Vad för däcktryck på crosshojen?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag börjar närma mig vansinne snart. Jag får punktering var och varannan gång jag kör på crossbanan. Ibland så exploderar slangarna men oftast är det ventilerna som slits loss från slangen.
Vad ska man ha för tryck egentligen? Jag kör med på hårda torra lerbanor. I manualen till hojen står det att man ska ha 1 bar i men jag brukar köra på 1.2-1.3 enligt rekommendation från lokala crossbutiken.
Jag kör med ett däckstopp.

Vad ska man göra? Ska man köra två däckstopp för att hindra slangen från att rotera så att ventilen lossnar eller ska jag köra ännu högre däcktryck. Om man kör för högt blir det väl större chans att man har sönder fälgen samt att man får sämre grepp.

Några tips?
 

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
Jag kommer inte ens ihåg om nått däck roterat på fälgen och slitit av ventilen för mig under 10 års tävlande...
Kör punka väldigt väldigt sällan.
Har Bridgestones tjocka slangar och kör på 0.8-0.9 i tryck både fram och bak, använder ett däcklås i varje hjul.
Min MX hemmabana är oxå delvis stenhård lera så det är ju samma som för dig...men vettefan vad som spökar för dig.
Använder du nått lite väl halkigt som smörjmedel när du kränger däck?
 

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Du har problem med att ventilen slits av å slack explosion.

Att du sliter av ventilen beror på att du inte har dragit åt däckslåset tillräckligt. Om du inte gör de så dras däcket runt fälgen av vridet. Å till slut så slits ventilen av mot fälgbanan. Om du åker typ 450 4-t då är det extra viktigt menäven på en mindre 250 4-t så måste de dras ordentligt. Å kör inte med 1,2-1,3 gå ner till 0.9-1 å testa å köp tjockarde crossslang. Finns en billigare å tunnare slang å en extra tjock. Eller köp mousse korv men dom kostar typ 1800 styck. Men då får du aldrik punka:D

Jag kommer inte ens ihåg om nått däck roterat på fälgen och slitit av ventilen för mig under 10 års tävlande...
Kör punka väldigt väldigt sällan.
Har Bridgestones tjocka slangar och kör på 0.8-0.9 i tryck både fram och bak, använder ett däcklås i varje hjul.
Min MX hemmabana är oxå delvis stenhård lera så det är ju samma som för dig...men vettefan vad som spökar för dig.
Använder du nått lite väl halkigt som smörjmedel när du kränger däck?

Som han sa använd ett däckslås på varje hjul men med 450 rekomenderar jag nästan att åka med två bak.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag har testat både tjocka och tunna och mittemellantjocka slangar. slitit av ventilerna på alla. nu sist hade jag en sjukt tjock slang. var ruggit svår att få på plats när jag krängde däck.

jag använder yes diskmedel när jag kränger på däcket. är det ok eller ska man använda något annat?

jag ska testa att dra åt däckslåset lite hårdare. jag trodde det räckte att man drog åt lite så att det sitter på plats.

jag får väl testa att köra med lite lägre tryck i däcket. jag ska köra i morgon så jag får testa då. ska köpa en extra lufttrycksmätare för jag litar inte helt på min clas olsson pump med mätare.

det är så irriterande när man setat och väntar på att få köra i 2-3 dagar och laddat som fan, servat hojen toknoga, packat alla grejer, lastat på och sen lastat av, klätt på sig och sen kommer man tre varv och så är det bara att packa ihop och åka hem.
 

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Ort
Bollnäs
Hoj
GSX1000R K2
jag har testat både tjocka och tunna och mittemellantjocka slangar. slitit av ventilerna på alla. nu sist hade jag en sjukt tjock slang. var ruggit svår att få på plats när jag krängde däck.

jag använder yes diskmedel när jag kränger på däcket. är det ok eller ska man använda något annat?

jag ska testa att dra åt däckslåset lite hårdare. jag trodde det räckte att man drog åt lite så att det sitter på plats.

jag får väl testa att köra med lite lägre tryck i däcket. jag ska köra i morgon så jag får testa då. ska köpa en extra lufttrycksmätare för jag litar inte helt på min clas olsson pump med mätare.

det är så irriterande när man setat och väntar på att få köra i 2-3 dagar och laddat som fan, servat hojen toknoga, packat alla grejer, lastat på och sen lastat av, klätt på sig och sen kommer man tre varv och så är det bara att packa ihop och åka hem.

Skillnaden mellan 1,2 och 0,9 är helt sjukt liten..drå åt däcklåset ordentligt det är det enda du behöver göra!! två däcklås känns overkill.:tummenupp
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Kolla så du har RÄTT däckslås till din dimision på däcket.
Skit i att dra på nån låsmutter på ventilen, använd gummiflärp bara för att stoppa vätan.
Pumpa däcket till ca 2-3 kg innan du drar däcksåset och då skall du dra det ganska ordentligt, sen släpper du trycket till 0,8 0,9.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Kolla så du har RÄTT däckslås till din dimision på däcket.
Skit i att dra på nån låsmutter på ventilen, använd gummiflärp bara för att stoppa vätan.
Pumpa däcket till ca 2-3 kg innan du drar däcksåset och då skall du dra det ganska ordentligt, sen släpper du trycket till 0,8 0,9.


jag har ingen aning om mitt däcklås passar till däcket. hur kollar man det?

jag har en vanlig mutter på ventilen. jag skruvar inte åt den enda ner för jag har hört att man inte ska dra åt den så hårt för om den sitter lite löst kan ventilen röra sig mer utan att den går av.

att dra åt däcklåset vid högt tryck var nytt för mig! ska testa
 

jontobee

örn
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Skebo (Nära Robroring)
Hoj
Honda Xr 650r Motard-00.Honda Z50-93.50% av en Harley-93 å en Pitpro 125-06. Sv 650 cafè Racer &bilar kan dra åt helvete!
du kanske däckar av å på med diskmedel å d e inge bra når de tränger in vatten. måste spola bort allt
 

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag råkade ut för att däcket roterade i sist jag körde(avsliten ventil) och fick i depån höra att det med all säkerhet hade att göra med att jag inte dragit däcklåset tillräckligt.
Å det kan nog stämma, jag hade tagit i normalt. Nästa gång tog jag i nästan så mycket det gick å mycket riktigt nästa gång hände nada.
Nån sa att det var extra viktigt att dra hårt vid blött väder efter som vatten kommer in i däcket och tar bort friktionen.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
ok, jag ska försöka spola bort diskmedlet men det är ju inte lätt för det är ju innanför fälgkanten.

ska dra däckstoppet innan jag drar ut på banan idag.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
skit i diskmedlet, använd 5-56 istället, har funkat för mig i 20 år nu .

*edit* fan va man börjar bli gammal :galen
 
Last edited:

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lusasken
Hoj
Trehundra kubikare
jag har ingen aning om mitt däcklås passar till däcket. hur kollar man det?

jag har en vanlig mutter på ventilen. jag skruvar inte åt den enda ner för jag har hört att man inte ska dra åt den så hårt för om den sitter lite löst kan ventilen röra sig mer utan att den går av.

Det står på däcklåset vilket mått det har och jag är rätt säker på att din bakfälg är 2.15" bred så då ska låser självklart ha samma mått.

Ta bort muttern på ventilen det behövs ingenting där bara hatten.

skit i diskmedlet, använd 5-56 istället, har funkat för mig i 20 år nu .

*edit* fan va man börjar bli gammal :galen

Det funkar med det mesta egentligen...diskmedel, 5-56, wd-40, rostlösning, atf olja, grumme såpa...har använt allt utan några problem.
 
Last edited:

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
körde tre timmar på banan igår och fick ingen punka så än så länge har det funkat bra med hårdare åtdraget däckstopp. jag köpte även en digital lufttrycksmätare så att jag kunde hålla riktigt bra koll på däcktrycket.
jag ska köra hela helgen också, så vi får se om det håller då också.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
körde på haningebanan idag och gissa vad som hände?
PUNKTERING!!! :mad:

Så jävla trött på det här nu. Idag körde jag med 1.0 bar hela tiden enligt min digitala lufttrycksmätare och jag har inget diskmedel kvar på däcken. Jag har inte hunnit kolla ännu vad som har hänt denna gång. Känns inte som att ventilen sitter löst i alla fall. Luften pyser liksom ur lite långsamt när man försöker pumpa upp däcket.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag kommer inte ens ihåg om nått däck roterat på fälgen och slitit av ventilen för mig under 10 års tävlande...
Kör punka väldigt väldigt sällan.
Har Bridgestones tjocka slangar och kör på 0.8-0.9 i tryck både fram och bak, använder ett däcklås i varje hjul.
Skriver under där. Själv har jag haft ett punka själv totalt.
Använder också bridgestone, samma däcktryck och ett däcklås.
Jag lägger bara på smorsel där jag behöver det när jag byter däck, dvs ena utsidan, ena insidan och på kanterna på båda sidor.

Rallar muttern på däcklåset?
Kan det vara så att du får punka när du slår över däcket, och fälgarna är såpass täta att de håller trycket ändå? Eller att det bara blir pyspunka? Ventilen går lätt av om man redan fått punka.

Ta en däckpenna och markera på däcket och sätt en tejp vid markeringen på fälgen så ser du om det verkligen roterar eller om det är något annat som orsakar punkteringen. Tex däcklåset kan vara skadat.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Om du vill vara på säkra sidan att det inte är ditt glidmedel som spökar så använd det som är gjort för ändamålet, däckpasta, det är halkigt som fan när man kränger på däcken men torkar sen.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Skriver under där. Själv har jag haft ett punka själv totalt.
Använder också bridgestone, samma däcktryck och ett däcklås.
Jag lägger bara på smorsel där jag behöver det när jag byter däck, dvs ena utsidan, ena insidan och på kanterna på båda sidor.

Rallar muttern på däcklåset?
Kan det vara så att du får punka när du slår över däcket, och fälgarna är såpass täta att de håller trycket ändå? Eller att det bara blir pyspunka? Ventilen går lätt av om man redan fått punka.

Ta en däckpenna och markera på däcket och sätt en tejp vid markeringen på fälgen så ser du om det verkligen roterar eller om det är något annat som orsakar punkteringen. Tex däcklåset kan vara skadat.

vad menar du med att muttern på däcklåset rallar? har inte hört det uttrycket förut.

när du säger att du bara fått punka en gång. snackar du om körning på motardbana eller på crossbana då? jag kör ju bara på crossbana.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
vad menar du med att muttern på däcklåset rallar? har inte hört det uttrycket förut.

när du säger att du bara fått punka en gång. snackar du om körning på motardbana eller på crossbana då? jag kör ju bara på crossbana.

Att muttern skruvar upp sig själv

Då snackar jag om crossbana. På motarden har jag haft punka ett par gånger till.
 

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Att muttern skruvar upp sig själv

Då snackar jag om crossbana. På motarden har jag haft punka ett par gånger till.

På motarden kör man slangfritt så får man aldrig punka, förutom när man får en 4-tums spik i bakdäcket under Göteborgstävlingen men det hade nog ingen slang fixat heller. ;)
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top