Vad för cykel??

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Tvåhjulig fråga.

Är på jakt efter en ny cykel. (trampcykel)
Jag har ju provat enduro, och kört som ordonnans i ett par år och vill nu prova köra mountainbike i skogen.

Jag har idag en räsercykel (og. vättenrundanmodell för amatör)

Detta är för att jag behöver röra på mig, gillar lera, och vill spara pengar ett tag för framtida liv, utan tt behöva sitta still!!!

Är det någon som kan reda utbegreppen för mig?

Vad är skillnaden mellan
*Mountainbike
*Dirtbike
*Downhill

Och vad ska man trampa runt på i skogen? (t.ex på motionsslingor till att börja med, som är öppna för cyklister)

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Är lite dåligt insatt i nomenklaturen, men var i samma sits som du när jag letade motionshoj (mountainbike).

Jassade runt på en massa ställen och testade, läste rön, snackade med hojfolk, cykelbud etc.. Fick ju givetvis lika många svar som antalet gubbar jag frågade.

Det slutade tillslut med en Cube Analog från Sportson. Riktigt prisvärd tysktillverkad cykel som jag än så länge är jävligt nöjd med. Rekommender verkligen Cube! http://www.cube-bikes.de/xist4c/web...d-trekking-fahrrad-freeride-dirt_id_6503_.htm

Jämförde med äldre Gary Fisher och Scott när jag tillslut slog till på ovan nämnda hoj.

:banana

Ädit igen: http://www.cube-bikes.de/xist4c/web/ANALOG_id_21023_.htm

Last edited:

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Tack för tipset!

Men vad tror du, eller någon annan.
Fulldämpat, ja eller nej? Har provat på gata, och då är det kass, och en massa effektfölust.
Men för skogen? hur är det där?

Jag köpte mig en Mongoose fulldämpad cykel för några år sen och var/är toknöjd.
Var ute i skogen o lekte o hoppade o hade mig, riktigt kul!

Bästa är väl att åka ut till en handlare o känna dig för :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Tack för tipset!

Men vad tror du, eller någon annan.
Fulldämpat, ja eller nej? Har provat på gata, och då är det kass, och en massa effektfölust.
Men för skogen? hur är det där?
Personligen är jag inte alls speciellt frälst i heldämpat, men det är väl smaksak och lite beroende på hur man ska köra.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Jag köpte mig en Mongoose fulldämpad cykel för några år sen och var/är toknöjd.
Var ute i skogen o lekte o hoppade o hade mig, riktigt kul!

Bästa är väl att åka ut till en handlare o känna dig för :tummenupp

ok. är dyrt och fint alltid bäst, eller var kan man dra gränsen?
Är det att kasta pengarna i sjön att köpa cykel under 10k?
Vill ju att grejerna ska hålla, även om det är motion och inte rock'n'roll jag ska cykla.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
ok. är dyrt och fint alltid bäst, eller var kan man dra gränsen?
Är det att kasta pengarna i sjön att köpa cykel under 10k?
Vill ju att grejerna ska hålla, även om det är motion och inte rock'n'roll jag ska cykla.

Jag köpte min för runt 5k på rea.
Min är ingen värsting värsting men aluminium ram är föredra så man slipper konka runt på för mycket vikt, finns ramar av annat fabrikat som är lättare också men ansåg att jag inte kommer dra någon nytta av det ändå...
Skivbromsar finns men även där ansåg jag att det inte är något som jag skulle behöva, bara en dyr sak till som kan gå sönder...

Det behöver inte bli så dyrt som säljarna vill att det ska bli :)

Kollemannen

#101 Noll Koll Racing
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Ducati 749-04 KTM 505 SMR-08 #101 KTM 450 sx-04 Beta260-89
Mitt tips om du vill dynga runt på stigar och träna är att köpa hoj med enbart framfjädring, bak blir bara effektförlust även om de bygger bra såna nu med.
Dirthojar e väl för att leka och hoppa runt med mest, och riktig downhillhoj är precis värdelös till allt annat än nedförsbackar.
Men du får en riktigt bra hoj i dagens läge för 10 lök, men som sagt åk till många olika hanlare ocg provcykla alla alternativ.

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Kör me en fullämpad kona o kör mest xc men utför e grymt skoj me.
Men somngn sa för en 10k borde du kunna fåtag på en sjyst hoj o starta på synd o lägga 30k+ o sen komma på fan detta va inget för mig andra hands värdet har en tendens o vara "ganska" dåligt på tramp cyklar

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Det blir en sån här, Scott, halvdämpad, hydrauliska bromsar, mm.
Tittade även på en Nishiki XC Team, med spd-pedaler, låsning av gaffeln från styret och lite finare växlar bak. Annars i princip samma komponenter.
Tror nte jag vill ha spd-pedaler i skogen.
Men den fanns inte i bra ramstorlek för mig.

Ska åka och trampa hem den nu!

http://scottusa.com/us_en/product/62/741/aspect_20

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
Spd is the shit =P när man väl vänjt sig vid det e det nice men innan när polarna står o skrattar åt en när man vält rakt åt sidan stillastående e det mindre kul =P men gött o slippa halka av pedalerna o slå påsen i ramen eller liknande =P

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Spd is the shit =P när man väl vänjt sig vid det e det nice men innan när polarna står o skrattar åt en när man vält rakt åt sidan stillastående e det mindre kul =P men gött o slippa halka av pedalerna o slå påsen i ramen eller liknande =P

Har kört med det på vägen, och då är det kanon. Men konditionn är inte på topp, och jag vill nog lära mig cykla i skogen innan jg tar steget till det med effektiva sättet att trampa =)

Det går ju att köpa senare om behovet finns.

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Undvik Treks billigare modeller. Nishiki däremot gör bra grejor till rimliga pengar.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Skivbromsar har jag fått för mig är redigt mycket mer meck än sköj. Men, de kanske är bättre nowdays.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Skivbromsar har jag fått för mig är redigt mycket mer meck än sköj. Men, de kanske är bättre nowdays.

Tror inte, att det är så mycket meck med de hydrauliska brömsarna.
Kan inte säga annat än att det kändes underbart att tramp på genom skogen på hemvägen!
:smutsanersig

Bifogat

• sh1.JPG
    sh1.JPG
    87.6 KB · Visningar: 252

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Har just varit ute och trampat.
Det är sjukt jobbigt att styra runt i skogen utan motor :näsblod om det undgått någon.

Men det är kul!

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Hallå!

Lite uppföljning sedan tråden skapades.

*Hydraluliska skivbromsar. Kanon! Har inte haft något som helst problem med dem, förutom ett litet läckage i vid anslutningen till behållaren i början (någon missat dra åt)
Nu är det vanlig standard shimano-broms på men det fungerar absolut, och inget extrameck. Självjusterande och smutsar ner betydligt mindre och tar i alla lägen (jämfört med fälgbroms som blivit våt som smutsar ner mer än den greppar)

* SPD ja, det var ju ett stort lyft, verkligen. Jobbigt att cykla utan det numera. Bra att det finns skor som faktiskt går att gå med också vid en tur till stan.

Allt som allt är jag fortfarande helnöjd. Gjorde stor service på cykeln i helgen, och märkte inga problem med komponenterna, och har då plockat ner, rengjort och smort upp.

Är det någon som är sugen på att trampa så hör av er!

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Tror inte, att det är så mycket meck med de hydrauliska brömsarna.
Kan inte säga annat än att det kändes underbart att tramp på genom skogen på hemvägen!
:smutsanersig

Personligen rekommenderar ja mekaniska skivbromsar :yoparty Enklare att meka, billigare att köpa osv.
Sen har ja alltid haft strul med mina hydrauliska (Först Hope Moto M6 och senast Avid Code) så kör nu mera på mekanisk, 8" skiva och nåt skit OK, men fungerar hur bra som helst! (har förövrigt bara bakbroms!)

Men de är väl en smaksak :)

Sen tycker jag själv de e goare att köra dirt cykel än MTB, men de är väl också en smaksak! :tungan DH är fint, om man kör på riktiga banor! annars tycker ja bara de blir jobbigt i längden!

Edit: 24" hjul med ett par rejäla däck också, då blir de ännu skönare att köra (dirt alltså) och singlespeed som är lagom trög! fast får ju inte vara för lätt, men som t.ex 8 - 10ans växel :) då funkar de bra att köra både dirt och street om man gillar sånt ^^,
Dock kan de vara lite jobbigt i början med SS, om man kör i skogen, när de kommer backar åsånt, men de e bara å trampa järnet, å går de inte så hoppar man i farten å slänger upp cykeln på axeln å springer upp :D

Fan jag är lite sugen på att trampa med dig har inte cyklat på JÄTTE länge.. :)

Vilka skogar är det du håller hus i? :wiggle

Ja, vart håller du hus egentligen?

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...