Där har du faktiskt fel. Nominellt är det såklart väldigt mycket mer, realt ungefär detsamma. Men PPP-justerat realt är det tämligen stor skillnad (köpkraftsjusterat). Man får alltså ´samma cola, köttbit och t-shirt som förut, men de har slängt på en milkshake och ett par foppatofflor också för samma arbetstimme.
(SHIT vad pedagogiskt)
Överlag håller jag nog med. Många "bor bort sig" i statusjakten..
Skulle snarare säga att när man buntar ihop en riktigt stor bunt med riskabla lån så minskar risken av matematiska skäl.
Ungefär som när man slår en tärning och man kan få allt mellan 1 och 6, men slår man en miljon tärningar så får man i genomsnitt 3,5 med väldigt liten spridning.
Ekonomens definition på risk är alltså volatilitet och den minskar enligt ovan. Problemet kommer när exempelvis arbetslösheten minskar för hela gruppen och för att gå tillbaka till tärningarna så blir genomsnittet hetl plötsligt inte längre 3,5 utan 3 och därmed har ett stabilt positivt kassaflöde omvandlats till en katastrofal förlust.
Sitter ni fortfarande här och försöker spå i framtiden!?
Varför var räntan så hög tror det var 80-90 tal typ 15 %. Kan den nå liknande höjder igen? Många skulle få problem o betala..?
När man kollar historiskt känns ju de höga räntorna mer verklighetsanpassade.. Eller va man ska säga..
Agile och daniz, Jag tror inte våra ekonomer och politiker är så värst mycket kompetentare idag än på 90-talet. Och mycket av de som gäller idag kommer vi skratta åt om 20-30 år.
Men det som främst skiljer sig 80 och 90-talet mot idag är att på den tiden låg det i kulturen att inflationen skulle vara hög. Det har vi inte idag och därmed tror jag vi kan slippa räntor på 15 %. Sen vet man ju inte hur världen ser ut om 20 år. Ingen trodde väl för 20 år sedan att 3 % räntor var möjliga. Eller negativa obligationsräntor men idag står vi där.
Vi lever i en värld där våra ekonomer och politiker försöker lösa ett enormt skuldproblem genom att öka skuldbördan ytterligare.
Det är tragikomiskt och världen kommer skratta åt det om 30 år.
Polikterna är nog helt rätt inte mer kompetenta, rätt. Men "de som styr" ekonomin är det med all sannolikhet. Då var det just politikerna som helt utan egentlig ekonomisk kunskap hade mandaten att besluta om räntor och valutavärden. Riksbankens emancipation är nog det bästa som hänt sverige i det avseendet.
Text...
Däremot kanske den historiskt höga inflationen kan förklara vårt skuldbeteende? "Ett lån på 1 msek är ju ändå inte så mkt om 10 år"! Den tiden är nog förbi, och vi kommer behöva betala våra skulder med ett betydligt mindre gap mellan det nominella och reala värdet. Något som förmodligen inte får bostadsmarknaden att krascha, men sannolikt stagnera och i reala termer, kanske backa.
Internationellt håller jag med, ur ett Svenskt perspektiv så skrattar man ju åt det redan idag.
Jag tvivlar dock (lite som med kreditavregleringen) på att världens ekonomer trycker på det här. Snarare en fråga om public choice och politiker som inte vågar vara den som talar ut om det stålbad som krävs i rädsla av att förlora röster. Se på Grekland bara, ett skolboksexempel på demokratins misslyckanden.
Jag tror varken politikerna eller ekonomerna är mycket smartare idag än de var på t ex 70, 80 eller 90- talet. Ekonomerna har mer statistik och ekonomiska teorier att luta sig mot. Det är lätt att titta i backspegeln vad föregångarna gjort för misstag.
Vi lever i en värld där våra ekonomer och politiker försöker lösa ett enormt skuldproblem genom att öka skuldbördan ytterligare.
Det är tragikomiskt och världen kommer skratta åt det om 30 år.
Det jag ser som intressant är när inflationen blir så hög att valutan tappar förtroende. Frågan är bara när och vad som hinner utlösa valutakrisen.
Vilken inflation då?
Varför skulle den bli så hög?
Framför allt dollarn med dess låga förtroende. Men som i sin tur sprider sig till övriga valutor. Varför skulle inte inflationen lyckas bli hög? Systemet bygger ju på att öka skuldsättningen hela tiden. Jag ser noll chans att bankerna skulle sluta "stimulera" marknaden med nya krediter. Helt enkelt att köra så långt det går till valutan ses som dasspapper...
Du ser alltså inte att världen verkar ha lärt sig nåt från 30-talet, och att i stort sett alla centralbanker har ett tydligt satt inflationsmål på 1,5-4%? Eller att en hög inflation om något sänker ett land snarare än tvärtom? Eller att det tom är så att en låg (lägre än omvärlden) inflation ÖKAR var lands konkurrenskraft?
De har garanterat inte lärt sig ett dugg! En FIAT-valuta som saknar uppbackning är dömd att misslyckas. Det har den alltid gjort i historien och likaså kommer denna att göra det.
Historien upprepar sig igen. Ekonomin kan inte växa exponentiellt i en ändlig värld. Om inte marknaden själv klarar att göra det måste centralbankerna ösa in med nya krediter. Tyvärr, men jag ser inte på något sätt att bankerna har lärt sig av historien.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|