Vad är risken med fallande bostadspriser?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Men de har ju båten att bo på :va

Förklara det sjuka i att vi, svenska folket, har valt att ha högre skatter än merparten av världen men samtidigt få ett av de bästa sociala skyddsnäten man kan tänka sig?

Är det bra menar du? Skulle vi isf kunna betala ännu mer skatt och få ännu bättre socialt skyddsnät?
Hur vet man hur det sociala skyddsnätet står i relation till den skatt man betalar? Jag vill ju gärna veta om jag kan få samma sociala skyddsnät för 0,7x istället för x(där x är skatten jag blir rånad på varje månad).

Vi har dessutom i reglerade minimilöner, nästan åtminstone, som gör att du kan leva drägligt genom att arbeta.

Tvingande minimilöner håller ju bara folk utanför arbete. Istället får de då hjälp via det sociala skyddsnätet, smart!
Borde det inte rimligtvis vara upp till arbetsgivaren och arbetstagaren att komma överens om lönen? Det har väl inte tredje part med att göra.

Vi har dessutom, tack vare vår höga skatt, möjlighet till bostadsbidrag om vi inte går runt på det vi tjänar.

Kan det finnas fall där folk inte går runt på det de tjänar just tack vare den höga skatten?

Vi har barnbidrag som anses vara ganska högt.

Barnbidraget som så mycket annat är ju inte ens behovsanpassat. Du har alltså rätt till samma peng oavsett om du är mångmiljonär eller fattig som en kyrkråtta. Det betyder då också att skatten som den fattiga kyrkråttan betalar är med och finansierar mångmiljonärernas barnbidrag.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kan det finnas fall där folk inte går runt på det de tjänar just tack vare den höga skatten?

Ganska precis så är det för mig, jag är relativt nystartad egenföretagare och försörjer eg lätt mig själv men med ett skattesystem där jag i princip måste dra in pengar för att försörja totalt tre personer varav två jag inte känner men staten tycker jag ska försörja innan jag kan försörja mig själv så är det ett ganska kämpigt läge. Tack och lov har jag lite i ladorna att plocka ifrån.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Barnbidraget som så mycket annat är ju inte ens behovsanpassat. Du har alltså rätt till samma peng oavsett om du är mångmiljonär eller fattig som en kyrkråtta. Det betyder då också att skatten som den fattiga kyrkråttan betalar är med och finansierar mångmiljonärernas barnbidrag.

Barnbidraget finansieras av statlig skatt. Dvs betalas av en liten klick som får en ynka del tilbaka i ett bidrag som de facto är skatteåterbäring. Övriga blir föremål för fördelningspolitik.

Sunt eller osunt? Jag vet vad jag tycker och man borde stryka det eller åtminstone kalla pengen vid sitt ursprungliga namn, moderskapsersättning. Alltså (ännu) en specialdesignad kvinnolön.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ganska precis så är det för mig, jag är relativt nystartad egenföretagare och försörjer eg lätt mig själv men med ett skattesystem där jag i princip måste dra in pengar för att försörja totalt tre personer varav två jag inte känner men staten tycker jag ska försörja innan jag kan försörja mig själv så är det ett ganska kämpigt läge. Tack och lov har jag lite i ladorna att plocka ifrån.

Prova att anställa ett par stycken. Då blir det skit på riktigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Prova att anställa ett par stycken. Då blir det skit på riktigt.

Ja, jag tror att politikerna vill att folket ska vara så bidragsberoende som möjligt för då tar de mössan i handen och in sig i ledet.

Det går ju inte ens driva företag på ett affärsmässigt sätt längre för alla dina konkurrenter har personal på bidrag så även du måste ha bidragspersonal för att inte bli utkonkurrerad.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Innan ni ropar de sänkta skatternas lov, ta en titt på hur det ser ut i resten av världen.
Jag bor halvtid i Amsterdam (det ligger i Nederländerna, för de som inte vet) och de har betydligt lägre inkomstskatter än i Sverige. Dessutom lägre priser på mat och öl!
Trots detta är levnadskostnaderna betydligt högre än i Sverige, och det beror på att tamefan ALLT kostar extra i det här landet.

Skatterna i Sverige går ju trots allt inte bara till samhällsparasiter som inte vill göra rätt för sej, utan även till sådant som vanligt folk använder dagligen utan att tänka på det.

Däremot vill jag ändå inte påstå att Sverige inte kan bättra sej när det gäller hur man använder skattemedlen.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Men vafan, dra igång en separat tråd (lär ju finnas 20 redan iofs) om skattetrycket i gemen och sånt. Här ska vi prata om hur vi ska njuta av att se våra grannar bäras ut på gatan av kronkalle och gotta oss åt vår egen förträfflighet.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ruskar om lite i tråden..

Enligt Hemnet finns 234st lägenheter i storlek 0-55kvm till salu i Uppsala,
det är budgivning på 2st.
Det har lagts ett bud.

Oscar Properties har också läsvärda siffror kring Stockholm.

Heeeeyho
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ruskar om lite i tråden..

Enligt Hemnet finns 234st lägenheter i storlek 0-55kvm till salu i Uppsala,
det är budgivning på 2st.
Det har lagts ett bud.

Oscar Properties har också läsvärda siffror kring Stockholm.

Heeeeyho

Å andra sidan, sedan trådstarten 2011-07-14 har priserna gått upp ganska kraftigt i exempelvis Uppsala så för att det ska bli en nedgång relativt det datumet får det falla en bit.

strax över 60% upp sedan 2011.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/#/bostadsratter/arshistorik (2016 sista pris där, måste klicka på exempelvis 48m för att få nuvarande 2017)

Men det känns bra att nästan inte ha några lån på villan, kan bli en spännande tid för många om vi ens halkar ner till 2011 års nivå och folk har större lån än värdet på huset... och sedan kommer den ofrånkomliga räntehöjningen om några år. :glömdet
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Å andra sidan, sedan trådstarten 2011-07-14 har priserna gått upp ganska kraftigt i exempelvis Uppsala så för att det ska bli en nedgång relativt det datumet får det falla en bit.

strax över 60% upp sedan 2011.
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/uppsala-lan/uppsala/#/bostadsratter/arshistorik (2016 sista pris där, måste klicka på exempelvis 48m för att få nuvarande 2017)

Men det känns bra att nästan inte ha några lån på villan, kan bli en spännande tid för många om vi ens halkar ner till 2011 års nivå och folk har större lån än värdet på huset... och sedan kommer den ofrånkomliga räntehöjningen om några år. :glömdet

Är ju bara bo kvar sålänge man klarar räntan, banken får ju inte tvångsförsälja om du kan betala bara för att värdet understiger lånen lägre, är ju först när du inte längre betalar de kan ta in panten.

Men, lär ju bli kvar i boendet ett tag om man inte vill sitta med ett stort lån kvar vid flytt, skilsmässor blir nog jobbigare de med, kanske en återgång till gamla tider då man hängde ihop trots att det inte var nyförälskat varje dag... :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är ju bara bo kvar sålänge man klarar räntan, banken får ju inte tvångsförsälja om du kan betala bara för att värdet understiger lånen lägre, är ju först när du inte längre betalar de kan ta in panten.

Men, lär ju bli kvar i boendet ett tag om man inte vill sitta med ett stort lån kvar vid flytt, skilsmässor blir nog jobbigare de med, kanske en återgång till gamla tider då man hängde ihop trots att det inte var nyförälskat varje dag... :D

Glöm inte arbetslöshet, och höjda räntor.

Med fallande bostadspriser lär ju intresset för RUT, ROT och bostadsbyggen minska avsevärt.

Och fallande bostadspriser gör att investerare vill ha högre riskpremier på bostadsobligationer = högre räntor om inte riksbanken börjar gödsla med pengar. Men riskbankens huvuduppgift är att hålla inflationen stabil.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Glöm inte arbetslöshet, och höjda räntor.

Med fallande bostadspriser lär ju intresset för RUT, ROT och bostadsbyggen minska avsevärt.

Och fallande bostadspriser gör att investerare vill ha högre riskpremier på bostadsobligationer = högre räntor om inte riksbanken börjar gödsla med pengar. Men riskbankens huvuduppgift är att hålla inflationen stabil.

Skippade medvetet självklarheter i inlägget och enbart konstaterade att de som klarar räntorna kommer få bo kvar även om deras 5milj. villa endast värderas till 2 på marknaden.

Att det kommer bli ökad arbetslöshet är ju en rätt säker gissning men det påverkar inte de som klarar räntan. :)

När vi köpte för en massa år sen skulle vi klara en högre ränta än vad då var för att få låna, är det inte samma nu?
Är det fortfarande så finns ju lite fallhöjd och de flesta kan ju även dra åt svångremmen lite om det krävs men visst, det kommer bli problem.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Förutsättningarna för en dysfunktionell bostadsmarknad har funnits länge i Sverige.

Tomma hot om åtstramningar som dras tillbaka vid minsta motstånd. Det är beklämmande att se. Det är som om man hotar ett barn med represalier och sedan händer inget - om och om igen. Vilket beteende främjar man då. Vilka signaler sänder man ut?

Centralbanker har tryckt ner räntorna och man tillåter att tillgångspriserna på bostadspriserna att skena. Politikerna har undlåtit sig att ta obekväma beslut. Rädda för att förstöra festen som de säkert själva deltar i. Vidhåller att alliansregeringen borde ha styrt upp några regleringar i samband med att man var inne och ändrade reglerna för taxering. Där släppte man andan ur flaskan. Rot borde inte vara permanent.

En snabb titt i villaområden där husen är lyxrenoverade med exklusiv heminredning, pool, hemmaspa. Man investerar en andra bostad i utlandet. Bostadsrätterna är också lyxrenoverade. Är det någon som skulle kalla det för investeringar bara för att man har satt in ett nytt kök, badrum som behöver renoveras på nytt om 10-20 års tid?

Var och varannan person är experter på bostadsmarknaden och tycker sig besitta det där lilla extra som andra inte kan. De ser likadana ut allihopa på Hemnet. Så mycket för den där unika fingertoppskänslan.

Man köper, renoverar och säljer och har kunnat göra det senaste 15 åren mer eller mindre utan risk. Man kan inte klandra dem, men det är ohållbart i längden.

För 15+ år sedan körde folk runt i nya Porsche. Nu ser jag folk köra runt i Lamborghini ogenerat i mellanstora städer. Jantelagen verkar vara som bortblåst.

Många verkar vara feta och mätta.

Det ska bli intressant att följa bostadsutvecklarnas bostadsprojekt.
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Förr i tiden var det väll så att folk siktade på att ha sina hus avbetalda fram till pensionen. När man pratar med kompisar idag så är det ingen som ens har en tanke på att dom ska betala av lånet inom sin livstid, många tror ju att priserna bara ska fortsätta att stiga i all oändlighet.

Känns ganska skönt att bo på landet med ett avbetalat hus om the shit hits the fan.... fast det är väll inte alla som vill bo ute i glesbygden där priserna är lägre.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Förr i tiden var det väll så att folk siktade på att ha sina hus avbetalda fram till pensionen. När man pratar med kompisar idag så är det ingen som ens har en tanke på att dom ska betala av lånet inom sin livstid, många tror ju att priserna bara ska fortsätta att stiga i all oändlighet.

Känns ganska skönt att bo på landet med ett avbetalat hus om the shit hits the fan.... fast det är väll inte alla som vill bo ute i glesbygden där priserna är lägre.

Känner igen det där. Väldigt få jag känner och som är under 60 har en tanke på hur mycket av pensionen dom kommer ätas upp av att bara bo.
Har själv en rimlig anorteringsplan som ger mig ett betalt boende lagom till barnen flyttar ut. De förhoppningsvis sista 10åren i arbete blir då utan att stå med skuld till banken
 

HCN

gnicararysålbmaet
Gick med
15 Jun 2011
Ort
SoSo
Hoj
GråMorrandeGatslampa®
Skippade medvetet självklarheter i inlägget och enbart konstaterade att de som klarar räntorna kommer få bo kvar även om deras 5milj. villa endast värderas till 2 på marknaden.

Banken har en formell rätt att säga upp lånet till betalning om säkerheten som ställts för lånet har försämrats avsevärt - och det är väl här det börjar bli lite intressant. Man kan ju lugnt konstatera att en villa som köptes för 5 mkr och som nu är värd 2 mkr har 'försämrats avsevärt' - en belåningsgrad på ca 200-250% är ju nåt som banker gillar - no? Då kan alltså banken kräva att du - a) betalar in mellanskillnaden ner till 85% belåningsgrad in cash - eller b) tvinga dig sälja bostaden till gällande marknadsvärde och sedan kräva dig på mellanskillnaden. Det senare mindre troligt kanske, men ändå, jobbigt läge. Så att bara betala räntan hjälper ju liksom inte...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Banken har en formell rätt att säga upp lånet till betalning om säkerheten som ställts för lånet har försämrats avsevärt - och det är väl här det börjar bli lite intressant. Man kan ju lugnt konstatera att en villa som köptes för 5 mkr och som nu är värd 2 mkr har 'försämrats avsevärt' - en belåningsgrad på ca 200-250% är ju nåt som banker gillar - no? Då kan alltså banken kräva att du - a) betalar in mellanskillnaden ner till 85% belåningsgrad in cash - eller b) tvinga dig sälja bostaden till gällande marknadsvärde och sedan kräva dig på mellanskillnaden. Det senare mindre troligt kanske, men ändå, jobbigt läge. Så att bara betala räntan hjälper ju liksom inte...
Skulle banken vilja göra nåt sånt är det väl bara till o elda upp huset och sluta arbeta så får de 0 kronor
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top