Vad är risken med fallande bostadspriser?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nya siffror: Bolånen rusar – skulden ökar med 222 miljarder

Utlåningen till de svenska hushållen ökar i den snabbaste takten på nästan fem år. Bostadslånen står för nästan hela ökningen.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Vänta bara tills kommunerna och migrationsverket, i symbios med riskkapitalbolagen, börjar dammsuga marknaden utan prut och förhandling. Attraktiva boenden i attraktiva områden blir än mer attraktiva, priserna skenar i lågstatusområden pga det skenande trycket, byggandet omöjliggörs av totalt inkompetent minister med obehaglig agenda. Bankerna får mycket bostäder att hantera och göra vinst på vinst på, kronofogdemyndigheten kunde bli aktiebolag med den ruljans det kommer bli där.

Klart priserna kommer öka, liksom polarisering och inte minst misär.

...eller så är jag bara lite dum i huvudet.

Ser det inte alls som omöjligt, finns ju dessutom redan nu bevis på sådana här försök, lyckade försök dessutom. Sparka ut inneboende som har en hyra på 3000-5000 kr i månaden. Ta emot samma mängd flyktingar, helst ensamkommande flyktingbarn, och nu kan du lägga till en nolla i hyran/din inkomst, till 30 000-50 000 kr i månaden.

Varför skulle någon i den maktpositionen INTE göra så? Tiodubbla sin omsättning och antagligen sin vinst också, till den lilla kostnaden att sparka ut några svenska medborgare från sitt boende, givet!?...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Nya siffror: Bolånen rusar – skulden ökar med 222 miljarder

Utlåningen till de svenska hushållen ökar i den snabbaste takten på nästan fem år. Bostadslånen står för nästan hela ökningen.

Konsumentlånen stod för 25% och bostadslånen för 75%. Visst var det så det stod i artikeln i SvD eller om det var DN. Inbakat i konsumentlån finns blancolån. Jag undrar hur stor del av dessa som använts till kontantinsats. Den totala andelen av lånen som går till finansiering av bostadsrätter och hus kan således vara högre i realiteten.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Konsumentlånen stod för 25% och bostadslånen för 75%. Visst var det så det stod i artikeln i SvD eller om det var DN. Inbakat i konsumentlån finns blancolån. Jag undrar hur stor del av dessa som använts till kontantinsats. Den totala andelen av lånen som går till finansiering av bostadsrätter och hus kan således vara högre i realiteten.
Helt klart.

Jag vet inte hur man skall tänka, själv sitter man i en underbelånad lägenhet medan "alla" köper 10-miljoners villor i Enskede. :(

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Helt klart.

Jag vet inte hur man skall tänka, själv sitter man i en underbelånad lägenhet medan "alla" köper 10-miljoners villor i Enskede. :(

De är väl inge fel me de....
Var går gränsen för underbelånad???

Skulle man vara gladare me ett 10 miljonerslån å inte äga förutom på pappret... Den räntan skulle inte jag vilja betala...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De är väl inge fel me de....
Var går gränsen för underbelånad???

Skulle man vara gladare me ett 10 miljonerslån å inte äga förutom på pappret... Den räntan skulle inte jag vilja betala...
Frågan är ju hur man vill bo på sikt, om alla villor idag i närområde kostar 10M eller mer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns ju gamla Småa hus å dom alla går inte på den pengen...

Annars går de att söka längre ut...
Ja, visst, det är ingen mänsklig rättighet att bo i 300m2 i Enskede, jag tycker bara det är frustrerande att folk med sämre ekonomiska förutsättningar än mig gör en annan riskbedömning, där av kommentaren.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ser det inte alls som omöjligt, finns ju dessutom redan nu bevis på sådana här försök, lyckade försök dessutom. Sparka ut inneboende som har en hyra på 3000-5000 kr i månaden. Ta emot samma mängd flyktingar, helst ensamkommande flyktingbarn, och nu kan du lägga till en nolla i hyran/din inkomst, till 30 000-50 000 kr i månaden.

Varför skulle någon i den maktpositionen INTE göra så? Tiodubbla sin omsättning och antagligen sin vinst också, till den lilla kostnaden att sparka ut några svenska medborgare från sitt boende, givet!?...

Fast det funkar inte så. Du kan inte sparka ut folk från sina boenden, det är extremt svårt.
Jag jobbar enbart mot hyresfastigheter numera och renoverar lägenhetskomplex och vi har sjukt svårt att flytta ut folk bara för att renovera dessa. Du måste i stort sett ha en vattenskada för att få flytta någon och du måste återställa inom rimlig tid (~2månader) och sen får de flytta tillbaka för samma pengar.
Nya kontrakt i icke renoverade lägenheter skrivs enbart på rivningsklausul och inte ens det är enkelt då du måste räkna med att totalrenovera hus (stammar, ytskikt, fasad och tak i stort sett) inom en tvåårsperiod för att få igenom det i rätten om någon klagar.

Så att sparka ut sina hyresgäster till förmån för ensamkommande flyktingbarn är inte så enkelt som det kanske låter, besittningsrätten är tamefan köttigare än allemansrätten i Sverige, på gott och ont.
Däremot kanske många känner sig tvingade att flytta men inte förstår sig på sina rättigheter men det är en annan femma.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Fast det funkar inte så. Du kan inte sparka ut folk från sina boenden, det är extremt svårt.
Jag jobbar enbart mot hyresfastigheter numera och renoverar lägenhetskomplex och vi har sjukt svårt att flytta ut folk bara för att renovera dessa. Du måste i stort sett ha en vattenskada för att få flytta någon och du måste återställa inom rimlig tid (~2månader) och sen får de flytta tillbaka för samma pengar.
Nya kontrakt i icke renoverade lägenheter skrivs enbart på rivningsklausul och inte ens det är enkelt då du måste räkna med att totalrenovera hus (stammar, ytskikt, fasad och tak i stort sett) inom en tvåårsperiod för att få igenom det i rätten om någon klagar.

Så att sparka ut sina hyresgäster till förmån för ensamkommande flyktingbarn är inte så enkelt som det kanske låter, besittningsrätten är tamefan köttigare än allemansrätten i Sverige, på gott och ont.
Däremot kanske många känner sig tvingade att flytta men inte förstår sig på sina rättigheter men det är en annan femma.

Jo, besittningsrätten är tung. För inte så länge sen (allt är ju relativt men 90-tal. . ) var det till och med jäkligt svårt att bli av med en som inte pröjsade hyran om den inte ville dra. Som liten hyresvärd kunde det vara enklare att betala han/hon för att flytta så man kunde hyra ut igen till någon som betalade istället, är enklare och går snabbre nu. 14mån tog att bli av med en besvärlig tjej en gång. . .

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, visst, det är ingen mänsklig rättighet att bo i 300m2 i Enskede, jag tycker bara det är frustrerande att folk med sämre ekonomiska förutsättningar än mig gör en annan riskbedömning, där av kommentaren.

Man måste välja sina utgifter.
Om man balanserar budgeten rätt, så har man råd med det man vill.
Tycker man att det roligaste i livet är en adress i Enskede, så har man inget över till annat.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man måste välja sina utgifter.
Om man balanserar budgeten rätt, så har man råd med det man vill.
Tycker man att det roligaste i livet är en adress i Enskede, så har man inget över till annat.
Fast det är just det som är lite lurigt med nuvarande situation, att väldigt många klarar av kostnaderna, det är känslan av och risken i att vara så skuldsatt som inte lockar.

Bind 10 miljoner på 10 år, kanske 2%. = 200,000/år.
Efter ränteavdrag =140,000/år
Två som jobbar i hushållet = 70,000/år och person

Är samma personer singlar skulle de inte få en subventionerad hyres-3:a i Rågsved så billigt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fast det är just det som är lite lurigt med nuvarande situation, att väldigt många klarar av kostnaderna, det är känslan av och risken i att vara så skuldsatt som inte lockar.

Är samma personer singlar skulle de inte få en subventionerad hyres-3:a i Rågsved så billigt.

Så länge räntan håller sig orealistiskt låg, eller så länge bostadspriserna stiger i sådan takt att man kan belåna bostaden för att betala ränta på bostadslånet...
Gärna finansierat med inkomster från en reklambyrå som gör reklam för en reklambyrå som gör reklam för ens reklambyrå.
Stockholmsekonomi.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Helt klart.

Jag skulle inte stressa upp mig över vad andra gör. Se över ditt eget hus och se till att sova gott om natten. Behöver du en större bostad på grund av familjesituation då får du ta det där och då. Om du har en underbelånad (hör du hur sjukt det låter?) bostad har du ju en bra utgångspunkt oavsett om du väljer att byta upp dig idag eller i framtiden om/när en priskorrigering har inträffat.

Med hävstång har det varit enkelt att tjäna pengar. Så har det alltid varit i en uppåtgående trend. Det kan dock snabbt bli oerhört negativt. Svårt att tro på det scenariot för folk som inte har tillräcklig erfarenhet att luta sig tillbaka på. Under IT-åren var det gott om folk som belånade sina aktieportföljer. De var ekonomiskt oberoende på pappret. Slutade med tvångsförsäljningar för många.

Det är nog så att du känner att du har allt att förlora, medan den som inte har något har allt att vinna på att ta risk. Behöver inte vara mer komplicerat än så.

Grovt räknat. En topprenoverad bostadsrätt för ca 6 miljoner och en avgift i månaden på 1700 i en lågt belånad välskött förening i Stockholms innerstad. Exklusive amortering och ränteavdrag bor man fortfarande billigare än i en motsvarande hyresrätt renoverad för ca 25 år sedan i motsvarande läge. Dra upp räntan till 4- 5% och då ser kalkylen annorlunda ut. Fortfarande hanterbart om man har bra inkomst eller är två stycken som delar på bördan. Nu vill man gärna ha kvar det där ränteavdraget. Det lär dock bli mindre restaurangbesök och weekendresor och spontanshopping. Det kommer att märkas i samhället om det blir en realitet.

Man pratar som bostadsbristen och försvarar de höga priserna med det argumentet och glömmer att nämna den underliggande slapphänta finansieringen. Med stramare regelverk hade folk inte kunnat belåna sig som man gjort de sista 10 år en eller mer. De svenska bankerna är finansierade av utländska långivare. Vidare är det ett fåtal banker som är systemkritiska och de är stora i förhållande till Sveriges ekonomi. Drar man åt tumskruvarna lär vi ligga pyrt till. Tvärt om vad bankerna ger sken av är man oerhört dåligt kapitaliserade i internationell jämförelse om man väljer att titta på kapitalet i förhållande till hela balansräkningen.

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Räntekostnaden är som sagt löjligt låg och om vi har någon avsikt att återigen bli ett välfärdsland så kan det inte fortsätta så.

Med det skattetryck som råder och den minskade disponibla inkomsterna som är att vänta så klarar inte många en räntehöjning på ett par procent ihop med ett amorteringskrav.

Kortsiktigt kommer priserna gå ner, men har man för avsikt att bo kvar i 10 år och har tillräcklig buffert att klara en uppsägning, några oförutsedda utgifter, och en temporär värdeminskning, så är det inte någon dålig idé att köpa.

Har man tur driver bostadsbristen på priserna och väger upp en del av den kortsiktiga återställningen.

pålle123

Medlem
Gick med
13 Feb 2012
Hoj
-16 Aprilia V4 tuono 1100 Factory
http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/experterna-bopriserna-bromsar-in/

Bromsar in? Avmattning? Med -15% på bostadsrätter och -19% på villor... bromsas in? In med fåren i hagen bara :rofl

Om det hade ökat med 10 resp 12 hade det inte varit en "återhämtning" som beskrivning. Då hade det varit skenar, rusar och andra attribut med liknande styrka. .

Så jävla dumt

Det kan ju bero på att många inte köper bostad under juli månad.
Jag tror på två andra förändringar innan vi får en förändring som är varaktig.
•Öka bostadsbyggandet, gärna med fler hyresrätter.
Då bristen på bostäder bidrar starkt till att priserna drar iväg.
• Höj räntan. Så det blir dyrare att låna.
Då blir folk försiktigare med hur mkt de lånar. Vilket påverka budgivningarna
(Det säger jag som har mkt lån och gärna har låga kostnader, känns lite schizofrent)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det kan ju bero på att många inte köper bostad under juli månad.
Jag tror på två andra förändringar innan vi får en förändring som är varaktig.
•Öka bostadsbyggandet, gärna med fler hyresrätter.
Då bristen på bostäder bidrar starkt till att priserna drar iväg.
• Höj räntan. Så det blir dyrare att låna.
Då blir folk försiktigare med hur mkt de lånar. Vilket påverka budgivningarna
(Det säger jag som har mkt lån och gärna har låga kostnader, känns lite schizofrent)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tror det har skapats rätt stora "inlåsningseffekter". Om de som idag trivs med sin 1,5%iga ränta, kommer tycka det är pest med 3%. Jag tror också en räntehöjning vore smakfullt. Dock ser det inte troligt ut med tanke på att man idag kan teckan ett 10-årigt bostadslån på blott 1% över den rörliga 3-månaders...

Alltså, nu har vi sp oerhört låg ränta, så om tillväxten bromsar in, finns inga styrmedel kvar. Riksbanken har målat in sig i ett hörn med sitt 2%-iga mål...

Hagbard

HO
Gick med
19 Oct 2003
Hoj
f.d fordonsägare
För min del känns ränteavdragen för lån fel(har bostadslån själv), har man råd att låna pengar så ska man få lägre skatt

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras