Vad använder ni för resväskor på resa?

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Du är för skön Markus. Frågan gäller inte om weekendbag eller resväska är bäst. Då har du nog missuppfattat tråden. Jag vet redan vad jag föredrar för väskor när jag är ute och reser. Har gjort mitt val och det är att resa med mjuka väskor. En av frågorna i tråden var vad ni andra reser med för väskor.

Angående personen du tänker på tänker jag också på en person som startade en del roliga trådar för många år sedan vars namn börjar på M och det är inte du Markus. Han blev mer eller mindre sågad vid fotknölen av några av profilerna på forumet. Han är inte kvar längre. Hans mc-intresse var nog inte tillräckligt starkt eller så var det något annat som fick honom att lämna.

Mingves eller något kallades han. Återfanns även på andra forum. Kul kille.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Själv kör jag med en Samsonite B lite DLX dvs med två hjul på, inga onödiga fack.
Hängt med nu i lite mer än ett år och är tyst och fin i hjulen.
Bytte ut min tidigare trotjänare eftersom den efter 10år lät så illa i hjulen.

Rullat min "nya" flera mil. Rest i plan nått 20ggr och åkt bil i några tusen mil.
Jo jag är nöjd. Nöjd att jag har en fräsch väska som jag klarar mej i upp till en vecka (exklusive skjortor då). Data väskan slänger jag bara uppe på och allt går som handbagage.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Samsonite väskan där hjulet gick sönder var lätt, av dyrare modell och tillverkad i mitten till senare hälften av 2000- talet uppskattningsvis. Höll inte särskilt länge. Måttligt använd. Det var helt klart personalen som hanterar bagaget på flygplatserna som varit ovarsam. Man kan ju föreställa sig hur det går till. Man har ju sett väskor dumpade från flera meters höjd rakt ner i ett hav av resväskor. Inte särskilt förvånande att flygbolagen har ett gäng av de vanligaste resväskorna redo vid bagageutlämningen om man orkar stå i kön för att klaga.

Har i många år haft med mig en smutsig vit väska på alla längre resor jag gjort. Men i somras fick den plötsligt för sig att gå sönder. På sista sträckan kvar av resmålet - då vi åkte med den lokala bussen - föll den på något konstigt sätt att ena klacken, som han har till att vila väskan på när man rullat omkring med den, gick av helt och hållet. Detta gjorde den helt obrukbar som resekompis.

Så nu har jag kryssat i att jag vill ha en resväska av Leif Mannerström i gåvokortet vi fick i julklapp på jobbet :lol

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag använder mig av North Face Base Camp Duffel och hade gärna haft en av varje storlek till olika tillfällen. Packar man sina saker i en mjuk väska finns det helt enkelt inget som kan gå sönder. Tror det ska oerhört mycket till för att det exempelvis ska gå upp en reva i väskan. Skulle man ha skitat ner den ordentligt eller spillt något i den så spolar man av den i duschen och låter den torka så är den som ny sen.

I en medium får man med sig saker för några veckors resande utan att det blir mer skrymmande än att man bär runt den på ryggen utan problem. I en large kan man med enkelhet packa för en dryg månad alternativt få med sig både sina vanliga kläder för några veckor och pjäxor/snowboardskor, skidkläder, hjälm osv. XL kan jag tänka mig är uppskattad bland samhällets mer ljusskygga element då den här hemma går under namnet Bodybagen.

Reser jag bara bort för ett par dagar blir det dock för det mesta en lite stiligare weekendbag. I båda fallen tar jag dock de fåtal mer ömtåliga saker jag brukar ha med mig i handbagaget.

Angående skidväska så har jag själv väskor utan vaddering både för skidorna och brädan. Jag lindar hellre bindningarna och de mer utsatta ställena på egen hand med exempelvis bubbelplast. De väskor jag sett som faktiskt verkar erbjuda lite vettigare skydd blir lite för stora för min smak.

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Hoj
honda rs250, 748SPS
Vanlig Samsonite I plast tycker jag ar bast, savida man inte skall lasta en vansinnig massa grejor.

For ovrigt ar flyg bolag (ja det ar val egentligen inte dom som lastar/lastar av) javligt duktiga pa att ta sonder hjul. Om det ar billiga eller dyra vaskor brukar dom inte bry sig om. Har haft 3 i olika prisklasser forstorda, inget knussel att fa det ersatt dock (tom av Ryan).

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Har jobbat ett antal år på flygplatser och skulle nog inte välja en hård väska om den inte är direkt överkörbar.. Har dels sett hur väskorna kastas över rummet nere i krossen men även hur de gång på gång ramlar av bagagevagnarna och även ibland blir överkörda av bakomvarande fordon.. En mjuk väska spricker ju inte så risken känns mindre att få se sina kallingar på bagage bandet :tummenupp

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Hoj
TL1000R
Jag har någon större Samsonite med skal gjort av polykarbonat och fyra helt exponerade och utstickande hjul på undersidan.
Har inte haft några som helst problem med den under dom åtta åren jag har haft den och den har säkert fått sin beskärda del av "kastare" på flygplatserna. :)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Den här tråden påminner mig om någon/något för länge sedan, vad fan hette han som frågade om allt som fick lite för mycket skit om det? Inte undertecknad alltså. :gnissla

Manne eller något sådant?

Mingves eller något kallades han. Återfanns även på andra forum. Kul kille.

Blev lite nyfiken på vad det var för fisk. Tydligen före min tid, men 104 startade trådar på 3 ½ månader är ganska starkt jobbat. :hihi
http://www.sporthoj.com/forum/search.php?searchid=3759266&pp=&page=3

Sorry för OT. Själv kör jag fortfarande med en gammal Haglöfs ryggsäck som hängt med sedan jag backpackade jorden runt för 15 år sedan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Blev lite nyfiken på vad det var för fisk. Tydligen före min tid, men 104 startade trådar på 3 ½ månader är ganska starkt jobbat. :hihi

Sorry för OT. Själv kör jag fortfarande med en gammal Haglöfs ryggsäck som hängt med sedan jag backpackade jorden runt för 15 år sedan.

Just det, han var det. Men wtf: Tyvärr - inga träffar. Var vänlig och försök med andra söktermer.

Nåväl, ämnet:
"weekendväska" för några nätter, kabinväska mjuk för fler nätter, stor resväska sällan, IKEA-kasse när brpåttom till landet, världens bästa väska. :gnissla

Tjita1

Guest
Har jobbat ett antal år på flygplatser och skulle nog inte välja en hård väska om den inte är direkt överkörbar.. Har dels sett hur väskorna kastas över rummet nere i krossen men även hur de gång på gång ramlar av bagagevagnarna och även ibland blir överkörda av bakomvarande fordon.. En mjuk väska spricker ju inte så risken känns mindre att få se sina kallingar på bagage bandet :tummenupp

Å andra sidan löper man större risk att få kallingarna dränkta med 3 liter whiskey.. Gör väl inte så mycket på kallingarna kanske, för dom är väl ändå skitiga när man är på väg hem, men synd på whiskeyn..

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Stå i kö.. det e fan det värsta jag vet...

1200623.jpg

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Weekend/vecka så packar jag i en ryggsäck, är det mer än en vecka blir det något hockeytrunksliknande.
Gärna så billig och ful som möjligt.

Gudmund

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2023
Hoj
TV6
Jag håller med om ovanstående åsikter, det finns inget behov av en stor resväska, jag föredrar väskan varje gång.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vattentät rygga och en till fastspänd bakom skjärten. Ca 35liter styck

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Hyfsat trådlyft, så jag kan lika gärna passa på att ryggsäcken jag nämnde 2014 följde med på ytterligare en resa till andra sidan jorden i höstas. Bra grejer även om det såklart ibland kan vara skönt med något som rullar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hyfsat trådlyft, så jag kan lika gärna passa på att ryggsäcken jag nämnde 2014 följde med på ytterligare en resa till andra sidan jorden i höstas. Bra grejer även om det såklart ibland kan vara skönt med något som rullar.
Imponerande i någon mån.

Jag brukar maxa någonstans runt ett år på en ryggsäck, sedan brukar de vara sopslut och återgå till sina subatomiska beståndsdelar.
Ibland 3-6 veckor.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...