Vänta bara tills kommunerna och migrationsverket, i symbios med riskkapitalbolagen, börjar dammsuga marknaden utan prut och förhandling. Attraktiva boenden i attraktiva områden blir än mer attraktiva, priserna skenar i lågstatusområden pga det skenande trycket, byggandet omöjliggörs av totalt inkompetent minister med obehaglig agenda. Bankerna får mycket bostäder att hantera och göra vinst på vinst på, kronofogdemyndigheten kunde bli aktiebolag med den ruljans det kommer bli där.
Klart priserna kommer öka, liksom polarisering och inte minst misär.
...eller så är jag bara lite dum i huvudet.
Nya siffror: Bolånen rusar – skulden ökar med 222 miljarder
Utlåningen till de svenska hushållen ökar i den snabbaste takten på nästan fem år. Bostadslånen står för nästan hela ökningen.
Helt klart.Konsumentlånen stod för 25% och bostadslånen för 75%. Visst var det så det stod i artikeln i SvD eller om det var DN. Inbakat i konsumentlån finns blancolån. Jag undrar hur stor del av dessa som använts till kontantinsats. Den totala andelen av lånen som går till finansiering av bostadsrätter och hus kan således vara högre i realiteten.
Helt klart.
Jag vet inte hur man skall tänka, själv sitter man i en underbelånad lägenhet medan "alla" köper 10-miljoners villor i Enskede.
Frågan är ju hur man vill bo på sikt, om alla villor idag i närområde kostar 10M eller mer.De är väl inge fel me de....
Var går gränsen för underbelånad???
Skulle man vara gladare me ett 10 miljonerslån å inte äga förutom på pappret... Den räntan skulle inte jag vilja betala...
Frågan är ju hur man vill bo på sikt, om alla villor idag i närområde kostar 10M eller mer.
Ja, visst, det är ingen mänsklig rättighet att bo i 300m2 i Enskede, jag tycker bara det är frustrerande att folk med sämre ekonomiska förutsättningar än mig gör en annan riskbedömning, där av kommentaren.Finns ju gamla Småa hus å dom alla går inte på den pengen...
Annars går de att söka längre ut...
Ser det inte alls som omöjligt, finns ju dessutom redan nu bevis på sådana här försök, lyckade försök dessutom. Sparka ut inneboende som har en hyra på 3000-5000 kr i månaden. Ta emot samma mängd flyktingar, helst ensamkommande flyktingbarn, och nu kan du lägga till en nolla i hyran/din inkomst, till 30 000-50 000 kr i månaden.
Varför skulle någon i den maktpositionen INTE göra så? Tiodubbla sin omsättning och antagligen sin vinst också, till den lilla kostnaden att sparka ut några svenska medborgare från sitt boende, givet!?...
Fast det funkar inte så. Du kan inte sparka ut folk från sina boenden, det är extremt svårt.
Jag jobbar enbart mot hyresfastigheter numera och renoverar lägenhetskomplex och vi har sjukt svårt att flytta ut folk bara för att renovera dessa. Du måste i stort sett ha en vattenskada för att få flytta någon och du måste återställa inom rimlig tid (~2månader) och sen får de flytta tillbaka för samma pengar.
Nya kontrakt i icke renoverade lägenheter skrivs enbart på rivningsklausul och inte ens det är enkelt då du måste räkna med att totalrenovera hus (stammar, ytskikt, fasad och tak i stort sett) inom en tvåårsperiod för att få igenom det i rätten om någon klagar.
Så att sparka ut sina hyresgäster till förmån för ensamkommande flyktingbarn är inte så enkelt som det kanske låter, besittningsrätten är tamefan köttigare än allemansrätten i Sverige, på gott och ont.
Däremot kanske många känner sig tvingade att flytta men inte förstår sig på sina rättigheter men det är en annan femma.
Frågan är ju hur man vill bo på sikt, om alla villor idag i närområde kostar 10M eller mer.
Ja, visst, det är ingen mänsklig rättighet att bo i 300m2 i Enskede, jag tycker bara det är frustrerande att folk med sämre ekonomiska förutsättningar än mig gör en annan riskbedömning, där av kommentaren.
Fast det är just det som är lite lurigt med nuvarande situation, att väldigt många klarar av kostnaderna, det är känslan av och risken i att vara så skuldsatt som inte lockar.Man måste välja sina utgifter.
Om man balanserar budgeten rätt, så har man råd med det man vill.
Tycker man att det roligaste i livet är en adress i Enskede, så har man inget över till annat.
Fast det är just det som är lite lurigt med nuvarande situation, att väldigt många klarar av kostnaderna, det är känslan av och risken i att vara så skuldsatt som inte lockar.
Bind 10 miljoner på 10 år, kanske 2%. = 200,000/år.
Efter ränteavdrag =140,000/år
Två som jobbar i hushållet = 70,000/år och person
Är samma personer singlar skulle de inte få en subventionerad hyres-3:a i Rågsved så billigt.
Helt klart.
Jag vet inte hur man skall tänka, själv sitter man i en underbelånad lägenhet medan "alla" köper 10-miljoners villor i Enskede.
Ja, visst, det är ingen mänsklig rättighet att bo i 300m2 i Enskede, jag tycker bara det är frustrerande att folk med sämre ekonomiska förutsättningar än mig gör en annan riskbedömning, där av kommentaren.
Fast det är just det som är lite lurigt med nuvarande situation, att väldigt många klarar av kostnaderna, det är känslan av och risken i att vara så skuldsatt som inte lockar.
Är samma personer singlar skulle de inte få en subventionerad hyres-3:a i Rågsved så billigt.
http://www.expressen.se/dinapengar/bostad/experterna-bopriserna-bromsar-in/
Bromsar in? Avmattning? Med -15% på bostadsrätter och -19% på villor... bromsas in? In med fåren i hagen bara
Om det hade ökat med 10 resp 12 hade det inte varit en "återhämtning" som beskrivning. Då hade det varit skenar, rusar och andra attribut med liknande styrka. .
Så jävla dumt
Det kan ju bero på att många inte köper bostad under juli månad.
Jag tror på två andra förändringar innan vi får en förändring som är varaktig.
•Öka bostadsbyggandet, gärna med fler hyresrätter.
Då bristen på bostäder bidrar starkt till att priserna drar iväg.
• Höj räntan. Så det blir dyrare att låna.
Då blir folk försiktigare med hur mkt de lånar. Vilket påverka budgivningarna
(Det säger jag som har mkt lån och gärna har låga kostnader, känns lite schizofrent)
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |