Vad är risken med fallande bostadspriser?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror bästa sättet att råda bot på bostadsbristen vore någon form av zombieapokalyps.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Många har väl inte ens sett 10000 kr i verkligheten.

Förmodligen inte, men jag har :D

När jag köpte en båtmotor (75-hästars Evinrude) i mitten på 80-talet skulle jag betala 10000 för den. Tog ut en 10000-lapp på banken. Måste ju bara göras, stor som sjutton, väldigt fint skick och var tryckt 1958. Ingen direkt ruljans på de sedlarna...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Många har väl inte ens sett 10000 kr i verkligheten.

Ställer mig oxå i skaran av dom som sätt en sån sedel...

När jag var liten så jobba morsan på bank... Dom hade fått in en sån sedel å man fick komma in å kolla på den... Va en hel del pengar då... Typ en årslön...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Förmodligen inte, men jag har :D

När jag köpte en båtmotor (75-hästars Evinrude) i mitten på 80-talet skulle jag betala 10000 för den. Tog ut en 10000-lapp på banken. Måste ju bara göras, stor som sjutton, väldigt fint skick och var tryckt 1958. Ingen direkt ruljans på de sedlarna...

Ställer mig oxå i skaran av dom som sätt en sån sedel...

När jag var liten så jobba morsan på bank... Dom hade fått in en sån sedel å man fick komma in å kolla på den... Va en hel del pengar då... Typ en årslön...

Nu syftade jag iofs inte på en 10000-kronors sedel. :D Det förstod ni nog...
De flesta över 20 år som någon gång köpt en bil eller liknande har väl sett 10 kkr i blandade valörer och lite mer, men tror ganska få har sett 100 kkr eller gjort affärer i såna summor och men helt plötsligt gör de affärer för 5 miljoner och ökar sedan budet med en årslön utan att blinka.
Ivrigt påhejade med moraliskt stöd från mäklaren som maler på nåt om att det är ju bara någon hundring mer i månadskostnad.

Last edited:

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Varför skulle byggmomsen påverka byggandet? Finns väl ingen företagare som räknar med moms i sina kalkyler?

Skulle vilja säga att det enda som krävs är punkt 6, släpp hyrorna fria så försvinner bostadsbristen över en natt.

Bostadsbubblan är en följd av nollräntepolitiken vilken i sin tur är en följd av manipulerade inflationssiffror. Allting stiger utom kassen med produkter som inflationen beräknas på. Kapitalvaror stiger extra mycket eftersom kostnaden för att låna några hundra tusen eller några miljoner blir ändå så låg med dagens räntor. Själva köpeskillingen har sedan länge nått nivåer som är allt för abstrakta för medelsvensson att förstå. Hur många svenskar har någonsin sett 100000 kr i verkligheten? Många har väl inte ens sett 10000 kr i verkligheten.

Vid försäljning till privat person påförs momsen, billigare bostäder, mer ny produktion?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Det är intressant att spekulera i beteendet hos privatpersoner om priserna faller.

Jag tänker att om priserna sjunker "tillräckligt", så gissar jag att folk kommer flytta mindre då man inte vill sälja med förlust utan hellre avvaktar och hoppas på en vändning.

Det i sin tur minskar utbudet. Vad det innebär har jag ingen klar bild av.

Belåningsutrymmet minskar - renoveringar och konsumtion sjunker. Bostäder i behov av renovering förfaller, vilket i förlängningen driver folk till att låna utanför bostadslånet till andra villkor.

Färre renoveringar och minskad konsumtion = sämre vinster, högre arbetslöshet. Arbetslöshet som slår mot bl a husägare....

Det är jättesvårt att säga vilka effekterna blir. Allt hänger ihop.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Folk kommer ju alltid behöva bo någonstans så även om en bostadsbubbla är på gång att brisera så är den stora frågan vad makten kommer göra att för att minska eftereffekterna av den.
De vill ju inte ha ett Detroit på svensk mark så något kommer ske. Alltför stor del av svenska folket är såpass högt belånade att det skulle få fatala konsekvenser om så många fick gå från hus och hem.
Bankerna skulle kanske vara tvungna att skriva ner värden på lån, staten skulle lösa in obligationer för att minska tappet för riksbanken, vi skulle öka på vår statsskuld genom att låna icke-fysiska pengar från någon större spelare etc.

Jag sitter bara och gissar givetvis och jag har inte upplevt någon större finanskris i mitt vuxna liv så jag har inget direkt att relatera till.
Ändå är jag sjukt feg när det kommer till lån för boende och vill inte gärna ha bostadslån på först och främst mer än jag kan tänkas ha råd att lösa på ett eller annat sätt hellre än att gå från hus men även inte gärna mer än 60% av husets värde när det faktiskt går att sälja.
Nu ligger jag på runt 70% så antingen försöker jag öka på värdet genom ombyggnationer och renoveringar eller så försöker jag spara på mig mer pengar som kan användas till att lösa lån om det skiter sig.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi köpte vårt första hus 1992, vi hade en ränta på 12,75% och redan då var priserna på väg ner för att kulminera någonstans runt 1995-96. Grannen skulle flytta, de hade inget högt pris på sitt hus. Ingen kom och kollade, de fick bo kvar för de hade inte råd att sälja för lägre pris.

En annan grannes dotter bodde i en bostadsrätt där de hade lån och ganska höga avgifter. De köpte ett hus under den tiden, men ingen ville ens ta över lägenheten. De fick lämna den till bostadsrättsföreningen utan att få en krona och de hade lånen kvar, de slapp dock de ganska höga avgifterna till föreningen.

Sommaren 1992 har jag för mig att det var så försökte man ju försvara valutan, räntorna steg gigantiskt och vi var glada att vi hade fast ränta på alla lånen.

I det stora komplexet med hyreshus fanns massor av lägenheter lediga, de spärrade av rum i treor för att kunna hyra ut dem som tvåor.

Idag är det lååååååång kö för att få en lägenhet, villorna går direkt för väldigt mycket högre priser o.s.v. så det är en enorm skillnad mellan de här åren. Vi köpte sommarstuga 1997 (lågt pris) samt tomt och byggde hus 2001. Som värdet ser ut just idag så har vi en låneandel på 30% av dessa fastigheters värde. Men jag skulle ändå vilja ha lägre lån, ingen av oss tjänar några jättesummor så det har varit ett antal år där det har varit lite snålt. Men nu är ungarna stora och ekonomin känns som att den är OK.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är ju ett av problemen idag. Att många aldrig har upplevt en finanskris. De som är födda på slutet av 80- början på 90- talet har möjligtvis hört talas folk i deras omgivning som fick lämna lägenheter, hus och annat när det begav sig med skulder kvar som de fick dras med under många år om de ens har återhämtat sig än. Alla fick inte skuldsanering av sin ekonomi.

Det våra senaste regeringar har gjort har ju i princip varit att försöka navigera så att ingen bostadskrasch drabbar Sverige. Frågan är om man inte har sett till att skapa en del obalanser som kommer att skjuta oss i foten senare.

Inget stiger till skyarna. Det räcker att ha det i åtanke. Har man dålig timing och ger sig in vid fel tillfälle där man tar en stor ekonomisk risk. Då kan det gå illa. Har man gått in vid rätt tillfälle och är långsiktig. Då spelar en temporär dip ingen större roll.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vid försäljning till privat person påförs momsen, billigare bostäder, mer ny produktion?

Ser ingen anledning att vissa branscher ska subventioneras och andra beskattas till döds. Har man inte råd att betala för nytt inkl moms så får man helt enkelt sänka kravspecen oavsett om det är bostad, lyxmiddag, städning hemma eller motorcyklar som ska köpas.

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Ser ingen anledning att vissa branscher ska subventioneras och andra beskattas till döds. Har man inte råd att betala för nytt inkl moms så får man helt enkelt sänka kravspecen oavsett om det är bostad, lyxmiddag, städning hemma eller motorcyklar som ska köpas.
Må vara hänt, men så är det redan idag, t ex restaurang momsen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
spara på mig mer pengar som kan användas till att lösa lån

Om alla tänkte så hade inte folk varit i bankernas våld på det viset som är och bankerna kanske t o m hade fått skärpa sig då kunderna hade blivit mäktigare. Predikar det för alla som orkar lyssna. Den som tokamorterar eller bara klarar sin nuvarande boendekostnad och inte bygger en egen valutareserv är ju såld i vilket fall som helst om räntorna sticker t ex.

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Hoj
KTM 1290 GT-22
Om alla tänkte så hade inte folk varit i bankernas våld på det viset som är och bankerna kanske t o m hade fått skärpa sig då kunderna hade blivit mäktigare. Predikar det för alla som orkar lyssna. Den som tokamorterar eller bara klarar sin nuvarande boendekostnad och inte bygger en egen valutareserv är ju såld i vilket fall som helst om räntorna sticker t ex.

Den som tokamorterar bör ju rimligen kunna strypa amorteringen vid behov? Förutsatt att man ligger på en belåningsgrad under 70% om lånet är taget innan 1 juni 2016.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Den som tokamorterar bör ju rimligen kunna strypa amorteringen vid behov? Förutsatt att man ligger på en belåningsgrad under 70% om lånet är taget innan 1 juni 2016.

Inte mot amortering. Menar bara att man gör bäst i att se till att man har en rejäl påse pengar för då har man manöverutrymme och är inte i bankernas våld. Man kan istället punktamortera vilket ger en mer kännbar kostnadsminskning.

Beror ju en smula på var i livet man befinner sig också.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Fri hyressättning hade säkert frigjort en hel del bostäder även på attraktiva adresser i huvudstaden. Jag misstänker dock att det finns ett motstånd mot det. Det är troligtvis många som sitter på attraktiva kontrakt idag som skulle kunna betala högre hyra som har intresse i att hyrorna hålls nere. Men det är en annan diskussion som inte har det minsta med fallande bostadspriser att göra.

Fri hyressättning skulle sett till att hyresfastigheter i attraktiva områden ökar eftersom värdet baseras på fastighetens intäkter bl a. Vidare tror jag att det skulle minska intresset för ombildningar av hyresrätter till bostadsrätter. Man hade helt enkelt fått betala närmare vad marknadsvärdena är på lägenheterna på bostadsrättsidan vid själva ombildningen och det hade troligtvis dödat det intresset. Nu tror jag inte att rabatten är lika hög som den var för ca 10 år sedan. Tycker ändå att Alliansen borde först ha höjt hyrorna innan man valde att sälja ut allmännyttan på sina håll i t ex Stockholm.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Finns väl gott om lediga bostäder att hyra i London? Problemet är väl snarare att det inte finns i den prisklass du önskar men det är inte samma sak som brist.

Nja, men om den minoriteten som inte sitter på chefsposition på storföretag ska vara hemlösa så känns det fortfarande som att det kan vara ett problem. :näsblod

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

Fast, har man ett bostadslån på 15 årsinkomster är ju det inte jättelätt.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras