Vad alla handlare borde läsa!

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Mest på webben, av den enkla anledningen att jag har relativt långt till alla MC-relaterade handlare härifrån. Annars gillar jag att gå i butik, det ger en inspirerande känsla att gå å titta på alla grejer :kär

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Bara titta, inte köpa?
Misstänker att handlarna inte är så förtjusta i det.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Nu gällde ju frågan var man föredrar att handla, varpå jag svarade att jag föredrar butik eftersom där finns så mycket att bli inspirerad av. Klart man går och tittar och klämmer på grejerna när man ändå är där inne och handlar, det är väl det som är hela poängen så man blir köpsugen. :tummenupp

Last edited:

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Precis. En handlare bör bli förtjust varje gång de har en kund inne i butiken, även om denne bara går och tittar. Då har de en ärlig chans att fånga kunden och sälja något. Om säljaren sen suger på sitt jobb eller är oengagerad nog att inte ta tillvara på den chansen är ju hans/hennes problem.

Tycker det börjar bli (är) lite tjatigt när folk gnäller om att man bara tittar i butiken och sen springer hem å handlar på nätet. Kunden är ju trots allt inne i butiken redan, vilket är det allra viktigaste kriteriet om man ska kunna sälja något, sen är det säljarens ansvar att sälja.. Om säljaren istället gnäller på att alla vill titta men ingen handlar så har ju säljaren antagligen gjort fel nånstans.

Men där flöt jag ifrån ämnet igen!

Last edited:

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Jag hade gillat att handla i butik. Tyvärr blir det oftast inte så; när jag berättar vilken maskin jag söker delar till ser de oftast bekymrade ut ... när man kommer till vilka delar så blir svaret "ehhh, nej, den har utgått".

Kör man gammalt skrot så får man en nära relation till sökfunktionen på ebay, helt enkelt.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
Jag hade gillat att handla i butik. Tyvärr blir det oftast inte så; när jag berättar vilken maskin jag söker delar till ser de oftast bekymrade ut ... när man kommer till vilka delar så blir svaret "ehhh, nej, den har utgått".

Kör man gammalt skrot så får man en nära relation till sökfunktionen på ebay, helt enkelt.

Känner igen det så väl, och det behöver ju inte vara jättegammalt skit heller.. känns som det mesta under -95 är svårt för handlare att få tag på.

Jag försöker handla från butiker i den mån jag kan, men är en ganska otålig människa så om det går snabbare för mig själv att leta upp o beställa delen så gör jag det, för då finns det en större chans att det blir rätt!
har dock fått bra hjälp från Lelles när jag ringt dit i lite lätt panik över en saknad packbox :)

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Jag gör tvärtom eftersom jag är så petig. Kollar först på webben vad som finns, sen när jag hittat det jag söker letar jag upp en fysiskt butik och tar en trevlig mc-tur dit och provar i lugn och ro, skulle aldrig t. ex köpa en hjälm på nätet. Jag vet att många har fri returrätt men säg att jag tar hem en stl M och tycker den är rätt okej men det vore otroligt kul att prova stl. L så jag skickar tillbaka den första och konstaterar sen att stl L var för stor och vill ha tillbaka stl M, när väl den har kommit för andra gången så kanske det vore intressant att faktiskt prova stl S bara för att se hur mkt det skiljer, ja ni fattar.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Pantha på Biscaya får en verkligen att känna sig välkommen.
En av dudesen hos min favoritmärkeshandlare ger mig obehagsfeeling deluxe.

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Ingen favorithandlare men jag har en favoritmek. Håkan på biketech i norrköping, helt vansinnigt bra karl att ha att göra med. T.o.m. så jag frågade om han kunde serva en viss modell innan jag började fundera på byte, honom vill jag fortsätta gå till. :tummenupp

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Känner igen mig helt och fullt. Känner mig alltid varmt välkommen till MC-hörnan Södertälje, extra sjysst nu när dom öppnar i kya lokaler den 22'e. Är det samma välkomnande personal och trevlig feeling kommer jag göra affärer direkt.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Känner igen mig helt och fullt. Känner mig alltid varmt välkommen till MC-hörnan Södertälje, extra sjysst nu när dom öppnar i kya lokaler den 22'e. Är det samma välkomnande personal och trevlig feeling kommer jag göra affärer direkt.
Där har jag en helt annan erfarenhet. SER DU INTE ATT JAG ÄR UPPTAGEN MED EN KUND! Jo, men...
De kanske inte trodde att jag skulle handla mycket... Och så blev det...

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Kostar det pengar varje gång det plingar i dörren eller?
5 besökare varav 1 kund är väl knappast mer kostsamt än 1 besökare varav 1 kund.

Ingen kritik eller anklagelse, bara en kommentar!
Hörde (jag tjuvlyssnade lite diskret) tyckandet från en fysisk handlare som inte gillade webbshopparna.

adrian_vg

Gick med
4 Oct 2008
Hoj
Precis. En handlare bör bli förtjust varje gång de har en kund inne i butiken, även om denne bara går och tittar. Då har de en ärlig chans att fånga kunden och sälja något. Om säljaren sen suger på sitt jobb eller är oengagerad nog att inte ta tillvara på den chansen är ju hans/hennes problem.

Tycker det börjar bli (är) lite tjatigt när folk gnäller om att man bara tittar i butiken och sen springer hem å handlar på nätet. Kunden är ju trots allt inne i butiken redan, vilket är det allra viktigaste kriteriet om man ska kunna sälja något, sen är det säljarens ansvar att sälja.. Om säljaren istället gnäller på att alla vill titta men ingen handlar så har ju säljaren antagligen gjort fel nånstans.

Men där flöt jag ifrån ämnet igen!
Möjligen gjorde du det, men din sammanfattning är bra! :tummenupp

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Förr var det andra tider.
När Henning jobbade där fanns inte alla dessa möjligheter att handla på nätet
En mycket stor del av kunderna handlar på nätet och en del i butiken.

Så kunderna har klart minskat även om hojåkarna ökat.

Personligen hade jag gärna hängt i mcbutiken och handlat men det är för lätt och billigare på nätet

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Handlar gärna i vilken som av Göteborgsbutikerna, har alltid blivit bra bemött, men har ingen klar favorit. Men höjdpunkten är nog Bike Skroten ute i ödemarken, där kan man gå o botanisera i timmar, å tjöta me gubbarna, ta en kopp java :)

vill ha

Dysleksiker
Gick med
14 Aug 2007
Hoj
KTM 950SM No Pimp Edition
Jag åker med bilen ca:10 mil från där jag bor(stora staden) till en verkstad för att få den lagad / servad.
Bilhelvetet gick sönder och jag blev bogserad till nämnda verkstad,(det var så jag hittade dit första gången) efter det kanon fina bemötandet och servicen åker jag hellre dit än någon annan stans.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Butikerna måste inse att det är nya tider och anpassa sig efter det om dom vill överleva.
Butikerna har ju själva tillgång till nymodigheten internet och borde så klart använda sig av det på samma sätt som privatpersoner gör.

Detta skulle utöka utbudet ordentligt och man skulle lätt fånga in många kunder vars kunnande är lite vacklande.
Priserna skulle per automatik pressas ner till en konkurensmässig nivå.

Skippa lagret och ersätt det med ett stort utbud av varuprover och beställ hem efter försäljning.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping