Jag förespråkar inte guld.
Jag investerar gärna i fastigheter om jag kan få en tillräckligt hög avkastning relativt inköpspriset. Idag får man inte det i storstäderna. Däremot har jag insett att här i min byhåla kan mellan tummen och pekfingret få 15 % direktavkastning på en fastighet jag köper för att hyra ut så jag har faktiskt starkt övervägt det. Med belåning på det så kan man få en rejält hög avkastning.
Avkastning på fastigheter utanför mellanstora och större städer är högre men det är även riskerna. Man kommer inte att kunna räkna med att värdena ökar på samma sätt som i storstäder. Men det finns chans till ett bra cash flow förutsatt att man får allt uthyrt och underhållet inte släpat efter. Gäller att välja sina objekt noga och hitta dess fulla potential.
Problemet med hyresfastigheter har varit att det varit höga fastighetspriser i förhållande till avkastningen efter att drift och underhåll räknats av från intäkterna. Resultatet har blivit att många fastigheter fått ett långt eftersatt underhåll. Lite cyniskt kan man säga att det inte varit någon tillfällighet att fastighetsägarna (privata och kommunala runt om i landet) sålt av fastigheter under åren som varit. Som hyresobjekt har de helt enkelt varit ointressanta att driva vidare. Det kan man tacka marknadsregleringen för.
Det kan även många bostadsrättsägare göra som fått möjlighet att köpa upp fastigheterna "billigt" även efter upprustning om man skött sina kort rätt i förhandlingen med fastighetsägarna i samband med köpet och fastighetens läge varit bra. Tyvärr är det nog så att en hel del fått lära sig ett och annat när det gäller fastigheter i samband med sina bostadsrättsköp. Fastigheter kräver en hel del underhåll. I synnerhet om det gäller äldre fastigheter där underhållet släpat efter i kanske 30- 40 år. Man har i princip bara lappat och lagat.
Får vi en fastighetskrasch framöver får vi se vilka det var som varit långsiktiga och vilka det var som lät kortsiktigheten ta överhand. Jag tror dock att det är privatpersonerna denna gången som är värst utsatt även om kanske ett par investmentbolag/fastighetsbolag som varit inne och spekulerat och betalt för mycket för sina fastigheter åker med.
Bolagen kanske spekulerat i att vi kommer att övergå till rena marknadshyror eller hoppats på att ombilda fastigheter till bostadsrätter som inte haft rätt potential för det. Eller så sitter de på totalrenoverade ombildade fastigheter sedan 2008 vars lägenheter man inte fick sålt. Nu kanske man sitter med ett bestånd där inte allt är uthyrt och en belåningsgrad som är direkt osund och bankerna och investerare flåsandes i ryggen.
Bland privatpersonerna finns det nog en blandad kompott. Kommer nog att visa sig att en del varit kräsen att bara bästa läge är gott nog trots att man kanske egentligen inte haft de ekonomiska förutsättningarna för köpet. Andra har helt enkelt bara levt över sina tillgångar under de glada åren. Utlösande faktorn måste i så fall vara att arbetslösheten ökar kraftigt. Räntorna kommer nog att vara pressade många år framöver om inget extremt inträffar som ändrar på förutsättningarna.
Våra folkvalda politiker har en viktig roll att spela. De kan över en natt ändra på förutsättningar genom att minska eller öka olika regleringar inom bank, bostads sektorn och säkert många fler. Om man ska ändra på spelreglerna gäller det nog att det sker successivt i en viss ordning. Historien har ju visat att vissa avregleringar fick oanade och allvarliga konsekvenser. Jag hoppas således att vi har kompetenta och kloka politiker som kan se förbi sina ideal när det krävs. Men man har inte ställts på prov än. Det kommer nog att visa sig.