Tror nog vi är någorlunda överens, jag utvecklade mig nog bara inte mina tankar tillräckligt långt. Jag tror också på effektiva marknader.
Jag tror inte att olja(läs fosil energi) någonsin kommer att ta slut. Men den blir allt dyrare att få upp ur marken. För 100 år sedan kunde man köra mer ett järnspett i marken i Texas och när man drog upp spettet sprutade oljan upp. Idag borrar man på 1 km djupa hav, ytterligare 1km ner i marken och får trots det färre fat per dag ur sin källa.
Danmark övergår från att vara oljeexportör till oljeimportör kring 2015, därefter följer ytterligare en rad länder fram till 2030 när Saudi Arabien också övergår från exportör till importör.
http://www.bloomberg.com/news/2012-...e-oil-importer-by-2030-citigroup-says-1-.html
Nu kommer ju knappast så ske för varifrån skulle den olja komma? Oljesand kanske men den blir genast dyrare. Och någonstans kommer den fosila energin börja kosta mer kwh att få upp än vad den innehåller.
Vi kommer tvingas ersätta oljan med annat successivt och allt eftersom den fosila energin sinar så kommer vi tvingas ersätta fosil energi med energi producerad ovan jord till ett betydligt högre pris än dagens energi. Och ska energi produceras ovan jord så kommer markpriserna öka och energiproduktionen kommer börja konkurrera med matproduktionen på varje kvadratmeter mark du ser.
Gengasbilarna kan mycket väl återuppstå under vår livstid.
För bostäder innebär högre energipriser högre uppvärmningskostnader. Förvisso ökar även värdet av marken som byggnaden står på men vi kommer nog inte ha råd att värma så stora bostäder som vad vi har idag.