Jag bor ju i en liten stad men ändå ganska centralt sett i landet och vi har haft en ganska trög uppgång på bostadspriserna. Men nu verkar det hända något även här, varför är svårt att säga men det är olika orsaker tror jag.
Vi har haft väldigt hög medelålder och ganska låg barnafödsel om man jämför med likvärdiga orter och vi har haft högre utflytt än inflytt.
Vi var beroende av en stor arbetsgivare tidigare men nu finns det bara flera små. Jobbigt när den stora (Volvo) valde att lägga ner och 3000 på ganska kort tid fick hitta på annat att göra. I dag är vi inte känsliga för det.
Bättre skolor/dagis verkar resultera i mer barn. Sen är väl kanske 80-talisterna en större kull än 70-talisterna också vilket gör sitt till, över hela landet antar jag?
Vi tar emot ganska många nyanlända per capita, har en flyktingförläggning med sikte på att slussa ut de som fått asyl inom kommunen.
Mycket bostadsrätter för så liten stad men priserna har stått stilla. När jag flyttade hemifrån fick man betala en krona för en tvåa med repfond på 10k. Idag får man betala från 70-80k upp till 200k. Fortfarande vääääldigt billigt.
Hyrespriserna är ganska höga, 1000:-/kvm är inte helt ovanligt.
Jag har fastighetsservice åt två killar från Stockholm inom fastighetsbranschen som tycker att vår marknad är intressant och satsar hellre här än i Stockholm. Det är brist på BRA bostäder i stan vilket gör att många hellre köper hus. De få radhus som kommer ut på marknaden ryker på en gång och inte sällan 20% högre än utgångspriset.
Jag köpte min kåk för 900k för fem år sedan och då tyckte jag att det var väldigt dyrt. Idag är den värderad till 1.5 och jag tror att vi får uppåt mer än så om vi skulle sälja idag då det knappt finns några hus till salu.
Jag hoppas ju att priserna inte faller men inte för att jag är orolig för mitt hus då vi dels ska bo kvar och vi dels har råd att bo här även med skyhöga räntor och arbetslöshet om det skulle gå så långt.
Men som Two stroke säger, det kommer slå hårt på alla oavsett om man hyr eller äger sin bostad.
Frågan är ju om det kommer ske? Något måste ju hända, sen om det blir chockhöjning av räntor (vilket inte går) eller något annat ska bli intressant att se.
Jag är nöjd med bunden ränta på 2% de kommande 5 åren, jag skiter fullständigt i om den sjunker ännu mer då det inte borde gå att bo så här billigt