Vad behövs i ett hojgarage?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har det verkligen blivit sämre kvalitet? Det har blivit grövre godstjocklek på både bacho och kamasa men jag tror det är en följd av att folk använder vanliga hylsor där de eg borde använda krafthylsor.
Sen begär dom nytt på garantin trots att det egentligen var deras eget fel.
Men verktygstillverkarna tvingas öka godstjockleken för att det ska bli idiotsäkert.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Ok, jag har då inte märkt några problem med mina nya Kamasa, och inte heller dom äldre.
Jag tycker att det är toppenprylar, liksom Bacho.
Du kanske har haft otur, eller köpt på Temu? :va
Nope betalade dyrt hos återförsäljare i Sverige. Bacho har tappat med, stor skillnad på det jag ärvt och det jag köpt på senare tid.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jaha, hur märker man det? Hur har du märkt det?
Främst är det ju på spärrskaften, de nya krånglar när man byter håll på spärren och ibland så "nollar=lossnar och ställer sig i något mittenläge" de sig när man drar i handtaget, blir ok ett tag när man plockar isär och sätter ihop igen men varar inte.

De gamla har varit misshandlade i ingen aning om hur många år, aldrig krånglat, samma med flera kompisars.

Sen har jag haft sönder nya hylsor som de gamla tunnare klarar.
De gamla hylsorna är tunnare gods men klarar mer, inte dragit sönder en enda av de gamla.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har det verkligen blivit sämre kvalitet? Det har blivit grövre godstjocklek på både bacho och kamasa men jag tror det är en följd av att folk använder vanliga hylsor där de eg borde använda krafthylsor.
Sen begär dom nytt på garantin trots att det egentligen var deras eget fel.
Men verktygstillverkarna tvingas öka godstjockleken för att det ska bli idiotsäkert.
Hmmmm, även jag upplever nog förminskad kvalitet på Kamasa.
Det är ju inte hylsorna som går sönder, men handtag lossnar, någon skruvmejsel har tappat spetsen, och direktionssväljaren på nya spärrskaften sitter lösare = byter håll mitt i allt om man har en lång gänga. Kamasa muttersvarven är oerhört glapp, men den är gammal så den var inte bra förr heller (har varit skit sedan ny)
Klart att det är ok användbart, men nog ett snäpp ner från 25-30 år sedan.

Bahco har jag också upplevt väldigt varierande kvalitet på, men huvudsakligen verkar det vara sådant som Bahco inte tillverkar, men köper in från Kina med sitt varumärke på, har någon 50-dels bittsats som är sådan, bitsen passar inte i skruven, och efter två stycken är det bara flisor ändå.
Synd även om det inte är egen produktion så urholkar det tilltron till varumärket...

Teng har jag aldrig upplevt att ha varit någon såndär vidare kvalitet, så där ska väl inte jag säga att det har blivit sämre.
De enda hylsorna som jag har dragit sönder är Teng, då har jag ändå haft en del Biltema och annat billigt kina.
Kanske jag är för ung för Teng?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Ett av favoritverktygen är den gamla Bahco hajettan. Men har aldrig fattat vad hajändan är till för.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Främst är det ju på spärrskaften, de nya krånglar när man byter håll på spärren och ibland så "nollar=lossnar och ställer sig i något mittenläge" de sig när man drar i handtaget, blir ok ett tag när man plockar isär och sätter ihop igen men varar inte.

De gamla har varit misshandlade i ingen aning om hur många år, aldrig krånglat, samma med flera kompisars.

Sen har jag haft sönder nya hylsor som de gamla tunnare klarar.
De gamla hylsorna är tunnare gods men klarar mer, inte dragit sönder en enda av de gamla.
Mer stål förr och mer legeringar idag för lägsta tillverkningskostnad, saker SKA gå sönder idag.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ok, jag har då inte märkt några problem med mina nya Kamasa, och inte heller dom äldre.
Jag tycker att det är toppenprylar, liksom Bacho.
Håller med! Jag gillar verkligen den senaste designen på Kamasas spärrskaft. Ser bra mycket smuttigare ut än 80/90-talsversionen som jag hade i min förra sats. Du vet det där klumpiga med plast runt hela som f.ö. Teng tools kopierade.
Dessutom gillar också att blocknycklarna numera är helt släta på greppytorna, där mindre gojs och bös kan fastna. Ett klart lyft, Kamasa! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...