva drägligt genom att arbeta.
Tvingande minimilöner håller ju bara folk utanför arbete. Istället får de då hjälp via det sociala skyddsnätet, smart!
Borde det inte rimligtvis vara upp till arbetsgivaren och arbetstagaren att komma överens om lönen? Det har väl inte tredje part med att göra.
Vi har dessutom, tack vare vår höga skatt, möjlighet till bostadsbidrag om vi inte går runt på det vi tjänar.
Kan det finnas fall där folk inte går runt på det de tjänar just tack vare den höga skatten?
Vi har barnbidrag som anses vara ganska högt.
Barnbidraget som så mycket annat är ju inte ens behovsanpassat. Du har alltså rätt till samma peng oavsett om du är mångmiljonär eller fattig som en kyrkråtta. Det betyder då också att skatten som den fattiga kyrkråttan betalar är med och finansierar mångmiljonärernas barnbidrag.