Vad alla handlare borde läsa!

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Vi har ett tydligt exempel i göteborg. När Bmw drev bmwhandlaren i gbg, såldes bmw motorcycklar där eftersom det tydligen låg bmw policy. Men när Bilia tog över då försvann det intresset ganska snabbt. Bmw motorcyckel försäljningen togs över av Bike som öppnade en affär i gbg där man säljer bmw och yamaha.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är inte helt övertygad om att kombinera bil och mc i samma affär. Jag har sett det konceptet haverera några gånger om. Känslan har alltid varit att en etablerad, stor bilhandlare blivit påprackad en motorcykelförsäljning som han egentligen inte är intresserad av, med följden att motorcykelförsäljningen (framförallt kläder och tillbehör) hamnat rejält i skymundan.

Då tror jag mer på konceptet att sälja flera motorcykelmärken och att sälja andra fritidsfordon (till exempel snöskoter) under lågsäsong.

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Det är lite det här med säsongen jag funderat på.
Vore det inte simpelt för exempelvis en bilhandlare att sälja hojar också? Stora bilhandlare har ju oftast verkstad dessutom och meka bil kontra meka mc måste väl vara i stort sett exakt samma sak verktygsmässigt.

Om vi tar en stor bilhandlare i Jönköping (en av de största hallarna i Sverige tror jag). Skulle de banta bort 2 bilar i sin hall skulle de säkerligen kunna rulla in 20-30 hojar där. 1-2 säljare speciellt för hojar men övriga kan hjälpa till med mindre, ospecifika, frågor eller till exempel sköta pappersarbetet vid köp och liknande.
De har redan en fullt utrustad verkstad (om inte flera verkstäder tom) så det enda de behöver är mekkunniga.

Och tänk er själva en medelålders man som kommer in för att kika på en ny tråkig familjebil. Skicka honom till MC avdelningen istället så tvingas han ju skaffa en. :yoparty När sen frugan skällt ut honom kommer han tillbaka och köper bilen också. Win-win så att säga :D

Eller måste en MC-handlare sälja BARA motorcyklar? Förutom Gerts i Ängelholm då som säljer trampcyklar också :tungan

Nä vänta ni bara. Snart öppnar YipYip´s MC och Snöskyfflar, och jag ska minsann göra vinst året runt.

Honda City i Upplands-Väsby kör med den stilen. De har allt Honda, hojar, bilar, gräsklippare, båtmotorer och gudvetvad-med-Honda-logga-på.

Vet dock inte hur bra det går för dem.

Har för mig att även Novation (BMW-bilar) i Uppsala ett tag sålde BMW-hojar också, men hojarna försvann av nåt skäl för några år sen.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag är inte helt övertygad om att kombinera bil och mc i samma affär. Jag har sett det konceptet haverera några gånger om. Känslan har alltid varit att en etablerad, stor bilhandlare blivit påprackad en motorcykelförsäljning som han egentligen inte är intresserad av, med följden att motorcykelförsäljningen (framförallt kläder och tillbehör) hamnat rejält i skymundan.

Då tror jag mer på konceptet att sälja flera motorcykelmärken och att sälja andra fritidsfordon (till exempel snöskoter) under lågsäsong.

Nej det är klart att ställer man in en produkt i ett mörkt hörn lär det inte göra någon skillnad.

Problemet med att försöka kombinera med andra fritidsfordon är ju att de inte heller säljer särskilt mycket. Snöskotrar är nog mycket dålig omsättning på söder om huvudstaden. Exempelvis har vi knappt haft snö här i Halmstad sen jag flyttade hit.

Min poäng med bilhandlaren var att de har oftast gott om plats och ändamålsenliga lokaler (iaf de större handlarna), det finns ofta redan en fullt utrustad verkstad och på vinterhalvåret när försäljningen på mc sjunker så kan de rätt enkelt ställa dit 2 bilar istället. Sommartid gör det nog inte så mycket om man ställer dit ett gäng hojar istället för en Peugeot 207 i varje färg med 1,5 meter imellan. Jag tror ärligt talat inte att de stora hallarnas försäljning av bilar skulle lida av mc försäljning.

Men det är möjligt att det är något som sätter käppar i hjulen, typ generalagenter. Eller så är bilhandlarna bekväma och har inget behov av att expandera.

Kanske finns det helt enkelt för många små mc-handlare i Sverige. Kanske måste man vara "stor" för att det ska gå runt. Någon slags kritisk massa, if you will.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Ja det är bemötandet som är viktigt. Sen kommer prisfrågan.
Sen att det måste vara en stor affär vet jag inte, hur många av de stora drakarna har inte kursat genom åren??

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Rent allmänt tycker jag att man blir bra bemött i affärer i Sverige. Undantaget är tyvärr mc-handlare och musikaffärer, ofta verka folk som jobbar i dessa affärer ha ett behov av att hävda sig och göra klart för en att dom är liiiiite bättre än kunden. Om detta beror på en misslyckad karriär låter jag vara osagt.
Det där med musikaffärer har jag också reflekterat över. Trots att jag har spelat stränginstrument sedan mellanstadiet så känner jag mig alltid obekväm och malplacerad så fort jag kliver in på en musikaffär. Fast lite annorlunda än på de sämre mc-affärerna, där blir man mest bara totalt ignorerad.

Musikaffärer är mer i stil med att man kommer och stör när de har ett extremt viktigt samtal med sina "polare", som faktiskt är riktiga musiker och väldigt viktiga människor, för de brukar uppträda som coverband på någon afterski. Sedan ska man vara väldigt tacksam och helst buga mycket djupt när musikaffärsbiträdet bevärdigar en med sin dyrbara tid. Och har delat med sig av sina ofantliga och oifrågasättbara expertkunskaper till en enkel amatör.

Många av de som jobbar musikaffärer liknar mest vissa datortekniker (it-tekniker, nätverkstekniker, what ever). Attityden lutar mot hållet "jag kan allt, du är en liten mask som inte kan något alls, du ska enbart vara jävligt tacksam för att jag delar med mig av mina fantastiska kunskaper". Även om jag känner folk inom den branschen som inte är på det viset.

Problemet med att försöka kombinera med andra fritidsfordon är ju att de inte heller säljer särskilt mycket. Snöskotrar är nog mycket dålig omsättning på söder om huvudstaden. Exempelvis har vi knappt haft snö här i Halmstad sen jag flyttade hit.

Min poäng med bilhandlaren var att de har oftast gott om plats och ändamålsenliga lokaler (iaf de större handlarna), det finns ofta redan en fullt utrustad verkstad och på vinterhalvåret när försäljningen på mc sjunker så kan de rätt enkelt ställa dit 2 bilar istället. Sommartid gör det nog inte så mycket om man ställer dit ett gäng hojar istället för en Peugeot 207 i varje färg med 1,5 meter imellan. Jag tror ärligt talat inte att de stora hallarnas försäljning av bilar skulle lida av mc försäljning.

Men det är möjligt att det är något som sätter käppar i hjulen, typ generalagenter. Eller så är bilhandlarna bekväma och har inget behov av att expandera.

Kanske finns det helt enkelt för många små mc-handlare i Sverige. Kanske måste man vara "stor" för att det ska gå runt. Någon slags kritisk massa, if you will.
Det kan ju finnas annat än snöskotrar som ni söderut ändå kan behöva under vintern. Traktorer? Eller kanske inte, finns ingen snö så behövs det ju inget att skotta den med heller.

Problemet för bilhandlare att sälja motorcyklar kan dels bero på regler som bilarnas importörer satt upp för sina återförsäljare. Som att enbart det egna bilmärket får säljas i lokalerna, att lokalerna måste se ut på ett visst vis och så vidare.

Dessutom är kanske inte en vattenkammad bilsäljare med nystruken Eton-skjorta och spetsiga lackskor den som man väljer att köpa sin nya motorcykel av. Ska man leasa tjänstebil så är det kanske rätt person för att lura på en så mycket extrautrustning som möjligt. Men inte när det kommer till att på ett trovärdigt vis kommer till att förklara varför motorcykeln M är det bästa valet för resan till Rivieran.

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Vet precis hur du känner, pantah är så trevlig, och där kan man prata, titta och pilla på grejerna utan att känna köp tvång.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Japp, bilia äger BMW Gbg idag.

Ang att det skulle säljas både bilar och motorcyklar på samma ställe. Tror det kan vara en jättebra ide. MEN om dom tror att dom kan behandla hoj köpare på samma sätt som bilköpare blir det riktigt fel. En hojförsäljare måste veta precis allt om det dom säljer!

Räcker inte med en vattenkammade "stekare" som bara ordbajsar!

Å andra sidan tror jag att även fler bilar hade sålts om försäljarna varit mer ödmjuka och framförallt mer pålästa om vad dom säljer!!

baen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2013
Hoj
Hoj saknas
Jag handlar gärna i butik om personalen engagerar sig lite. I höstas när jag tog mitt kort och var het på att åka runt o kika på förstahojar tyckte jag det var bedrövligt bemötande på flera ställen här i stan. Försäljare i kontorsbås som ser att man kommer in men inte bemödar sig att ens fråga om man vill ha hjälp.

På ett av ställena var jag inne på en onsdag och båda säljarna var lediga(?) till måndagen därpå. Killen i reservdelsdisken kunde självklart inte svara på några frågor jag hade.

Nej, jag har ett annat intresse i Hifi där jag gärna betalar lite över internetpriserna för att gå ner till lokala affären o dricka en kopp kaffe, låna med grejer hem etc.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Känner igen mig i flera tidigare inlägg här i tråden. Bland annat de som handlar om musikaffärer; var in härom månaden för att eventuellt köpa en liten gitarrstärkare till lägenheten, men de som jobbade i butiken var för upptagna med att hänga i en soffa och snacka skit med varandra. Vet faktiskt inte ens vem/vilka av dem som jobbade där och vilka som bara var där och hängde ut.

Tillbaka till ämnet.
Jag handlar mest reservdelar på nätet, mest pga priset och tillgängligheten men dessutom är det ofta kortare leveranstid på grejerna också.
Det ska väl nämnas att jag för tillfället mest handlar prylar till en äldre hoj, men ändå.

Däremot tar jag gärna vägen förbi IBC i Arboga när jag är i närheten. Känner mig alltid välkommen där, även om jag bara är där för att klämma på hojarna lite. Skulle gärna köpa en hoj av dem igen, problemet just nu är bara att de inte har något inne som jag är sugen på.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping