Vad är skillnaden egentligen - SHK och BBK smc-kurserna?

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Hoj
600rr
Det stämmer visst (ibland... :va):
SMC Skåne och SMC Väst har färgade depåtält där de olika hastighetsgrupperna samlas mellan körpassen där grön är lugn, gul medel, blå medelsnabb och rött snabb. Sedan delas det ut färgade västar i fartgrupperna för att instruktörena skall ha lättare att hålla ordning på "sina" deltagare. :fakta

Ingen regel utan undantag dock: I sommar kommer det även bli lugn, medel, snabb och licens när Väst kör steg 6 (som då troligtvis blir rött tält...) på Rudskogen. :rock

Blir det 4 grupper på Rudskogen? 60 min mellan passen? Det suger ju massor :zpy

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Allt är redan sagt i princip, men Rockmorsan (och andra som tvekar på storbanor), visst är tempot (läs farten) generellt högre på storbana, men större banor är oftast inte bara större utan också bredare än mindre banor vilket ger mer utrymme för alternativa spårval och omkörningar. Ska man tvunget förbi är det oftast enklare att ta ett annat spår och göra omkörningen med större marginal på en stor bana kontra en mindre. Ta två klassiker som Kinnekulle och Anderstorp till exempel (kinnekulle = lite mindre bana, anderstorp = storbana enligt mig). Visst, farten är ganska mycket högre på Anderstorp (för att inte snacka om flygrakan), men på grund av dess längd och bredd upplever jag omkörningar (även trafikstockningar) mindre förekommande och mindre stressade/forcerade än på Kinnekulle. Min åsikt i alla fall.

Så, vad ville jag ha sagt då...jo, bli inte nojjig på grund av att banan omnämns som "storbana". Kan kännas mer tryggt där än på en småbana!

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Allt är redan sagt i princip, men Rockmorsan (och andra som tvekar på storbanor), visst är tempot (läs farten) generellt högre på storbana, men större banor är oftast inte bara större utan också bredare än mindre banor vilket ger mer utrymme för alternativa spårval och omkörningar. Ska man tvunget förbi är det oftast enklare att ta ett annat spår och göra omkörningen med större marginal på en stor bana kontra en mindre. Ta två klassiker som Kinnekulle och Anderstorp till exempel (kinnekulle = lite mindre bana, anderstorp = storbana enligt mig). Visst, farten är ganska mycket högre på Anderstorp (för att inte snacka om flygrakan), men på grund av dess längd och bredd upplever jag omkörningar (även trafikstockningar) mindre förekommande och mindre stressade/forcerade än på Kinnekulle. Min åsikt i alla fall.

Så, vad ville jag ha sagt då...jo, bli inte nojjig på grund av att banan omnämns som "storbana". Kan kännas mer tryggt där än på en småbana!

Typ så fast nu klassas ju faktiskt även Kinnekulle in som storbana då inom SMC så är alla "Avancerade kurser" på "storbana". ;)

Jämför med en gocartbana så har du relationen klar för dig. :tummenupp

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Typ så fast nu klassas ju faktiskt även Kinnekulle in som storbana då inom SMC så är alla "Avancerade kurser" på "storbana". ;)

Jämför med en gocartbana så har du relationen klar för dig. :tummenupp

Absolut! Därför jag skrev "lite mindre bana". :) Skulle skrivit "lite mindre storbana" kanske, men jag tycker ändå de två illustrerar min poäng hyfsat. :)

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Fast vänta nu Anders, det är lite vanskligt att säga att det är just sådär för det skiljer sig ibland beroende på anmälningsläget... vissa gånger har man fått klumpa ihop alla steg 4 i en grupp oavsett hastighetsgrupp för att kunna få någon sorts vettig fördelning.

Det är därför jag använde ordet "brukar", undantag finns det alltid.
Men ska man förklara hur det funkar anser jag att man börjar med normaltillståndet

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Men någon måtta får det væl vara? Om vi tar Gelleråsen tex ska man inte kunna køra om på rakan trots att det ær lugn grupp. Det ær inte fel pæ omkøraren varje gång...

Självklart får du köra om, men det skall ske med ordentligt avstånd från den du kör om

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det är därför jag använde ordet "brukar", undantag finns det alltid.
Men ska man förklara hur det funkar anser jag att man börjar med normaltillståndet

Absolut, fast saker på SH har en tendens att tas bokstavligt och på blodigt allvar så ville bara poängta mest för andra att det inte alltid är så.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Tack för en bra tråd. Jag har i dagarna blivit väldigt sugen på att få tummen ur o testa köra på bana o denna redde ut en del av de frågor jag hade. :tummenupp

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Tack för en bra tråd. Jag har i dagarna blivit väldigt sugen på att få tummen ur o testa köra på bana o denna redde ut en del av de frågor jag hade. :tummenupp

OBS! Det som diskuterats i den här tråden är _kurs_ med SMC på storbana... alltså inte vad som gäller en normal bandag.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Skräp också...

Jag jobbade mellan 0730-2130 idag, snodde mig lite tid att kolla Sporthoj, men nu när jag tänkte anmäla mig till SMC-kursen på Gelleråsen 29/6 så är det fullt. Det var det inte här om dagen... :( Vad tusan gör jag nu då? Det verkar ju som alla ni skall dit 29/6 och jag hade hoppats få träffa er...

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Skräp också...

Jag jobbade mellan 0730-2130 idag, snodde mig lite tid att kolla Sporthoj, men nu när jag tänkte anmäla mig till SMC-kursen på Gelleråsen 29/6 så är det fullt. Det var det inte här om dagen... :( Vad tusan gör jag nu då? Det verkar ju som alla ni skall dit 29/6 och jag hade hoppats få träffa er...

Du kan ju anmäla dig på väntelista. (jag har kommit med på en sån en gång).
Eller kör Söndagen som det finns plats på? :)

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Du kan ju anmäla dig på väntelista. (jag har kommit med på en sån en gång).
Eller kör Söndagen som det finns plats på? :)

Jag hittar inget alternativ för reservlistan 29/6. När jag klickar mig igenom anmälan så kommer jag till betalningsalternativet. Måste jag betala 1650 kr för att bli reserv...? :confused:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag hittar inget alternativ för reservlistan 29/6. När jag klickar mig igenom anmälan så kommer jag till betalningsalternativet. Måste jag betala 1650 kr för att bli reserv...? :confused:

SMC kontaktade mig när det blev klart att jag fick en plats, sen betalade jag faktura i efterhand.
Men jag minns faktiskt inte exakt hur det gick till, vet att jag inte betalade nånting i förskott iaf.

Carnivore här på forumet kan säkert svara på det, eller den som råkar stå som ansvarig för just den kursen.
3:e alternativet är att bara ringa SMC's kansli imorn och fråga :)

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
SMC kontaktade mig när det blev klart att jag fick en plats, sen betalade jag faktura i efterhand.
Men jag minns faktiskt inte exakt hur det gick till, vet att jag inte betalade nånting i förskott iaf.

Carnivore här på forumet kan säkert svara på det, eller den som råkar stå som ansvarig för just den kursen.
3:e alternativet är att bara ringa SMC's kansli imorn och fråga :)

Ja, bra idé, "ring SMC's kansli imorn och fråga"! Visst! Under tiden hinner 31415 andra klicka sig in i reservkön före mig... Nej, ja' ä' inte bitter. Jag är bara trött efter en lång dag... :3freak

Nu har jag "anmält" mig och valt faktura. Håll tummarna åt mig så bjuder jag på ett gott råd eller ett gott skratt om jag kommer med 29/6. :hej

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Skräp också...

Trist, fast skall jag vara krass så om man verkligen vill med så gäller det att boka i tid, vi har inte obegränsat med plats och blir det fullt så är det fullt.
Vi har begränsningar för hur många man kan och får vara ute på banan samtidigt, samt så måste det planeras för antal mat, antal instruktörer osv osv osv.

Men det man kan göra är att kontakta kansliet och höra efter så brukar det kunna lösa sig.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
En liten uppdatering:
Det dök upp en faktura, men ingen skriftlig bekräftelse på att jag fått en plats. Jag har fortfarande inte fått svar från SMC:s kansli, men jag vågade inte vänta så fakturan betalas på måndag.
Idag fick jag kursschemat på mailen. Avsändaren trodde att jag har en plats om fakturan betalas i och med att jag fått den.

Inte helt tydlig kommunikation från kanslit känner jag, men nu ropar jag hej innan jag gått på ett bäcken och ser fram mot nästa lördag. Tänk vad lite som behövs för att rädda en gråmulen lördag! :)

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Jaha Rockmorsan, hur gick det, har du haft kul, har du lärt dig nåt, har du bokat nästa kurs än??

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA