Vad behövs i ett hojgarage?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har det verkligen blivit sämre kvalitet? Det har blivit grövre godstjocklek på både bacho och kamasa men jag tror det är en följd av att folk använder vanliga hylsor där de eg borde använda krafthylsor.
Sen begär dom nytt på garantin trots att det egentligen var deras eget fel.
Men verktygstillverkarna tvingas öka godstjockleken för att det ska bli idiotsäkert.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Ok, jag har då inte märkt några problem med mina nya Kamasa, och inte heller dom äldre.
Jag tycker att det är toppenprylar, liksom Bacho.
Du kanske har haft otur, eller köpt på Temu? :va
Nope betalade dyrt hos återförsäljare i Sverige. Bacho har tappat med, stor skillnad på det jag ärvt och det jag köpt på senare tid.
 

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Skåne
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jaha, hur märker man det? Hur har du märkt det?
Främst är det ju på spärrskaften, de nya krånglar när man byter håll på spärren och ibland så "nollar=lossnar och ställer sig i något mittenläge" de sig när man drar i handtaget, blir ok ett tag när man plockar isär och sätter ihop igen men varar inte.

De gamla har varit misshandlade i ingen aning om hur många år, aldrig krånglat, samma med flera kompisars.

Sen har jag haft sönder nya hylsor som de gamla tunnare klarar.
De gamla hylsorna är tunnare gods men klarar mer, inte dragit sönder en enda av de gamla.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har det verkligen blivit sämre kvalitet? Det har blivit grövre godstjocklek på både bacho och kamasa men jag tror det är en följd av att folk använder vanliga hylsor där de eg borde använda krafthylsor.
Sen begär dom nytt på garantin trots att det egentligen var deras eget fel.
Men verktygstillverkarna tvingas öka godstjockleken för att det ska bli idiotsäkert.
Hmmmm, även jag upplever nog förminskad kvalitet på Kamasa.
Det är ju inte hylsorna som går sönder, men handtag lossnar, någon skruvmejsel har tappat spetsen, och direktionssväljaren på nya spärrskaften sitter lösare = byter håll mitt i allt om man har en lång gänga. Kamasa muttersvarven är oerhört glapp, men den är gammal så den var inte bra förr heller (har varit skit sedan ny)
Klart att det är ok användbart, men nog ett snäpp ner från 25-30 år sedan.

Bahco har jag också upplevt väldigt varierande kvalitet på, men huvudsakligen verkar det vara sådant som Bahco inte tillverkar, men köper in från Kina med sitt varumärke på, har någon 50-dels bittsats som är sådan, bitsen passar inte i skruven, och efter två stycken är det bara flisor ändå.
Synd även om det inte är egen produktion så urholkar det tilltron till varumärket...

Teng har jag aldrig upplevt att ha varit någon såndär vidare kvalitet, så där ska väl inte jag säga att det har blivit sämre.
De enda hylsorna som jag har dragit sönder är Teng, då har jag ändå haft en del Biltema och annat billigt kina.
Kanske jag är för ung för Teng?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Ett av favoritverktygen är den gamla Bahco hajettan. Men har aldrig fattat vad hajändan är till för.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Främst är det ju på spärrskaften, de nya krånglar när man byter håll på spärren och ibland så "nollar=lossnar och ställer sig i något mittenläge" de sig när man drar i handtaget, blir ok ett tag när man plockar isär och sätter ihop igen men varar inte.

De gamla har varit misshandlade i ingen aning om hur många år, aldrig krånglat, samma med flera kompisars.

Sen har jag haft sönder nya hylsor som de gamla tunnare klarar.
De gamla hylsorna är tunnare gods men klarar mer, inte dragit sönder en enda av de gamla.
Mer stål förr och mer legeringar idag för lägsta tillverkningskostnad, saker SKA gå sönder idag.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ok, jag har då inte märkt några problem med mina nya Kamasa, och inte heller dom äldre.
Jag tycker att det är toppenprylar, liksom Bacho.
Håller med! Jag gillar verkligen den senaste designen på Kamasas spärrskaft. Ser bra mycket smuttigare ut än 80/90-talsversionen som jag hade i min förra sats. Du vet det där klumpiga med plast runt hela som f.ö. Teng tools kopierade.
Dessutom gillar också att blocknycklarna numera är helt släta på greppytorna, där mindre gojs och bös kan fastna. Ett klart lyft, Kamasa! :tummenupp
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Som i en Yamaha-broschyr:
XT600 och DT125R (5).jpg
Visst passar de bra ihop? De kommer ur samma era, DTn är en -88 och XTn en -90 så de är ju lite stöpta i samma form.


Tänkte att allt som handlar om mina hojar numera kommer att hamna i den här tråden.
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top