Vad är risken med fallande bostadspriser?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Naturligtvis skenar bostadspriserna när räntorna är låga.
Folk köper så dyr bostad de har råd med.
Men när räntorna går upp skenar kostnaden istället.
Då dyker värdet.
Mer än vad det steg, eftersom få vill byta till en sämre bostad för samma kostnad.
Så fungerar en bubbla.

Du har inte fel men du återger inte en tillräckligt stor bild. Bostadspriserna "skenar" oavsett ränteläge i Stockholm, och de har definitivt inte gått ner då räntan höjts kraftigt heller.

Samtidigt har bostadspriserna "skenat" så länge nu att alla kan få rätt så det känns bra i landet konsensus:
Om priserna går ner kommer de med absolut högsta sannolikhet inte gå ner under de nivåer som de låg på när folk började tala om att de "skenade", när det nu var. Låt oss anta att det var 1998, att en lägenhet någonsin skulle kosta under 700,000 kronor är förstås fullkomligt omöjligt, lika lite som den kommer kosta 7000kr eller 7 kr. Där av kan vi vid en eventuell prisnedgång se experter av alla de slag kunna säga "vad var det jag sade" när lägenheterna gått ner till 2007 års nivåer, som då också påstods var rekordhöga.

En prisbubbla brukar annars beskrivas som att folk betalar ett mycket högre pris för en investering än vad den realistiskt sett kommer kunna ge i avkastning, därför är det svårt att prata om bubblor på bostäder, bilar eller varmkorvar eftersom de i regel inte köps i spekulativt syfte till skillnad från t.ex. en fastighetsaktie eller en it-aktie. Ett test kunde ju vara att titta på fastighetsaktierna, och de går som bekant bra, men det är ju i kommersiella fastigheter så det är inte jämförbart, men kanske någon typ av indikator.

Egentligen "spelar det ingen roll", man måste ju bo någonstans och hyresrätter finns ju inte.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Om det är en bubbla att köpa ett hus, vad sjutton är då inte att hyra :näsblod

Så länge det inte blir extremt billigt atr bygga kommer efterfrågan att öka..

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du har inte fel men du återger inte en tillräckligt stor bild. Bostadspriserna "skenar" oavsett ränteläge i Stockholm, och de har definitivt inte gått ner då räntan höjts kraftigt heller.

Samtidigt har bostadspriserna "skenat" så länge nu att alla kan få rätt så det känns bra i landet konsensus:
Om priserna går ner kommer de med absolut högsta sannolikhet inte gå ner under de nivåer som de låg på när folk började tala om att de "skenade", när det nu var. Låt oss anta att det var 1998, att en lägenhet någonsin skulle kosta under 700,000 kronor är förstås fullkomligt omöjligt, lika lite som den kommer kosta 7000kr eller 7 kr. Där av kan vi vid en eventuell prisnedgång se experter av alla de slag kunna säga "vad var det jag sade" när lägenheterna gått ner till 2007 års nivåer, som då också påstods var rekordhöga.

En prisbubbla brukar annars beskrivas som att folk betalar ett mycket högre pris för en investering än vad den realistiskt sett kommer kunna ge i avkastning, därför är det svårt att prata om bubblor på bostäder, bilar eller varmkorvar eftersom de i regel inte köps i spekulativt syfte till skillnad från t.ex. en fastighetsaktie eller en it-aktie. Ett test kunde ju vara att titta på fastighetsaktierna, och de går som bekant bra, men det är ju i kommersiella fastigheter så det är inte jämförbart, men kanske någon typ av indikator.

Egentligen "spelar det ingen roll", man måste ju bo någonstans och hyresrätter finns ju inte.

Men lite kan man ju fundera på bubbla när inköpet av bostad inte fixar en "normalränta" uppåt en 5-6% och man planerar använda den förväntade värdestegringen som låneunderlag när det ska/behöver renoveras eller fixas något, tycker jag iaf.

Om endast de som hade "råd" att köpa hus, alltså förutom att enbart betala räntor till dagens nivå och kostnader utan även amortera och sätta undan till renovering skulle priserna nog falla en aning och då kan man ju faktiskt tala om en, om än liten trots allt, bubbla.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Om man snackar om bubbla så var de annat i mitten på 80-talet när räntorna vart fria å typ en Enskede villa som budades upp från 600.000 till över 1.200.000.... Då kunde man låna upp till 105% av köpeskillingen... Slutet på de va kraschen på 90-talets början... Risken är inte där nu iaf... Priserna skulle inte sjunka om vi fick amorterings krav, snarare stanna eller inte stiga i samma takt....

Så länge vanliga hyreslägenheter är så pass dyra dom är å de inte blir billigare så kommer altenativet till att köpa sin bostad vara billigare å stiga i värde, i kronor iaf...

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om man snackar om bubbla så var de annat i mitten på 80-talet när räntorna vart fria å typ en Enskede villa som budades upp från 600.000 till över 1.200.000.... Då kunde man låna upp till 105% av köpeskillingen... Slutet på de va kraschen på 90-talets början... Risken är inte där nu iaf... Priserna skulle inte sjunka om vi fick amorterings krav, snarare stanna eller inte stiga i samma takt....

Så länge vanliga hyreslägenheter är så pass dyra dom är å de inte blir billigare så kommer altenativet till att köpa sin bostad vara billigare å stiga i värde, i kronor iaf...

En bidragande orsak då var att köpare av kommersiella fastigheter slutade tro på den eviga uppgången då intäkterna från fastigheten inte räckte till att betala räntan en gång, det var endast en investering som vilken annan som helst och drevs av reavinstförväntan. Bubbla är det om endast den "eviga" uppgången motiverar det höga priset, när folk slutar tro på den kommer mer verkliga värden bestämma priset, såsom "har jag råd att bo här om räntorna stiger och priset sjunker så jag inte kan sälja" exempelvis. Men, folk är dumma så jag förväntar mig fortsatt uppgång innan totalkrasch med motiveringar som "man måste ju bo någonstans" och "det som hände då gäller inte nu"
Ber om ursäkt för textmassan, kan inget annat på telen. . .

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men, folk är dumma så jag förväntar mig fortsatt uppgång innan totalkrasch med motiveringar som "man måste ju bo någonstans" och "det som hände då gäller inte nu"
Ber om ursäkt för textmassan, kan inget annat på telen. . .

Argumentet att man måste bo någonstans vet jag i och för sig inte om det faller under särdeles dumma argument.

Jag tror också att det är stor risk att priserna plötsligt sjunker, hur priserna ser ut om 5 år vet ingen, men om 20 år är jag säker på att det är dyrare att bo på en attraktiv adress än det är idag.

Jag vet inte hur mycket folk faktiskt lånar, eller hur mycket pengar de har, men helt klart är att bolånestocken och fondförmögenheten är ungefär den samma, 3000 miljarder, give or take. Är det realistiskt att anta att människor med mycket höga lån har andra väldigt värdefulla tillgångar? De tillgångarna riskerar ju förstås att sjunka, speciellt om en fastighetskrasch inträffar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inte läst artikeln men verkar spännande med nya perspektiv.

En grej jag själv tänkt på är att lånestock och fondförmögenhet är ungefär det samma, svenskarna har blivit ganska rika, jag gissar att många med stora lån har stora förmögenheter. Å andra sidan kommer merparten av de förmögenheterna försvinna om bostadsmarknaden havererar, men knappast om räntorna börjar stiga å tredje sidan.
Å fjärde sidan "väntar" ju många på stora arv också, som kommer lösa folks lån.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har inte läst artikeln men verkar spännande med nya perspektiv.

En grej jag själv tänkt på är att lånestock och fondförmögenhet är ungefär det samma, svenskarna har blivit ganska rika, jag gissar att många med stora lån har stora förmögenheter. Å andra sidan kommer merparten av de förmögenheterna försvinna om bostadsmarknaden havererar, men knappast om räntorna börjar stiga å tredje sidan.
Å fjärde sidan "väntar" ju många på stora arv också, som kommer lösa folks lån. uploadfromtaptalk1443261245016.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har varit mycket ståhej om detta på sistone. KI ger sin syn på saken för första gången, förra veckan var det IMF.

OK, så alla är överens om att en bubbla kan vara nära förestående. Vad kan vi göra åt det då? Amorteringskrav är på gång. Ränteavdraget är trubbigt eftersom räntorna är så låga, det ger ingen kännbar skillnad, samt att ingen politiker verkar vilja rota i det.

Skall vi införa "bruksvärdespriser" på alla bostäder kanske, det vore väl bäst? :)

Skämt å sido, vi sitter på den här potentiella bomben, vad kan göras?

Någon som sett senaste amorteringsutkastet förresten, var det 1%/år tills man når 50% av värdet (vilket värde) eller vad var upplägget?

He rik

Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Se om sin ekonomi, klarar man inte att bo kvar på 50% av inkomsten bör man sälja.

Om man nu tror på en krasch då, kan mycket väl bara rullar på för rent tekniskt när jag fått fundera lite på det så är det inte så farligt dyrt ändå.

När en bekant köpte hus i slutet på -80talet så gick i princip Hela hans inkomst till huset, dom levde på hennes lön och så var det för många, då var det höga räntor istället för högt pris men de amorterade dock så det blev ju hela tiden bättre.
(har någon gammal låneavi från farsan från 80/90-skiftet ungefär på 14,5%...).

Det var ifs. andra tider då så han valde bort ny bil, husvagn och liknande för att bo i hus.

Räkna lite på det vilket pris ett hus får ha med 6% ränta och en amortering på vad som verkar troligt och en lön bara till det så kan man få något som liknar hur det var då för en hel del folk och de klarade det, kanske får lägga om lite levnadsvanor men det går ju om man vill.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Har varit mycket ståhej om detta på sistone. KI ger sin syn på saken för första gången, förra veckan var det IMF.

OK, så alla är överens om att en bubbla kan vara nära förestående. Vad kan vi göra åt det då? Amorteringskrav är på gång. Ränteavdraget är trubbigt eftersom räntorna är så låga, det ger ingen kännbar skillnad, samt att ingen politiker verkar vilja rota i det.

Skall vi införa "bruksvärdespriser" på alla bostäder kanske, det vore väl bäst? :)

Skämt å sido, vi sitter på den här potentiella bomben, vad kan göras?

Någon som sett senaste amorteringsutkastet förresten, var det 1%/år tills man når 50% av värdet (vilket värde) eller vad var upplägget?

Jag tycker de inte är någon bubbla som håller på att bildas.. Kan bli någe när folk inte tror längre på uppgående priser å slutar vilja köpa bostäder... När de inte finns köpare så faller priset å då kan ju långivarna försöka säkra upp sina pengar...
Så länge folk kan klara av en ränte ökning typ till 7-8% å inte ha topplån eller andra lån.. Att ha amorterat är inte fel..
Att klara av en eventuell kris skulle de vara bra om de belånade beloppet är under 50% av bostadens köpepris...

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Säga vad man vill men alltid friskt med folk som går mot strömmen. :)

"Prisuppgången ser ut att vara fundamentalt driven av att det inte finns så många bostäder att köpa, efterfrågan är helt enkelt större än vad tillgången är", skriver Patricia Hedelius

http://www.svd.se/gratulera-dig-sjalv-till-ett-toppenkop/av/patricia-hedelius

Tillgång å efterfrågan har alltid varit avgörande på priset.... Gäller ju även för andra saker än bostad...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som med nästan allt i livet är inte heller detta svart-vitt, priserna drivs förstås av en rad parametrar.
Tillgång/efterfrågan OCH finansieringsmöjligheter torde vara två starka pådrivare eller vice versa

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vänta bara tills kommunerna och migrationsverket, i symbios med riskkapitalbolagen, börjar dammsuga marknaden utan prut och förhandling. Attraktiva boenden i attraktiva områden blir än mer attraktiva, priserna skenar i lågstatusområden pga det skenande trycket, byggandet omöjliggörs av totalt inkompetent minister med obehaglig agenda. Bankerna får mycket bostäder att hantera och göra vinst på vinst på, kronofogdemyndigheten kunde bli aktiebolag med den ruljans det kommer bli där.

Klart priserna kommer öka, liksom polarisering och inte minst misär.

...eller så är jag bara lite dum i huvudet.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För er som inte läst finans borde ni söka lite på "Time value". Alltså det estimerade tidsvärdet av en investering.

Beroende på tidshorisont så är ett bostadsköp ofta(st) en bra investering även om man lyckas/råkar göra det precis innan en krasch/nedgång. Allt beroende på solvens och tidsperspektiv.

Som läget är idag, och jag står inför att förmodligen behöva köpa framåt hösten, så är jag jäkligt försiktig. Hur ränteläget spelar ut marknaden nu lär bli en rätt spännande historia. oavsett vad folk har råd att betala så är en av de främsta faktorerna (som ni missat på slutet här) spekulation. Tappar marknaden förtroendet för tidsvärdet på kort sikt så blir det snabbt en snöbollseffekt där priserna rasar snabbt så fort en nedgång visats säkerställd och det finns en tydlig koppling till någon regleringsmässig förändring (stuken avdragsrätt, höjda räntor etc).

Alltför stor del av marknaden saknar kunskap att göra en rimlig analys, vilket leder till att kortsiktig betalningsförmåga blir den avgörande gränsen, vilket i princip avgörs av bankernas kreditprövning. Går räntan upp till 4,5% så är det inte längre 7-8% vi prövas mot, utan betydligt mer. Det minskar efterfrågan vilket ger ovan (rättfärdigade) oro för tidsvärdet och ett ras blir än mer rimligt.

Personligen hoppas jag att det rasar under våren, haha..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har Sverige en bostadsbubbla? Svaret beror på vem man frågar och det finns ingen som kan ge ett exakt svar. Här listar DN några av de vanligaste argumenten för och emot en bostadsbubbla.

Den gängse definitionen av en bubbla är att priset på en tillgång, i det här fallet bostäder, stiger till nivåer som är långsiktigt ohållbar. Och gärna att prisökningen har pågått under lång tid.

Läs också: Fler experter varnar för bostadsbubbla

Svårigheten ligger i att bestämma vad som är ”långsiktigt ohållbar” och ”under lång tid”. Det är det som gör att ingen kan med säkerhet kan säga om det finns en bubbla eller inte – innan den spricker, vill säga.

Här listar vi några av de vanliga argumenten och motargumenten

Det finns fundamentala faktorer som förklarar prisökningen. Hit hör stigande inkomster, inflyttning till städerna, låga räntor och ett lågt bostadsbyggande.

Motargument: Det må vara sant att det finns fundamentala faktorer som lett fram till dagens situation. Men dessa kan ändras. Om räntorna stiger till mer normala nivåer 5-7 procent, kommer vissa att sälja, men långt fler kommer att minska sin konsumtion. Det kan i sin tur leda till en lågkonjunktur.

Visst har hushållens skulder stigit, men det har också värdet av deras tillgångar. Ett genomsnittligt hushålls skulder är bara en femtedel av tillgångarnas värde, enligt SEB:s Sparbarometer.

Motargument: Tillgångars värde förändras, men utan amorteringar kvarstår skulderna. Ett rejält fall i bostadspriserna kommer att öka skuldens storlek i förhållande till tillgångarna, vilket sannolikt leder till minskat utrymme för konsumtionsutrymme.

Sparandet är högt, högre än någonsin. Det ger hushållen motståndskraft om det skulle komma ett fall i bostadspriserna.

Motargument: Ja sparandet är högt. Men amorteringar är en form av sparande och om priserna faller kan många tänkas öka sina amorteringar. Resultat: minskat utrymme för konsumtion.

De flesta köper inte en bostad för att de spekulerar i fortsatta prisuppgångar. De köper för att ha någonstans att bo.

Motargument: Mäklare och byggföretag vittnar nu om ett ökat inslag av ren spekulation. Spekulanterna köper in sig i byggprojekt, utan att ha för syfte att bo där när bygget står klart. De säljer omedelbart för att ta hem en vinst på stigande bostadspriser.

Det här är bara några argument för och emot att Sverige har en bostadsbubbla. Argumenten väger tungt och det finns namnkunniga experter på båda sidor.

Det är också deras argument som ska ligga till grund för allmänheten. Inte undra på då att den är förvirrad. Enligt en ny undersökning som statliga SBAB gjort vet var tionde man och var femte kvinna, inte ens vad en bostadsbubbla är.

Tolkningen hos de som tror sig veta något om fenomenet är skiftande.

En fjärdedel, 25 procent av de tillfrågade i SBAB:s undersökning, hävdar att en bubbla infinner sig då det ”finns en övertro” på en prisuppgång på bostadsmarknaden.

Enligt 20 procent av de svarande ligger förklaringen att priserna stiger utan naturlig förklaring och nästan lika många, 18 procent, anser att bostadspriserna måste ha stigit med mer än 100 procent de senaste tio åren.

Claudia Wörmann, boendeekonom SBAB, betonar att SBAB inte är ute efter något ”rätt eller fel”. Snarare kan den pågående diskussionen om bostadsbubblan leda till oro, men det är inte helt klart varför man är orolig, konstaterar hon.

– Om man inte ens vet vad en bostadsbubbla är, blir det svårt att tillgodogöra sig informationen som för närvarande flitigt diskuteras i medier, säger hon.

http://www.dn.se/ekonomi/for-och-emot-en-bostadsbubbla/

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...