Vad är risken med fallande bostadspriser?

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
For att svara pa den ursprungliga fragan, sa tror jag att risken med fallande bostadpriser ar ALLT. Gissar att mesta skulden varlden over ar bostads relaterad, och sjunker priserna under en viss niva finns stor risk att allt rasar.

Kan villigt erkanna att jag kan nastan NOLL om det som diskuteras i traden, detta ar mina personliga hogst oprofessionella asikter, och tror mig inte ha nagan javla aning om framtiden

:)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
For att svara pa den ursprungliga fragan, sa tror jag att risken med fallande bostadpriser ar ALLT. Gissar att mesta skulden varlden over ar bostads relaterad, och sjunker priserna under en viss niva finns stor risk att allt rasar.

Kan villigt erkanna att jag kan nastan NOLL om det som diskuteras i traden, detta ar mina personliga hogst oprofessionella asikter, och tror mig inte ha nagan javla aning om framtiden

:)

Mina källor är div. forskare inom ekonomi och affärssystemsstöd, SEB:s chefsekonom och utvecklare av de program som utgör robothandeln. Bland dessa är du den enda som påstår att det är kalasbra och riskfritt.

Undrar vem jag väljer att förlita mig på?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vad känner är den viktigaste biten är att få möjligheten att verkligen grotta ned sig i kausala samband i kända fall.

Det finns väl inget tidigare fall där "vi" varit så högt belånade jämfört med inkomst? :va

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Och "maximera egennyttan" är väl på intet sätt negativt? Eller vad vill du få fram? Om du har 100 kronor så bör du enligt ovan nyttja dem så att du får ut största möjliga nytta av dem. Fast du kanske köper ost på statoil på väg hem från ICA bara för att det är dyrt och du inte vill nyttomaximera? Likaså med jobb. Alla vill väl få så bra betalt som möjligt per insats. Eller du kanske hellre sliter där du vantrivs för 120:-/h än att jobba där du trivs för 180:-/h?

Självklart vill jag har den bästa produkten till minsta kostnaden, jag är inte dum. Men det går inte att avfärda att steget därifrån till girighet inte är så långt. Denna tunna gräns än enkel att trampa över, särskilt när ekonomin är ett så stort inslag i människans liv händer det lätt att moralen skjuts åt sidan, en moral som visserligen är socialt kontruerad men som vi alla verkar ha som mål att leva eftersom vi är "civliserade, moderna och fina människor".

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Mina källor är div. forskare inom ekonomi och affärssystemsstöd, SEB:s chefsekonom och utvecklare av de program som utgör robothandeln. Bland dessa är du den enda som påstår att det är kalasbra och riskfritt.

Undrar vem jag väljer att förlita mig på?

Forlita dig pa?

Du har gjort ett pastaende ang Robot handel. Jag forsoker fa dig att forklara vad faran ar da den inte ar uppenbar for mig.

Sa en gang till:
Vad handlar dessa robotarna med och vilken risk utgor dom? (forutom den uppenbara, och inte forsumbara risken for anvandaren)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/oecd-raknar-med-lagre-tillvaxt_7762310.svd

OECD konstaterar att det svenska banksystemet bär med sig potentiella risker och kostnader. Även om det matchas av betydande tillgångar, så gör hushållens stora skuldsättning dem sårbara för fall i huspriserna, en höjning i realräntorna eller stigande arbetslöshet. En oordnad minskad skuldsättning skulle påverka banksektorn.

Ett mer effektivt ramverk för den finansiella övervakningen med en väl utvecklad makrotillsyn och med lämpliga verktyg skulle hjälpa till att ta itu med dessa risker. Rollfördelningen mellan Riksbanken, Finansinspektionen, Riksgälden och finansdepartementet bör tydliggöras i detta sammanhang.

De striktare likviditetskraven som väntas gälla inom kort och planer för att höja riskvikterna för bolån är välkomna. Ett införande av bruttosoliditetskrav (leverage ratio) för bankerna skulle också vara viktigt, skriver OECD.

OECD rekommenderar åtgärder för att ta itu med strukturproblemen på bostadsmarknaden, i form av reformer för att öka utbudet av hyreslägenheter, förenklad byggprocess och ökad konkurrens i byggsektorn. Detta skulle också stärka välfärden och öka arbetskraftens rörlighet.

Ett förslag är också att fasa ut restriktionerna för hyreslägenheter, inklusive möjligheten att köpa en bostad för att sedan hyra ut den. Dessutom bör hyreskontrollen fasas ut för att få ett system närmare marknadshyror.

Skattesystemet bör göras mer främjande för en optimal allokering av välståndet, och därmed höja den potentiella tillväxten. Låga fastighetsskatter har bidragit till att höja bostadspriserna. Även om det är politiskt svårt bör skatten på egnahem höjas för att få denna beskattning av dessa tillgångar mer i linje med beskattningen av andra tillgångar, alternativt att ta bort möjligheten till ränteavdrag. Beskattningen av finansiella tillgångar bör också göras enklare och mer neutral.

Egentligen inget nytt som framkommit. Men det tål att beaktas likväl.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Höll med om allt, men ville fylla ut den här lite bara.

Vad känner är den viktigaste biten är att få möjligheten att verkligen grotta ned sig i kausala samband i kända fall. Kan man alla underliggande förutsättning, triggers och utfall - samt får en modell att bygga upp det på (forskning mao) och att man får göra det med 8 olika modeller och scenarion, så ökar oddsen rätt rejält att man kan hitta en egen lösning för den 9e varianten och justera de modeller man kan så att det stämmer med den nya (okända) situationen.

Långt ifrån alla är dock analytiker av det slaget. Jag är det nog inte. Jag är rätt street smart, har hyfsade instinkter när det gäller affärer och är duktig på att trixa med processer lite utanför lådan. Ser snarare en framtid som controller/BI eller senare någon form av operativ chef snarare än analytiker eller styrelseproffs. Jag har dock några i klassen som är sjukt duktiga på analysdelen, men som ofta saknar "hands on" förmågan när det kommer till riktig problemlösning. Var man till sin plats i båten :)

Måste vara denna båt du menar:tungan

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lite, ja.

Högskolepoäng ger kanske inte alla svar, men väl i högre grad rätt frågor. Hantverk såsom bokföring eller förmågan att göra en regressionsanalys behöver man inte HP för. När det kommer till att lösa komplexa problem som saknar känd lösning så finns det kanske en orsak till att de allra flesta "genier" kommer ifrån eller tillhör något universitet.

Ja du får ursäkta att en arbetare försöker förstå sig på detta då!

Men som jag förstår det så är det dessa genier som gett pöbeln incitament att belåna sig över sitt bättre vetande med ett löfte om att en bostad är en Borg, en alltid ökande investering och att ett eget ägande aldrig kan slå bakut.

Detta för att mindre bemedlade skall kunna ha ett eget långsiktigt hållbart boende. Och dessa modeller har man tagit fram helt utan tanke på egen överdriven vinning och med ett tänk på en hållbar nationalekonomi.

Nu är ju jag glad för metaforer och det kan liknas med att ge sina barn godis varje dag och säga att det är ok bara man borstar tänderna, och sen när dom sitter under borren så säger man " det där borde du ju förstått själv" när man själv är den största boven i tandläkardramat.

Jag tror det är mindre än 2 år sedan Ingves gick ut med att man såg fastighetsbelåningen som ett orosmoln och ca 1,5 år sedan Borg vågade ta orden i sin mun. Och det är dom som folk lyssnar på när dom ser nyheterna på kvällen.

Vad menar jag då? Jag säger som Uggla "vem i hela världen kan man lita på?" När tom dom 2 som säkert har mer än 15 HP inte reder ut att ens komma i närheten av vad verkligheten slutar.

Så där, då har jag återigen förklarat min ståndpunkt till att ekonomer fetsuger.

Men skit i det för här på SH hittar man ju folk som vet och kan förklara hur det funkar.

Fårk behöver någon med en herdestav, har vi ingen så springer vi ihjäl oss i ren hybris.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja du får ursäkta att en arbetare försöker förstå sig på detta då!

#Text...#

Så där, då har jag återigen förklarat min ståndpunkt till att ekonomer fetsuger.

Men skit i det för här på SH hittar man ju folk som vet och kan förklara hur det funkar.

Fårk behöver någon med en herdestav, har vi ingen så springer vi ihjäl oss i ren hybris.

Eftersom hela det där resonemanget liknar:

"Igår var jag ledsen. Igår regnade det. Alltså är jag ledsen när det regnar!"

Så lägger jag ner där.

Nu har jag och flera andra flera gånger förklarat skillnaden mellan förmåga och kunskap, att de som kan sällan är de med beslutsrätt, och att politiker mf. med beslutsrätt inte vågar ta "rätt" beslut av olika kulturella och andra orsaker såsom "group think" etc..

Backar du till den där nivån som replik på det så lägger vi ner.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Eftersom hela det där resonemanget liknar:

"Igår var jag ledsen. Igår regnade det. Alltså är jag ledsen när det regnar!"

Så lägger jag ner där.

Nu har jag och flera andra flera gånger förklarat skillnaden mellan förmåga och kunskap, att de som kan sällan är de med beslutsrätt, och att politiker mf. med beslutsrätt inte vågar ta "rätt" beslut av olika kulturella och andra orsaker såsom "group think" etc..

Backar du till den där nivån som replik på det så lägger vi ner.

Fegt. Jag gav ju alla möjligheter till att du skulle få mästra lite till med namedropping och annat.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fegt. Jag gav ju alla möjligheter till att du skulle få mästra lite till med namedropping och annat.

Rätt lågt driv för att mästra. Däremot finns det tusen perspektiv på frågorna som kan diskuteras på ett rätt givande sätt, jag har ett perspektiv, en sociolog ett annat, en finansråtta ett tredje och en politiker(påstår han/hon iaf) ett fjärde.

Att bemöta innehållslösa inlägg däremot? Då har jag en hel hög artiklar jag egentligen borde läsa istället för att sitta här (vilket jag iofs BORDE oavsett :D).

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Agile här är lite uppgifter om skuldsättningsgrad. Publicerades i November månad som du kan se om du öppnar länken sist.

De svenska hushållens skuldsättningsgrad har ökat snabbt de senaste tio åren, och är nu cirka 170 procent. Alla länder, utom Norge, har drabbats av problem på bostadsmarknaden när skuldsättningsgraden har nått sådana nivåer.
Det sade vice riksbankschefen Per Jansson vid en utfrågning i riksdagens finansutskott på torsdagen.
Han konstaterade vidare alla de länder som drabbats av problem på bostadsmarknaden också har drabbats av mycket stora problem på arbetsmarknaden. I Irland har bostadspriserna fallit omkring 40 procent realt, och där tredubblades arbetslösheten.
Per Jansson påpekade också att skuldsättningsgraden 170 procent är ett genomsnitt, många hushåll har inga skulder alls medan skuldsättningsgraden för nya bolåntagare i Stockholm ligger på 600 procent.
Han konstaterade samtidigt att hushållens förmögenhet totalt väl överstiger skulderna, men rensat för låsta pensionsförmögenheter och fastigheter är den likvida förmögenheten betydligt mindre.
"Alla resurser är inte tillgängliga om det skulle bli problem", sade han.
Per Jansson anförde detta som ett skäl att han såg skäl att inte sänka reporäntan utan nöja sig med en sänkning av räntebanan vid det penningpolitiska mötet i oktober.
Ytterligare ett skäl var enligt Per Jansson att beräkningar i den penningpolitiska rapporten visade att en räntesänkning nu endast skulle ge marginella effekter på inflationen på kort sikt, och samtidigt skapa risker för att inflationen stiger över målet på längre sikt.
"Det är beklagligt att inflationen är låg på kort sikt, men det är svårt att göra något åt det med styrräntan", sade han.
Enligt Per Jansson kan styrränteförändringars effekt på den ekonomiska aktiviteten och inflationen på kort sikt också vara svagare än vad som antas i Riksbankens modeller. Detta eftersom mycket av den nuvarande svagheten kan kopplas till att hushåll och företag är försiktiga på grund av oro för utvecklingen i omvärlden.

http://bors-nliv.svd.se/index.php/news/detail/691368dc-8cb7-4a2d-9d73-0b6c08d678e7

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Rätt lågt driv för att mästra. Däremot finns det tusen perspektiv på frågorna som kan diskuteras på ett rätt givande sätt, jag har ett perspektiv, en sociolog ett annat, en finansråtta ett tredje och en politiker(påstår han/hon iaf) ett fjärde.

Att bemöta innehållslösa inlägg däremot? Då har jag en hel hög artiklar jag egentligen borde läsa istället för att sitta här (vilket jag iofs BORDE oavsett :D).

Vilket i slutändan betyder att samtliga sitter och fantiserar utan en aning om vad utgången blir av (eventuella) beslut.
När det sedan går åt helvete kan man skylla på någon annan part.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vilket i slutändan betyder att samtliga sitter och fantiserar utan en aning om vad utgången blir av (eventuella) beslut.

Fast grejen är att det finns INGEN som kan VETA vad som händer i framtiden, mig veterligen finns det ingen kristallkula som det gör i sagornas värld.
Ekonomin är så komplex att det går inte att förutse vad som komma skall. Krig, företags ändrade beteende, diktaturfall, regeringsändringar, ändrade lagar, skattelättnader, konkurser osv osv osv gör alla att läget ändras.

Det enda man kan göra som privatperson är att göra sitt bästa på jobbet vilket minskar risken för att man förlorar det, man kan se över sin buffert så man har att ta av och sist så kan man skapa sig en reservplan för vad man skall göra om skiten träffar fläkten.
Fick lära mig tidigt att man skall inte investera i saker man inte kan lämna och det gäller boende också.

Att som VBK påstår att får behöver en herde så säger jag att jag själv är inget får... om något så en fri fågel som bestämmer själv var jag bygger mitt bo och skulle grenen det sitter på gå av så bygger jag nytt bo i ett annat träd.
Att gå runt och förvänta sig att personer på styrande position säger saker som ger garantier för mig enskilt, ja då har man klart större tilltro till systemet än vad som är nyttigt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Vilket bygger på antagandet att "verkligheten" är en exakt vetenskap, så är det inte.

Det finns typologier som särskiljer situationers beskaffenhet med begrepp som; enkel, komplicerad, komplex & kaotisk etc. Naturvetenskapen och allra helst matematiken är i värsta fall komplicerad, men sällan komplex. När det gäller samhällsekonomi är den i princip alltid komplex eller kaotisk. Antalet integrerade variabler är så stort att det är helt omöjligt att med säkerhet förutse mer än ett halvt steg framåt, något ingenjörer brukar ha lite svårt att acceptera.

Man kan teoretisera och säga att om det blir uppror i ett oljeland så påverkas produktionen, som påverkar exporten, som påverkar oligopol-balansen och världsmarknadspriset, som påverkar industrins marginalkostnad, som påverkar... ...som påverkar räntan, som påverkar bostadsrättspriset.

En sådan kedja är normalt korrekt, och man kan med ganska stor säkerhet säga att bostadspriserna sjunker pga minskat oljeproduktion. Problemet är att det bara är en av många faktorer, så bostadspriserna kanske ökar med 10% under samma period varpå (normalt icke-ekonomer) påstår att oljepriset saknar korrelation med bostadsmarknaden. Men om oljepriset INTE förändrats kanske bostadspriserna ökad med 12-14% istället, men det går aldrig att empiriskt bevisa, och kommer aldrig att gå annat än genom modelleringar vilket återigen blir ett teoretiserande av en komplex verklighet.

Ovan problematik med att finna empiriskt stöd är också en stor orsak till att mikroekonomi vunnit mer intresse än makro, för där går det oftast att testa och finna mer hands on bevis för sin teori.

-------------

Så blir summan att alla som inte förstår och/eller accepterar ovan avfärdar all ekonomiforskning/-teori med att det bara "gissas" och att ingen vet något egentligen.

------------------

Det problem jag kan köpa däremot är att det ofta läggs stor vikt vid, säg kanske tre, kända förändringar i omvärlden. Och dessa tre ges alltför stor vikt vid analysen vilket ger ett felaktigt resultat. Mer fokus kanske borde ligga vid att söka efter de tusen variabler man inte (ännu) fångat upp och försöka bredda analysen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år