Vad betalar du för garage?

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
För oss som inte har lyxen att ha tillgång till eget garage är alternativet att hyra ett garage (eller annan användbar lokal).
Vad betalar ni för garaget?
Vad ingår i hyran (el, värme, vatten, tryckluft etc etc)?
Hur långt har du till garaget, både i km och min, med bil?
Är du själv på garaget eller delas det? Hur ser fördelningen ut (yta/hyra)?

Vad är annars vettigt, gällande ovanstående frågor?

Och avslutningsvis; någon som har ett garage i Lund att hyra ut till mig?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är medlem i ett större mek/hojgarage i Sthlms innerstad, där finns tryckluft, arbetsbänkar fikarum, tvättplats. Hyran för en hoj är 950:- i månaden. Ligger i Vasastan, så jag går dit på 10 minuter.

Last edited:

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
Hyr tillsammans med 9 andra hojägare ett garage i sundbyberg, pris 500;-/ Månaden

Ingår:
Varmgarage
Direktkopplat larm till securitas
Egen p-plats med eluttag för underhållsladdning+ hyllor och stag i taget för tillbehör, däck mm
plats för skinnställ
Stor meckyta + arbetsbänk
alla verktyg man kan behöva
tryckluft, svets, borrar, oljor,filter,bromsbelägg
skruvar muttar, brickor
Toalett
Kyl/frys
Stereo

Vi har det upplagt så att man pröjsar en summa för t.ex varje mutter man tar (0,5 öre) och typ bromsbelägg 180 ;- osv. så ser ägaren till att det hela tiden finns allt som behövs!

Saknas bara en dusch!

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Är medlem i ett större mek/hojgarage i Sthlms innerstad, där finns tryckluft, arbetsbänkar fikarum, tvättplats. Hyran för en hoj är 950:- i månaden. Ligger i Vasastan, så jag går dit på 10 minuter.

Hur stor plats får du då? Plats att förvara grejer och sånt?

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hyr ett garage för 200:-/mån ,halva priset då det är nästan stört omöjligt att få in en bil i det (Sned vägg i det och längst ut i en länga "under jord". Värme och el ingår. Meka går väl men inget jag gör, har bättre lokal på jobbet då. Ytterport som låses på kvällen.

Delar det med frugan och 2 polare. 3 MC och en moppe får vi in samt lite annan bröte. Har väl 2 minuter i bil alternativt 2 km dit.
Det används mest som vinterförvaring av mig, på sommaren kan jag ha hojen inlåst vid hemmet.

Småstad ska kanske tilläggas. Samt lite flax att man var lite småbekant med fastighetsskötaren som tipsa mig om det...

NiklasJ

Med lem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
85 GSX-R7/12, 86 GSX-R 7/11, 87 GSX-R 750, 3x85 GSX-R 750, 2x 88 GSXR1100, 2004 RSV Factory, Inazuma 7/11, ZZR-1100, Bandit 1200, Husa 650, 61 Vespa, 79 BMW R45, BMW R1200S, Suzuki TL1000S, KTM 950 SMR, 92 GSX-R 1100, 81 DR500, 2018 Tuono 1100
Jag hyr enskilt underjordgarage på 78 kvm. Dubbla garageportar. Värme o vatten ingår. 2400 kr/mån. Centralt i Malmö, 3 min med bil från hemmet. Det kostar att hyra centralt.

Om du letar dig utanför stan och/eller hittar något utan fullstora garageportar (förutstatt att du kan klara dig med en större dörr eller liknande) så kan du säkert komma undan betydligt billigare.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Hyr tillsammans med 9 andra hojägare ett garage i sundbyberg, pris 500;-/ Månaden

Ingår:
Varmgarage
Direktkopplat larm till securitas
Egen p-plats med eluttag för underhållsladdning+ hyllor och stag i taget för tillbehör, däck mm
plats för skinnställ
Stor meckyta + arbetsbänk
alla verktyg man kan behöva
tryckluft, svets, borrar, oljor,filter,bromsbelägg
skruvar muttar, brickor
Toalett
Kyl/frys
Stereo

Vi har det upplagt så att man pröjsar en summa för t.ex varje mutter man tar (0,5 öre) och typ bromsbelägg 180 ;- osv. så ser ägaren till att det hela tiden finns allt som behövs!

Saknas bara en dusch!

Inte lust att flytta hela verksamheten till Lund?:p

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Jag hyr enskilt underjordgarage på 78 kvm. Dubbla garageportar. Värme o vatten ingår. 2400 kr/mån. Centralt i Malmö, 3 min med bil från hemmet. Det kostar att hyra centralt.

Om du letar dig utanför stan och/eller hittar något utan fullstora garageportar (förutstatt att du kan klara dig med en större dörr eller liknande) så kan du säkert komma undan betydligt billigare.

Av bekvämlighetsskäl vill man gärna ha nära till garaget, har man någon timma över kan man alltid smita dit, men blir det för långt är det för mycket av ett projekt. Men och andra sidan kanske man då planerar in sina besök lite bättre och är mer effektiv då man väl är där. Vad tror ni?
Jag klarar mig fint med en vanlig dörr, typ källarlokal. Men inte lätt att hitta något ändå.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
41kr i månaden.
Delar garaget med 2 andra som också kör mc.

41kr i månaden låter ju onekligen billigt. Har du tillgång till el och sånt där? Vanlig personbilsstorlek på garaget?

Blir så långt att åka för mig då :) har bara 5 min med bil dit så blir jobbigare när vi börjar snacka timmar ;)

Hittade garaget via blocket, testa söka där!

Hehe. Skåne är fint faktiskt, nedflyttad Stockholmare som man är..:p

Har sökt på Blocket, men inte hittat något klockrent än.

Last edited:

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Hoj
Ingen för tillfället
41kr i månaden låter ju onekligen billigt. Har du tillgång till el och sånt där? Vanlig personbilsstorlek på garaget?

Får väll ta bågen ner någon gång och spana in landskapet, länge sedan jag var där..
Har två tjejpolare som flyttat dit och de stortrivs med skåne :)

Hoppas du hittar något till slut!! :tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur stor plats får du då? Plats att förvara grejer och sånt?

Varje hojplats är ungefär 1.20 bred. De flest aätter upp hyllor på väggen för sina prylar. Hörnplatser är bra för såna som likt mig skruvar mycket, ty då blir det ju mer väggyta. En del med mycket prylar hyr 2 platser.

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Hoj
Ktm 690 smc 2011

Garaget är lika stort som ett vanligt personbilsgarage.
Där är el och värme.
:)

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Hyr en 75 kvm lokal för 1300/mån mm gött med lite "space" runt om sig ..
soffa, fikabord & internet är ett måste. fan måste ju vila lite middag mellan allt skruvande ju ha ha ha

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC

får man fråga vart detta garage ligger? Finns det en plats till mig?
Bor vid Odenplan.
PMa om du vill hålla stället hemligt!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Och avslutningsvis; någon som har ett garage i Lund att hyra ut till mig?

Ett relativt centralt beläget enskilt garage eller plats i centralgarage för bil i Helsingborgs innerstad kostar ca 1000 kr och uppåt beroende på var det är beläget. Kan tänka mig att det ligger däromkring även i Lund. Får man tag i en mc-plats är det nog billigare än tusenlappen.

Kontakta någon fastighetsägare eller större bostadsbolag i närheten av där du bor i Lund och hör dig för. Ett tips är att fråga någon som har garageplats. Får själv ofta fråga från passerande vem som hyr ut garagen där jag bor eller om jag vet vem som hyr ut i närheten. Ofta har de som redan har garage rätt bra koll.

Vad som ingår i hyran framgår oftast av kontraktet. Jag har ett enskilt uppvärmt garage med ett eluttag. Allt ingår. Tanken med eluttaget är inte att någon ska koppla in en extra frys, men om man använder det till underhållsladdning av batteriet är det ingen som har några synpunkter på det.

Last edited:

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
XRV750
Hmm rätt skönt att bo lite avsides.. har ca 80m2 3km bort för 600/mån kallhyra, el finns iaf, vatten har jag inte kollat om det funkar.. mest uppställningsplats för bilgrejerna iaf, har 80m2 hemma också..

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA