Vad är risken med fallande bostadspriser?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Nu har finansministern gått ut officiellt med dystra siffror inför 2013, och kanske en eventuell upphämtning 2014.

Arbetslösheten kommer stiga till nästan 9% under 2013, och de tror kanske att en stagnation kommer året därpå.

Om man kollar hur de tidigare har gått ut med siffror osv så är de alltid konservativa och ger alltid "polerade" siffror, med andra ord tror jag att nästa år och de kommande 2-3 åren blir riktigt dåliga. Vad för hopp har vi egentligen i Sverige i framtiden? Vilka nya jobb kommer dyka upp? Industrin flyttar härifrån, så västra Sverige påverkas kraftigt av detta, Stockholm kanske inte så.

Huspriserna kommer också stagnera, dock inte i stan/bra områden - historiskt sett har dessa områden alltid haft en bra utveckling trots dåliga tider osv.

Sverige i framtiden - kört. Återupphämtning om kanske 5-10 år gissar jag på, men väldigt omstrukturerat - knappt någon industri kvar... utan enbart tjänstemannajobb typ. Det är den här omställningen som jag tror kommer att ta tid och dessutom tror jag att vi aldrig kommer på 3-4 procents arbetslöshet igen i framtiden. Det är nog en drömsiffra.

Huspriserna oroar jag mig inte för... det är jobben.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bojje, Det hänger ju ihop. Så upptrissade priser som vi har på bostäder idag så kommer det knappast hålla om arbetslösheten ökar allt för mycket, och om bostadspriserna faller så kommer det påverka konsumtionen negativt och därmed blir hela ditt scenario ännu dystrare.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Bojje, Det hänger ju ihop. Så upptrissade priser som vi har på bostäder idag så kommer det knappast hålla om arbetslösheten ökar allt för mycket, och om bostadspriserna faller så kommer det påverka konsumtionen negativt och därmed blir hela ditt scenario ännu dystrare.

Jo givetvis, huspriserna idag är så sjukt ohållbara med tanke på läget. Jag skyller på folket som är så jävla dumma som trissar upp priserna, fattar inte hur köpkraften kan vara så stor när man ser vad man egentligen får för pengarna, och att man måste snåla med allt annat och låna upp sig till öronen.

Har det varit så här illa någon gång i Sverige?

Min tjejs syster köpte nyligen en kåk i partille, ett radhus på cirka 100-130 kvadratmeter. Avgiften är på cirka 9500 kr i månaden, och de fick betala 1,9 mille för skiten. Sammanlagt blir månadskostnaden cirka 15 lappar i månaden. Det är helt sjukt! Vi snackar om Partille. Lägg till kostnaden att pendla, partille ligger inte i göteborgs kommun så då har vi ett månadskort som kostar det dubbla, och ska man köra bil så har du trängselskatten.

Lever medelsvensson så här så lever man verkligen på gränsen och till vad - för en vanlig jävla lägenhet

Och förresten, samma par har 8 lån redan...

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Etanol, hysteri eller inte så tror jag att etanol är ett av en rad andra fordonsbränslen i framtiden när fosila bränslen blivit för dyra. Så ur min synvinkel är det lika bra att börja studera etanol som ett bränsle redan idag.

Förbrukningen ska vara 50% högre än med bensin eftersom etanol innehåller så mycket mindre energi. Dieselmotorer har av sina skäl bättre verkningsgrad än en ottomotor och etanol körs enklast i ottomotorer. Men det har körts etanol i dieselmotorer också.

Etanol är omodernt.
På en experimentanläggning i byhålan jag kallar centralort framställs nu dieselbrännolja av sopor.
Förvånansvärt effektivt.
I en hybrid liknande Opel Ampera, men enklare (lättare med lägre effekt) är det inte omöjligt att komma ner till 0,3 l/milen (ärligt).
Elkonsumtionen och framställningen tror jag kommer att förändras efter att experimentet i sydkorea utvärderats.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=406&grupp=12718&artikel=5376942

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Etanol är omodernt.
På en experimentanläggning i byhålan jag kallar centralort framställs nu dieselbrännolja av sopor.
Förvånansvärt effektivt.
I en hybrid liknande Opel Ampera, men enklare (lättare med lägre effekt) är det inte omöjligt att komma ner till 0,3 l/milen (ärligt).
Elkonsumtionen och framställningen tror jag kommer att förändras efter att experimentet i sydkorea utvärderats.
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=406&grupp=12718&artikel=5376942

Jag tror vi kommer tvingas använda många olika bränslen i framtiden. Fordon tror jag kommer drivas på flytande energi under överskådlig framtid. Så etanol kommer nog finnas och även olika varianter av syntetbränslen. Vi har tex inte tillräckligt med sopor för att driva alla våra fordon så den varianten kan bara utgöra en liten del av energin.

Samt möjligen kanske gengasbilarna återuppstår här i sverige där vi har mycket skog. Om man blundar för den praktiska arbetsbördan att köra på gengas så blir det förhållandevis billiga mil med gengas även med dagens bränslepriser. Dock kommer inte alla vilja köra gengas ändå.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har det varit så här illa någon gång i Sverige?...

Jag tror faktiskt inte det. Dock har jag inte sett några siffror från det glada 20-talet. Men jag tror det var ganska lindrigt mot idag.

Visst är det dumma Svenssons som lånat men folk är idioter så eg tycker jag banker och politiker har större skuld till den höga utlåningen. Jag har sett människor som varit överlyckliga som att dom vunnit på lotto bara för att banken gett dom lån så att dom kan köpa bil eller vad det nu än må vara som dom önskar sig.

Sen för att utveckla din tes vidare så är inte bara arbetslösheten ett problem utan risken att räntorna stiger vilket i sin tur kan göra oss olyckliga. I värsta fall blir det både hög arbetslöshet och höga räntor. Förvisso en mycket osannolik kombination men det vore verkligen katastrof.

Dessvärre kommer det drabba hela Sverige om bostadspriserna rasar, så vi får hoppas att dom ligger konstant och att tillväxten sakta men säkert hinner ikapp.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Nu har finansministern gått ut officiellt med dystra siffror inför 2013, och kanske en eventuell upphämtning 2014.

Arbetslösheten kommer stiga till nästan 9% under 2013, och de tror kanske att en stagnation kommer året därpå.

Om man kollar hur de tidigare har gått ut med siffror osv så är de alltid konservativa och ger alltid "polerade" siffror, med andra ord tror jag att nästa år och de kommande 2-3 åren blir riktigt dåliga. Vad för hopp har vi egentligen i Sverige i framtiden? Vilka nya jobb kommer dyka upp? Industrin flyttar härifrån, så västra Sverige påverkas kraftigt av detta, Stockholm kanske inte så.

Huspriserna kommer också stagnera, dock inte i stan/bra områden - historiskt sett har dessa områden alltid haft en bra utveckling trots dåliga tider osv.

Sverige i framtiden - kört. Återupphämtning om kanske 5-10 år gissar jag på, men väldigt omstrukturerat - knappt någon industri kvar... utan enbart tjänstemannajobb typ. Det är den här omställningen som jag tror kommer att ta tid och dessutom tror jag att vi aldrig kommer på 3-4 procents arbetslöshet igen i framtiden. Det är nog en drömsiffra.

Huspriserna oroar jag mig inte för... det är jobben.

Sen undrar jag hur den verkliga arbetslösheten är? Man räknar ju inte som arbetslös (som jag uppfattat det) om man har någon (av statens) sysselsättningar att "arbeta" på en gång i veckan?

Sen hur många vidareutbildar sig till något helt bortkastat tack vara att de inte får ett jobb? Får jag gissa så är nog den mer verkliga arbetslösheten alltid några procentenheter högre än statens egna beräkningar.

Hur ska ett landets ekonomi kunna blomstra med endast tjänstemannasektor? Varför inte underlätta för företag och industrier att fortsätta sin verksamhet hemma i Sverige? Dock tror jag inte den dagen kommer kunna komma. För innan dess har vi nog sett något slags paradigmskifte.

Jag tror knappast att räntan kommer höjas. Bostadspriserna lär sjunka av sig själv i samma takt som arbetslösheten ökar.

Jo givetvis, huspriserna idag är så sjukt ohållbara med tanke på läget. Jag skyller på folket som är så jävla dumma som trissar upp priserna, fattar inte hur köpkraften kan vara så stor när man ser vad man egentligen får för pengarna, och att man måste snåla med allt annat och låna upp sig till öronen.

Har det varit så här illa någon gång i Sverige?

Det är väldigt lätt att betala hutlösa priser om du vet att några andra även är beredd att göra det. Ta t.ex. valfri auktion (ebay, tradera, fastighetsmäklaren) så fungerar det exakt likadant.

Problemet är att folk i allmänhet tror att deras ekonomiska situation alltid kommer vara lika trygg och säker, räntan kommer alltid vara låg, bostaden kommer alltid att öka i pris, betala tillbaka lån behövs inte, då inflationen hinner äta upp dem.

Jag väntar nog lite till med att köpa kåk..:-D
Det kan vara klokt!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men hur det ser ut fram tills spriten är i bränsletanken vette sjutton.

Är inte insatt nog att kunna granska kritiskt. Men läst abstrakt på ett par rapporter som är extremt skeptiska till etanol just då produktionen är allt annat än miljövänlig. Ett spel för västvärldens moralhysteri som totalt saknar realt värde för moder jord är en sorts sammanfattning av sammanfattningarna jag sett.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Gick igenom min boendekalkyl på bankens sida. Betalar nu 3,28 % i boränta och strax är det dags att förnya avtalet. Vore det smart att binda på två till 3,04 % samt öka amorteringen runt en tusenlapp?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Gick igenom min boendekalkyl på bankens sida. Betalar nu 3,28 % i boränta och strax är det dags att förnya avtalet. Vore det smart att binda på två till 3,04 % samt öka amorteringen runt en tusenlapp?

Om det är smart att binda är till att börja med helt avgjort på om du är SÄKER på att du kommer bo där hela avtalstiden. Flyttar du efter ett år får du ju lägga ränteskillnadsersättning för det uteblivna avtalsåret vilket helt plötsligt dubblar din reella ränta.

I övrigt skulle jag nog råda till det ja. Oddsen att du förlorar på det är relativt små. Kan är räntan 2,80, men då har du inte förlorat mkt, kanske är räntan däremot 4,0. Då förlorar du mer åt andra hållet. Dessutom ger det en kalkylmässig säkerhet på att du VET vad du ska betala.

Makromässigt känns det som att de stora orosmolnen passerat, eller åtminstone tappat analytiskt intresse då man nu sett att marknaderna håller ihop hyfsat även om Grekland parkerar traktorn på torget. Politiskt finns även ett stort problem i den höga belåningen hos hushållen vilket gör att man undviker att pressa ned boräntorna, bankerna är oroliga för samma sak vilket ökar riskpremien och därmed gapet mellan reporäntan och din reella boränta. Åt andra hållet finns nog liten risk för en sån högkonjunktur att räntorna måste upp rejält, konjunkturmässigt är räntorna höga, det är vår höga belåning som tvingar upp räntan och villkoren för lån nu. Miljön i övriga europa är också så instabil att några höga räntor inte riktigt känns realistiska de närmsta 4-5 åren iaf, problemen är alldeles för stora och det är för lång väg att gå för att få några såna effekter på räntan.

Men vem vet.. Vad tomtar som jag, eller experter än tippar, så kan saker förändras extremt fort och utanför prediktionsintervallen om man har otur. Räkna med vilken risk du är villig att bära, om du klarar en ränta på 7% eller så utan problem, och hur värt det är för dig att spara den kanske 1% som du realistiskt skulle kunna tjäna på att ha det rörligt jmf med 3.04%.

Och återigen, VET att du ska bo kvar hela avtalsperioden.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Lånet är inte så stort och jag kommer att bo där hela avtalsperioden ut även om jag binder i två år.
Med 3,04 % känns det som att jag kan lägga en tusing till i amortering. Om det sen sjunker till 2,80 % känns det ju lite okul men samtidigt vet jag ju att 3,04 % är en jäkligt låg ränta, en ränta man knappast räknade med när man tog lånet. Därför känns det ändå fördelaktigt. Om räntan höjs ligger man ju kanon till i två år iaf.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lånet är inte så stort och jag kommer att bo där hela avtalsperioden ut även om jag binder i två år.
Med 3,04 % känns det som att jag kan lägga en tusing till i amortering. Om det sen sjunker till 2,80 % känns det ju lite okul men samtidigt vet jag ju att 3,04 % är en jäkligt låg ränta, en ränta man knappast räknade med när man tog lånet. Därför känns det ändå fördelaktigt. Om räntan höjs ligger man ju kanon till i två år iaf.

Vad hände sedan? :gnissla

Bra tråd det här, man får uppliva de gamla om det inte kommer nya roliga.

Sedan bubblan påstods vara en bubbla för 3-4-5-10-15-20 år sedan så har priserna gått upp med vad?

Det bara måste ju komma en justering ned snart. (Har man trott länge :4skrika)Skärmklipp.JPG

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tja, då det av kritiker (de benämns egentligen som experter)hävdas att 80% av folket kommer få försämrad ekonomiska förutsättningar med anledning av skattenivån i kommande budget, med en därtill inte helt osannolik återkomst av fastighetsskatten, sen kryddat med lite mer arbetslösa. Ja, det kan bli intressant.

Många, många, mååånga objekt som ligger till försäljning i lite mer kostsamma lägen börjar bli hyllvärmare.
Däremot är trycket på bostadsrätter fortsatt högt, mycket tack vare att 60plussare väljer att lämna villan till förmån för något mindre. Den generation som fortfarande har ett uns till pension. Blir nog kärvare för kommande...

Eftersom att det fortfarande byggs för lite, kommer dock trycket fortfarande vara högt, framförallt i "instegsprisklass". Så länge det går att göra bokarriär lär det inte ändras, men förr eller senare kommer boendekostnader vara såpass stor del av kakan att färre kommer ha råd med annat. Och när "annat" stryker på foten, drar det med sig mycket.

Första indikatorn brukar väl vara båtar, mc, fritidshus

- - - Updated - - -

Tja, då det av kritiker (de benämns egentligen som experter)hävdas att 80% av folket kommer få försämrad ekonomiska förutsättningar med anledning av skattenivån i kommande budget, med en därtill inte helt osannolik återkomst av fastighetsskatten, sen kryddat med lite mer arbetslösa. Ja, det kan bli intressant.

Många, många, mååånga objekt som ligger till försäljning i lite mer kostsamma lägen börjar bli hyllvärmare.
Däremot är trycket på bostadsrätter fortsatt högt, mycket tack vare att 60plussare väljer att lämna villan till förmån för något mindre. Den generation som fortfarande har ett uns till pension. Blir nog kärvare för kommande...

Eftersom att det fortfarande byggs för lite, kommer dock trycket fortfarande vara högt, framförallt i "instegsprisklass". Så länge det går att göra bokarriär lär det inte ändras, men förr eller senare kommer boendekostnader vara såpass stor del av kakan att färre kommer ha råd med annat. Och när "annat" stryker på foten, drar det med sig mycket.

Första indikatorn brukar väl vara båtar, mc, fritidshus

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet inte var du sett hyllvärmarna? Jag är lite så där i flyttplaner så jag hänger med lite grann nu, mycket, massor, säljs innan visning fortfarande.
Jag brukar roa mig med att maila mäklarna när de tar bort innan visning, 10-15% verkar folk lägga sina villkorade för-bud på.
Samma sak med budgivningarna, runt 10% upp verkar vara ett bra riktmärke.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I övrigt skulle jag nog råda till det ja. Oddsen att du förlorar på det är relativt små. .

Det skulle möjligen tekniskt sett kunna rädda din auktoritet inom ekonomi att du använde "odds" felaktigt.

Låg sannolikhet = höga odds
Hög sannolikhet = låga odds

:7peta :kär :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vet inte var du sett hyllvärmarna? Jag är lite så där i flyttplaner så jag hänger med lite grann nu, mycket, massor, säljs innan visning fortfarande.
Jag brukar roa mig med att maila mäklarna när de tar bort innan visning, 10-15% verkar folk lägga sina villkorade för-bud på.
Samma sak med budgivningarna, runt 10% upp verkar vara ett bra riktmärke.

Gå in på hemnet, välj ditt önskvärda län, objektstyp villa, sök och välj äldst först i sortering så får du en bild av vad för storlek, läge, prisklass som legat och myst i +40 dagar (nånstans där borde en kåk vara såld om det finns en marknad).
Det kan bero på få saker;
Utbudet är för stort
Priset är fel (säljarna är överbelånade eller lycksökare)
Platsen är fel (kopplas direkt till två ovanstående alt.)

Vissa platser är såklart underrepresenterade, andra över

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Även om jag ansett och fortfarande anser att bostadspriserna dragit iväg allt för högt så är det ju på sätt och vis så att man då stirrar lite på fel variabel. För bostadspriserna har inte skenat lika mycket om man bara betraktar månadskostnaden för en bostad.

Det jag vill säga är att dessa skenande bostadspriser är egentligen bara en följd av de bisarra räntenivåer vi har och som naturligtvis inte kommer stanna så här lågt för evigt.
Men dessa räntor tillsammans med fractional banking har gjort att hela västvälden sitter på enorma skulder så räntorna kan inte höjas utan att det skapar ekonomiska problem.
Istället försöker politiker och centralbanker rädda upp situationen med ännu lägre räntor och det är som att släcka eld med bensin, det blir bara värre.

Och nu står vi här i en helt bisarr ekonomi med negativa räntor. Hur länge och hur långt kan vi fortsätta i den riktningen och vad händer sen?
Så för att citera trådstarten, vad är risken med fallande bostadspriser?Bostädernas värden och ägarnas skulder har blivit systemkritiskt och fallande bostadspriser kommer drabba hela Sverige, inte bara de som äger bostäderna. Eftersom det riskerar stjälpa hela landet samt att politikerna själva bor i dyrt köpta bostäder så är det inte långsökt och tro att presumtiva bolånetorskar måste räddas av staten och därmed kanske dessa blir vinnare även i rond 2.

Och egentligen har ju hela världens värden är egentligen blivit uppblåsta av ofantliga mängder med skulder sedan guldmyntfötterna övergivits till förmån för fiat-valutor.

Om jag minns rätt så har ingen fiat-valuta i världshistorien överlevt så länge som de vi har idag. Har vi en ny ekonomi? Eller kommer historien återupprepa sig? Jag behöver bara extrapolera och se vart trenderna leder, så inser i alla fall jag att det inte håller i all framtid.

Idag har dessutom såsarna kommit med en ny budget med ökade skatter som kommer öka arbetslösheten och den offentliga bördan fortsätter växa samtidigt som allt mindre reellt produceras i Sverige.
Alliansen låtsas snacka emot men via decembersveket så vore det ärligare att de faktiskt ställde sig upp bredvid Löven med dumstolta leenden.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024