Vad bör jag kolla på en mc när jag köper den begagnad?

Triforce

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Hoj
Ingen ÄN.
Hej, finns det några punkter som bör kollas när man köper en mc?

Och vad kostar en försäkring på ett ungefär?

Var inne och kollade på IF och dem ville ha 3879 kr i månaden...

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Assåååå.. Är du på riktigt eller? Försäkringspremle beror ju på vilken hoj, årsmodell, din ålder, hur länge du haft mc kort, vart du bor osv.

Men visst 3800 spänn är mycket för en trampmoppe.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Om den låter uuuuuuiiiii så funkar den. Försäkringen kostar vad kvadratroten ur inköpspriset är, minus pi, multiplicerat med 12,3

Last edited:

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Du förstår nog att vi behöver mer underlag för att kunna svara på dina frågor!:7peta
Annars kommer tråden spåra totalt!

Komma och kräka ur sig några meningar och hoppas på att någon annan ska leda tråden funkar inte..

Last edited:

Triforce

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2015
Hoj
Ingen ÄN.
Du förstår nog att vi behöver mer underlag för att kunna svara på dina frågor!:7peta
Annars kommer tråden spåra totalt!

Komma och kräka ur sig några meningar och hoppas på att någon annan ska leda tråden funkar inte..

Spåra ut har den redan gjort ser det ut som.

På vissa forum när man frågar.om bil köpråd, vad bör man kolla, vad bör man se upp för, är X varm eller X i dåligt skick ect.

Jag tvivlar att om man köper en MC så klr man lite sen säger okej allt funkar bra utan problem här! Sen kraschar mc'n 30 mil senare för att man inte kollade den.

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Hoj
Kawa Z1000 -05
Drivpaketet, hjlulager, svinglager typ alla lager och såklart att den inte har några missljud eller lustigheter för sig när man kör. inte raketforskning detta :hihi Sök på säkerhetskontroll på youtube så får du en humm om vad man bör kolla

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag föreställer mig att dendär "checklistan innan avfärd" som trafikskolorna tjatar om är en bra utgångspunkt? :fakta

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Inte läge att vara spydig.
Motorcyklar är inte som bilar, motorcyklister är inte som bilister.

Berätta vad det är för en hoj specifikt du är intresserad av, så skall du få initierad hjälp.

Berätta om din ålder, om du har nytt eller gammalt körkort - så kommer du att få indikationer var du skall bör leta efter vettig(are) försäkringskostnader för just den hoj du är intresserad av.

Det finns ingen kategori trafikanter som är så hjälpsamma mot nytillkomna som motorcyklister.
...och ingen som är så skoningslöst avfärdande mot någon som inte kan konkretisera vad det är man egentligen är ute efter.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Punkter som bör kollas när man ska köpa en utan att den kan göra ljud när man gasar?

:smasha
Okej, ska svara så seriöst jag kan...
Googla säkerhetskontroll av mc. Det kommer du även gå igenom på körskolan sen. Ett gäng punkter att kolla av. Kolla hur servad, historiken. Ser den bra ut, känns allmänt bra etc. Använd sunt förnuft och bli inte fullständigt förälskad i första bästa hoj då kommer du missa massa saker

Försäkringskostnad är omöjligt att svara på då så många faktorer spelar in, men ska vara juste där med. Den kommer att hamna på någonstans mellan 2000kr och 30000kr

Galen Ryss

Medlem
Gick med
31 Mar 2010
Hoj
MT09 -SP
Min tjej klagar på att jag är dålig på att formulera mina meningar men jävlar vad hon har fel :)!

Jag tror inte det hjälper killen om man skriver vad det är som han ska kolla på,
för klarar man inte av att googla eller ens skriva år/modell/ålder eller bara
lyfta upp luren och kolla med försäkringsbolag så kan man nog glömma att personen klarar av att kolla ifall
bromsbelägg är slitna eller inte. :7peta

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

På vissa forum när man frågar.om bil köpråd, vad bör man kolla, vad bör man se upp för, är X varm eller X i dåligt skick ect.

Jag tvivlar att om man köper en MC så klr man lite sen säger okej allt funkar bra utan problem här! Sen kraschar mc'n 30 mil senare för att man inte kollade den.

För att trådar utan substans tenderar folket här att ta och springa iväg med som en sockerknarkare som snott en sprucken pinata. :hihi

Säkerhetskontrollen som du sett nämnas här är en bra punkt att utgå ifrån. Se över det allmänna skicket, se till att livsnödvändiga saker funkar.

Försäkring kan bli allt mellan en tusenlapp och 60 000, beroende på hoj du är intresserad av, din ålder och din bostadsort. Bland annat.

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Hoj
BMW S1000RR
Försäkringen kostar mellan 1500 och 150.000:- om året (No joke)
Beror helt på värde, årsmodell, hojtyp, hur länge du haft körkort, geografi osv...

Jag uppmanar alla till att skenförsäkra :D:yoparty

- - - Updated - - -

Och glöm inte att kolvuppstötarfjäder ofta är sliten på begagnade motorcyklar.
Kan blir en dyr historia om den har fel offset!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Vissa forum har sökfunktion. Så även SH:fakta Din fråga är lika vanlig som tussilago på våren så börja där, finns massor med info.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS