Vad för cykel??

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Tack ska ni ha för input gubbs!

Blir nog kombipedaler ändå tror jag. Dels med tanke på att jag är ren motionär och säkerligen kommer att kunna räkna mina skogssejourer på två händers fingrar vilket säkerligen kommer att vara helt fullgott med ett SPD-kitt. Jag är ju inte allt för kräsen när jag kommer köra gata heller...

Konklusion, allt är bättre än hala löpardojor på lerpedaler i MTB-rundan Skatås och en eventuell uppånerpedal när jag cyklar till krogen kan jag ta...

Såg Shimano M324 eller vad de hette, vilka verkade helt okej för bra pris. Ska gå ett varv på Sportson imorn efter jobbet och kolla mig för...

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Funkar de som en pjäxbindning så de löser ut när man voltar ner bland träden med cykeln?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Funkar de som en pjäxbindning så de löser ut när man voltar ner bland träden med cykeln?

Jo det gör dom, nästan varje gång. :näsblod

Det är ställbart hur lätt dom ska lossa, så det känns rätt så tryggt ändå.

Såg Shimano M324 eller vad de hette, vilka verkade helt okej för bra pris. Ska gå ett varv på Sportson imorn efter jobbet och kolla mig för...

Mina M520-pedaler var någon 50-lapp billigare på Cykelhuset i Backa 3 än på Sportson. Bara ett tips.

Last edited:

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nu var jag en sväng på lunchen och kollade både på Sportson och Cykelhuset. 595:- (på båda ställena) för kombipedalen (324 hette den nog?) från Shimano. Han (SportsonJohnnyn) rekommenderade egentligen inte den pedalen om man kör i skogen, för, precis som ni nämnt så lär väl pedaljäveln vara i fel läge när man ska klicka i foten igen.

Samtidigt var det den mest sålda pedalen på båda ställena, så den är nog rätt populär för sådana motionssopor som jag. Ska kolla på Torpa Cykel precis nedanför där jag bor och kolla vad pedalen kostar där...

Nu verkade det i övrigt rätt utplockat på skor också, då de nya modellerna inte kommer förrän till våren. Då hade man ju iofs kunnat hoppas på bra priser på "förra årets modell", fast det var rätt jämna priser ~1000 spänn för ett par SPD-dojor, utan några rabatter således.

Vad kör ni för skor? Är det likvärdiga storlekar med "vanliga" skor? Något speciellt man bör tänka på i skovalet?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vad kör ni för skor? Är det likvärdiga storlekar med "vanliga" skor? Något speciellt man bör tänka på i skovalet?

Jag köpte ett par förra årets Shimano nånting på CykelHuset för 800 spänn. Det sitter "bara" kardborre-spännen på dem, men tycker det känns som de sitter åt så hårt som jag vill. Storlekarna verkar lite små, så jag fick ta ett nummer större än normalt. Man ska nog inte ha alltför mycket plats över i ett par cykelskor, men annars är det la inga konstigheter tror jag.

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen

Hur har det gått?
Vill du låna ett par shimano 520 och jämföra skillnaden i skogen gentemot vändbara PD-M324, så har jag ett par på reservpendlaren.

SKOR:
Shimano SH-MT40 kör jag med.
Ett par helt neonfärgsfria och ganska diskreta skor med snörning och en kardborreflärp överst att hålla fast snörena med.

Jag tycker dem har funkat förträffligt, och jag tror de införskaffades på sportex för ca 699:- på rea förra året.
Precis som erik skrev, så kan de vara lite små i storlekarna, men det märker du antagligen själv...

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hur har det gått?
Vill du låna ett par shimano 520 och jämföra skillnaden i skogen gentemot vändbara PD-M324, så har jag ett par på reservpendlaren.

SKOR:
Shimano SH-MT40 kör jag med.
Ett par helt neonfärgsfria och ganska diskreta skor med snörning och en kardborreflärp överst att hålla fast snörena med.

Jag tycker dem har funkat förträffligt, och jag tror de införskaffades på sportex för ca 699:- på rea förra året.
Precis som erik skrev, så kan de vara lite små i storlekarna, men det märker du antagligen själv...
Har inte tagit något direkt beslut än. Funderar fortfarande på vad som är bäst för mina behov. (Nu har jag dessutom börjat plöja igenom Ebay efter hojprylar, så mån får nog börja prioritera lite... :tungan)

Schysst med erbjudandet om lån! Jag hör av mig om det blir aktuellt. :tummenupp

Inte så insatt i denna värld men jag tycker själv det fungerar bra med en sådan här variant:

http://winwoodbike.com/pedal.html

Använder man inte cykeln jättemkt till vardags är det en enkel lösning!
Riktigt smart! Ska jag titta närmare på!

Tack!

Last edited:

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Inte så insatt i denna värld men jag tycker själv det fungerar bra med en sådan här variant:

http://winwoodbike.com/pedal.html

Använder man inte cykeln jättemkt till vardags är det en enkel lösning!

Med risk för att vara besserwisser, kan jag dela med mig av den info jag fått när jag funderat på samma sak tidigare till mina 520
Dessa "plattformar" är jobbiga att montera och demontera, hamnar upp-och-ner och blir glappiga efter ett tag.

Firefox

Member of Grums Riders
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Bläjd helsvart -08 till salu
Med risk för att vara besserwisser, kan jag dela med mig av den info jag fått när jag funderat på samma sak tidigare till mina 520
Dessa "plattformar" är jobbiga att montera och demontera, hamnar upp-och-ner och blir glappiga efter ett tag.

Jepp, får nog hålla med där. Visst är dom lite småbökiga att få i trampan och slits ju mer man gör det. Men ska man inte använda dom så värst mkt funkar dom utmärkt!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy