Vad använder ni för resväskor på resa?

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Imponerande i någon mån.

Jag brukar maxa någonstans runt ett år på en ryggsäck, sedan brukar de vara sopslut och återgå till sina subatomiska beståndsdelar.
Ibland 3-6 veckor.
Oj, nu blir jag imponerad. Tror att min nuvarande ryggsäck skaffades i -16 och den håller bra ännu trots att den används till vardags och på resor, både jobb och fritid. Tjänsteresorna tär annars hårt på annan material men just ryggsäcken håller ihop.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Har en föredetta kollega som körde med en Hiltilåda som handbagageväska på sina Thailandresor.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fasen vet om man skulle köpa något som kan lösa uppgiften både i depå med verktyg och på resor med persedlar?

Har känt och klämt på systemet via jobbet. Verkar skapligt stabilt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har funderat på att skaffa LuggageWorks-väskor för att resa långt. Det där märket piloter brukar använda...
1679045897184.png

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag försöker alltid att resa enbart med handbaggage, ska man checka in något bör det vara tillverkat av stålplåt med 8 kolvs lås...

Ett kassaskåp kanske funkar?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Vad är det för fel med ett par ica påsar som handbagage? Har funkat för mej, ingen snor dom heller?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag försöker alltid att resa enbart med handbaggage, ska man checka in något bör det vara tillverkat av stålplåt med 8 kolvs lås...

Ett kassaskåp kanske funkar?
Samma tänk, men det funkar inte alltid.
Senaste tvåveckorsresan var mycket åka tåg, stora stationsbyggnader och ofta promenad till hotellen så där blev det mellanstora halvhårda rullväskor1679123138123.png + rygga för kamera/värdesaker/ett ombyte underkläder o skjorta/necessären
Andra långresor där gående med bagage inte varit så omfattande blir det bagar av denna typ 1679123009357.pngTål att slängas runt med och lätta att knö in i skåp/garderob när man är på plats (rygga för handbagage)
Reser oftast utan behov av kostym, då kan det behövas en hårdare resväska av traditionell typ.
På hojen blir det lagom stora bagar/påsar som ryms i packväskorna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon gång ska jag unna mig en Rimowa men egentligen vill jag bara ha ryggsäck och bil.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ä
Oj, nu blir jag imponerad. Tror att min nuvarande ryggsäck skaffades i -16 och den håller bra ännu trots att den används till vardags och på resor, både jobb och fritid. Tjänsteresorna tär annars hårt på annan material men just ryggsäcken håller ihop.
Jadu. Använder varje dag. (typ, varje vardag och många lediga)
Då har jag haft både dyra (1000kr är DYRT för en rygga, enligt mig) och billiga, efter att en dyr varade mindre än 6 veckor så har det bara blivit billiga.

Min nuvarande faktiskt är rätt fräsch, och typ ett år gammal, så den kanske är undantaget, äntligen. Trots att det var en asbillig typ butikens eget varumärke. Kanske 200kr-ish om jag minns rätt.

Osäker på varför de inte håller, dragkedjor är det vanliga, men remmar som lossar är också vanligt, och ibland går något rätt igenom tyget också. T-flex hjälper, men när det en gång börjat rasa så brukar allt fara.

Tror kanske att det är vikt som dödar, jag brukar kunna bära rätt tungt. Hojåka brukar de inte heller gilla.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ä

Jadu. Använder varje dag. (typ, varje vardag och många lediga)
Då har jag haft både dyra (1000kr är DYRT för en rygga, enligt mig) och billiga, efter att en dyr varade mindre än 6 veckor så har det bara blivit billiga.

Min nuvarande faktiskt är rätt fräsch, och typ ett år gammal, så den kanske är undantaget, äntligen. Trots att det var en asbillig typ butikens eget varumärke. Kanske 200kr-ish om jag minns rätt.

Osäker på varför de inte håller, dragkedjor är det vanliga, men remmar som lossar är också vanligt, och ibland går något rätt igenom tyget också. T-flex hjälper, men när det en gång börjat rasa så brukar allt fara.

Tror kanske att det är vikt som dödar, jag brukar kunna bära rätt tungt. Hojåka brukar de inte heller gilla.
Jag har använt samma rygga till pendling i snart 10 år tror jag. De senaste åren har de ju inte blivit många mil, men innan dess gillade jag på flitigt. Bara en sak har gått sönder på den, midjespännet. För att jag slog igen en bildörr på det i -25.
Ryggsäcken är till och med fortfarande vattentät.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag köpte en Haglövs ryggsäck för ca15 år sedan. Den har jag använt mycket och den har åkt många tusen mil mc. Fortfarande helt felfri

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Fyllde på ryggsäcksförrådet med en Thule Paramount 27L nyligen.
Perfekt för mig som övernattningsbag eller handbagage på längre resor.
På hojen har jag en billig rull-säck från xlmoto eller om datorn ska med en LowePro kameraväska med extravadderat datorfack. Med kamerainsatsen ur så får man plats med kläder o kite prylar för en helg.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag håller med om ovanstående åsikter, det finns inget behov av en stor resväska, jag föredrar väskan varje gång.
Välkommen till SportHoj! :tummenupp

Nu hänger jag inte med när det gäller alla nya motorcykeltillverkare så du får gärna berätta mer om hur det är att äga och köra en TV6! :)

För övrigt är jag så annorlunda på detta fora så jag kör mest motorcykel på resa och då är resväskor inte så praktiska på min SportHoj. Som några högljudda inte vill kalla SportHoj men den kan också kallas moppe utan att jag blir särskilt upprörd.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Nu hänger jag inte med när det gäller alla nya motorcykeltillverkare så du får gärna berätta mer om hur det är att äga och köra en TV6! :)

För övrigt är jag så annorlunda på detta fora så jag kör mest motorcykel på resa och då är resväskor inte så praktiska på min SportHoj. Som några högljudda inte vill kalla SportHoj men den kan också kallas moppe utan att jag blir särskilt upprörd.
18CE43E2-EAE1-483A-BDD1-B93AFA7415B5.jpeg
Kan du spamma så kan jag!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Åw maj gadd.

Rygga var inte heller så praktiskt att döma av min som exploderade längs 72'an bort från Uppsala.
Om någon hittar ett par gråa kallingar i toppen av en granjävel runt Läby så är det mina!

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Åw maj gadd.

Rygga var inte heller så praktiskt att döma av min som exploderade längs 72'an bort från Uppsala.
Om någon hittar ett par gråa kallingar i toppen av en granjävel runt Läby så är det mina!
Åh, Maj Gadd, Eriks syrra! :kär

Nu blir det avvikelse från ämnet. :crash
Men min rygga, tillverkad av Kriega, har klarat hastigheter på Autobahn som är JeTTäfAliGa på 72:an. :fakta

Men så fort tJör jag AldRig på en så tråkig väg förtåsssss... :tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Näe, ser man en gympadojja och ett par kallingar på motorvägen så ser man snart en motorcyklist i vägkanten med en trasig rygga.

Dom gånger jag har kört med rygga har jag låst dragkedjan med buntband, för det behöver inte bli stor öppning innan fartvinden letar sig in och blåser söder resten

flärpar och remmar tightas åt och är remmarna långa tejpar jag överskottet så att det inte kan fladdra omkring.

Men rygga är ändå en nödlösning, packningen ska vara på hojen

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Om man har en rygga med dragkedja som går åt båda hållen och alltså har två dragskor så är det viktigt att man drar båda max åt ena hållet, och helst fäster ihop dem där.
Men det blir betydligt säkrare bara av att ha båda i ena änden av dragkedjan.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dragkedja är för amatörer... En bra rygga har remmar med snäpplås och snörning i öppningen. Tål att sändas in i en tromb klass 5 utan problem

(Tänk Gebirgsjäger rucksack)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dragkedja är för amatörer... En bra rygga har remmar med snäpplås och snörning i öppningen. Tål att sändas in i en tromb klass 5 utan problem

(Tänk Gebirgsjäger rucksack)

Och det skall vara remmar av LÄDER!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad