Vad är risken med fallande bostadspriser?

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag är en av alla dessa som har gått och trott på fallande bostadspriser de senaste 10 åren. Men inte fan har det hänt. Utan folk har bara lånat och lånat...

Nu gick det så långt att vi köpte ett radhus fastän jag fortfarande tror att korthuset kommer rasa. Däremot har jag tagit höjd för att klara av att räntan kan komma att ligga på 20-25% under en längre tid.

Mitt tänk är tydligen ren idioti enligt många vänner som köper stooora flashiga hus med löner som är ganska mkt lägre än vad jag och damen drar in. Så nu väntar jag bara på att kunna shoppa fina webergrillar och märkesprylar av folk som har levt i en fantasivärld:).

Skickat från min A0001 via Tapatalk

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För min del känns ränteavdragen för lån fel(har bostadslån själv), har man råd att låna pengar så ska man få lägre skatt

Javisst. Men då bör rimligen vinstskatten på huset först värderas mot indexförändring över den tid du stått som ägare. Idag betalar den som ägt ett hus även vinst på ren penningutveckling.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag är en av alla dessa som har gått och trott på fallande bostadspriser de senaste 10 åren. Men inte fan har det hänt. Utan folk har bara lånat och lånat...

Nu gick det så långt att vi köpte ett radhus fastän jag fortfarande tror att korthuset kommer rasa. Däremot har jag tagit höjd för att klara av att räntan kan komma att ligga på 20-25% under en längre tid.

Mitt tänk är tydligen ren idioti enligt många vänner som köper stooora flashiga hus med löner som är ganska mkt lägre än vad jag och damen drar in. Så nu väntar jag bara på att kunna shoppa fina webergrillar och märkesprylar av folk som har levt i en fantasivärld:).

Dito! Och kommer ledigt att ha löst lånet före 60.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Det är också en grej jag har reagerat på. Folk fattar inte varför vi lägger upp amorteringen så att vi är skuldfria när vi är pensionärer.

"Men priset på huset kommer ju stiga flera miljoner tills dess"

Jaha, stiger priset i långsammare takt om jag inte amorterar?

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 ktm 1290 superduke
Javisst. Men då bör rimligen vinstskatten på huset först värderas mot indexförändring över den tid du stått som ägare. Idag betalar den som ägt ett hus även vinst på ren penningutveckling.

Ja och sen har vi den lilla fastighetsavgiften med.
Nej.avreglera hela fastighetsmarknaden:
1.Inga Ränteavdrag
2.Inget bolånetak (låt banken bestämma hur mycket de vill låna ut)
3.Inget amorteringskrav (låt banken bestämma)
4.Ingen fastighetsavgift.
5.Ingen reavinstbeskattning vid försäljning(fastigheten är redan betald med skattade pengar).
6.Fri hyressättning av hyresrätter
7.Sänk byggmomsen för att öka byggandet.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Finns ingen politiker som inte kommer försöka rädda medborgarna när bostadskrisen kommer. Ingen fråga ligger närmare alla oavsett bakgrund, status eller ställning - hemmet.

Samtidigt tycker jag alla politiker borde se det rimliga i att sluta försvara ränteavdragen. De är bara symptom på en skev marknad, och bör avvecklas snarast.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är också en grej jag har reagerat på. Folk fattar inte varför vi lägger upp amorteringen så att vi är skuldfria när vi är pensionärer.

"Men priset på huset kommer ju stiga flera miljoner tills dess"

Jaha, stiger priset i långsammare takt om jag inte amorterar?

Precis så resonerar jag och fästmön också, vi har lagt amorteringen så vi är skuldfria vid 60.

Folk som sitter på flermiljonslån och bara har råd med räntan måste ju begripa att det går åt helvete den dagen dom tänkt sluta jobba, dom har inte råd att bo kvar och chansen att det finns lediga hyresrätter som är billiga nog för två fattigpensionärer är nog rätt liten.

Speciellt om bostadsmarknaden rasat, då har man tvingats sälja huset, har ett par hundra tusen i skulder och får bo i en kartong under bron om inte nån släkting förbarmar sig.:gnissla

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
För några veckor sen, när ena lånet var av-amorterat och skulle flytta amorteringen till nästa, "hur mycket vill Ni amortera?" "vi tar samma belopp som på det andra lånet." "Nej nej! Så mycket får Ni inte amortera!"

Skrattade till och trodde han skämtade men det gjorde han inte, förklarade skrattande att antingen så fixade han så jag fick amortera det jag ville eller så skulle jag se mig om efter en bank som tillät att jag betalade tillbaka det jag lånat....tog ett tag sen då fick jag "en specialare".......

Va fan, är tanken att man ska sitta i skuld för alltid?
Sjukt!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
För några veckor sen, när ena lånet var av-amorterat och skulle flytta amorteringen till nästa, "hur mycket vill Ni amortera?" "vi tar samma belopp som på det andra lånet." "Nej nej! Så mycket får Ni inte amortera!"

Skrattade till och trodde han skämtade men det gjorde han inte, förklarade skrattande att antingen så fixade han så jag fick amortera det jag ville eller så skulle jag se mig om efter en bank som tillät att jag betalade tillbaka det jag lånat....tog ett tag sen då fick jag "en specialare".......

Va fan, är tanken att man ska sitta i skuld för alltid?
Sjukt!

Äh ja. Det är hela idén med bankverksamhet. Fånga kossan och mjölka till den dör.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Äh ja. Det är hela idén med bankverksamhet. Fånga kossan och mjölka till den dör.

Det sjuka är att han sa att det inte var lagligt, en förvirrad säljare såklart men ändå, vi har ju inte bunden ränta just för att kunna byta/lösa när vi känner för det.
Kunde få göra en engångs-amortering, spara ihop en hög att kasta in närhelst vi ville men att varje månad få amortera ett så stort belopp skulle vi inte få....

Fan, jag som är kass på att spara men en klippa när det kommer till att betala, skulle säkert bränna den högen på däck eller nåt om jag skulle ha dom tillgängliga, amorterat är amorterat.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
En annan sak som jag la märke till när vi gick på visningar precis innan amorteringskravet gick igenom var att folk resonerar väldigt konstigt. Folk hade mer inställningen att "så här mkt får vi låna" istället för mitt "så här mkt är just detta huset värt".

Blev idiotförklarad när jag hoppade av budgivningar för "du behöver ju bara lägga 15k till för att höja 100k. Folk verkar bara tro att det är kontantinsatsen som kostar...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Nej, det finns inget rimligt i att man ska få kvitta underskott av kapital mot inkomst av tjänst. Det är helt olika spelplaner.

Däremot så ska man få alltid få kvitta inkomst av kapital mot räntekostnader eller andra former av kapitalförluster.

För övrig så har inflationen definierats ganska nära nollan en rad år nu så skillnaden i reel utveckling är ganska liten. Och övrig kapitalinkomster har också alltid beskattats relativt noll, inte relativt inflationen.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En annan sak som jag la märke till när vi gick på visningar precis innan amorteringskravet gick igenom var att folk resonerar väldigt konstigt. Folk hade mer inställningen att "så här mkt får vi låna" istället för mitt "så här mkt är just detta huset värt".

Blev idiotförklarad när jag hoppade av budgivningar för "du behöver ju bara lägga 15k till för att höja 100k. Folk verkar bara tro att det är kontantinsatsen som kostar...

Så är det, banklånen är den nya hyran. För 40 år sedan tänkte folk att de ägde sina hus. Idag äger banken ditt hus och du hyr det bara.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
1.Inga Ränteavdrag
5.Ingen reavinstbeskattning vid försäljning(fastigheten är redan betald med skattade pengar).

Och extra viktigt om det här ska göras är att bankerna inte ska räddas när krisen kommer.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så är det, banklånen är den nya hyran. För 40 år sedan tänkte folk att de ägde sina hus. Idag äger banken ditt hus och du hyr det bara.

Folk säger så för att i nästa andetag prata om hur mycket deras bostad har ökat i värde och den kunden som tvingas sälja en bostad med förlust kommer själv få fortsätta amortera på den skulden så länge han inte lyckas få en skuldsanering.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
1.Inga Ränteavdrag

Varför skulle byggmomsen påverka byggandet? Finns väl ingen företagare som räknar med moms i sina kalkyler?

Skulle vilja säga att det enda som krävs är punkt 6, släpp hyrorna fria så försvinner bostadsbristen över en natt.

Bostadsbubblan är en följd av nollräntepolitiken vilken i sin tur är en följd av manipulerade inflationssiffror. Allting stiger utom kassen med produkter som inflationen beräknas på. Kapitalvaror stiger extra mycket eftersom kostnaden för att låna några hundra tusen eller några miljoner blir ändå så låg med dagens räntor. Själva köpeskillingen har sedan länge nått nivåer som är allt för abstrakta för medelsvensson att förstå. Hur många svenskar har någonsin sett 100000 kr i verkligheten? Många har väl inte ens sett 10000 kr i verkligheten.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...