Vad för cykel??

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Javisst är det precis som du säger.
Och en räserhoj är heltklart bäst på landsväg, men det är en smaksak :)

Själv är jag mest intresserad av just mtb-cykling, dvs stigcykling i blandad terräng, och inte DH, Freeride eller dirt.
För detta ändamålet så fungerar det kanon med den här cykeln.
EDIT: Fast det vore kanske kul att prova DH i Åre nån sommar.

@Mögel: Lite olika. Har tidigare mest trampat runt i "hisingsparken" men om man tar med cykeln i bilen, så kan man köra på många platser, t.ex vättlefjällsleden borde ju vara kanon för dig!

Idag blev det dock ett varv runt stora delsjön, och på CK Masters MTB-slinga vid brudaremossen.

Last edited:

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Javisst är det precis som du säger.
Och en räserhoj är heltklart bäst på landsväg, men det är en smaksak :)

Själv är jag mest intresserad av just mtb-cykling, dvs stigcykling i blandad terräng, och inte DH, Freeride eller dirt.
För detta ändamålet så fungerar det kanon med den här cykeln.
EDIT: Fast det vore kanske kul att prova DH i Åre nån sommar.

Mena mer att Dirtcykel passar bra till allt möjligt, skog, lera, vatten, stig, asfalt, bana (dirt, freeride t.ex) osv. :fakta

största skillnaden blir väl dock att man på en dirt står upp i princip hela tiden, eftersom ramen är mycke mindre än MTB! :tungan

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Ja, vart håller du hus egentligen?

Och cyklar eller? :confused:

@Mögel: Lite olika. Har tidigare mest trampat runt i "hisingsparken" men om man tar med cykeln i bilen, så kan man köra på många platser, t.ex vättlefjällsleden borde ju vara kanon för dig!

Idag blev det dock ett varv runt stora delsjön, och på CK Masters MTB-slinga vid brudaremossen.

Ojoj jag gillar mest att cykla ner för backar.. :) Finns det inga fina downhill backar du cyklar i?

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag ska ha en "cykla-till-jobbet"-cykel. Är det sån där töntig 3-växlad med fotbroms man ska ha då? :gnissla

Det ska vara cyklarnas motsvarighet till gold wing. Fast inte astung med back,. utan lättrampad med skön sadel.

vad ska jag ha?

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Jag ska ha en "cykla-till-jobbet"-cykel. Är det sån där töntig 3-växlad med fotbroms man ska ha då? :gnissla

Det ska vara cyklarnas motsvarighet till gold wing. Fast inte astung med back,. utan lättrampad med skön sadel.

vad ska jag ha?

Finns fina cyklar på biltema som kunde passa dig bra..
Denna är tre växlad. :tummenupp

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-1018_l.jpg

Kostar. 1799:-

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Finns fina cyklar på biltema som kunde passa dig bra..
Denna är tre växlad. :tummenupp

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-1018_l.jpg

Kostar. 1799:-

Är inte sånna cyklar helt värdelösa i uppförsbackar?

(Budgeten ligger på 3 lax, hörde de fanns 5lax-cyklar som reades ut för 3flaxar i nån cykelbutik)

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Är inte sånna cyklar helt värdelösa i uppförsbackar?

(Budgeten ligger på 3 lax, hörde de fanns 5lax-cyklar som reades ut för 3flaxar i nån cykelbutik)

Vet ej aldrig cyklat med en sån men åk till feltema och testa så kan du lägga dom andra pengarna på cykel hjälm och ---->
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-355_l.jpg

:D

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Vet ej aldrig cyklat med en sån men åk till feltema och testa så kan du lägga dom andra pengarna på cykel hjälm och ---->
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-355_l.jpg

:D

Haha, mjo, fast det ska bli en sån där present från morsan som har fått för sig att det vore bra om jag cyklade lite mer. Tror inte jag får "överblivna" kontanter i handen då. Budgeten ska mao. maximeras ;)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Haha, mjo, fast det ska bli en sån där present från morsan som har fått för sig att det vore bra om jag cyklade lite mer. Tror inte jag får "överblivna" kontanter i handen då. Budgeten ska mao. maximeras ;)

Jag hade kollat efter en sk. Hybrid-cykel, alltså med lite MTB-stuk fast med smalare hjul. www.cykelhuset.se har i alla fall någon under 5 loppor och den ser ut att ha alujumjum-ram och helt OK växelprylar.

EDIT: Fast det var kanske lite över budgeten då.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Jag hade kollat efter en sk. Hybrid-cykel, alltså med lite MTB-stuk fast med smalare hjul. www.cykelhuset.se har i alla fall någon under 5 loppor och den ser ut att ha alujumjum-ram och helt OK växelprylar.

EDIT: Fast det var kanske lite över budgeten då.

Aah, nu kan vi ha börjat hitta rätt.

På Sportex finns en hoj som kostat 5500:- som nu säljs för 2995:-. Den heter Pt Douglas Men 28" och finns under hybrid, men även med på förstasidan. Röd och vit som en tidig polkaretta. Bra eller anus?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

På Sportex finns en hoj som kostat 5500:- som nu säljs för 2995:-. Den heter Pt Douglas Men 28" och finns under hybrid, men även med på förstasidan. Röd och vit som en tidig polkaretta. Bra eller anus?

Ordinariepriset såg lite högt ut, men för 2995 ser det ut som ett bra köp. Tror du får svårt att hitta något bättre i den prisklassen. :tummenupp

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
Precis! :tungan
Skulle nämligen behöfva tips på nya ställen! :D
Om de nuy e så att de e nåt område man inte hållt till i innan då..

Nja som jag skrev så har jag inte cyklat på ett tag nu (tre år typ) men innan de så är det ju alltid lika kul att cykla ner för himlabacken i ale den där skidbacken :tummenupp

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj

Annars finns det faktiskt en del cyklar på biltema som borde fungera bra för dig. Vet inte hur deras ramar uppför sig i h¨rd användning, men för vanlig pendling borde både ramar och komponenter fungera.
De flesta av deras mellanhojar har ju iaf shimano deore på växlar mm.

Att förvara en sån hoj (liksom alla hojar) inomhus vore nog att rekomendera så inte de blir förstörda med en gång.

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Var ute och köttade i MTB-banan Skatås nu i några timmar och kom underfund med att det här med vanliga trampor och löpardojor inte är en hit...

Man kanske ska satsa på sånnadäringa SPD (heter dom så?)?

Grejen är dock att jag cyklar mer "gata" än i gegg, så jag vill gärna ha en kombipedal för att slippa klickdojor när jag cyklar till Halta Lottas för att ta några kalla...

Någon som har några tips på prisvärda pedaler med tillhörande dojor? Är det bara att glida till Sportson som ett fån och bli påprackad det düraste direkct? Finns det någon skön webshop med bra priser?

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Var ute och köttade i MTB-banan Skatås nu i några timmar och kom underfund med att det här med vanliga trampor och löpardojor inte är en hit...

Grejen är dock att jag cyklar mer "gata" än i gegg, så jag vill gärna ha en kombipedal för att slippa klickdojor när jag cyklar till Halta Lottas för att ta några kalla...

Någon som har några tips på prisvärda pedaler med tillhörande dojor? Är det bara att glida till Sportson som ett fån och bli påprackad det düraste direkct? Finns det någon skön webshop med bra priser?

www.cyclecomponents.com

Där har du en bra nätbutik med bra priser (i sverige).
Kombipedaler är bra, men kan vara jobbiga i skogen om du får fel sida upp.

SPD är shimanos namn på det hela, men det har blivit en standard, så det finns ett stort utbud påpedaler och skor.

Shimanos pedal M520 är kanon, men inte vändbar tyvärr.
Beträffande skor, så är en vanlig "mtb-sko" att föredra, eftersom du kan gå på asfalt med den. Metall-bläcket som fäster i pedalen hänger med pedalen och finns som reservdel, dvs du behöver inte bekymra dig så mycket om vilken sko som passar pedalen.

Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Det går ju att trampa på vanliga SPD-pedaler utan platt sida med vanliga dojor också. Det funkar inte lika bra, men det funkar. Beror kanske på hur långt du har till Halta Lottas iofs. Verkar lite meckigt med kombi-pedal i skogen får jag för mig, fast jag har haft fel förr.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
Verkar lite meckigt med kombi-pedal i skogen får jag för mig, fast jag har haft fel förr.

Den allmänna uppfattningen av kombipedaler verkar vara just att det är meckigt i skogen, men det är bra på t.ex hybridcyklar.
Att döma av hållundans inlägg, så kanske det är helt rätt ändå iom att ha inte har som huvudmål att köra i skogen. Då kanske det är OK med kombi?

Men jag föreslår ändå vanliga SPD. Körde (av misstag för jag glömde skorna hemma) ett varv på skatås mtb-bana och en bit till med vanliga skor på mina SPD för ett tag sen. OK, inget trevligt när man står upp med blöta sulor i stökig nerförsbacke och känner att fästet sviker.
Men jag har också trampat till stan från tuve utan spd-skor och det funkar, men inte optimalt.

EDIT: Dem här finns även på sportsson, men är nog nån hundring dyrare. (men lägg på frakten så...) http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/shimano-pd-m324-kombinationspedal-spd_standard.html

detsamma gäller för dem här. ca 70-100:- dyrare hos lokala handlaren.
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/shimano-520-spd-pedal.html

Sen tillkommer ju skor också.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...