Vad är risken med fallande bostadspriser?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vill vi då styras av politiker som förvisso är inkompenta, eller kompententa elitister som söker öka sin egen nivå i ett rum vi andra inte kommer in i?

Varför är det så svårt att få till politiker som kompetenta samtidigt som de är idealister. Går idealet ut när kompetensen går in?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ädelmetaller är det absolut bästa formen av sparande. Jag vill t.om. hävda att ingen annan typ av investering är så pass säker med tanke att ädelmetaller helt saknar motpartsrisk. Så frågan är, varför vill du inte spara i ädelmetaller?

Eftersom guld i princip saknar realvärde (ger inget förädlingsvärde på mer än någon pytteliten teknikfront) idag, vari ligger det bestående värdet?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Varför är det så svårt att få till politiker som kompetenta samtidigt som de är idealister. Går idealet ut när kompetensen går in?

Idealet följer möjligtvis med folkval, och kompetensen försvinner med folkvalen. Så indirekt, ja.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag skulle snarare säga att en liten begränsad ägarskara med bra insyn och kompetens har lättare att acceptera strategier som kräver att man räknar uppåt 5-10 år framåt i tiden...

Nu misstolkar du mitt inlägg, jag om någon sågar kvartalsstyrning och tycker IKEA t.ex är bra exempel på vinnande strategier genom sin långsiktighet. Det som driver kvartalsstyrningen är de höga avkastningskraven, och på en handlad börs gäller det inte bara att ha HÖG avkastning, utan HÖGST. Då blir kvartalsstyrning snart resultatet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
crossniklas, ädelmetaller har ingen inbyggd tillväxt, det är en konstant. Ungefär som att ställa sig på en öde ö när havet stormar. Men man kommer aldrig fram till sitt mål så länge man stannar på ön.

Guld producerar ingenting i motsats till en företag som har personal som ägnar dagarna till att producera saker. Eller i motsats till mark som man kan odla skog eller potatis på. Eller för all del kan marken användas till att bygga bostäder att hyra ut till konsumenter för att hålla sig till trådens ämne. Notera dock mitt ordval, konsumenter! Att bo är nämligen att konsumera.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Byteshandel? Guld är ju just en valuta som skulle förenkla tillvaron vid ett sånt läge. Har du ett guldhalsband så kommer du nog alltid kunna byta till dig en säck potatis mot en eller ett par länkar. Skulle valutorna krascha idag så skulle det nog inte dröja länge innan det dök upp någon form av guldmynt.

För att koppla till tråden skulle jag hellre investera i fastigheter än guld. Det finns ett realt värde (som förvisso medför en underhållskostnad och krav på återinvesteringar) som skapar långsiktig nytta och en ständigt ökande efterfrågan som knappast kommer sina (och gör den det har vi större problem än valutakriser).

Så att i en tråd om bostadsbubblor förespråka guld känns för mig lite märkligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu misstolkar du mitt inlägg, jag om någon sågar kvartalsstyrning och tycker IKEA t.ex är bra exempel på vinnande strategier genom sin långsiktighet. Det som driver kvartalsstyrningen är de höga avkastningskraven, och på en handlad börs gäller det inte bara att ha HÖG avkastning, utan HÖGST. Då blir kvartalsstyrning snart resultatet.

Det är tyvärr det som är problemet. Det som lönar sig bäst på kort sikt lönar sig inte nödvändigtvis bäst på längre sikt. Se mitt exempel med att strunta i underhåll på maskiner ovan.
Högast kvartalstillväxt leder alltså inte med nödvändighet till högst långsiktiga tillväxt.

Kvartalskapitalism är som att köra MC och stirra ner i marken 3 meter framför sig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För att koppla till tråden skulle jag hellre investera i fastigheter än guld. Det finns ett realt värde (som förvisso medför en underhållskostnad och krav på återinvesteringar) som skapar långsiktig nytta och en ständigt ökande efterfrågan som knappast kommer sina (och gör den det har vi större problem än valutakriser).

Så att i en tråd om bostadsbubblor förespråka guld känns för mig lite märkligt.

Jag förespråkar inte guld.

Jag investerar gärna i fastigheter om jag kan få en tillräckligt hög avkastning relativt inköpspriset. Idag får man inte det i storstäderna. Däremot har jag insett att här i min byhåla kan mellan tummen och pekfingret få 15 % direktavkastning på en fastighet jag köper för att hyra ut så jag har faktiskt starkt övervägt det. Med belåning på det så kan man få en rejält hög avkastning.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Eftersom det knappt finns en politiker som är idealist och vidare så är väl bara en bråkdel av befolkningen välutbildad vilket väl ändå får sättas som krav för att kompetensen ska vara bevisad. Och dom som har andra karriärmöjligheter söker sig sällan till politiken.

Du söker alltså en minoritet, bland en minoritet. 10 % av 10 % är bara 1 %....

Man kan förvisso vara kompetent utan utbildning men sådan kompetens är svårbevisad.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Man kan förvisso vara kompetent utan utbildning men sådan kompetens är svårbevisad.

Medans atte deltagit vid ett antal föreläsningar, skrivit en mängd sidor om något någon annan redan kommit fram till blandat med en rad antaganden baserade på en vad en tredje utbildad konstaterat med ett givet antal försök, givit en korrekt signatur och en stämpel som bevisar att man minsann är bildad och per automatik bevisat kompetent... Idag är kompetent ännu ett förstört ord.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Svarade aldrig på detta.

1.) Jag gissar intuitivt att det guldmyntfoten gjorde det svårare att stimulera ekonomin vid dåliga tider eftersom våra politiker alltid "glömmer" att spara under goda tider.

2.) Ja, guld är bara en valuta som har sitt värde för att vi "kommit överens om det". Skillnaden är dock dess stabilitet eftersom ingen riksbank i världen kan tryck mer guld eller. Stabilitet kanske är fel ordval för stabilt relativt vad? Jag ser det snarast som stabilt räknat i arbetstid. Timlönen i kronor har förändrats enormt över tid, men timlönen i antal gram guld per timme har nog inte förändrats särskillt mycket dom senaste 200 åren.

Sen har vi ju kortsiktiga svängningar där guldet i kr/g kan dubblas eller halveras på några år.

Alla valutor har förr eller senare havererat just för att dom kunnat tryckas mer och förr eller senare kommer även dollar och euro haverera men jag säger inte att det kommer ske under vår livstid. Jag utesluter heller inte att det sker inom överskådlig tid med tanke på hur världsekonomin ser ut idag. Jag länkade tidigare till en berättelse från Argentina och Grekland skulle kunna bli nästa Argentina även om risken ser ut att ha minskat för tillfället. Om usa fortsätter att öka sin statsskuld så kan även dom hamna i kris, men det lär dröja ett antal år ännu för 100% av BNP är fortfarande hanterbart. Men den växer snabbt och man behöver nog bara extrapolera 7-10 år framåt i tiden så har dom 200%.

Byteshandel? Guld är ju just en valuta som skulle förenkla tillvaron vid ett sånt läge. Har du ett guldhalsband så kommer du nog alltid kunna byta till dig en säck potatis mot en eller ett par länkar. Skulle valutorna krascha idag så skulle det nog inte dröja länge innan det dök upp någon form av guldmynt.

Ta mig nu inte för en haverist som anser att man ska investera i guld. Guld är en på lång sikt dålig investering som aldrig växer. Det kan däremot vara en trygg hamn att vila i medan man väntar på nästa investering. Jag äger inget guld utöver kanske nåt mindre smycke eftersom jag fortfarande litar på vårt valutasystem.

Den dagen guld är tvunget att användas för att sköta sina inköp med så är det så illa att ingen ens skulle våga använda guldet som betalning..

Som investering och kapitalsäkring i ekonomiskt oroliga tider så funkar det nog men i ett havererat system så vill nog ingen blänka med guld i affären eller var man nu handlar.

Var det bara ett målande exempel så får du bortse från detta inlägg.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag förespråkar inte guld.

Jag investerar gärna i fastigheter om jag kan få en tillräckligt hög avkastning relativt inköpspriset. Idag får man inte det i storstäderna. Däremot har jag insett att här i min byhåla kan mellan tummen och pekfingret få 15 % direktavkastning på en fastighet jag köper för att hyra ut så jag har faktiskt starkt övervägt det. Med belåning på det så kan man få en rejält hög avkastning.

Avkastning på fastigheter utanför mellanstora och större städer är högre men det är även riskerna. Man kommer inte att kunna räkna med att värdena ökar på samma sätt som i storstäder. Men det finns chans till ett bra cash flow förutsatt att man får allt uthyrt och underhållet inte släpat efter. Gäller att välja sina objekt noga och hitta dess fulla potential.

Problemet med hyresfastigheter har varit att det varit höga fastighetspriser i förhållande till avkastningen efter att drift och underhåll räknats av från intäkterna. Resultatet har blivit att många fastigheter fått ett långt eftersatt underhåll. Lite cyniskt kan man säga att det inte varit någon tillfällighet att fastighetsägarna (privata och kommunala runt om i landet) sålt av fastigheter under åren som varit. Som hyresobjekt har de helt enkelt varit ointressanta att driva vidare. Det kan man tacka marknadsregleringen för.

Det kan även många bostadsrättsägare göra som fått möjlighet att köpa upp fastigheterna "billigt" även efter upprustning om man skött sina kort rätt i förhandlingen med fastighetsägarna i samband med köpet och fastighetens läge varit bra. Tyvärr är det nog så att en hel del fått lära sig ett och annat när det gäller fastigheter i samband med sina bostadsrättsköp. Fastigheter kräver en hel del underhåll. I synnerhet om det gäller äldre fastigheter där underhållet släpat efter i kanske 30- 40 år. Man har i princip bara lappat och lagat.

Får vi en fastighetskrasch framöver får vi se vilka det var som varit långsiktiga och vilka det var som lät kortsiktigheten ta överhand. Jag tror dock att det är privatpersonerna denna gången som är värst utsatt även om kanske ett par investmentbolag/fastighetsbolag som varit inne och spekulerat och betalt för mycket för sina fastigheter åker med.

Bolagen kanske spekulerat i att vi kommer att övergå till rena marknadshyror eller hoppats på att ombilda fastigheter till bostadsrätter som inte haft rätt potential för det. Eller så sitter de på totalrenoverade ombildade fastigheter sedan 2008 vars lägenheter man inte fick sålt. Nu kanske man sitter med ett bestånd där inte allt är uthyrt och en belåningsgrad som är direkt osund och bankerna och investerare flåsandes i ryggen.

Bland privatpersonerna finns det nog en blandad kompott. Kommer nog att visa sig att en del varit kräsen att bara bästa läge är gott nog trots att man kanske egentligen inte haft de ekonomiska förutsättningarna för köpet. Andra har helt enkelt bara levt över sina tillgångar under de glada åren. Utlösande faktorn måste i så fall vara att arbetslösheten ökar kraftigt. Räntorna kommer nog att vara pressade många år framöver om inget extremt inträffar som ändrar på förutsättningarna.

Våra folkvalda politiker har en viktig roll att spela. De kan över en natt ändra på förutsättningar genom att minska eller öka olika regleringar inom bank, bostads sektorn och säkert många fler. Om man ska ändra på spelreglerna gäller det nog att det sker successivt i en viss ordning. Historien har ju visat att vissa avregleringar fick oanade och allvarliga konsekvenser. Jag hoppas således att vi har kompetenta och kloka politiker som kan se förbi sina ideal när det krävs. Men man har inte ställts på prov än. Det kommer nog att visa sig.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Avkastning på fastigheter utanför mellanstora och större städer är högre men det är även riskerna. Man kommer inte att kunna räkna med att värdena ökar på samma sätt som i storstäder. Men det finns chans till ett bra cash flow förutsatt att man får allt uthyrt och underhållet inte släpat efter. Gäller att välja sina objekt noga och hitta dess fulla potential.

Problemet med hyresfastigheter har varit att det varit höga fastighetspriser i förhållande till avkastningen efter att drift och underhåll räknats av från intäkterna. Resultatet har blivit att många fastigheter fått ett långt eftersatt underhåll. Lite cyniskt kan man säga att det inte varit någon tillfällighet att fastighetsägarna (privata och kommunala runt om i landet) sålt av fastigheter under åren som varit. Som hyresobjekt har de helt enkelt varit ointressanta att driva vidare. Det kan man tacka marknadsregleringen för.

Det kan även många bostadsrättsägare göra som fått möjlighet att köpa upp fastigheterna "billigt" även efter upprustning om man skött sina kort rätt i förhandlingen med fastighetsägarna i samband med köpet och fastighetens läge varit bra. Tyvärr är det nog så att en hel del fått lära sig ett och annat när det gäller fastigheter i samband med sina bostadsrättsköp. Fastigheter kräver en hel del underhåll. I synnerhet om det gäller äldre fastigheter där underhållet släpat efter i kanske 30- 40 år. Man har i princip bara lappat och lagat.

Får vi en fastighetskrasch framöver får vi se vilka det var som varit långsiktiga och vilka det var som lät kortsiktigheten ta överhand. Jag tror dock att det är privatpersonerna denna gången som är värst utsatt även om kanske ett par investmentbolag/fastighetsbolag som varit inne och spekulerat och betalt för mycket för sina fastigheter åker med.

Bolagen kanske spekulerat i att vi kommer att övergå till rena marknadshyror eller hoppats på att ombilda fastigheter till bostadsrätter som inte haft rätt potential för det. Eller så sitter de på totalrenoverade ombildade fastigheter sedan 2008 vars lägenheter man inte fick sålt. Nu kanske man sitter med ett bestånd där inte allt är uthyrt och en belåningsgrad som är direkt osund och bankerna och investerare flåsandes i ryggen.

Bland privatpersonerna finns det nog en blandad kompott. Kommer nog att visa sig att en del varit kräsen att bara bästa läge är gott nog trots att man kanske egentligen inte haft de ekonomiska förutsättningarna för köpet. Andra har helt enkelt bara levt över sina tillgångar under de glada åren. Utlösande faktorn måste i så fall vara att arbetslösheten ökar kraftigt. Räntorna kommer nog att vara pressade många år framöver om inget extremt inträffar som ändrar på förutsättningarna.

Våra folkvalda politiker har en viktig roll att spela. De kan över en natt ändra på förutsättningar genom att minska eller öka olika regleringar inom bank, bostads sektorn och säkert många fler. Om man ska ändra på spelreglerna gäller det nog att det sker successivt i en viss ordning. Historien har ju visat att vissa avregleringar fick oanade och allvarliga konsekvenser. Jag hoppas således att vi har kompetenta och kloka politiker som kan se förbi sina ideal när det krävs. Men man har inte ställts på prov än. Det kommer nog att visa sig.

Jag är helt säker på att vi bara ser röken från stubinen nu, crescendot från 12 tummaren kommer att få dom flesta att häpna.

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Eftersom guld i princip saknar realvärde (ger inget förädlingsvärde på mer än någon pytteliten teknikfront) idag, vari ligger det bestående värdet?

Att metallen är extremt sällsynt och historiskt sett har det alltid varit en monetär metall hos all världens befolkning. Därför är jag helt övertygad om att guld alltid kommer ha kvar sin köpkraft och enligt mig ett extremt säkert pensionssparande.

crossniklas, ädelmetaller har ingen inbyggd tillväxt, det är en konstant. Ungefär som att ställa sig på en öde ö när havet stormar. Men man kommer aldrig fram till sitt mål så länge man stannar på ön.

Guld producerar ingenting i motsats till en företag som har personal som ägnar dagarna till att producera saker. Eller i motsats till mark som man kan odla skog eller potatis på. Eller för all del kan marken användas till att bygga bostäder att hyra ut till konsumenter för att hålla sig till trådens ämne. Notera dock mitt ordval, konsumenter! Att bo är nämligen att konsumera.

Nej visst är det så. Men jag ser guld som ett säkert sparande istället för pensionssparandet på banken. Men oavsett är jag övertygad att guldets värde i förhållande till fiat-valutor kommer överstiga alla normala sparformer. Jag själv äger inte direkt något guld, förutom mitt lilla rör med vask-guld. Mitt sparande har jag framförallt i silver (som idag inte är någon monetär metall).

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den dagen guld är tvunget att användas för att sköta sina inköp med så är det så illa att ingen ens skulle våga använda guldet som betalning..

Som investering och kapitalsäkring i ekonomiskt oroliga tider så funkar det nog men i ett havererat system så vill nog ingen blänka med guld i affären eller var man nu handlar.

Var det bara ett målande exempel så får du bortse från detta inlägg.

Ja, en kalashnikov kanske är den bästa investeringen om man är en riktig pessimist.

Men jag tror nog att guld alltid kommer gå att använda som betalningsmedel. Jag tror att folk ganska snabbt skulle lära sig använda guld som betalningsmedel. Alla skulle nog inte göra det men det finns alltid flexibla individer och framtiden ligger alltid hos de anpassningsbara. Och du behöver ju inte ta med dig ett halvt kilo guld när du ska till butiken och handla en limpa.

Men visst, i ett kollapsat samhälle skulle det nog finnas mycket anarki och vilda västern.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har ni inte uttömt ämnet än!? :D:D:D
Hr ni blivit något klokare? När ni enats om hur det kommer bli, kan inte någon PMa mig då så att jag vet!?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Risken ligger nog främst på att man kanske så småningom står utan hyresgäster i en kommun som krymper lite varje år. Jag har dock noterat att det verkar vara byarna runt ikring som främst avfolkas och det centrala samhället är nog ganska konstant. Byggs nya hyresfastigheter varje år och dessa blir uthyrda.

Vad gäller värdet på fastigheten så betraktar jag det som spekulation och jag tror eg värden kommer vara konstant för det har det varit de senaste 20-30 åren. Värdet är så lågt att man snart kan ta pengarna från bakfickan så fallhöjden är marginell. Eftersom hyresnivåen så pass hög relativt inköpet så tycker jag nästan att värdet nu borde börja öka i takt med hyreshöjningarna som ju kommer automatiskt med inflationen. Men även med en viss värdeminskning varje år så blir det bra avkastning.

I storstäderna är fallhöjden betydligt större vilket jag definierar som en större risk.
Måste man lägga in en förväntad ökning av värdet på fastigheten för att det ska bli en god affär tycker jag affären har blivit väldigt riskabel.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Risken ligger nog främst på att man kanske så småningom står utan hyresgäster i en kommun som krymper lite varje år. Jag har dock noterat att det verkar vara byarna runt ikring som främst avfolkas och det centrala samhället är nog ganska konstant. Byggs nya hyresfastigheter varje år och dessa blir uthyrda.

Vad gäller värdet på fastigheten så betraktar jag det som spekulation och jag tror eg värden kommer vara konstant för det har det varit de senaste 20-30 åren. Värdet är så lågt att man snart kan ta pengarna från bakfickan så fallhöjden är marginell. Eftersom hyresnivåen så pass hög relativt inköpet så tycker jag nästan att värdet nu borde börja öka i takt med hyreshöjningarna som ju kommer automatiskt med inflationen. Men även med en viss värdeminskning varje år så blir det bra avkastning.

I storstäderna är fallhöjden betydligt större vilket jag definierar som en större risk.
Måste man lägga in en förväntad ökning av värdet på fastigheten för att det ska bli en god affär tycker jag affären har blivit väldigt riskabel.

Jag provade på att äga ett mindre hyreshus (sex lägenheter) för några år sedan.
Räkna med ett jeffla gnäll på allt från hyresgästerna.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag provade på att äga ett mindre hyreshus (sex lägenheter) för några år sedan.
Räkna med ett jeffla gnäll på allt från hyresgästerna.

Hehe, finns inget folk som är så bortskämda som hyresgäster.

Skulle dom sen vara ensamstående tanter i högre ålder är det helt kört.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att metallen är extremt sällsynt och historiskt sett har det alltid varit en monetär metall hos all världens befolkning. Därför är jag helt övertygad om att guld alltid kommer ha kvar sin köpkraft och enligt mig ett extremt säkert pensionssparande.

"Helt övertygad" :D

Har du hängt för mycket på avpixlat nu igen?

Här får du ett bra lästips istället, övergripande de grundläggande dragen om hur saker fungerar. Där får du också bilden att dina förebilder fastnat 1942 och varför det inte fungerade.

http://www.bokus.com/bok/9789144055701/makroekonomi-teori-politik-och-institutioner/

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år