1. Ja, men till skillnad från de som jobbar med det så har de en djupare förståelse för vad som egentligen hände för ett år sen.
Var far du allt ifran? Dom som verkligen vet vad som hande forstod det INNAN det hande
2. Precis.. Du säger det ju själv. Ett "felaktigt värde" är problemet. Nu känns det som att du så totalt gått på säljsnacket helt utan kritik.
Kan du forklara vad dom har farliga Robotarna (har dom anstallt T1000 eller?) handlar med och hur det ar en risk for ekonomin eller skulle vara daligt for marknaden?
Har sjalv hallt pa med 'ROBOT' handel nagra ar, dvs vi hade ett antal olika dataprogram att hjalpa till med info, autotrading, diverese spreadar osv sa jag har lite insikt i amnet. Var far du din info ifran?
Jag utgar fran att du vet att handeln i de instrument som utloste 'krashen' aldrig har handlats elektroniskt..?
Problemet med robothandeln är inte vad som händer när allt är perfekt, utan vad som händer när någon förväntan skiljer för mycket från toleranserna, och de är små, jättesmå. Problemet uppstår när man jobbar med att göra vinster på en räntepunkt, som ska ge 10 gånger högre avkastning på nåt derivat, som ska ytterligare 10 gånger högre avkastning på X som ska gångras med 10 mot Y osv.. Fintanke för en duktig analytiker. Problemen uppstår när rantan faller 40 punkter, och de andra instrumenten slutas handlas pga nåt rykte i herrbastun.
Dessutom är aldrig IT helt säkert. En större svensk bank höll på att kollapsa för att ett företag la en valutaorder som låg utanför gränsvärdena vilket gav ett överslag som i systemet skapade en order ca 3000 ggr större än Sveriges BNP.
Dessa problem ar forst och framst problem for dom som anvander Robotar (dataprogram). Det finns inte mycket risk for marknaden i ovrigt och att det skulle kunna utlosa nagon storre krash har jag aldrig hort nagon pasta.
Det du namner med den svenska banken ar ganska vanligt, och stoppas normalt sett av borsens sakerhets funktioner. Vi hade en liknande grej da en kille satte vardet 2.5 istallet for -2.5 i en spread pa tyska statsobligationer, hade kopplat bort interna sakerhets funktioner, blaste ut spreaden och kostade oss lite pengar. Det hela stoppades av eurex sakerhets sparrar.
Som sagt, beratta garna vad dom gor och hur det utgor en risk for nagon annan an anvandaren?
Jag kan rekommendera dokumentären Inside Job för den som är intresserad av "finanskrisen". Mkt sevärd (för alla) och förklarar på ett bra sätt hur bubblan blåstes upp, hur det ignorerades, och varför luftslottet till slut sprängdes.
Men vilket luftslott har sprangts da? Vad jag kan se ar det samma skit, fast nu mer uppblast?
Nu känns det som att de sansat sig efter Lehman och insett att saker KAN skita sig
Lehmans.. Tror inte den affaren har nagon storre inverkan pa nagonting.. Tror inte nagon privat kund eller investerare (forutom aktieagare) forlorade nagot dar. Nagra OTC kontrakt lar ju ha blivit vardelosa men det var nog allt
Allting blev uppkopt av andra banker (som tjanade kosing pa affaren), tex Trading (i alla fall i London) upphorde inte alls, de bytade inte ens telefonlinjer men hette efter nagra veckor Nomura
Det var ett skramselskott som hade noll egentlig inverkan