Vad är risken med fallande bostadspriser?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Största risken är väl att det inte händer. :/
Fan vad fint det hade varit om bostäder sjunkit till köpbara nivåer. Men, det är nog inget att vänta sig...

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Även om jag ansett och fortfarande anser att bostadspriserna dragit iväg allt för högt så är det ju på sätt och vis så att man då stirrar lite på fel variabel. För bostadspriserna har inte skenat lika mycket om man bara betraktar månadskostnaden för en bostad.

Det jag vill säga är att dessa skenande bostadspriser är egentligen bara en följd av de bisarra räntenivåer vi har och som naturligtvis inte kommer stanna så här lågt för evigt.
Men dessa räntor tillsammans med fractional banking har gjort att hela västvälden sitter på enorma skulder så räntorna kan inte höjas utan att det skapar ekonomiska problem.
Istället försöker politiker och centralbanker rädda upp situationen med ännu lägre räntor och det är som att släcka eld med bensin, det blir bara värre.

Och nu står vi här i en helt bisarr ekonomi med negativa räntor. Hur länge och hur långt kan vi fortsätta i den riktningen och vad händer sen?
Så för att citera trådstarten, vad är risken med fallande bostadspriser?Bostädernas värden och ägarnas skulder har blivit systemkritiskt och fallande bostadspriser kommer drabba hela Sverige, inte bara de som äger bostäderna. Eftersom det riskerar stjälpa hela landet samt att politikerna själva bor i dyrt köpta bostäder så är det inte långsökt och tro att presumtiva bolånetorskar måste räddas av staten och därmed kanske dessa blir vinnare även i rond 2.

Och egentligen har ju hela världens värden är egentligen blivit uppblåsta av ofantliga mängder med skulder sedan guldmyntfötterna övergivits till förmån för fiat-valutor.

Om jag minns rätt så har ingen fiat-valuta i världshistorien överlevt så länge som de vi har idag. Har vi en ny ekonomi? Eller kommer historien återupprepa sig? Jag behöver bara extrapolera och se vart trenderna leder, så inser i alla fall jag att det inte håller i all framtid.

Idag har dessutom såsarna kommit med en ny budget med ökade skatter som kommer öka arbetslösheten och den offentliga bördan fortsätter växa samtidigt som allt mindre reellt produceras i Sverige.
Alliansen låtsas snacka emot men via decembersveket så vore det ärligare att de faktiskt ställde sig upp bredvid Löven med dumstolta leenden.

Välformulerat och helt enligt min mening. Jag instämmer till fullo med Herr Tvåtakt!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Största risken är väl att det inte händer. :/
Fan vad fint det hade varit om bostäder sjunkit till köpbara nivåer. Men, det är nog inget att vänta sig...

Om det så väl vore...

Räkna med att du kommer drabbas hårt när bostadspriserna faller trots att du inte äger din bostad. Konsumtionen kommer minska bankerna kommer få kreditförluster och bli livrädda för att låna ut pengar. Med följden att konsumtionen avtar ytterligare och du kanske blir arbetslös.

Ingen kommer gå obemärkt förbi en kraschad bostadsmarknad.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det jag vill säga är att dessa skenande bostadspriser är egentligen bara en följd av de bisarra räntenivåer vi har och som naturligtvis inte kommer stanna så här lågt för evigt.

Tänker inte säga att du direkt har fel, men så här har pris- respektive ränteutveckling sett ut. Det var ingen nämnvärd stagnation i priserna då räntan höjdes kraftigt 2008-2009.

Skärmklipp2.JPG

Skärmklipp.JPG

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tänker inte säga att du direkt har fel, men så här har pris- respektive ränteutveckling sett ut. Det var ingen nämnvärd stagnation i priserna då räntan höjdes kraftigt 2008-2009.

View attachment 423735

View attachment 423736

Bostadsmarknaden är trög, det krävs nog längre tid för att räntan ska ge genomslag.

Har du mer data för de där graferna? Jag skulle vilja säga att trenden startade i början av 90-talet.

Multiplicera räntan med bostadspriserna och jag tror du kommer få en kurva som svänger ganska väl runt grafen för Svenssons löneutveckling under samma period.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om det så väl vore...

Räkna med att du kommer drabbas hårt när bostadspriserna faller trots att du inte äger din bostad. Konsumtionen kommer minska bankerna kommer få kreditförluster och bli livrädda för att låna ut pengar. Med följden att konsumtionen avtar ytterligare och du kanske blir arbetslös.

Ingen kommer gå obemärkt förbi en kraschad bostadsmarknad.

Jag har inte något fast jobb nu heller.
Jag är rätt säker på att jag inte personligen drabbas vidare hårt. Från en hopplös situation har man iaf inte mycket att oroa sig för.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bostadsmarknaden är trög, det krävs nog längre tid för att räntan ska ge genomslag.

Har du mer data för de där graferna? Jag skulle vilja säga att trenden startade i början av 90-talet.

Multiplicera räntan med bostadspriserna och jag tror du kommer få en kurva som svänger ganska väl runt grafen för Svenssons löneutveckling under samma period.

Jag har tyvärr inte på rak arm, det kanske finns andra databaser. Håller med om att man skulle vilja se 1980-2015 typ, idealt. Men min poäng är någorlunda intakt ändå, räntan var uppe på >5% under en period, i princip ingenting hände på marknaden. Nu har i och för sig lånestocken ökat med 400-500%, om jag minns rätt, sedan 2007.

Jag är också av uppfattningen att bostadspriserna är väldigt höga, och att en korrigering eller åtminstone inbromsning vore hälsosam, men sedan kan man inte bortse från fakta heller:
  • I samtliga storstäder är det ungefär lika dyrt, jag roar mig alltid när jag reser med att kolla vad en lägenhet kostar. I Milano, Tel Aviv, Helsingfors så kostar det ungefär samma som i Stockholm. En avgörande skillnad är förvisso att vi inte amorterar, vilket i alla fall finnarna gör. Hade eventuellt haft behov en 1 rok i Helsingfors i somras, kollade deras Hemnet (Etuovi.com). 1 rok kostar ca 300,000 EUR på medelattraktiv adress.
  • Andra varor har också gått upp dramatiskt i Sverige, utöver inflationen. Vad kostade en fullt utrustad Volvo 740 1990? Idag kostar motsvarande bil 500,000-600,000 i alla fall. Mer bil för pengarna, visst, men ändå. Apropå forumet vi befinner oss på, vad kostade en FZR1000? Okej, bostäderna står ändå ut i en jämförelse.
  • Jag skulle på U2 igår. :mad: (Inställt, som möjligen bekant). Kunde inte låta bli att förbanna att en Chorizo och en vatten kostade 70kr (!) i korvståndet utanför. Biljetten, billigaste tänkbara, kostade 685kr om jag minns rätt.
  • Osv

Jag resonerar ur mitt eget, Stockholms-, perspektiv alltså. Att en villa i tjotahejti kan kosta som ett radhus i närförort till Stockholm är bara för sjukt för att vara sant. Det finns kanske 15,000 arbetsgivare inom en timme i Stockholm, det finns orter med inte ens en tusendel av det som haft kraftiga prisuppgångar på bostadsmarknaden.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag har tyvärr inte på rak arm, det kanske finns andra databaser. Håller med om att man skulle vilja se 1980-2015 typ, idealt. Men min poäng är någorlunda intakt ändå, räntan var uppe på >5% under en period, i princip ingenting hände på marknaden. Nu har i och för sig lånestocken ökat med 400-500%, om jag minns rätt, sedan 2007.

.

Luleå kommun har omkring 75.000 invånare . En villa i attraktivt område kostar mellan 1,5 och 3 miljoner. Helt jävla sinnesjukt.
Förra hösten köpte jag och sambon hus cirka 5 mil från luleå i ett relativt stort samhälle. Vi betalade strax under 800.000kr för 160 kvadratmeter villa med garage. Grannen som sålde en liknande kåk här om veckan fick 1,7 miljoner för sin kåk så även här börjar det bära iväg.
1989 byggde min pappa en ny kåk på en 2500kvadratmeter stor tomt. det kalaset kostade då 1,1miljoner. Det motsvarar i dagens pengavärde 1 668 631,73kr. Bygger man ens en attefallare på 2500kvadratmeter tomt för 1,6miljoner idag?

Last edited:

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Något som kan vara värt att lägga till är att de allra flesta tjänar inte på stigande bostadspriser. Då syftar jag på de som köper bostad för att bo i.

Kan nämna att jag själv just sålt min lägenhet. På knappt 3 år har priset stigit med mer än 100% (iof köpte jag lägenheten något under marknadspriset genom kronofogden).

Ville ha större lägenhet men tycker det är för dyrt.:snålgubbe Så det blev hyresrätt istället. Kan vara genialt, likväl en helt urbota dumt.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har ångrat mig, tror inte längre på prisfall.

Tar vi emot 7000 flyktingar i veckan, bygger 35.000 lägenheter om året (som idag), invandrare går före i hyreskön (som är på förslag), immigrationsverket inser att det är billigare att köpa befintliga hyreshus istället för att betala Bert Karlsson 60.000kr/mån.

Då inser nog de flesta att bostadsrätterna kommer fortsätta skena i pris :hihi

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Jag har ångrat mig, tror inte längre på prisfall.

Tar vi emot 7000 flyktingar i veckan, bygger 35.000 lägenheter om året (som idag), invandrare går före i hyreskön (som är på förslag), immigrationsverket inser att det är billigare att köpa befintliga hyreshus istället för att betala Bert Karlsson 60.000kr/mån.

Då inser nog de flesta att bostadsrätterna kommer fortsätta skena i pris :hihi

Det är inte i första hand dessa flyktingar som driver upp priserna. Knappast dessa personer som driver upp budgivningarna. Billiga krediter gör det däremot.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är inte i första hand dessa flyktingar som driver upp priserna. Knappast dessa personer som driver upp budgivningarna. Billiga krediter gör det däremot.

Det är en faktor, av många.
Andraa faktorer är att det finns oerhört mycket pengar i systemet, mer lär det bli när 40-talisterna börjar dö och 5-15 miljonersvillorna skall gå i arv. Ett annat är bostadsbristen, är det kö utanför visningarna så blir det dyrare, det är ganska logiskt. Priset är inte rätt förrän det bara finns en köpare.

Tittar man på större lägenheter i Stockholm så är det många nysålda villor som ligger bakom, tittar man på små lägenheter så är det många belånade villor, lägenheterna går till barnen.

Men visst, när nästintill alla sammanboende har råd att betala räntan på 10 miljoner (ca 11000/mån) så hjälper det ju till

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag bor ju i en liten stad men ändå ganska centralt sett i landet och vi har haft en ganska trög uppgång på bostadspriserna. Men nu verkar det hända något även här, varför är svårt att säga men det är olika orsaker tror jag.
Vi har haft väldigt hög medelålder och ganska låg barnafödsel om man jämför med likvärdiga orter och vi har haft högre utflytt än inflytt.
Vi var beroende av en stor arbetsgivare tidigare men nu finns det bara flera små. Jobbigt när den stora (Volvo) valde att lägga ner och 3000 på ganska kort tid fick hitta på annat att göra. I dag är vi inte känsliga för det.
Bättre skolor/dagis verkar resultera i mer barn. Sen är väl kanske 80-talisterna en större kull än 70-talisterna också vilket gör sitt till, över hela landet antar jag?
Vi tar emot ganska många nyanlända per capita, har en flyktingförläggning med sikte på att slussa ut de som fått asyl inom kommunen.
Mycket bostadsrätter för så liten stad men priserna har stått stilla. När jag flyttade hemifrån fick man betala en krona för en tvåa med repfond på 10k. Idag får man betala från 70-80k upp till 200k. Fortfarande vääääldigt billigt.
Hyrespriserna är ganska höga, 1000:-/kvm är inte helt ovanligt.

Jag har fastighetsservice åt två killar från Stockholm inom fastighetsbranschen som tycker att vår marknad är intressant och satsar hellre här än i Stockholm. Det är brist på BRA bostäder i stan vilket gör att många hellre köper hus. De få radhus som kommer ut på marknaden ryker på en gång och inte sällan 20% högre än utgångspriset.

Jag köpte min kåk för 900k för fem år sedan och då tyckte jag att det var väldigt dyrt. Idag är den värderad till 1.5 och jag tror att vi får uppåt mer än så om vi skulle sälja idag då det knappt finns några hus till salu.
Jag hoppas ju att priserna inte faller men inte för att jag är orolig för mitt hus då vi dels ska bo kvar och vi dels har råd att bo här även med skyhöga räntor och arbetslöshet om det skulle gå så långt.
Men som Two stroke säger, det kommer slå hårt på alla oavsett om man hyr eller äger sin bostad.
Frågan är ju om det kommer ske? Något måste ju hända, sen om det blir chockhöjning av räntor (vilket inte går) eller något annat ska bli intressant att se.
Jag är nöjd med bunden ränta på 2% de kommande 5 åren, jag skiter fullständigt i om den sjunker ännu mer då det inte borde gå att bo så här billigt :näsblod

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Jag är också av uppfattningen att bostadspriserna är väldigt höga, och att en korrigering eller åtminstone inbromsning vore hälsosam, men sedan kan man inte bortse från fakta heller:
  • I samtliga storstäder är det ungefär lika dyrt, jag roar mig alltid när jag reser med att kolla vad en lägenhet kostar. I Milano, Tel Aviv, Helsingfors så kostar det ungefär samma som i Stockholm. En avgörande skillnad är förvisso att vi inte amorterar, vilket i alla fall finnarna gör. Hade eventuellt haft behov en 1 rok i Helsingfors i somras, kollade deras Hemnet (Etuovi.com). 1 rok kostar ca 300,000 EUR på medelattraktiv adress.
  • Andra varor har också gått upp dramatiskt i Sverige, utöver inflationen. Vad kostade en fullt utrustad Volvo 740 1990? Idag kostar motsvarande bil 500,000-600,000 i alla fall. Mer bil för pengarna, visst, men ändå. Apropå forumet vi befinner oss på, vad kostade en FZR1000? Okej, bostäderna står ändå ut i en jämförelse.
  • Jag skulle på U2 igår. :mad: (Inställt, som möjligen bekant). Kunde inte låta bli att förbanna att en Chorizo och en vatten kostade 70kr (!) i korvståndet utanför. Biljetten, billigaste tänkbara, kostade 685kr om jag minns rätt.
  • Osv

Jag resonerar ur mitt eget, Stockholms-, perspektiv alltså. Att en villa i tjotahejti kan kosta som ett radhus i närförort till Stockholm är bara för sjukt för att vara sant. Det finns kanske 15,000 arbetsgivare inom en timme i Stockholm, det finns orter med inte ens en tusendel av det som haft kraftiga prisuppgångar på bostadsmarknaden.

En tjänstevåffla, dvs en inte särskilt välfylld 740GLE kombi kosta 120.900. Året 1986.
You do the math.

En motsvarande V70 idag är en d3a business.
300'?

Så med dagens priser mätt, skulle en 1a på kungsholmen kostat ca 1.2 1986?
Ahrm.

1989 kosta FZR1000 76950kr.
Idag får du en betydligt bättre utrustad RSV4RR för dubbla prislappen.

Så. 100% ish.

Edit ;
Läste precis att Maggan ladorna Tomma inte är oäven med att se över ränteavdraget. Gott så, let the game begin.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En tjänstevåffla, dvs en inte särskilt välfylld 740GLE kombi kosta 120.900. Året 1986.
You do the math.

En motsvarande V70 idag är en d3a business.
300'?

Så med dagens priser mätt, skulle en 1a på kungsholmen kostat ca 1.2 1986?
Ahrm.

1989 kosta FZR1000 76950kr.
Idag får du en betydligt bättre utrustad RSV4RR för dubbla prislappen.

Så. 100% ish.

Edit ;
Läste precis att Maggan ladorna Tomma inte är oäven med att se över ränteavdraget. Gott så, let the game begin.

Tack för inflationssiffrorna, skall avnjuta dem i stillsamhet senare.

Ränteavdragsdiskussionen är förvirrande, det är häpnande att antingen har politikerkåren och media eller jag missförstått frågan totalt.
Vi har i dagsläget beskattning på kapitalvinster/ränteintäkter. Vi har också en avdragsrätt för kapitalförluster/räntekostnader. Det som möjligen ur ett tekniskt perspektiv kan ses över är att den ena posten inte får tas ut mot inkomst av tjänst, som idag. Men att ta bort avdragsrätten för räntekostnader men behålla beskattning av kapitalvinster/ränteintäkter. Jag tror knappt det är ”möjlig” att göra ett så långtgående ingrepp i skattelagstiftningen.

De realistiska alternativen är att man sänker skatten på intäkter/vinster med lika mycket som man försämrar avdragsrätten, alternativt undantar att man får göra avdrag mot inkomst av tjänst. Det senare vore djupt orättvist och lär aldrig släppas igenom av t.ex. VPK, inte ens jag tycker det är rättvist faktiskt, då ger man verkligen carte blanche till den allra rikaste delen av befolkningen, de flesta har inte kapitalintäkter som motsvarar deras ränteutgifter nämligen.

V.g. förtydliga.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Det hade väl varit görbart om samtidigt reavinstskatt kvittades mot inflation före skatteuttaget vid försäljning.
Idag beskattas du vid försäljning till del av ren inflation. Lite olustigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det hade väl varit görbart om samtidigt reavinstskatt kvittades mot inflation före skatteuttaget vid försäljning.
Idag beskattas du vid försäljning till del av ren inflation. Lite olustigt.

Det där hängde jag inte riktigt med på, du beskattas väl för alla vinster eller inkomster på ett värde ej rensat för inflation? Om jag säljer mina aktier xyz som jag köpte 1993 så finns det ingen kolumn för inflation i K4 heller, eller hur tänker du?

Apropå bostadspriser, den här sätter saker i perspektiv, oavsett vad man själv tycker och tror.

Jag noterar att även för 17 år sedan så var det samma snack om låga räntor, rekordpriser, hysteriska budgivningar etc.

Här har priset rusat upp med mer än 50 procent

Priserna på bostadsrätter sätter nya rekord.
En trerummare i Söder torn vid Medborgarplatsen är i dag till salu för 1 815 000 kronor. 667 000 kronor mer än för ett år sedan.
Och nu ökar draget även i förorterna.
I tisdags redovisade Aftonbladet prisuppgången på villor i hela landet. Ökningen bekräftas i Statistiska centralbyråns nya småhusbarometer.
För borätterna finns inte samma totalstatistik. Men en kraftig prisökning är det överlag.
I Stockholms innerstad är uppgången närmast hysterisk. Klart saftigare än förra prisexplosionen i början av 90-talet.
Söder torn liknar en jättetermometer som tar tempen på stans bostadsmarknad.

Månadshyran: 6 337 kronor
Trerummaren på 15:e våningen kostade 1 148 000 kr i fjol. På ett år har marknadsvärdet alltså stigit hela 58 procent. Månadskostnaden på 6 337 kr är inget hinder.
– Enbart vårt kontor har sålt tio lägenheter i tornet, där priserna stiger i takt med höjden och utsikten, säger Per Uhlbors på Svensk fastighetsförmedling.
– I augusti räknar vi med en ny anstormning av folk som söker lägenhet i Storstockholm, säger Lars Engelbert, vd i Bjurfors och ordförande i Mäklarsamfundet. Det finns dock trendbrott: smålägenheterna verkar slå i pristaket när ettor kostar runt 700 000 kronor. Men större lägenheter fortsätter uppåt. Där finns kapitalstarka köpare; villasäljare eller folk som byter upp sig i innerstan.
Låga räntor spelar in
De låga boräntorna spelar givetvis också in. Rörliga lån erbjuds för mellan 5,10 och 6,05 procent. Tvååriga bindning från 5,20 och femåriga från 5,70 procent.
Höga hyror i nybyggda hyreshus medför att man hellre lånar till en borätt, en säker investering.
Erfarna värderingsmän sammanfattar:
På Östermalm kan man hamna ända uppe vid 40 000 kr/kvm. Särskilt kring stans dyraste område vid Strandvägen/Narvavägen och Nobelparken mot Diplomatstaden.

Höga lägen är attraktiva
Birkastan ligger också högt, liksom Norr Mälarstrand/Kungsklippan på Kungsholmen. På Söder ger höga lägen också högsta pris: Mariaberget kring Bellmansgatan och området uppe vid Nytorgsgatan/ Högbergsgatan. Och så Söder torn.
Går man utanför tullarna sjunker priserna markant.
Men ändå: det är numera en ökning långt ut i Stockholms län. Även i tidigare lågprisområden.

Tre goda råd innan du köper

1 Kolla noga lån i föreningen: när ska de omsättas, hur ligger räntorna, finns reparationsfonder och så vidare
2 Bästa nyckeln är föreningens årsredovisning och ekonomiska plan.Be om de två-tre senaste åren.
3 Låt dig inte ryckas med i hysteriska budgivningar.

Nu är marknaden glödhet

Kommun snittpriser, kr på borätter ändring i procent på ett år
Upplands Väsby 180 183 +7
Vallentuna 186 375 +15
Österåker 204 412 +87
Värmdö 287 292 +9
Järfälla 218 214 +45
Ekerö 230 955 +40
Huddinge 187 108 –6
Botkyrka 170 643 +11
Salem 121 600 *
Haninge 115 088 +11
Tyresö 162 111 +20
Upplands Bro 52 500 *
Täby 432 163 +13
Danderyd 819 083 +35
Sollentuna 332 372 +18
Stockholm 753 238 +19
Södertälje 237 785 +19
Nacka 357 490 +21
Sundbyberg 542 973 +29
Solna 578 440 +9
Lidingö 740 179 +38
Vaxholm 237 500 *
Norrtälje 155 893 0
Sigtuna 111 427 +15
Nynäshamn 146 484 +40
HELA LÄNET 489 513 +21

* För få köp för jämförelse
Statistiken bygger på 1 961 sålda bostadsrätter, varav 830 i Stockholms stad, under tiden juli 1997 t o m juni 1998.
Källa: Svensk Fastighetsförmedling

http://wwwb.aftonbladet.se/bostad/9808/03/rekord.html

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Med ett isk klarar du inflationen rätt bra.
Men ja, generellt anser jag att vindstskatt skall gälla den överskjutande delen efter inflationskompensation.
Praktisk värdeökning om man så vill.
Orimligt?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Naturligtvis skenar bostadspriserna när räntorna är låga.
Folk köper så dyr bostad de har råd med.
Men när räntorna går upp skenar kostnaden istället.
Då dyker värdet.
Mer än vad det steg, eftersom få vill byta till en sämre bostad för samma kostnad.
Så fungerar en bubbla.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Med ett isk klarar du inflationen rätt bra.
Men ja, generellt anser jag att vindstskatt skall gälla den överskjutande delen efter inflationskompensation.
Praktisk värdeökning om man så vill.
Orimligt?

Nej, det är inte orimligt. Det är nog otroligt att en svensk regering skulle kunna vara så djärv, men det är förstås logiskt.

Jag tror dock det finns långt skadligare effekter av skatterna att ge sig på

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...